Welke AIB's laten PBO Tuning van X3D Chips in de BIOS?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-04 21:28
Hallo heren,

Dit is een soort van feedbacktopic die ik graag wilde stellen. Ik heb nu namelijk een ASUS B450i mini-itx bordje die ik al heel wat jaren van build naar build sleep. Echter één dingetje wat me stoort is dat ik PBO2 Tuner moet gebruiken in windows om mijn 5800X3D chip te tunen.

Nu weet ik dat voor de meeste AIB's ze vanuit AMD de boodschap gekregen hebben dit te locken voor X3D chips na het 7800X3D gedoe met inbranden. Maar ik vroeg me af of hier mensen weten welke fabrikanten het stiekem toch nog toestaan? Ik zou het graag in de BIOS willen instellen, ik heb een hekel aan allerlei 3rd party applicaties. In het huidige BIOS kan ik het namelijk niet aanpassen... |:(

Ik wil het mini itx bordje gebruiken voor een andere build en een nieuw bord kopen voor dit systeem. Maar dit is een doorslaggevende factor voor mij.

Zie inventaris voor mijn volledige systeem. Maar de relevante info staat in de topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gaat het hier om een moederbord of een videokaart? AIB gaat normaal over videokaarten, maar daar zie ik niks van terug in je post verder ;)

Mijn vermoeden is dat geen enkele moederbordfabrikant dit toestaat aangezien dit soort zaken in de bios worden geregeld door de vanuit AMD aangeleverde AGESA code (welke dat dus ontoegankelijk maakt). Dus je beste kans is waarschijnlijk een oude bios versie gebruiken (met een oudere ingebakken AGESA) waar de restricties nog niet in zaten (if any).

[ Voor 7% gewijzigd door spone op 06-01-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Gaat over een moederbord ja. En vandaar dat ik het vraag, weet iemand een moedebord/BIOS combinatie die dit toestaat? Let wel, liefst enkel B550 of X570 zodat ik ook meteen kan upgraden naar PCI-E4.0. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-04 15:47

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Nvm, vergeten dat je cpu AM4 is 8)7

Mijn huidige bord is een MSI en dat laat het dus wel toe bij een 7900X3D, maar of dat bij AM4 met een 5800X3D ook zo is, durf ik niet te zeggen

[ Voor 181% gewijzigd door DaLoona op 06-01-2024 16:20 ]

MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:28
B550 aorus elite v2 kon ik gewoon pbo gebruiken met de 5800x3d, met de b650 aorus elite ax met de 7800x3d ook.

Echter, overclocken is gewoon gelocked. Enige borden waar je echt kan overclocken hebben een externe clock generator. Die zijn veel duurder en daardoor vaak de moeite niet waard.

Wat WEL kan en ik met beide ook gedaan heb is via pbo/ curve optimizer ondervolten waardoor de cpu koeler blijft, makkelijker de top boost haalt en wat langer kan vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
meljor schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:20:
B550 aorus elite v2 kon ik gewoon pbo gebruiken met de 5800x3d, met de b650 aorus elite ax met de 7800x3d ook.

Echter, overclocken is gewoon gelocked. Enige borden waar je echt kan overclocken hebben een externe clock generator. Die zijn veel duurder en daardoor vaak de moeite niet waard.

Wat WEL kan en ik met beide ook gedaan heb is via pbo/ curve optimizer ondervolten waardoor de cpu koeler blijft, makkelijker de top boost haalt en wat langer kan vasthouden.
Yes dat was ook de bedoeling. Maar nu moet ik die PBO2 tuner utility gebruiken. Geen ramp maar het is toch weer een extra achtergrondprogramma die een paar cpu cycles wegsteelt.

Hij moet gewoon under load zijn 4450mhz halen (en niet zo heet worden) en dat is genoeg. Momenteel draai ik -90mvtt offset vcore, en -25 PBO2 offset. Kun je me ook nog de BIOS versies laten weten tzt? Alvast bedannkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:28
De laatste officiële bios, de b550 is nog maar 3 weken de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:31
Volgens mij kunnen alle borden in de B5xx en X5xx dit met de AGESA ComboAm4v2PI 1.2.0.8 en hoger. Daarvoor was het inderdaad gelocked en moest je software als pbo2tuner gebruiken.

Of dit echter ook naar alle 300 en 400 series borden is gekomen weet ik niet, ik zou dat betwijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Dennism schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:40:
Volgens mij kunnen alle borden in de B5xx en X5xx dit met de AGESA ComboAm4v2PI 1.2.0.8 en hoger. Daarvoor was het inderdaad gelocked en moest je software als pbo2tuner gebruiken.

