6x M.2 schijf op 1 moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scidhuv
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-01-2024
Ik zoek een?
Moederbord waar flink wat M.2 opslagruimte aan vast kan.
Doel: opslag voor fotos en andere data die ik niet kwijt wil.

Wat is je budget?
Is niet heel belangrijk, maar minder is beter natuurlijk.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik vind MSI wel fijn, maar is niet zo belangrijk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Beetje gamen is wel de max wat ermee gebeurd, maar Star Citizen op max is natuurlijk leuk.
GPU: RTX 3060 Ti

Uitleg
Het geval is dat ik heel leuk een ASUS Hyper M.2 X16 Card V2 heb gekocht met 4x 1Tb M.2 (PCIe 4)
Ik denk die plug ik mooi in mijn oude Mobo met 2x PCIe 3.0 X16 slots.
Nu dus geleerd dat 2x X16 slots niet betekent dat je ook 32 lanes hebt...
Dit Mobo (Z170A Tomahawk) kan alleen X4 voor M.2 via PCIe, dus ik zie maar 1 van de 4 schijven, wat ik ook doe.

Het was toch tijd voor een upgrade dus ik denk nieuw bordje, maar ik heb moeite met duidelijk krijgen welk moederbord 4x M.2 via een PCIe uitbreidings kaart aankan, en een volwaardige GPU ernaast.

Ik heb naast deze 4 nog 2x een M.2 schijf liggen, dus totaal moeten er 6 aangesloten worden.
Snelheid voor de 4 is niet super belangrijk (voor de andere 2 wel - system).

Waarom backup op M.2 schijven? - ze zijn 2x zo goedkoop als normale SSDs.
En HDDs? - tja het is 2023 he, zo'n bewegend armpje vind ik maar ouderwets (vertrouw er toch minder op ik heb er al 3 liggen die dood zijn).

CPU: Ik heb nu een 6600K en die draait alles wat ik wil netjes, dus veel sneller hoeft het niet maar het is slim om op de toekomst voorbereid te zijn kwa socket wellicht.

Dus zit ik wat te mobo browsen, maar bv bij
ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
En bij vele anderen komt steeds die X4 mode voorbij voor de tweede X16 slot, bestaan er wel mobo / CPU combinaties die een volwaardige GPU en deze M.2 uitbreiding met 4 schijven aan kunnen?

Passend geheugen en koeler suggesties zijn zeer welkom maar daar kom ik ook zelf wel uit.

Beste antwoord (via scidhuv op 06-01-2024 16:32)

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06-2024
scidhuv schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:02:
[...]

Dat is ook nog een optie, 8x8x configuratie en dan 2x M.2 op de uitbreiding en 4 op het moederbord.
Dan staat de GPU op X8 maar dat is genoeg voor de 3060 Ti volgens mij (3.0 of 4.0 allebei).
Maar 4x M.2 moederbord is ook niet normaal geloof ik.
Je zou ook kunnen kijken naar grotere SSD's, ik heb zelf gekozen voor 4 x 2 TB. Welke size zit jij aan te denken?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hackint0sh
Voor die ASUS Hyper kaart heb je Bifurcation support nodig in je BIOS. Ik heb eenzelfde setup met zo'n kaart in een HP Z440 die daar toevallig support voor heeft.

Edit: Na wat speurwerk blijkt dat Intel desktop CPU's dit niet (volledig) supporten (mijn HP heeft een Xeon):

No. Intel desktop CPUs do not support this, the latest CPUs (12th & 13th gen) can only bifurcate to x8x8. Older CPUs, from the first Core i series up to 11th gen CPUs also supported x8x4x4. They never supported x4x4x4x4.

Bron: https://www.reddit.com/r/...ible_on_the_msi_mag_z790/

Je zult als je die ASUS kaart wilt blijven gebruiken naar iets van een Xeon of AMD platform moeten kijken, zijn tweedehands goed verkrijgbaar (let op, research dit van te voren voordat je iets aanschaft).

