Samen wonen op 64m2, wel of niet doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.748 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ketchum95
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-01-2024
Hi allen,

Wij wonen nu op zo'n 80m2, maar in echt de tokkiebuurt van onze stad. Dit ooit aangenomen uit nood. Nu is ons een nieuwbouw appartement aangeboden van zo'n 64m2.

Wonen hier meer mensen "zo klein"? Of hoe groot wonen jullie?

Alleen al omdat het nieuwbouw is wil ik het wel graag aannemen! Scheelt een boel in de kosten, en gezeik met een vorige huurder cq vieze woning etc,

Ik wil ook absoluut niet verwend overkomen o.i.d.
Ik ben al blij dat ik uit de loting ben gekomen, uit de 4420 mensen die hebben gereageerd! En dan ook nog nieuwbouw, en de keuze of je BG, verdiep 1 of 2 wil wonen! _/-\o_

[ Voor 45% gewijzigd door Ketchum95 op 06-01-2024 16:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ketchum95 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:01:
Hi allen,

Wij wonen nu op zo'n 80m2, maar in echt de tokkiebuurt van onze stad. Dit ooit aangenomen uit nood. Nu is ons een nieuwbouw appartement aangeboden van zo'n 64m2.

Beter even de vloerplannen delen, desnoods met een eigen tekeningetje.

Soms heb je meer aan 64m2 dan 100m2.

Wie zegt trouwens niet dat je weer in een tokkiebuurt komt? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:51
Zo’n wereld van verschil is het toch ook weer niet?

Lijkt me ook relevant waar het verschil in zit. Extra kamer? Grotere woonkamer?

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ketchum95
Vorkie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:04:
[...]

Beter even de vloerplannen delen, desnoods met een eigen tekeningetje.

Soms heb je meer aan 64m2 dan 100m2.

Wie zegt trouwens niet dat je weer in een tokkiebuurt komt? :)
Omdat ik de eventuele nieuwe buurt goed ken! scheelt al de helft!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 12:15

Indoubt

Always be indoubt until sure

Hangt denk ik erg van de indeling af. Ik heb als eerste flatje ook iets gehad van dergelijke afmetingen. De douche in een kast van 60x 90 cm of zo maar wel met een 3 slaapkamers. Hadden ik en mijn vriendin elk een eigen studeerkamer. Niet teveel van voorstellen want er paste net een bed in maar dat was het dan ook.

Is wel lang geleden, toen ging de huur nog in guldens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketchum95
VidaR-9 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:04:
Zo’n wereld van verschil is het toch ook weer niet?

Lijkt me ook relevant waar het verschil in zit. Extra kamer? Grotere woonkamer?
Qua woonkamer zouden we er wel 10m2 op achteruitgaan. Maar ik heb daar niet zo'n probleem mee. mijn wederhelft wel wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ketchum95
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDzC_v3DPkOpOfCMWVPCWu-DfRg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mpSb3SmLnz5lMXiPH40hhYzM.png?f=fotoalbum_large

Dit is een van de opties, bij de andere is de woonkamer een geheel, wel even groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-05 15:35
Even los van of je er zou wonen of niet maar ik ben een beetje verbaasd dat de meterkast zo ver in de woning is. Mij is altijd geleerd dat deze bij de voordeur moet zijn. Dit is letterlijk centraal in de woning. Een brandweer of andere instantie die iets moet afsluiten kan er niet snel gemakkelijk bij (ivm brand ofzo). Sterker nog je gaat lang aardig wat gebieden. Is het onderdeel meterkast bij de deur vervallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketchum95
Indoubt schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:07:
Hangt denk ik erg van de indeling af. Ik heb als eerste flatje ook iets gehad van dergelijke afmetingen. De douche in een kast van 60x 90 cm of zo maar wel met een 3 slaapkamers. Hadden ik en mijn vriendin elk een eigen studeerkamer. Niet teveel van voorstellen want er paste net een bed in maar dat was het dan ook.