Of dit echter ook naar alle 300 en 400 series borden is gekomen weet ik niet, ik zou dat betwijfelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLxcZgw1KqZp0Jas4mJ2neQY8wk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EzEUhdG6EbonhYCsXb7Vohdo.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nu deze (geel) erop staan. Dus dan had dat al moeten werken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ja, tenzij AMD (of Asus) het op die borden niet toestaat.

Je zou de laatste bios kunnen proberen. A en B zijn beide nieuwer dan .8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Dennism schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:40:
Ja, tenzij AMD (of Asus) het op die borden niet toestaat.

Je zou de laatste bios kunnen proberen. A en B zijn beide nieuwer dan .8
Ik heb ff BIOS geflashed, ik heb het PBO menu nu wel, maar ik kan alleen de limits aanpassen. Niet Curve optimizer. Dan maar een B550 bordje, dus MSI en Gigabyte sowieso?

EDIT: bonus is wel, hoef het SoC voltage niet meer te verhogen. CL16-3600 is nu stabiel met kleine bump DRAM voltage (1.36V). _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Majestici op 07-01-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ik heb het zelf op een MSI B550 Carbon, daarbij werkt het dus zeker. De overige systemen met 5800X3D's die ik voor mensen heb gebouwd hebben meer high end moederborden, met X chipsets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Mijn msi b450 moederborden hebben de pbo optie nooit gehad in de bios. Ik heb afgelopen weekend mijn 5800X3D daarom overgezet in een MAG B550 Tomahawk. De nieuwste bios geflashed en kan nu een -20 draaien met de pbo in de bios. Nu maximaal 77C tijdens stressen. En met normaal gebruik geen loeiende fan's meer. Bijkomend voordeel, nu pcie 4. En een extra m.2 nvme slot.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
kendo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:04:
Mijn msi b450 moederborden hebben de pbo optie nooit gehad in de bios. Ik heb afgelopen weekend mijn 5800X3D daarom overgezet in een MAG B550 Tomahawk. De nieuwste bios geflashed en kan nu een -20 draaien met de pbo in de bios. Nu maximaal 77C tijdens stressen. En met normaal gebruik geen loeiende fan's meer. Bijkomend voordeel, nu pcie 4. En een extra m.2 nvme slot.
Nou ja, loeiende fans heb je bij die CPU niets aan, omdat hij niet veel warmte produceert. Hij wordt gewoon warm onder het dekseltje. Heb je ook als eens geprobeerd een undervolt te combineren met PBO? Ik zou gewoon de voltage zo laag mogelijk maken zodat je met -30 nog net stabiel bent.

Bedankt voor de tip, lijkt erop dat ik dus B550 moet hebben. Wat een onzin. Gelukkig moest ik nog een moederbord hebben voor een andere build, dus ik kan gewoon daar het B450 bordje in prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Majestici schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:39:
[...]

Nou ja, loeiende fans heb je bij die CPU niets aan, omdat hij niet veel warmte produceert. Hij wordt gewoon warm onder het dekseltje. Heb je ook als eens geprobeerd een undervolt te combineren met PBO? Ik zou gewoon de voltage zo laag mogelijk maken zodat je met -30 nog net stabiel bent.

Bedankt voor de tip, lijkt erop dat ik dus B550 moet hebben. Wat een onzin. Gelukkig moest ik nog een moederbord hebben voor een andere build, dus ik kan gewoon daar het B450 bordje in prikken.
Met mijn 2 B450 tomahawk bordjes had ik ook een -20 op alle cores met pbo2 tuner. Dat was altijd de meest stabiele setting zonder er al te veel in hoeven te duiken. Het werkte.

Out of de box, bij de B550, begonnen de fans ook weer bij het minste gering te pendelen. Dus dezelfde settings weer toegepast, maar nu lekker simpel, in de bios.
Ik kan nu eventueel wat eenvoudiger spelen met bv een undervolt.

Ik heb dit bord ergens vorig jaar gekocht juist vanwege deze extra bios opties. En natuurlijk ook voor pci-e 4.0, een extra m.2 slot en ARGB. Alleen nu pas aan toe gekomen om te installeren.
Destijds waren veel AM4 borden in de aanbieding, omdat ze er uit gingen. Ik weet alleen niet wat de prijzen nu doen, met het opnieuw uitbrengen van AM4 CPU's door AMD.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Hallo Heren,

Toch even feedback geven. Het is uiteindelijk een aurus elite ax v2 geworden, en die heeft inderdaad zoals netjes aangegeven hier PBO curve optimizer. Had ook geen stabiliteits issues met geheugen, pathing zal op nieuwe nieuwe borden wel beter zijn :)

Bedankt voor de tips.

EDIT: ik kan niet vinden hoe ik het topic op opgelost kan zetten..

[ Voor 10% gewijzigd door Majestici op 24-03-2024 18:30 ]

Pagina: 1