Edit 2: En hier https://www.asus.com/support/FAQ/1037507 kun je checken welke moederborden er van ASUS support bieden voor Bifurcation en in welke configuraties.

[ Voor 76% gewijzigd door hackint0sh op 06-01-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scidhuv
Ah ok, dat is ook goed om te weten - vraag me af of dat niet in alle nieuwere mobos zit maar ik zal er zeker op letten.
Maar om dat moederbord zit er geen dikke GPU naast neem ik aan?

Ik zat ook nog te kijken naar een moederbord die gewoon 6 M.2 slots heeft zoals
ASRock Z790 NOVA WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik lees twee doelen van het systeem die naar mijn idee moeilijk te combineren zijn: Gamen (game desktop pc) en opslag (server, nas). Hoewel het technisch vast wel mogelijk is, wordt het wel complex.
scidhuv schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:51:
Ik zoek een?
Waarom backup op M.2 schijven? - ze zijn 2x zo goedkoop als normale SSDs.
En HDDs? - tja het is 2023 he, zo'n bewegend armpje vind ik maar ouderwets (vertrouw er toch minder op ik heb er al 3 liggen die dood zijn).
Als het gaat om backup dan is het niet raadzaam om de backup-schijf te gebruiken in het systeem waarop ook de gegevens staan die gebackupt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:21
scidhuv schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:11:
Ah ok, dat is ook goed om te weten - vraag me af of dat niet in alle nieuwere mobos zit maar ik zal er zeker op letten.

ASRock Z790 NOVA WIFI
Even goed lezen: de cpu moet het ondersteunen, heeft dus behalve een passend slot niks te maken met het mobo.

Wat meer standaard bord met 3x m2 en dan 3x 2TB lijkt me logischer? Verder zijn de oudere schijven wat langzamer maar niet perse onbetrouwbaarder.
Nvme schijven gaan ook niet eeuwig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scidhuv
SvMp schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:12:
Ik lees twee doelen van het systeem die naar mijn idee moeilijk te combineren zijn: Gamen (game desktop pc) en opslag (server, nas). Hoewel het technisch vast wel mogelijk is, wordt het wel complex.

[...]

Als het gaat om backup dan is het niet raadzaam om de backup-schijf te gebruiken in het systeem waarop ook de gegevens staan die gebackupt worden.
Het is niet echt een backup eigenlijk, die staat in de cloud, maar ik wil toch de bestanden ook lokaal hebben.
Ik noem het een backup omdat ik en mijn vrouw al onze fotos naar die schijf doen vanuit telefoons vooral.
Voor de volledigheid: Nu heb ik dit ingericht met een 6 Tb Synology NAS met HDDs maar die is veel te groot (we gebruiken nu dus 700 Gb ofzo) en uit 2007 geloof ik. Ik ben een beetje bang dat deze binnenkort de geest gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scidhuv
meljor schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:16:
[...]
Even goed lezen: de cpu moet het ondersteunen, heeft dus behalve een passend slot niks te maken met het mobo.
Niet alleen de CPU volgens mij, zoals veel moederborden dus aangeven is een tweede X16 slot maar in X4 mode, die gaan dus allemaal niet werken met deze opstelling ongeacht wat voor CPU je hebt.
Of mis ik iets?
Wat meer standaard bord met 3x m2 en dan 3x 2TB lijkt me logischer? Verder zijn de oudere schijven wat langzamer maar niet perse onbetrouwbaarder.
Nvme schijven gaan ook niet eeuwig mee.
Dat is ook een idee, maar zijn NVMEs niet heel goed voor zoiets? Aangezien je ze eigenlijk waarschijnlijk maar 1x vol schrijft? Ik bedoel dat zou je bij een HDD ook doen maar dat armpje beweegt toch af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
scidhuv schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:20:
[...]

