Desktop en laptop werken niet beide met 2 monitors

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahright
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-02-2024
Mijn vraag
Graag wil ik allebei mijn beeldschermen kunnen gebruiken met zowel de desktop-PC als laptop (niet tegelijkertijd). Daarbij wil ik alleen de usb-c van de docking in de laptop hoeven steken. De PC en monitors moeten via de docking, HDMI-switch en/of andere oplossing lopen, waarbij sprake is van een vaste opstelling en ik niet steeds kabels hoef te verwisselen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
* Desktop PC Lenovo Intel i7-4770 CPU 3.40 Ghz 64 bit
* Laptop Terra 12th Gen Intel i5-1240P 1.70 Ghz 64-bit
* Monitor Philips 243V
* Monitor Philips Brilliance 241B
* Externe HDD Lacie
* Printer/scanner Epson ET-2550 (onbedraad/wifi)
* Docking M-TECK USB-C 2 x HDMI + 3 x USB-A + Ethernet + Audio + SD/MicroSD + 1 x USB-C (100W)
* HDMI-switch Hama 2 ingangen, 1 uitgang
* Toetsenbord Lenovo (bedraad)
* Muis Lenovo (bedraad)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De laptop werkt prima met beide schermen via de docking. Na vele reviews te hebben gelezen over HDMI switches leek me dat de oplossing en heb ik die gisteren één gekocht, om ook de desktop-PC op beide schermen te kunnen aansluiten. De desktop-PC heeft één HDMI poort en geen DP poort. Ik heb het nu als volgt aangesloten:

HDMI van PC naar switch (ingang 1)
HDMI van dock naar switch (ingang 2)
HDMI van switch naar monitor 1
HDMI van monitor 2 naar dock
HDD, toetsenbord en muis naar dock

De switch lijkt het helemaal niet te doen. Of ik 'm nu op 1 of 2 zet, monitor 1 laat alleen de PC zien en monitor 2 doet het niet. Ook toetsenbord en muis werken niet (HDD niet gecheckt). Ook als ik de HDMI rechtstreeks van ingang 2 op de switch in de laptop doe, zie ik de laptop niet op de monitor als ik de switch op 2 zet.

Doe ik iets fout en weten jullie hoe het wel zou moeten werken, of zou het moeten werken en moet de switch wel kapot moet zijn?

Bij voorbaat enorm bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 5% gewijzigd door yeahright op 07-01-2024 19:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahright
Nog geen reacties zie ik. Mocht ik iets fout doen of moeten verduidelijken dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Geeft de dock überhaupt beeld als je je laptop er op aansluit en deze dan rechtstreeks op een monitor aansluit?

De dock is een dock die werkt via USB-C Alternate mode.

Ik heb gezocht op je laptop en volgens mij is het er eentje met Thunderbolt, dus dan zou het moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahright
Bedankt voor je reactie!

Dat werkt ja. De laptop icm de twee beeldschermen via de dock werkt prima. Maar ik wil de schermen ook graag bij mijn vaste pc gebruiken zonder dat ik steeds kabels moet verwisselen. Mijn dock heeft twee hdmi poorten en daar zitten de schermen in, daarom kan ik mijn pc er niet ook nog op aansluiten. Daarom dacht ik dat een hdmi switch de oplossing was, maar die lijkt het helemaal niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:16
Als ik het goed begrijp is in je huidige opstelling je pc niet verbonden met monitor 2, dus die kan door nooit beeld op geven. De ingangen van de switch geven het beeldsignaal door aan de uitgang, nooit aan de andere ingang.

Is die enkele hdmi-aansluiting echt de enige schermaansluiting van je pc? Geen vga, geen usb-c (van de soort die als schermaansluiting te gebruiken is)? In dat geval kan je met die pc nooit beide schermen tegelijk gebruiken. Er zijn wel hdmi-splitters, maar dan heb je op beide schermen identiek beeld (mirroring), dat is waarschijnlijk niet wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahright
@thomas_n Bedankt voor je reactie. Ik heb even geen vga-kabel bij de hand, maar de pc met monitor 2 verbinden is te realiseren. Ik heb even getekend hoe het er dan uitziet. Weet jij of deze opstelling zou moeten werken? De "h" staat voor hdmi.

[ Voor 8% gewijzigd door yeahright op 09-01-2024 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahright
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtST8zgFiCrDYLf0-N0bKCHuz38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ySvFCRrBre0vDA9rQtjdgOg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Dan is het nog steeds 2 kabels. Had je net zo goed de switch voor usb en DisplayPort kunnen maken en dan zowel laptop als pc aansluiten .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
99ruud99 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:43:
Dan is het nog steeds 2 kabels. Had je net zo goed de switch voor usb en DisplayPort kunnen maken en dan zowel laptop als pc aansluiten .
Hoe had hij dat dan kunnen aansturen vanuit de pc?

Er is alleen HDMI en VGA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:16

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Sinds kort heb je losse convertertjes van HDMI naar USB-C, die kan je gebruiken om een HDMI uitgang van een computer aan te sluiten op een monitor die alleen USB-C in heeft. Ze kosten een paar tientjes.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahright
Bedankt voor jullie reacties.
@aawe mwan Mijn monitor heeft geen USB-C. M1 heeft HDMI en VGA en M2 heeft ook nog DP. Denk jij dat de opstelling zoals ik getekend heb zou moeten werken?
Pagina: 1