Shelly Plus 2PM aansluiten voor bediening rolluiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelkamen
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-09 21:14
Hi,

Ik wil mijn bestaande opbouw-schakelaar voor onze rolluiken vervangen door een Shelly Plus 2PM switch.
Alleen kom ik niet helemaal uit de aansluiting.
De bestaande schakelaar was dit: (plaatje toevallig gevonden op Tweakers ;) )
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rbjryk3/2-ICv7xkq2-DLf-CZNZq-YGH3-Xim.webp

Als ik dat, gecombineerd met de diagrammen uit de handleiding van Shelly, probeer aan te sluiten op de Shelly switch kom ik uit op dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PckXn3N/20240106-145130.jpg

Dit werkt echter niet. De Shelly switch klikt als ik 'm bedien, maar het rolluik beweegt niet.
(Ik heb verschillende input-instellingen geprobeerd, had geen effect. De optie 'Momentary' is uitgegrijsd in de web interface).

Mis ik nog iets in de bedrading? In de diagrammen van Shelly zijn er altijd twee draden aangesloten op de 'L' inputs, maar ik weet niet welke tweede draad ik daarvoor zou moeten gebruiken.

Thanks,
CJ

[ Voor 6% gewijzigd door michaelkamen op 06-01-2024 15:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
Op je foto is de nul (blauwe draad) niet doorgelust naar het rolluik toe en dat moet wel om het rolluik te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelkamen
pickboy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:12:
Op je foto is de nul (blauwe draad) niet doorgelust naar het rolluik toe en dat moet wel om het rolluik te laten werken.
Ah, dus ik moet de nuldraad zowel verbinden met de Shelly als het rolluik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
Ja, idd, dat moet.

Ik zie dat het snoer naar je rolluik van soepel draad is. Heb je een wago (of ander merk) klem die daar geschikt voor is? Anders moet je een adereindhuls gebruiken icm met de huidige klem.

Bovendien steekt er een hoop koper uit bij de aansluiting van de nul bij de Shelly, dat zou ik ook even aanpakken zodat je niet per ongeluk sluiting maakt als je hem gaat bewegen bij het wegstoppen in de wand/plafond/doos.

[ Voor 34% gewijzigd door pickboy op 06-01-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelkamen
Yes, dat werkt! Thanks!

Ik heb alles inderdaad nogmaals losgehaald en de aansluitingen korter gemaakt zodat er niets meer uitsteekt.
Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdKo66
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-11-2024
Blijft in dit geval de schakelaar ook nog werken? Het is voor mij te lang geleden dat ik met deze dingen heb gewerkt

[ Voor 40% gewijzigd door EdKo66 op 08-04-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@EdKo66 in dit geval niet, want @michaelkamen heeft de schakelaar niet verbonden met de Shelly. Maar door S1 en S2 (s= switch) te gebruiken kun je de schakelaar ook nog bruikbaar houden.

Zie de knowledge base voor aansluitschema's.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdKo66
Bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelkamen
EdKo66 schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:00:
Blijft in dit geval de schakelaar ook nog werken? Het is voor mij te lang geleden dat ik met deze dingen heb gewerkt
Zoals @Gizz al schrijft in dit geval niet, nee. Ik bedien hem uitsluitend via m'n Homey, middels een Ikea knop die ik erop heb geplakt, en op basis van een tijdschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 12:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dk8a2JcdUZg4qppjx5GsTc8VvTc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NGqmcdOW6uvLLTqgKechzHfz.jpg?f=user_large

Past er achter zo'n opbouw draaischakelaar wel een shelly waarbij ook de draaischakelaar blijft werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdKo66
Heb hem nu ook zo aangesloten. Heb de fysieke knop ook niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 13:24
lochtejans schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:28:
[Afbeelding]

Past er achter zo'n opbouw draaischakelaar wel een shelly waarbij ook de draaischakelaar blijft werken?
Bij mij is het niet gelukt, ik heb de shelly eronder geplakt. Dus shelly werkt , schakelaar werkt maar kreeg de shelly er niet achter geplaatst. Gebruik de schakelaar bijna nooit, maar wat als de wifi uitvalt.

