Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06 10:46
Sinds circa 9 jaar gebruik ik met veel plezier een EvoHome i.c.m. 7 stuks HR 92 radiatorkranen.
4 van deze radiatorkranen worden individueel in 4 ruimtes gebruikt, 3 van deze kranen zijn in de huiskamer in één groep (Zone Wonkamer) geschakeld.
De temperatuur in de 4 individuele ruimtes is 24/7 op 16º C voorgeprogrammeerd.
In de huiskamer is de temperatuur op alle dagen als volgt ingesteld…

08.00 uur 20ºC
18.00 uur 21ºC
22.00 uur 16ºC

De installatie is toen in 2015 volledig door de installateur uitgevoerd en omdat wij de laatste 15 jaar in Spanje hebben overwinterd hebben wij het gedrag van de EvoHome plus de 3x HR92 nog nooit in de winter ervaren.
Nu dat wij dit jaar voor het eerst na lange tijd weer in de winter thuis zijn valt ons op dat dat de temperatuur van de 3 radiatoren in de huiskamer niet gelijk is,

Om e.e.a. te kunnen uitzoeken zal ik eerst moeten weten hoe de EvoHome i.c.m. de 3 geconfigureerde HR92 werkt.

Ik begrijp dat de EvoHome de gewenste temperatuur aan de 3 stuks HR92 in de woonkamer doorgeeft en zij zorgen dat de kranen open of dicht gaan, correct?

De zone Woonkamer maakt gebruik van de Remote sensor, althans dat is zo ingesteld in het Menu 'Zone configuratie'.
Mijn veronderstelling zou dan zijn dat elk van de 3 stuks HR92 zijn eigen temperatuur meet en dienovereenkomstig de kraan open of dicht zet, correct?

Nu twijfel ik aan het laatste want ik dacht ergens gelezen te hebben dan in onze situatie maar één HR92 de temperatuur meet en de anderen 2 niet, correct?
Zo ja, welke van de 3 HR92 neemt dan de taak over?

Is het soms beter om i.p.v. de HR92 de EvoHome als temperatuursensor te gebruiken?

Of misschien nog beter om een Honeywell Home Round draadloze kamerthermostaat op een goede plaats in de woonkamer te gebruiken?

Graag jullie advies.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edobu
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-06 09:09
Volgens mij zal in jouw opstelling elke radiator binnen die ene zone afzonderlijk temperatuur meten en dus afzonderlijk warmtevraag kunnen doorgeven. Het kan dan ook zijn dat slechts één radiator warmtevraag geeft omdat de andere al boven de set point meten. Ik heb zelf in de woonkamer de Evohome controller als temperatuurvoeler ingesteld. Dan geven alle 3 de radiatorknoppen de temperatuur weer die het Evohome display meet en worden alle 3 de radiatoren altijd warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
De Evotouch geeft door aan de HR92 hoe hoog de temperatuur moet zijn en de HR92 opent en sluit de radiatorkraan indien nodig. De HR92 werkt als temperatuurmeter voor die ruimte, heeft u meerdere radiatoren met een HR92 in een ruimte dan functioneert er één als thermostaatvoeler.

Ok helder….
Ik had in de bovenstaande via Google opgezochte tekst gelezen dat er maar één HR92 als temperatuurvoeler kan fungeren maar ik zag nu pas dat het om een EvoTouch ging en niet over een EvoHome en datzelfde wel verschil uitmaken.
Ik denk dat ik dat ik ook maar de Evohome controller als temperatuurvoeler instel, kijken hoe warm de 3 radiatoren dan wel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
edobu schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:06:
Volgens mij zal in jouw opstelling

elke radiator binnen die ene zone afzonderlijk temperatuur meten

en dus afzonderlijk warmtevraag kunnen doorgeven.
Ik heb vanmorgen telefonisch contact gehad met de HONEYWELL klantenservice Resideo.
Daarbij werd mij o.a. verteld dat er in een zone waarin b.v. 3 stuks HR92 zijn opgenomen toch echt maar één als temperatuurvoeler kan worden aangewezen en wel de eerste die aan een zone wordt toegevoegd.

Wel werd bevestigd dat het de voorkeur heeft om de regeling aan een thermostaat over te laten en niet aan een HR92.
Het nadelige daarvan is dat de kamerthermostaat, in mijn geval de Evohome niet op de meest ideale plaats is gemonteerd en ook niet door de bedrading verplaatst kan worden.
Ik overweeg nu om aanvullend een HONEYWELL Round Wireless aan de configuratie toe te voegen want omdat die op batterijen werkt kan ik die thermostaat op de meest gunstige plaats monteren.