Is wel lang geleden, toen ging de huur nog in guldens.
In de guldentijd woonde ik nog lekker thuis, was ook niet groot. oude Philipsarbeiders woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketchum95
Cave_Boy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:17:
Even los van of je er zou wonen of niet maar ik ben een beetje verbaasd dat de meterkast zo ver in de woning is. Mij is altijd geleerd dat deze bij de voordeur moet zijn. Dit is letterlijk centraal in de woning. Een brandweer of andere instantie die iets moet afsluiten kan er niet snel gemakkelijk bij (ivm brand ofzo). Sterker nog je gaat lang aardig wat gebieden. Is het onderdeel meterkast bij de deur vervallen?
Oei daar heb ik geen weet van? Het is wel een gasloze woning, misschien hangen daar andere eisen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketchum95
even gegoogled, 3meter mag ie maximaal van de deur afzitten, maar ik neem aan dat dit allemaal is overlegd en bouwkundig/brandtechnisch is goed gekeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-05 15:35
Net opgezocht:
De meterkast moet vanaf de deur van uw woning of pand direct door een hal of gang bereikbaar zijn.
De afstand tussen de toegangsdeur van de woning/het pand en de meterkast mag maximaal 3 meter bedragen. Is dit meer, dan gelden aanvullende voorschriften.

https://www.meterkastchec...nvullende%20voorschriften.
Ik zie alleen nog niet de aanvullende voorschriften.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-05 16:59
Als ik het zo zie heb je een berging en een extra ruimte. Afhankelijk van je hobby's moet dit makkelijk te doen zijn. Ik woon zelf op 74m2 met mijn vriendin maar heb meer dan genoeg ruimte. Met de helft hadden we het wellicht wel gered zelfs. :p
Berging/extra ruimte is wel key in deze.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketchum95
KirovAir schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:21:
Als ik het zo zie heb je een berging en een extra ruimte. Afhankelijk van je hobby's moet dit makkelijk te doen zijn. Ik woon zelf op 74m2 met mijn vriendin maar heb meer dan genoeg ruimte. Met de helft hadden we het wellicht wel gered zelfs. :p
Berging/extra ruimte is wel key in deze.
heb een lego liefhebber in huis haha! en vind het wel prettig dat de wasmachine in de berging zit. Scheelt weer in de badkamer. Hebben we nu wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54
Ligt er aan of je veel spullen hebt dan wel verzamelt...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-05 20:41

mwa

3 jaar met mijn (toen vriendin) vrouw gewoond op 28m2 in hartje Amsterdam… was een goede test

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:27
Dit moet makkelijk lukken met twee personen. Lijkt een beetje op waar ik heb gewoond. De woonkamer bestaat al uit twee delen doordat de keuken ertussen zit dus daar heb je al twee plekjes mocht je even wat afstand willen. Een tip van mij is wel om de tweede slaapkamer zo in te richten dat die goed bij een van jullie hobbies past. Dan hoef je niet altijd op elkaars lip te zitten. Bijvoorbeeld een leeskamer, gameroom of knutselkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ketchum95
stutrecht schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:44:
Dit moet makkelijk lukken met twee personen. Lijkt een beetje op waar ik heb gewoond. De woonkamer bestaat al uit twee delen doordat de keuken ertussen zit dus daar heb je al twee plekjes mocht je even wat afstand willen. Een tip van mij is wel om de tweede slaapkamer zo in te richten dat die goed bij een van jullie hobbies past. Dan hoef je niet altijd op elkaars lip te zitten. Bijvoorbeeld een leeskamer, gameroom of knutselkamer.
Dat in twee delen vond ik ook best handig! En ja de tweede kamer wordt waarschijnlijk al geclaimed als Lego/ wasrek kamer haha.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-05 19:17
Aangezien je eigenlijk twee woonkamer-delen hebt en ook nog twee slaapkamers, dan kan je nog prima wat eigen ruimte nemen of creëren ondanks het vloeroppervlak. Als jullie beiden niet al te lastig zijn dan moet dat prima werken.

Wij hebben hier een vergelijkbare vloeroppervlakte, maar met een slaapkamer minder. De keuken kan dan wel weer afgesloten worden wat weer als een soort eigen ruimte kan dienen.

Kan denk ik prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:33
Leuke woning en praktisch ingedeeld, dus met die verloren oppervlakte valt het wel mee. Ik zou misschien wel de onderste woonkamer en de bovenste slaapkamer omwisselen door (tijdelijk) een wandje te verplaatsen. Denk dat die bovenste ruimte dan makkelijker is in te delen. Omdat het een huurwoning is (?) is dat misschien geen optie, maar mogelijk heeft een van de andere appartementen al zo’n indeling? Wat dat betreft ook gewoon handig om je meubels etc op schaal te maken en te kijken hoe het uitkomt, dan kun je beter beoordelen of het wat voor je is. Als de wijk je aanspreekt, zou ik er niet te veel over piekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
mwa schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:42:
3 jaar met mijn (toen vriendin) vrouw gewoond op 28m2 in hartje Amsterdam… was een goede test
Idem :D Je zit zó op elkaars lippen. Niet fijn.

OT: ik denk dat het prima te doen is, 2 mensen op 60 m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-05 12:00
Wij wonen al 30 jaar op 70m2. Gaat perfect, geen kinderen.
Die 6m2 ga je niet missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:54
Even off-topic:
Van elektra geen idee, maar de gasmeter kan letterlijk overal in oudere huizen/appartementen hangen.
In een inbouwkast in de slaapkamer, in de woonkamer, in de keuken.
Als het goed is zit bij een flat de afsluiter per woonlaag gewoon in de stoep buiten het pand, waar ze bij een calamiteit het gas kunnen afsluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:40
Ketchum95 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:10:
[Afbeelding]

Dit is een van de opties, bij de andere is de woonkamer een geheel, wel even groot
Dit is een erg efficiënte indeling voor een huis van 64m². Ik zie geen enkel probleem. Ik heb op 40m² samengewoond :P .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 09:10

FaceDown

Storende factor.

*troll*

[ Voor 95% gewijzigd door tweakduke op 07-01-2024 10:46 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

*knip*

Niet op de man reageren aub, maar maak een topic report.

[ Voor 86% gewijzigd door tweakduke op 07-01-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01:40
Fijne indeling van de woning als ik het zo zie, prima te doen lijkt me. Waarschijnlijk ook gewoon ontworpen met de gedachte voor (startende) koppels.

Mijn vrouw heeft een tijdje op 38-40m2 gehuurd ongeveer, daar ben ik toen ook zo’n beetje ingetrokken en lukte ook. Ontspullen is wellicht nodig als je veel zooi hebt.
Daarna woonde we op 86m2 maar met veel ‘verloren’ ruimte, de wk en 2x sk waren iets ruimer dan bij jou maar je zou er niet veel aan missen. Ik zeg: doen! (Woongenot qua buurt/buren/rust - of juist niet - is zó belangrijk imho, niet alleen de m2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:35
Als je seizoens spullen hebt voor kamperen of wintersporten o.i.d. kun je ook altijd nog een externe opslag huren voor dat soort zaken.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 17:01
Doen!

Handige indeling. Extra kamer, wat wil je nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-05 14:44
@Ketchum95
Hoe ziet de optie eruit waar de woonkamer 1 geheel is? Persoonlijk zou dat zelf mijn voorkeur hebben.
Verder prima indeling. In slaapkamer 1 achter de deur een kastenwand zetten en dan rechts je bed. In slaapkamer 2 kan je dan je hobbykamer van maken. Erg fijn dat je een goed washok/opslag hok hebt. Badkamer prima, zeker door apart toilet.
Alleen de woonkamer is iets aan de kleine kant, maar als je dat moet inleveren voor een fijne wijk + nieuwbouw.
Direct doen zou ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:15
12 jaar met zijn 2en gewoond op 56m2, ging prima. Het ligt er denk ik vooral aan of je goed "los van elkaar kan leven terwijl je in dezelfde ruimte bent". Ik ken mensen die moeten af en toe fysiek in andere ruimtes zijn. Ik kan mij prima afsluiten en in mijn eigen bubbeltje zijn terwijl mijn vriendin in dezelfde ruimte is.

