Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
Wij zijn bezig met het renoveren van onze schuur naar kantoorruimte. Het totale oppervlak van deze ruimte is 40 m2. Het aantal kuubs is circa 95. De wanden worden geïsoleerd naar een RD waarde van 3.65. De vloer krijgt een RC waarde van 3.55. Alle ramen zijn voorzien van HR++ glas. Het dak heeft een RC waarde van 2.5.

Nu is onze installateur van zichzelf erg van het zoeken naar zekerheid (wat hem in zekere zin ook wel prijst). Hij wil een 5 kw vloermodel van de Daikin Perfera installeren in deze ruimte voor verwarmen en koelen (naast dit systeem hebben we geen andere warmtebron). Dit lijkt mij redelijk overkill. 3.5 kw volstaat naar mijn idee ook. Zijn stelling is: "je kunt beter een iets zwaardere nemen want die is niet zoveel duurder en die van 5 kw kan ook terugschakelen in vermogen". Nu vraag ik mij af of het wel zo handig om een wat zwaarder model te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 11:03
De vraag zal een beetje zijn hoe ver die buitenunit kan terugregelen.
Bij zo'n systemen wil je eigenlijk dat de unit continu op laag vermogen door kan draaien.
Als die te hevig is (niet ver genoeg kan terugregelen) dan gaat die pendelen (steeds aan en uit schakelen) en dan verslijten de units sneller. Enkel voor een kantoor gaat die misschien toch maar beperkte tijd aan staan en dan zal die sowieso minder slijten. Hoe snel je de ruimte op temperatuur wil, zal ook mee spelen.
Afmetingen van de ruimte zal misschien ook wat mee spelen, lang en smal is het misschien beter om met 2x2,5 of 2x3,5kW binnenunit te werken.
Vereenvoudigd zou je kunnen werken met volgende vuistregel
  • koelen: 30 tot 35 Watt per m³
  • verwarmen 45 tot 50 Watt per m³
Als je de unit nooit uit gaat zetten maar 's nachts op 19° laten en overdag naar 21° laat opwarmen, dan kan het wellicht ook wel met minder. Als de ruimte verder niet gebruikt wordt, dan zou 19° laten ook maar wat energieverspilling zijn vermoed ik. Duurt wel weer langer om op te warmen.
Als ik zo snel even zoek lijkt de 3,5kW tot 1,4kW te kunnen terugregelen en de 5kW tot 1,7kW. Even ver lijken ze mij dus niet terug te regelen, maar niet helemaal zeker of ik de juiste buitenunit zit te kijken.
Allesinds allemaal overwegingen die alleen jij of uw installateur goed kunnen inschatten omdat jullie de ruimte en de behoefte beter kennen.

[ Voor 55% gewijzigd door Dikke Foaf op 06-01-2024 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:47

hnq

Ik weet niet of dat in jouw kantoorsituatie een rol speelt, maar de geluidsdruk van de 5kW (binnenunit)
is aanzienlijk hoger dan van de 2,5 en de 3,5.

[ Voor 5% gewijzigd door hnq op 06-01-2024 17:19 ]

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl