Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:17

AMDFreak

Intel is zo..

Topicstarter
In het verleden heb ik 15 zonnepanelen gehad, maar we hadden een wens voor een dakkapel.
En nu vind ik het lastig om het juiste soort systeem te kiezen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5JR2Fwx2CyBp5ui72BLBiisxFs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AX0CSPCmkYFfhJrCskZ4PUJH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mSAGQvleOIW_QJIXNB6Mp6chCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UCyIFDIwzP9XwOh3EE6yoCZ.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zoals bij de buren is te zien hebben zij een opstelling van 9 panelen
3 boven dakkapel (37 graden)
3 onder dakkapel (37 graden)
3 op de uitbouw (plat)
2 (optioneel), (plat) op de dakkapel, waarbij ik erg twijfel bij stormschade. de dakkapel constructie kan het prima dragen.
Schaduw
Op de uitbouw heb ik in het najaar schaduwwerking van de boom van de buren
Zomer schaduw (even in de ochtend) van het dakkapel van de buren, omdat deze lager staat dan die van mij.
Jaarverbruik
4000kwh (in de toekomst meer)
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase 40ampere, ligging op zuid
Budget en doel
Terugverdienen
Wie gaat het project uitvoeren
Wordt uitbesteed
Bijhouden van data
Dat is altijd leuk, reeds ervaring gehad met een SolarEdge systeem
Reeds verkregen offertes
Veel gekregen, maar ik zie door het boom het bos niet meer..
De een offreert Ephase, APSystems, SolarEdge en strings.
Regio
Zuid-Holland

Zoals aangeven heb ik veel offertes kregen en veel verkopers gesproken en ze adviseren van alles en hebben allemaal zo hun eigen redenen. Maar uit eindelijk zie ik Tweakers als een onafhankelijk bureau :)

Prijstechnisch is een stringsysteem het goedkoopste. Waarbij ik eigenlijk 2 strings in gedachte had.
string 1: 3 boven de dakkapel en 2 op de dakkapel
string 2: 3 onder de dakkapel en 3 op de uitbouw.

Maar nu wordt dat door anderen afgeraden omdat de de dakhelling in dezelfde string anders is? Daar zit wat in.. maar is dat nog zo tegenwoordig? Je hebt toch bypass diodes enzo? (materie daarvan ken ik nog niet heel goed)

SolarEdge wordt om diezelfde reden ook afgeraden, ik zie het probleem eigenlijk niet zo?

Micro-omvormers daar zie ik ook verschillende merken, waarbij Enphase toch wel met kop en schouder boven uitsteekt. Echter zie ik ook APsystem micro-omvormers, daar vind ik maar weinig over terug.

Kortom het is meer, wat voor soort systeem moet ik kiezen ipv wat is de beste offerte..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Waarom doe je afwijkende hellingshoeken niet met Tigo optimizers?

Persoonlijk zou ik alles met dezelfde hellingshoek sowieso op een stringomvormer zetten.

Kan je op de dakkapel niet 4 kwijt in oost/west opstelling. Of 3 in portrait richting het zuiden. Die zou je kunnen voorzien van Tigo optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

En sta je open voor zonnepanelen op het noorden. Boven die dakkapel op het schuine dak en ook op de dakkapel zelf lijkt me interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:17
Met Tigo's til je alleen de stroom van achterblijvers op, niet andersom... dus dan moet je hele string voorzien worden van Tigo's...

En dan is SolarEdge bijna altijd beter/vergelijkbaar in kosten.
SolarEdge wordt om diezelfde reden ook afgeraden, ik zie het probleem eigenlijk niet zo?
Iemand die dat zegt moet geen zonnepanelen installeren, maar de vuilnis gaan ophalen.

Enige is dat SolarEdge voldoende panelen moet hebben... En dat kun de installateur gelukkig controleren met de ontwerpsoftware (van SolarEdge zelf)... Als hij het rapport kan interpreteren ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:58:
Met Tigo's til je alleen de stroom van achterblijvers op, niet andersom... dus dan moet je hele string voorzien worden van Tigo's...
Denk dat je met oost/west op dakkapel die panelen altijd de achterblijvers zijn. Die op zuid 37 graden zullen vrijwel altijd meer stroom leveren toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Ronald
Nog simpeler: Stringomvormer met 2 MPPT pakken. In deze vermogensklasse is dat al standaard. Dakkapel op een aparte string aansluiten. (of micro met 2, 3 of 4 ingangen MPPT afhankelijk van wat er past)

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 06-01-2024 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:01:
[...]

Denk dat je met oost/west op dakkapel die panelen altijd de achterblijvers zijn. Die op zuid 37 graden zullen vrijwel altijd meer stroom leveren toch :)
Nope

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.32&max2=0
Dre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:05:
@Ronald
Nog simpeler: Stringomvormer met 2 MPPT pakken. In deze vermogensklasse is dat al standaard. Dakkapel op een aparte string aansluiten. (of micro met 2, 3 of 4 ingangen MPPT afhankelijk van wat er past)
Alleen blijft er met die korte strings zo weinig schaduwbeheer over.
En de instraling onder en boven dakkapel is zeer zeker niet identiek.

Dit is er een voor SolarEdge of Micro's.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:09:
[...]

Dit is er een voor SolarEdge of Micro's.
Voor maximale opbrengst per m2 helemaal met je eens. Maar ook in meeste 'bang for buck'? rekenvoorbeeldje:

SolarEdge 4000: € 887
SolarEdge optimizer 3+4+3+3 = 13 >>> 13× S440 (50 euro per stuk) = € 650
Totaal: € 1537

versus:

GoodWe 4200 € 536,-
Tigo 4× 40 = € 160
€ 696

Die 841 euro verschil zou je ook kunnen besteden aan het noorddak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

AMDFreak schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:55:
Kortom het is meer, wat voor soort systeem moet ik kiezen ipv wat is de beste offerte..
Nee.

Bij mij was de leverancier die enkel Enphase leverde, goedkoper dan die SolarEdge aanbood.

De prijs(en garantie van installateur) is sowieso een factor in de overweging.

Enphase en SolarEdge leveren beide stroom op, wellicht de een in sommige gevallen wat minder en in andere gevallen weer iets meer, maar op het totaalplaatje is kosten/garantie wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:20:
[...]

Voor maximale opbrengst per m2 helemaal met je eens. Maar ook in meeste 'bang for buck'? rekenvoorbeeldje:

SolarEdge 4000: € 887
SolarEdge optimizer 3+4+3+3 = 13 >>> 13× S440 (50 euro per stuk) = € 650
Totaal: € 1537

versus:

GoodWe 4200 € 536,-
Tigo 4× 40 = € 160
€ 696

Die 841 euro verschil zou je ook kunnen besteden aan het noorddak :)
9 Tigo's... en dan moet je nog even rekening houden dat Tigo geen ondersteuning biedt zonder TAP.
(En er zeker problemen geweest zijn bij Tigo systemen zonder)

Het noord dak staat ook een dakkapel op...
Met een airco om het makkelijk te maken.

String is niet makkelijk, geheel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Laatst online: 17:17

AMDFreak

Intel is zo..

Topicstarter
Dank voor de inputs...

Op het noordvlak zie ik het nog niet zo zitten om daar zonnepanelen, ook het feit dat er aan die zijde al een airco unit staat die voor de nodige schaduw zal zorgen.

Maar als ik het zo lees, is een string iig niet echt een mogelijkheid.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Jawel hoor.

Gewoon een SMA met 3 mppt (met mogelijkheid tot opslag)
https://www.mg-solar-shop...a-sunny-boy-smart-energy/

Maar daar willen de heren hierboven niets van weten.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2024 21:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Pagina: 1