Wat al genoemd is hierboven, niet te veel spullen nemen en flink blijven opruimen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jasper op 07-01-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:21

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ketchum95 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:19:
Oei daar heb ik geen weet van? Het is wel een gasloze woning, misschien hangen daar andere eisen aan?
Hoe wordt het verwarmd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-05 11:16
9j op 60m2 gewoond met mijn vriendin. Dat huis was een heel stuk minder riant ingedeeld dan het huis dat je zelf deelt en was ook stuk ouder. Dus koud in de winter en 30+ in de zomer. Ondanks dat prima gewoond en fijne tijd gehad.

Zeker doen dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:54
Beetje offtopic, maar de meterkast in deze woning is waarschijnlijk een groepenkast. Het betreft een nieuwbouw lees ik, dus waarschijnlijk zitten de hoofdschakelaars en meters elders op een centrale plek in het complex.

Terug ontopic, lijkt mij een praktisch appartement, technisch bij de tijd (waarschijnlijk een lagere energierekening). Iets minder meters dan je huidige woning, maar vierkante meters zegt niet alles. Met de juiste indeling/meubels kan minder meters ruimer aanvoelen.

Serieus de plus- en minpunten naast elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 09:10

FaceDown

Storende factor.

*rant*

[ Voor 98% gewijzigd door tweakduke op 07-01-2024 10:48 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Accretion schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:17:
[...]

Hoe wordt het verwarmd dan?
Er staat een warmtepomp op de tekening.

Die gedeelde woonkamer is trouwens denk ik wel heel fijn om het groter te doen lijken. Je kan zelfs in de eetkamer visite ontvangen terwijl de ander in de woonkamer zit of visa versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-05 11:16
*knip*
Klaar aub. Dit voegt niets toe.

[ Voor 94% gewijzigd door tweakduke op 07-01-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:41

M2M

medicijnman

5 jaar op 36m2 gewoond. Was wel gezellig eigenlijk, maar ook wel krap.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:08
Als je mag kiezen tussen bg, eerste en tweede verdieping dan de begane grond nemen. Zet je in de tuin een grote tuinkast, of nog beter een tuinhuis en kan je daar heel veel spullen kwijt en win je weer heel veel extra ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 07-01-2024 22:20 . Reden: Qoute was geknipt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:39

Yucon

*broem*

Wat betekent dat kookplaatachtige ding in de berging?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:49
Yucon schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:45:
Wat betekent dat kookplaatachtige ding in de berging?
Dat zal de WTW unit zijn.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-05 14:42
Ik heb een jaar op 36m2 samengewoond (in Amsterdam) en daarvoor 4 maanden in een auto (wel met daktent). Het is prima te doen als je rekening houdt met elkaar :).

In het appartement was samen thuis werken vooral een probleem, we hadden maar één kamer die we af konden sluiten dus ik was uiteindelijk veel op bed aan het bellen. Jullie hebben twee mooie kamers dus dat komt wel goed. Andere uitdaging met een kleinere ruimte is natuurlijk opslag. Maar als je selectief bent met wat je koopt dan hoeft dat ook geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-05 18:28
Zoals vaker gezegd is locatie het belangrijkste bij een woning. Liever een kleinere woning in een goede buurt dan een grote in een kansenwijk, en zoals meerderen ^^ al zeggen is dit een prima appartement kwa indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:43
Fijne indeling. Genoeg ruimte om iets te doen en zaken op te splitsen.
Zo fijn geen eet tafel in of tegen de woonkamer.
Zou zeggen doen en niet terug kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:10
Waarom twijfel je eigenlijk? Of beter: waarom twijfelt je partner? Ik lees van jouw kant nl alleen maar positieve argumenten.

[ Voor 30% gewijzigd door olafmol op 07-01-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02:18

ericplan

5180 Wp PV

Prima appartement, slim ingedeeld en zelfs buitenruimte. Schoon, strak, tochtvrij en met een goed energielabel. Wat zou je nog meer willen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
aljooge schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:38:
Als je mag kiezen tussen bg, eerste en tweede verdieping dan de begane grond nemen. Zet je in de tuin een grote tuinkast, of nog beter een tuinhuis en kan je daar heel veel spullen kwijt en win je weer heel veel extra ruimte.
Mits TS op de BG een tuin heeft. En waar kijkt TS op uit. Lopen de mensen letterlijk voor de ramen langs aan de voorkant?

