Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:26
Hallo,

Via de sociale huur zie ik een woning aangeboden staan met energielabel D. Deze woning staat pal tegenover het winkelcentrum en heeft 91 m2 oppervlak. Daarvoor vraagt de corporatie wel een huurprijs van 640 euro.

Zelf ben ik een chronisch zieke zzp’er zonder auto, dus de ligging is handig. Ik kom in aanmerking voor huurtoeslag van 309 euro. Er is dus financieel wel wat ruimte. Maar ik heb nog nooit een woning gehuurd en energielabels zijn voor mij alleen statistieken, omdat ik er moeilijk iets concreets van kan maken.

Hoe zit het met de energiekosten van een Energielabel D woning? Is dat te doen, of kan ik er beter bij uit de buurt blijven? Kun je er wel normaal wonen als je reuma hebt, of is dit een woning die tochtig/vochtig is?

Wat ik zelf gevonden heb, is dat het een ‘gemiddeld’ huis is en net onvoldoende. Maar dat zegt me nog weinig. Daarom lees ik liever ervaringen van mensen die zelf in een dergelijke woning wonen of mensen kennen met een dergelijke woning.

Kort gezegd: is deze woning het reageren waard gezien de energiekosten en comfort, of is het beter deze woning links te laten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:04
Het hangt er van af. Perfect is het niet als je reuma hebt. Maar de huur is wel erg laag, zelfs voor een sociale huurwoning (zeker na de toeslag).

Veel hangt af van het soort huis: is het een appartement? Heb je buren aan zijkanten of er onder en boven? Dat scheelt namelijk enorm in de absolute kosten waar je mee moet rekenen.

Is er blokverwarming, of een eigen CV?

Hoeveel m2 is het?

Het hangt ook af van wat je zelf acceptabel vind of wat je levensstijl is. Op de bank met een elektrische deken van 25-50W en de verwarming niet te hoog, en ook een elektrische deken op bed, dan is het daar echt wel lekker warm tegen minimale kosten. Maar als je levensstandaard eigenlijk meer is dat het 20 of meer graden moet zijn waar je ook bent in huis, dan gaat dat hier wel pijnlijk duur worden vermoedelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Wilke op 06-01-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Wilke schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:57:
Het hangt er van af. Perfect is het niet als je reuma hebt. Maar de huur is wel erg laag, zelfs voor een sociale huurwoning (zeker na de toeslag).

Veel hangt af van het soort huis: is het een appartement? Heb je buren aan zijkanten of er onder en boven? Dat scheelt namelijk enorm in de absolute kosten waar je mee moet rekenen.

Is er blokverwarming, of een eigen CV?

Hoeveel m2 is het?

Het hangt ook af van wat je zelf acceptabel vind of wat je levensstijl is. Op de bank met een elektrische deken van 25-50W en de verwarming niet te hoog, en ook een elektrische deken op bed, dan is het daar echt wel lekker warm tegen minimale kosten. Maar als je levensstandaard eigenlijk meer is dat het 20 of meer graden moet zijn waar je ook bent in huis, dan gaat dat hier wel pijnlijk duur worden vermoedelijk.
Het is een tussenwoning van 91 m2. Geen blokverwarming, maar een eigen CV. Ik woon nu nog thuis bij mijn ouders (broer en moeder hebben ook reuma) en hier staat de CV op de koude dagen wel op 20 graden. Maar alleen in de gang en in de woonkamer. Op mijn slaapkamer staat de verwarming nooit aan, want ik slaap slecht als het erg warm is.

Het moet geen pijnlijk dure grap worden. Wat zou jij adviseren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:58
Ik denk dat je dan een gasverbruik zult krijgen rond de 1000 m3. Dit als ik dat vergelijk met mijn huis met oorspronkelijke ook D label. Mijn woning is wat groter en we verwarmden ongeveer gelijkwaardig.
Dan is het een kwestie van rekenen of het kan, zodat je wel op die geschikte locatie kunt wonen.

