Ik zoek een?
Moederbord waar flink wat M.2 opslagruimte aan vast kan.
Doel: opslag voor fotos en andere data die ik niet kwijt wil.
Wat is je budget?
Is niet heel belangrijk, maar minder is beter natuurlijk.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik vind MSI wel fijn, maar is niet zo belangrijk.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Beetje gamen is wel de max wat ermee gebeurd, maar Star Citizen op max is natuurlijk leuk.
GPU: RTX 3060 Ti
Uitleg
Het geval is dat ik heel leuk een ASUS Hyper M.2 X16 Card V2 heb gekocht met 4x 1Tb M.2 (PCIe 4)
Ik denk die plug ik mooi in mijn oude Mobo met 2x PCIe 3.0 X16 slots.
Nu dus geleerd dat 2x X16 slots niet betekent dat je ook 32 lanes hebt...
Dit Mobo (Z170A Tomahawk) kan alleen X4 voor M.2 via PCIe, dus ik zie maar 1 van de 4 schijven, wat ik ook doe.
Het was toch tijd voor een upgrade dus ik denk nieuw bordje, maar ik heb moeite met duidelijk krijgen welk moederbord 4x M.2 via een PCIe uitbreidings kaart aankan, en een volwaardige GPU ernaast.
Ik heb naast deze 4 nog 2x een M.2 schijf liggen, dus totaal moeten er 6 aangesloten worden.
Snelheid voor de 4 is niet super belangrijk (voor de andere 2 wel - system).
Waarom backup op M.2 schijven? - ze zijn 2x zo goedkoop als normale SSDs.
En HDDs? - tja het is 2023 he, zo'n bewegend armpje vind ik maar ouderwets (vertrouw er toch minder op ik heb er al 3 liggen die dood zijn).
CPU: Ik heb nu een 6600K en die draait alles wat ik wil netjes, dus veel sneller hoeft het niet maar het is slim om op de toekomst voorbereid te zijn kwa socket wellicht.
Dus zit ik wat te mobo browsen, maar bv bij
ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
En bij vele anderen komt steeds die X4 mode voorbij voor de tweede X16 slot, bestaan er wel mobo / CPU combinaties die een volwaardige GPU en deze M.2 uitbreiding met 4 schijven aan kunnen?
Passend geheugen en koeler suggesties zijn zeer welkom maar daar kom ik ook zelf wel uit.
Moederbord waar flink wat M.2 opslagruimte aan vast kan.
Doel: opslag voor fotos en andere data die ik niet kwijt wil.
Wat is je budget?
Is niet heel belangrijk, maar minder is beter natuurlijk.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik vind MSI wel fijn, maar is niet zo belangrijk.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Beetje gamen is wel de max wat ermee gebeurd, maar Star Citizen op max is natuurlijk leuk.
GPU: RTX 3060 Ti
Uitleg
Het geval is dat ik heel leuk een ASUS Hyper M.2 X16 Card V2 heb gekocht met 4x 1Tb M.2 (PCIe 4)
Ik denk die plug ik mooi in mijn oude Mobo met 2x PCIe 3.0 X16 slots.
Nu dus geleerd dat 2x X16 slots niet betekent dat je ook 32 lanes hebt...
Dit Mobo (Z170A Tomahawk) kan alleen X4 voor M.2 via PCIe, dus ik zie maar 1 van de 4 schijven, wat ik ook doe.
Het was toch tijd voor een upgrade dus ik denk nieuw bordje, maar ik heb moeite met duidelijk krijgen welk moederbord 4x M.2 via een PCIe uitbreidings kaart aankan, en een volwaardige GPU ernaast.
Ik heb naast deze 4 nog 2x een M.2 schijf liggen, dus totaal moeten er 6 aangesloten worden.
Snelheid voor de 4 is niet super belangrijk (voor de andere 2 wel - system).
Waarom backup op M.2 schijven? - ze zijn 2x zo goedkoop als normale SSDs.
En HDDs? - tja het is 2023 he, zo'n bewegend armpje vind ik maar ouderwets (vertrouw er toch minder op ik heb er al 3 liggen die dood zijn).
CPU: Ik heb nu een 6600K en die draait alles wat ik wil netjes, dus veel sneller hoeft het niet maar het is slim om op de toekomst voorbereid te zijn kwa socket wellicht.
Dus zit ik wat te mobo browsen, maar bv bij
ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
En bij vele anderen komt steeds die X4 mode voorbij voor de tweede X16 slot, bestaan er wel mobo / CPU combinaties die een volwaardige GPU en deze M.2 uitbreiding met 4 schijven aan kunnen?
Passend geheugen en koeler suggesties zijn zeer welkom maar daar kom ik ook zelf wel uit.