Ik weet niet hoeveel verdiepingen er zijn, maar geen mensen boven je kan ook een reden zijn om zo hoog mogelijk te gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
Muur vanuit de woonkamer naar de gang eruit slaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik zou slaapkamer1 en de grote woonkamer omwisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 16:22
Juist niet, dan heb je je slaapkamer naast de ingang en waarschijnlijk aan de voorkant of aan een galerij. En daar lopen mensen / is geluid.

Prima starterswoning voor 2 man, gewoon doen.

Yes, English can be weird. It can be understood through tough thorough thought, though.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:08
Trichoglossus schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Mits TS op de BG een tuin heeft. En waar kijkt TS op uit. Lopen de mensen letterlijk voor de ramen langs aan de voorkant?

Ik weet niet hoeveel verdiepingen er zijn, maar geen mensen boven je kan ook een reden zijn om zo hoog mogelijk te gaan wonen.
Groot nadeel van geen mensen boven je hebt wonen is dat het op de bovenste verdieping flink heet kan worden in de zomer en je kan nergens verkoeling zoeken want je hebt geen tuin.

Bovendien als je beneden zit heb je je eigen tuin en heb je geen last van het gezelschap dat onder je zit te lallen als je wil slapen, geen last van de barbecue waarvan de rook naar boven waait en kan je zelf je eigen buiten zo inrichting als jij wil en hoef je niet tegen het onkruid van een ander aan te kijken.

Derde voordeel: beneden is levensloop bestendiger, je hoeft geen trap meer op als je dat ooit een keer niet meer kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Grappig om dit topic te lezen. Hier in Zweden wonen heel veel mensen in kleine appartementen tussen de 40 en 60 m2. Vaak zitten hier twee slaapkamers in, waardoor er ook vaak een kind woont. Is prima te doen dus! Ruim is het niet, maar dat komt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Laatst online: 01:16
Ik woon nog altijd in mijn eerste woning sinds de bouw van 2010. Het ging toen om nieuwbouw en ik was toen nog alleen (Ik moest 1 jaar wachten totdat de bouw af was, ik woonde nog thuis bij mijn ouders) Oppervlakte 65m2 totaal. 1 slaapkamer 23m2 en een woonkamer 25m2 hal en een berging in mijn appartement met een vrijwel groot aparte bad en douche samen. Ik woon in een jongeren complex tot 27 jaar. Toen ik kwam wonen was ik net 27 jaar.

Sinds 11 december 2014 woon ik samen met mijn vrouw/vriendin. Geen kinderen. Wij hebben niets te klagen alleen merken we nu wel dat wij 1 kamer extra geen overbodige luxe is. Groter wonen is beter. We kijken soms rond. Ik betaal per maand €492,97 voor mijn sociale huurwoning. Toen ik kwam wonen begon mijn huur op €360 per maand in 2010. Ik heb nog steeds de korting van €100 per maand dan als iemand hier nieuw hier komt wonen.

Ik heb hier sinds het begin een vaste contract van onbepaalde huurperiode en kan hier blijven wonen zolang ik dat wil. Ik zelf ben nog steeds zeer tevreden. Maar als ik ooit ga verhuizen mijn eis is, nieuwbouw!

Alles is erg goed aan een nieuwbouw! Goede isolatie overal en lage energie (tweepersoonshuishouden gemiddelde €45 per maand stroom en gas samen)

[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 07-01-2024 23:14 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hi allen,

Ik woon op ongeveer 65m2 in een appartement. Ik woon er alleen, ruim 15 jaar, maar ongeveer de helft van de buren zijn paren met soms ook een (klein) huisdier. Een paar daarvan wonen er al meer dan 20 jaar en hebben geen behoefte aan wat groters.