Het is niet echt een backup eigenlijk, die staat in de cloud, maar ik wil toch de bestanden ook lokaal hebben.
Ik noem het een backup omdat ik en mijn vrouw al onze fotos naar die schijf doen vanuit telefoons vooral.
Voor de volledigheid: Nu heb ik dit ingericht met een 6 Tb Synology NAS met HDDs maar die is veel te groot (we gebruiken nu dus 700 Gb ofzo) en uit 2007 geloof ik. Ik ben een beetje bang dat deze binnenkort de geest gaan geven.
Dan zou mijn advies zijn: Bouw een energiezuinig servertje waar je ruimte hebt voor veel capaciteit/uitbreiding (SATA-ssd's voor dat doel zijn ook prima, de performance van NVMe is m.i. overbodig voor wat jij er mee wil doen) ter vervanging van de NAS. Als je dit lastig vindt, kun je ook een moderne NAS kopen. Je hebt dan altijd toegang via je telefoon. En je kunt verder zonder complicaties een pc samenstellen voor gaming.

NB. Ik heb niet de indruk dat NVMe veel goedkoper is. Ik vraag me af of je lagere kosten wel terugverdient als je ook nog een aparte kaart moet kopen om die NVMe's een plekje te geven.

[ Voor 8% gewijzigd door SvMp op 06-01-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scidhuv
SvMp schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:27:
[...]

Dan zou mijn advies zijn: Bouw een energiezuinig servertje waar je ruimte hebt voor veel capaciteit/uitbreiding (SATA-ssd's voor dat doel zijn ook prima, de performance van NVMe is m.i. overbodig voor wat jij er mee wil doen) ter vervanging van de NAS. Als je dit lastig vindt, kun je ook een moderne NAS kopen. Je hebt dan altijd toegang via je telefoon. En je kunt verder zonder complicaties een pc samenstellen voor gaming.

NB. Ik heb niet de indruk dat NVMe veel goedkoper is. Ik vraag me af of je lagere kosten wel terugverdient als je ook nog een aparte kaart moet kopen om die NVMe's een plekje te geven.
Dat was in eerste instantie ook mijn idee, ware het niet dat dat nu veel duurder is.
Een beetje NAS met 2 HDDs dan zit je op 600 euro, ik denk met 4x M.2 ben ik spekkoper voor 300e.
Sata SSD's zijn hier 2x zo duur als M.2 ook.

Nu is het alsnog goedkoper dan een nieuw moederbord / CPU en mem natuurlijk, maar in mijn ogen is mijn mobo upgrade 300 euro 'goedkoper' als ik het zo doe. Twee vliegen in een klap, zeg maar.

edit:
Mja, hier wel, ik woon nl. in Zweden.
Kan ook dingen uit NL halen, maar ze hebben er hier een handje van om opgestuurde pakketjes eens een flinke naslag te geven (om bv AliExpress aankopen te ontmoedigen denk ik ook).
Maar een 1Tb SSD is 2x zo duur als een 1Tb Nvme hier op het moment.

[ Voor 17% gewijzigd door scidhuv op 06-01-2024 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackint0sh
scidhuv schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:11:

ASRock Z790 NOVA WIFI
Klopt, ik heb geen GPU draaien. Ik gebruik deze machine voor Proxmox met een VM voor mijn NAS.

Daarnaast is bifurcation als ik me niet vergis ook een hardware 'switch' op het moederbord welke aanwezig moet zijn. Die moet van 16x naar 8x8x of 4x4x4x kunnen switchen.

Je kunt (in NL, ik weet niet of de markt ook zo is in Zweden) voor sub 300 euro een HP Z440 op de kop tikken.

[ Voor 7% gewijzigd door hackint0sh op 06-01-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scidhuv
hackint0sh schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:58:
[...]

Klopt, ik heb geen GPU draaien. Ik gebruik deze machine voor Proxmox met een VM voor mijn NAS.