[ Voor 12% gewijzigd door piotr123 op 29-04-2024 20:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rova
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-05 12:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttwmgYG6ORoUNFpPXhqgQTehOoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d8b82KLr543RdSIJyBFo3F35.png?f=fotoalbum_large

Hierbij een aansluitschema voor de Shelly plus 2PM met schakelaar.

Als op de Shelly het rolluik verkeer om gaat dan kan je 01 en 02 omdraaien. Zijn de draden van de motor
Als daarna de switch nog verkeerd gaat dan de sw1 en sw2 ook omdraaien en dan zou het goed moeten komen.

@Septillion Dit zou hem dan moeten zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door rova op 07-05-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@rova De rechter draad op de schakelaar is netste ook zwart.

Ook hoef je maar één L aansluiting op de Shelly te gebruiken. De tweede L is een doorlussing en zit er juist op zodat je zonder lasklem door kunt naar een schakelaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rova
Septillion schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:48:
@rova De rechter draad op de schakelaar is netste ook zwart.

Ook hoef je maar één L aansluiting op de Shelly te gebruiken. De tweede L is een doorlussing en zit er juist op zodat je zonder lasklem door kunt naar een schakelaar :)
De rechterdraad werkte bij mij niet.de Shelly werkte in de juiste richting maar me knop bleef verkeerd gaan. Maar daar moet je dus mee spelen schijnbaar :)

Bedoel je dat 1 van de L rechtstreeks naar de schakelaar kan? Dan kan ik dat nog in de tekening veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@rova Bedoelde met het eerste puur dat er netjes gezien één bruine en twee zwarte draden aan de schakelaar horen. De draden naar SW en SW2 beide zwart. Hoe om je ze aansluit is dan even spelen.

En ja, beide L zijn 100% identiek. Je kan dus de hele lasdop / Wago weghalen en gelijk op de L van de Shelly. Vanaf de andere L kan je door naar de schakelaar (maar is niet geschikt om echt door te lussen naar verbruikers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rova
Septillion schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:59:
@rova Bedoelde met het eerste puur dat er netjes gezien één bruine en twee zwarte draden aan de schakelaar horen. De draden naar SW en SW2 beide zwart. Hoe om je ze aansluit is dan even spelen.

En ja, beide L zijn 100% identiek. Je kan dus de hele lasdop / Wago weghalen en gelijk op de L van de Shelly. Vanaf de andere L kan je door naar de schakelaar (maar is niet geschikt om echt door te lussen naar verbruikers).
Ik heb de tekening aangepast. Morgen zelf even proberen om te veranderen. Bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rova
Hierbij het eind resultaat hoe ik het heb opgelost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsirTVr39w9UBUCf8avD-Q7XOZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eW4BHR1hKAOxSFHL8OWQt665.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIVlG3YtCl035Sp6IaVOGb6cdNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MD3vq06T6iYFUY0FOzHl10X.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt inderdaad 1 L in van uit 230 en andere L uit naar schakelaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohawk49
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11-11-2024
Waar heb je de ombouwdoos vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artilux
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 11:37
@rova Enorm bedankt voor je schetsje. Dit hielp enorm.
In 2 keer was het prima, ik moest mijn leads omwisselen, anders was up juist down.

Tevens heb je mij geïnspireerd om zelf in Fusion ook een extensie te maken.
Losjes gebaseerd op jouw idee, maar dan zonder onderplaat.
De draden van de motor komen niet zo ver, dus ik moet het anders doen.

Printer is nu bezig.

Antfarmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohawk49
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FN1jXU4qlTcUkr8DmFY70ef61cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPo2XfSgkxxlzsaeC6lzOITr.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij helpen om deze aan te sluiten op een Shelly Plus 2PM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Mohawk49 Wat snap je er niet aan? Want dit is echt 100% de klassieke situatie die overal gebruikt wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFearWizz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 16:18
Ik heb mijn rolluiken en zonnescherm aangesloten op Shelly Plus 2PM, ik heb alleen de draaischakelaar vervangen door Puls knoppen zodat het allemaal automatisch op en neer gaat als ik handmatig de knop gebruik.