Je weet niet wat ze verder nog kunnen aanbieden. Zoveel woningen zijn er niet. Er is woningtekort, dus grijp je kans.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je kan even met een energie leverancier bellen.. die kunnen historisch verbruik inzien..

deed ik ook toen ik ging verhuizen.. want ik was het niet eens met de tool die 1800m³!! gas ging weer geven....
dus heb ik de energie leverancier gebeld, met de vraag dat ik het nogal lastig vind om het goed in te gaan schatten en ik de 1800m³ echt wel veel vond voor de oppervlakte vd woning etc...

de beste persoon kon mij vertellen dat er in de vorige jaren rond de 900~1000m³ verbruikt werd.. dit kon ik beter plaatsen dan de 1800 :)

nou zal mijn verbruik waarschijnlijk lager uitvallen door dat de ketel nu gunstiger afgesteld staat...

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:29
@Dennisweb
Hoeveel kans maak je op deze woning? Want op welke plek zou je staan als je reageert?
Daarnaast zijn er heel veel zaken die invloed hebben op je energierekening. Je geeft bijv. al aan dat je in de slaapkamer niet zal stoken. Met dikke gordijnen, goede kleding (thermokleding ftw), elektrische deken op de bank, etc, kan je al een hoop besparen. Verder is D niet geweldig, maar zolang het geen label G of F is is het geen ramp.
Dus gewoon lekker reageren, want de locatie heb je heel het jaar plezier van.
In het allerergste geval verhuis je weer en krijg je voorrang op een volgende woning, want je laat er eentje achter.

[ Voor 6% gewijzigd door chrisborst op 06-01-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Even een voor een de reacties afwerken:

@Gerardus1956 en @SMSfreakie Via Eneco kreeg ik al het verbruik van de vorige bewoner te zien: 2200 kWh stroom en 1150 m3 gasverbruik. Het komt bij Eneco neer op een maandbedrag van 192 euro. Wat mij nog meevalt, eerlijk gezegd. Er zijn inderdaad niet zoveel woningen beschikbaar. Ik kreeg vorig jaar een appartement van 71 m2 aangeboden bij een andere corporatie. Deze had energielabel A voor hetzelfde geld. Dat ging niet door vanwege het gebrek aan goed internet (ik ben internetondernemer) en een starre onderbuurman die glasvezel voor het hele complex had geblokkeerd. Sindsdien geen enkel interessante aanbieding meer gezien.

@chrisborst Er zijn 344 reacties en ik zou op plek 4 eindigen als ik zou reageren. Een realistische plek, want ik kreeg de woning die ik vorig jaar aangeboden kreeg, aangeboden toen ik op plek 5 stond. Dus de kans is zeker aanwezig.

In de slaapkamer zal ik niet stoken. Ik slaap zelfs het liefst met het raam open. Naast reuma heb ik namelijk ook Meniere en dat leidt ertoe dat ik eigenlijk altijd een warm hoofd heb. Ik zou alleen in de gang en in de woonkamer verwarmen. En de verwarming staat zeker niet elke winterdag aan. Ik lig wel vaak onder een dik kleedje op de bank. Dat vind ik gewoon lekker.

Wat ik niet zou doen: met thermokleding rondlopen, twee truien over elkaar heen trekken en dergelijke. Ik vind dat dan lijken op energiearmoede en daar zit ik niet zo op te wachten. Als dat wel echt de bedoeling is bij een energielabel D woning, zou ik nog even wachten.

Ik weet dat er nog een appartementencomplex van de zomer wordt opgeleverd met warmtepomp en zonnepanelen van dezelfde corporatie. Maar ik weet niet wat daarvan de huurprijs zal worden en weet ook niet op welke positie ik zou staan. Dus wellicht is een beetje zekerheid ook wel handig.

Het lijkt me in ieder geval goed om morgen maar eens langs te fietsen en even naar binnen te loeren. Dat doe ik met alle woningen die me interessant lijken en het helpt wel echt met keuzes maken. Ik hoef hier niet meteen weg, maar als je 30 bent en al jaren hebt moeten wachten op een woning, wordt het toch wel tijd. Vooral omdat ik dat zelf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik zou sowieso reageren... en op zo`n nieuw complex gaan natuurlijk ook weer honderden reageren...
ik wou ook verhuizen, en wachten op de nieuwbouw zou nog een meer dan een jaar duren, en dan was het ook nog afwachten..
dus toch gekozen om te reageren, en toch te verhuizen...