Daarnaast is bifurcation als ik me niet vergis ook een hardware 'switch' op het moederbord welke aanwezig moet zijn. Die moet van 16x naar 8x8x of 4x4x4x kunnen switchen.
Dat is ook nog een optie, 8x8x configuratie en dan 2x M.2 op de uitbreiding en 4 op het moederbord.
Dan staat de GPU op X8 maar dat is genoeg voor de 3060 Ti volgens mij (3.0 of 4.0 allebei).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• hackint0sh
[...]

Je zou ook kunnen kijken naar grotere SSD's, ik heb zelf gekozen voor 4 x 2 TB. Welke size zit jij aan te denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[...]
Er zijn zat moederborden met 4x M.2 slots. Ze gaan niet allemaal direct via de CPU, meestal maar 1 en de rest via de southbridge chipset.

Meer dan 4 is al snel abnormaal (duur).

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scidhuv
hackint0sh schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:04:
[...]

4x 1Tb is zat (raid 5).
2x 2 is net een beetje meh, dus dan word het 2x 4.

Het ziet er wel naar uit dat SSD en M.2 dan gelijkwaardig zijn aan prijs hier.
Dus dan zit je op 450e.

Hmm, dat is wel een beetje duurder, maar een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scidhuv
Ik denk dat het slimste is om toch maar weer HDDs te kopen en de M.2's terug te sturen.
Zag net een aanbeiding voor 2x Seagate Ironwolf pro 4 Tb voor 270e.
Die gaan nog wel even mee en dat is ongeveer dezelfde prijs als de M.2's.

Dank voor de input iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wanneer snelheid voor die 4st niet belangrijk is, waarom niet via usb in een behuizing stoppen?

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
scidhuv schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:47:
edit:

[...]

Kan ook dingen uit NL halen, maar ze hebben er hier een handje van om opgestuurde pakketjes eens een flinke naslag te geven (om bv AliExpress aankopen te ontmoedigen denk ik ook).
Zweden is gewoon lid van de EU, dus bij aankopen in de rest van de EU worden er geen invoerrechten gerekend (vrij verkeer van goederen, diensten, personen en kapitaal binnen de EU!). Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld je Ali-Expres bestellingen uit China.
scidhuv schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:31:
Ik denk dat het slimste is om toch maar weer HDDs te kopen en de M.2's terug te sturen.
Zag net een aanbeiding voor 2x Seagate Ironwolf pro 4 Tb voor 270e.
Die gaan nog wel even mee en dat is ongeveer dezelfde prijs als de M.2's.

Dank voor de input iedereen!
Ik zat laatst ook naar schijven te kijken, maar de reviews van Seagate beloven weinig goeds, de door jou genoemde: uitvoering: Seagate IronWolf Pro, 4TB (ST4000NE001)

Daar lees ik al 3 reviews met schijven die DOA waren of binnen een paar maanden stuk gingen.

[ Voor 33% gewijzigd door Wild Chocolate op 06-01-2024 16:57 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackint0sh
scidhuv schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:10:
[...]

4x 1Tb is zat (raid 5).
2x 2 is net een beetje meh, dus dan word het 2x 4.

Het ziet er wel naar uit dat SSD en M.2 dan gelijkwaardig zijn aan prijs hier.
Dus dan zit je op 450e.

Hmm, dat is wel een beetje duurder, maar een goed idee.
Is het idee dat meer SSD's = veiliger voor de opslag? Dan zijn er nog andere opties om te bekijken als snelheid niet het belangrijkste is namelijk.