@Mohawk49 jouw foto laat precies de situatie zien van de schets van @rova.
Beste is om te kijken welke draden waar heen gaan en dan te vergelijken met de schets.
Desnoods label je alle draadjes voordat je ze los haalt van de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hazeleger
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-05 15:27
Bij mij is het gelukt volgens het schema van 7 mei. Dank daarvoor.
Van links naar rechts op de Shelly 2PM
N = nuldraad blauw voeding, rolluik en N van Shelly met lasdop
O1 = zwart naar het rolluik
L1 = bruin van voeding
L2 = bruin naar handschakelaar, midden contact
O2 = bruin naar rolluik
S1 = naar schakelaar 1e schakeling
S2 = naar schakelaar 2e schakeling

In de app schakelingtype naar aanpassen naar rolluik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhyzX
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-08 15:48
rova schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:28:
Hierbij het eind resultaat hoe ik het heb opgelost.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Werkt inderdaad 1 L in van uit 230 en andere L uit naar schakelaar..
@rova Mag ik vragen waar je de wanddoos vandaan hebt? Kan ‘m op Thingiverse en Printables namelijk niet vinden. Of heb je ‘m zelf ontworpen? Het is in ieder geval precies wat ik zoek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDFanatik
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-07 16:05
Bedankt voor het heldere schema en de uitleg! Is een DC snubber niet nodig? Die zie ik soms in de handleiding van shelly erbij staan.

Dell Latitude 3540, i5 4200U, 8GB, HD8850M, Samsung EVO850 & Crucial MX100 | ASUS T100 | LG 34UM65

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rova
MDFanatik schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:11:
Bedankt voor het heldere schema en de uitleg! Is een DC snubber niet nodig? Die zie ik soms in de handleiding van shelly erbij staan.
Die heb ik niet gebruikt.
Enige in het schema wat ik had staan is dat 01 zwart en s2 zwart naar de schakelaar.
Vandaar weer er mee bezig geweest en kwam er achter dat Zwart van de motor op 01 betekend zwart naar de schakelaar op s1 dan werkt de knop en de shelly zonder hem in de app op reverse te zetten.
Zo blij ik ook leren dus :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• profox1977
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-08 15:48
rova schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:39:
[Afbeelding]

Als op de Shelly het rolluik verkeer om gaat dan kan je 01 en 02 omdraaien. Zijn de draden van de motor
Als daarna de switch nog verkeerd gaat dan de sw1 en sw2 ook omdraaien en dan zou het goed moeten komen.

Ik wil dit schema gaan proberen.....maar ik heb pulse knoppen, zou het dan nog hetzelfde schema zijn? En daarnaast zie ik de aarde draad niet.....moet die rechtstreeks naar de motor of ook via de Shelly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• profox1977
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-08 15:48
[Afbeelding]

@rova zou ik zo brutaal mogen zijn om te vragen of u eens naar mijn topic ( betreffende een aansluitschema) wil kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@profox1977 Dat is inderdaad hoe je het aansluit. Veel draaischakelaars zijn ook pulsdrukkers. En maakt ook niet veel uit voor de Shelly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperv1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-06 19:05
Dank! @rova, hiermee ga ik mijn opbouw schakelaar ook aanpassen.

Weet iemand toevallig hoe ik deze inbouw schakelaar kan voorzien van een Shelly 2PM Gen3? Met name het aansluitschema twijfel ik over.
Het is voor een zonnescherm. Dubbele impuls druk schakelaar (op en neer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnQmNnQiMTukF3RQbLcCbTi11vI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9Vs9rVD6HiykmeIgVgp84ZT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@jasperv1 Zeker! Het schema op de module lijkt wat verwarrend maar dat is alleen zodat het onmogelijk is beide uitgangen tegelijk actief te hebben. Maar gewoon L op L en dan zijn de twee pijltjes de uitgangen naar de SWx ingangen van de Shelly. En de huidige draden die nu op de pijltjes zitten gaan naar de OUTx van de Shelly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:46
[Afbeelding]

Dankzij dit schema hier een knikarm zonnescherm "slim" gemaakt. Wel even goed opletten en de shelly in "cover" mode zetten via settings in van de betreffende Shelly in de Shelly app.

Anders worden ze gezien als twee losse schakelaars en kun je de "in" en "uit" tegelijk aanzetten met potentiële motorschade tot gevolg. In "cover" mode wordt er een schakelaar weergegeven met een "up" en "down" knop :).

Nu nog even verder stoeien met homebridge om het scherm in Homekit te krijgen. 8)
Pagina: 1