Maar ik merk wel dat de meeste buren hier geen vijf jaar wonen voordat ze weer verhuizen. Maar dat zijn meestal jonge stelletjes, soms zelfs studenten, en in die fase van je leven verhuis je wat vaker. En als je kinderen wilt dan is het ook niet ideaal.

Ik zie trouwens wel dat bij jullie de berging inpandig is. Die is bij mij apart (en komt nog bij die 65m2). Dat scheelt wel. En die hal is in de praktijk verloren ruimte. Dat is bij mij ook een issue. Ik heb ook zo’n hal over driekwart van de lengte van het appartement. Dat had slimmer ingedeeld kunnen worden.
Als het aan mij lag zou ik de berging op de plek van de tweede slaapkamer willen en dan de bewoners de optie geven om die tweede slaapkamer weg te laten of die op een andere plek te maken. But that’s just me.

Niettemin zou ik in jullie situatie de betere buurt en het nieuwe appartement verkiezen boven een ouder appartement in een mindere buurt. Dan maar wat minder ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het hangt er imho ook vanaf of jullie allebei thuiswerken of juist uit huis zijn de hele dag. Ik woon in mn eentje op 53m2 maar in 2 kamers, waardoor ik in de woonkamer de keuken heb, maar ook het woongedeelte met een bank en de tv en ook nog een bureau heb staan. Dan wordt het wel proppen. Een extra kamer is altijd fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 02:18

TheBorg

Resistance is futile.

jadjong schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:49:
Ik zou slaapkamer1 en de grote woonkamer omwisselen.
Als ik alleen zou wonen zou ik dat ook doen maar nu kun je allebei in je eigen woonkamer zitten en je een beetje afzonderen. Al zal één van de kamers wel een eetkamer worden maar dat kun je dan lekker laptoppen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:43
heb nog niet samengewoond, maar wel altijd groot genoeg. Dat van jullie 2 kan dus prima als je het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
TheBorg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:39:
[...]

Als ik alleen zou wonen zou ik dat ook doen maar nu kun je allebei in je eigen woonkamer zitten en je een beetje afzonderen. Al zal één van de kamers wel een eetkamer worden maar dat kun je dan lekker laptoppen ofzo.
Die deur halverwege slaapkamer1 maakt het plaatsen van een bed nogal onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Laatst online: 01:16
TheBorg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:39:
[...]

Wij zitten soms alleen. Als wij willen afzonderen soms alleen zijn, dan is mijn vrouw in de slaapkamer en ik ben bezig in de woonkamer met computeren of TV kijken, smartphone of met de tablet bezig

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
jadjong schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:23:
[...]

Die deur halverwege slaapkamer1 maakt het plaatsen van een bed nogal onhandig.
Nee joh, er kan een prima tweepersoonsbed bed tegen die rechter muur aan.

Beide kanten van het bed 70cm loopruimte (bed van 160cm). Tegen de muur tussen slaapkamer en eetkamer kun je dan 3m kastenwand plaatsen.
Of 1,8 m kastenwand en een klein bureau.

De opgedeelde woonkamer met keuken er tussenin maakt dat je binnen de leefruimte elkaar toch ruimte en enige privacy kan geven. De één kan op de bank tv kijken oid, terwijl de ander aan de eettafel zit te werken of gezellig met vrienden zit te borrelen of spelletjes doet.

Ook voor de spullen voorzie ik in dit huis geen problemen. Er is ruimte voor een grote garderobekast in de slaapkamer, er is een extra (hobby)kamer én er is een prima was/berghok waar boven de wasmachine en droger ook nog planken of een kast te realiseren zijn.

Ik heb zelf jarenlang eerst op 40m2 en later op 35m2 gewoond. Maar dat was alleen, dus geen echt vergelijk.
Onze vorige woning waar we wel samen woonden was 76m² en daar hadden we echt méér dan voldoede ruimte.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:43

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier 7 jaar samengewoond op 70-75m2 , laatste jaar met een baby en dat ging prima. Dat was wel voor corona/thuiswerken.

Ik kocht m , maar we gingen wel meteen samenwonen. Vriendin studeerde nog.

Daarna naar 175m2, daarna 260m2. Meer ruimte = meer zooi ..

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 08-01-2024 09:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Hi allen,

Ik wil ook absoluut niet verwend overkomen o.i.d.
Ik ben al blij dat ik uit de loting ben gekomen, uit de 4420 mensen die hebben gereageerd! En dan ook nog nieuwbouw, en de keuze of je BG, verdiep 1 of 2 wil wonen! _/-\o_
Heb je een eigen tuintje als je op de BG zit? Grootte? Of een gemeenschappelijk iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuroteck
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-05 11:01
Woon zelf net in een fonkelnieuw appartement van 67 M2
meer dan groot genoeg voor mij alleen, kinderen heb ik regelmatig in het weekend en doordeweeks, de 2 meiden hebben 1 slaapkamer met een stapelbed, vinden ze helemaal prima.
Als mijn vriendin er is gaat het ook helemaal prima.
Paar puntjes van aandacht: wees geen verzamelaar, durf te ontspullen.
ik heb geen berging, dat is wel een gemis (fietsen moeten in beveiligde ruimte)
wees creatief met ruimte, denk hierbij aan een bed met opbergruimte eronder bijvoorbeeld
Moet er bij mij niet aan denken om op begane grond te zitten, 0.00 privacy, de manier van bouwen tegenwoordig lijkt mij de kans groot dat dit bij jou ook het geval kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hier appartementje van ~64m2 (met 2) naar ~80m2 (kindje erbij), allebei helemaal prima, naar huis met alleen al een zolder van 64m2, en dan nog een kelder, berging, tuinhuis, en iets van 150-160m2 woonoppervlakte.
Ik weet niet hoe ik het heb gedaan om zoveel zooi te bewaren in die kleine appartementjes, want het huis was na verhuizing gevoelsmatig ook al aardig vol ;)

Ofja, dat weet ik wel, en dat is ook meteen mijn tip; zeer efficient gebruik maken van bergingen/kastruimtes. Stellingskasten + opbergdozen tot aan het plafond, hoge kasten, ook tot de nok gevuld.
Zolang je geen al te lompe spullen hebt/het nodig vindt een fitnessruimte en/of werkplaats in huis te hebben, etc, moet het allemaal niet zo'n probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
Cave_Boy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:21:
Net opgezocht:
De meterkast moet vanaf de deur van uw woning of pand direct door een hal of gang bereikbaar zijn.
De afstand tussen de toegangsdeur van de woning/het pand en de meterkast mag maximaal 3 meter bedragen. Is dit meer, dan gelden aanvullende voorschriften.

https://www.meterkastchec...nvullende%20voorschriften.
Ik zie alleen nog niet de aanvullende voorschriften.
De daadwerkelijke meterkast of hoofdaansluiting zit waarschijnlijk beneden.
Ze maken gewoon het hele gebouw in een keer spanningsloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 14:11
Mooie plattegrond. Nieuwe appartementen zijn vaak veel efficiënter ingericht, ook heb je waarschijnlijk geen radiatoren, boilers etc. Ik heb zelf ook op 65m2 samengewoond, en dat was een vooroorlogs pand en daardoor vrij crappy ingedeeld: veel gang, douche was een soort gangkast, keuken was klein, grote inbouwkasten die indeling bepaalden. En toch was dat al prima te doen als jong stel. Doen! :-)

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Wij hebben jarenlang samengewoond in een flatje van 69m2. Dat is zat voor twee personen. zit je op korte termijn te denken aan uitbreiding dan zou ik het echter niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-05 18:04
In de Bijlmer wonen hele gezinnen op deze oppervlakte. Zou niet inzien waarom je hier niet met z’n 2’en kan wonen. Klinkt eerlijk gezegd een beetje als een first-world problem…

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:49
Namens al die duizenden mensen die het niet geworden zijn bij de loting en nog op de wachtlijst staan zou ik zeggen: doe het niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Als iemand voor een keuze staat, mag men zich best even afvragen of iets bij hem past, voor de knoop definitief wordt doorgehakt.

Gezien het meeste wel is gezegd en de reacties alles behalve constructief zijn, gaat het topic op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.