Simpele NAS met multi disk (HDD) storage (= nog steeds het goedkoopste qua storage) en dan in je workstation een flinke M2 SSD (of 2 ;)) voor een beetje snelheid. Op die manier heb je en snelheid en alvast een centrale backup (let wel, voor backups is het het beste om de 3-2-1 strategie te hanteren als je daar de mogelijkheid voor hebt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Op de wat oudere Intel X299 chipset en de juiste processors heb je ruim genoeg PCI-E lanes en de mogelijkheid voor Bifurcation op de PCI-E 16 slots en daarnaast ook nog videokaart op PCI-E 3.0 16x te draaien.
Zo heb ik op Asus X299 bord naast een RTX 3070 videokaart, 4x 2TB M.2 SSD draaien op Hyper M.2 X16 Card, 1 en 2TB in de M.2 slots op het moederbord en nog 5x 4TB SSD's op de S-Ata poorten van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46
PP_Sound schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:05:
Op de wat oudere Intel X299 chipset en de juiste processors heb je ruim genoeg PCI-E lanes en de mogelijkheid voor Bifurcation op de PCI-E 16 slots en daarnaast ook nog videokaart op PCI-E 3.0 16x te draaien.
Zo heb ik op Asus X299 bord naast een RTX 3070 videokaart, 4x 2TB M.2 SSD draaien op Hyper M.2 X16 Card, 1 en 2TB in de M.2 slots op het moederbord en nog 5x 4TB SSD's op de S-Ata poorten van het moederbord.
*knip* op de man

Er is sinds 2007 700 GB aan data gegenereerd. Waarom er nu gezocht wordt naar 6x 1TB SSD snap ik dus totaal niet. Als er iets altijd goedkoper wordt, dan is het wel flash-opslag.

Bovendien verbruikt een platform als X299 rete veel stroom, is het meer dan 6 jaar oud en ondersteunt het alleen maar oude, zeer onzuinige CPU’s.

@scidhuv Voor € 99 (Microsoft) / € 75 (Bol.com / € 25 (cd-keys.nl) per jaar heb je een abonnement op Office 365 met 6x 1 TB aan opslag. Even veel als die 6 ssd’s bij elkaar. Bovendien wordt het dan ook nog een keer gebackupped, dus vele malen veiliger dan alle media in 1 systeem.

Als nu het huis affikt terwijl je ligt te slapen, dan is zowel je telefoon als je “backup” weg.

[ Voor 2% gewijzigd door br00ky op 07-01-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
scidhuv schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:47:
[...]
Zweden is een EU-land. Die zullen nooit een belastingaanslag heffen voor pakketjes uit een ander EU-land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scidhuv
Wild Chocolate schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:51:
[...]

Zweden is gewoon lid van de EU, dus bij aankopen in de rest van de EU worden er geen invoerrechten gerekend (vrij verkeer van goederen, diensten, personen en kapitaal binnen de EU!). Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld je Ali-Expres bestellingen uit China.
Ohja, wellicht denk ik dan idd aan dingen buiten de EU, wel hebben ze er een handje van om dingen te laten verdwijnen, en de vrachtkosten naar Zweden zijn ook flink. Toch misschien waard om ook te bekijken.
Ik zat laatst ook naar schijven te kijken, maar de reviews van Seagate beloven weinig goeds, de door jou genoemde: uitvoering: Seagate IronWolf Pro, 4TB (ST4000NE001)

Daar lees ik al 3 reviews met schijven die DOA waren of binnen een paar maanden stuk gingen.
Ik lees dan weer reviews dat ze het goed doen, het is ook moeilijk - wellicht zijn er nep versies in omloop ook?
In de Tweakers recensies zie ik dat vooral de grotere snel stuk gaan, maar ook hoge temperaturen, daar hou ik niet zo van.
Is het idee dat meer SSD's = veiliger voor de opslag? Dan zijn er nog andere opties om te bekijken als snelheid niet het belangrijkste is namelijk.

Simpele NAS met multi disk (HDD) storage (= nog steeds het goedkoopste qua storage) en dan in je workstation een flinke M2 SSD (of 2 ;)) voor een beetje snelheid. Op die manier heb je en snelheid en alvast een centrale backup (let wel, voor backups is het het beste om de 3-2-1 strategie te hanteren als je daar de mogelijkheid voor hebt).
Nee hoor, 2 discs striped is genoeg, dacht alleen aan raid 5 omdat dat je dan meer ruimte overhoud.
Maar inderdaad, dit is waar ik nu voor ga (alleen met 1 kopie in de cloud ;)).
Ja die chipset ziet er goed uit, welk mobo heb je?
Pagina: 1