zelf ga ik als de boel wat op zn plek staat, en de laatste puntjes door de verhuurder opgelost zijn.. ga ik de berging nog van isolatie voorzien en ook de niet beloopbare zolder ook wat isolatie geven...

kwa materiaalkosten gaat dat wel mee vallen en het comfort zal er wel van omhoog gaan...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:29
Dennisweb schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:09:
Wat ik niet zou doen: met thermokleding rondlopen, twee truien over elkaar heen trekken en dergelijke. Ik vind dat dan lijken op energiearmoede en daar zit ik niet zo op te wachten. Als dat wel echt de bedoeling is bij een energielabel D woning, zou ik nog even wachten.
Dat rondlopen in thermokleding energiearmoede zou betekenen is echt puur gevoelsmatig. Sommige mensen zouden dat zeggen bij een kleedjes op de bank. Je moet gewoon doen wat jij prettig vindt. Enige punt wat ik wilde maken is dat sommige mensen het liefste met 22 graden op de bank willen zitten in een t-shirt en korte broek en vervolgens klagen dat de energiekosten zo hoog zijn.
Dus met een D-label hoef je waarschijnlijk echt niet in thermokleding rond te lopen om het betaalbaar te houden.

Gevoelsmatig ga jij erg netjes met energie om dus ik zou mij niet zulke zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Het label zegt helaas niet zo heel veel over het leef comfort. Stel het huis heeft zonnepanelen, warmwaterpomp, zonneboiler etc. dan kan het label best hoog zijn. Echter als de muren en vloer dan niet of nauwelijks geïsoleerd is dan is het comfort alsnog heel laag. Spreek helaas uit ervaren met onze huidige woning met een vergelijkbaar energie label. Die wordt een beetje "nep" omhoog gehaald door goedkopere oplossingen die het label verbeteren met niet direct het comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Brummetje schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:47:
Het label zegt helaas niet zo heel veel over het leef comfort. Stel het huis heeft zonnepanelen, warmwaterpomp, zonneboiler etc. dan kan het label best hoog zijn. Echter als de muren en vloer dan niet of nauwelijks geïsoleerd is dan is het comfort alsnog heel laag. Spreek helaas uit ervaren met onze huidige woning met een vergelijkbaar energie label. Die wordt een beetje "nep" omhoog gehaald door goedkopere oplossingen die het label verbeteren met niet direct het comfort.
Klopt.. nou heb ik ook zonnepanelen op het dak er bij... dekt nu met salderen, kortingen op energie belasting elektra etc etc etc het elektra verbruik kosten technisch keurig af... en dan hebben nog maar goed 1 maand er op zitten..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Dank voor alle goede adviezen. Ik stond er net bij stil dat bij de woningen met zonnepanelen, beide corporaties waarbij ik sta ingeschreven een EPV berekenen. Dus uiteindelijk zal het elkaar qua energierekening niet veel schelen. De EPV ligt namelijk op 100 euro en een van beide woningcorporaties geeft als rekenmodel dat je dan nog zo'n 100 euro aan kosten zelf verbruikt. Dan zit je in totaal dus ook op 200 euro.

Daarvoor in ruil heb ik dan wel een vrij grote woning waar ik comfortabel kan wonen, genoeg ruimte heb om te werken en te hobbyen. Toch maar even langsfietsen en reageren als het wat lijkt. Dan verdien ik tenminste ook weer wat punten (een woningcorporatie werkt op basis van alleen wachttijd, de ander werkt op basis van woonpunten, gebaseerd op wachttijd en activiteit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:05
Die EPV is pure diefstal. Dat soort zaken hoort bij de huurprijs in te zitten net als een CV ketel. Maar woningcorporaties komen dan niet uit met de sociale huurprijs en gooien ze er ter compensatie een toeslag op die ze EVP genoemd hebben. Benieuwd wat ze gaan doen als het salderen stopt want dan ben je met die EVP duurder uit dan een huurwoning zonder zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:04
Het verbruik van de huidige bewoner valt eigenlijk dus wel mee, ik zou er dan zeker op reageren!

Gasverbruik kost dan zo'n €100/mnd gemiddeld. Dat lijkt nog wel te overzien?
Pagina: 1