November 2023 build mislukt - feedback nieuwe S/PDIF

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
In november van 2023 heb ik dankzij jullie een systeem kunnen samenstellen. Helaas ging het in de uitvoering niet goed want de leverancier Azerty kon het systeem initieel niet goed opleveren. Daarna is het systeem nog een keer retour gegaan en vervolgens geen beeld. 8)7

Dit is de november versie:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenMSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI€ 295,05€ 295,05
1VideokaartenSapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7900 XTX Vapor-X 24GB€ 1.149,-€ 1.149,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 130,95€ 130,95
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 57,93€ 57,93
3VentilatorsNoctua NF-A12x25 PWM Bruin, 120mm€ 29,45€ 88,35
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 112,90€ 112,90
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 137,-€ 137,-
2Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 119,12€ 238,24
Totaal€ 2.608,42

Ik had er juist voor gekozen om het te laten assembleren om zulke zaken te voorkomen. Daarom heb ik er voor gekozen om alles retour te sturen als defect zodat ik mijn volledig aankoopbedrag terug krijg. Dat is vervelend want ik heb nu geen nieuwe PC.

Aan de andere kant biedt dat ook weer nieuwe kansen. Omdat ik ondertussen ook een audio upgrade heb gedaan zal het mooi zijn dat ik een S/PDIF aansluiting heb.

Wat verwacht je van ons?
Omdat ik vorige keer gebonden was aan Azerty was ik relatief beperkt in de onderdelen. Dat heb ik nu los gelaten dus daardoor wat aanpassingen en misschien alles nog iets stiller. Hierdoor ik de volgende vragen:

• Dat moederbord heeft zowel bluetooth als S/PDIF. Is dit moederbord wel nodig of is kan er ook nog een geluidskaart worden ingebouwd? Weet niet een of een geluidskaart wel past in de kast.
• Heb nu voor waterkoeling gekozen. Zijn er nog extra koelers nodig voor de kast zoals de vorige keer?
• Klopt de voeding of is deze te zwaar?

Zijn er nog andere adviezen op het gebied van geheugen of SSD?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenASUS ROG Crosshair X670E Hero€ 638,99€ 638,99
1VideokaartenSapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7900 XTX Vapor-X 24GB€ 1.149,-€ 1.149,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 139,-€ 139,-
1WaterkoelingLian Li Galahad II Trinity SL-INF 240 Wit€ 152,01€ 152,01
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 114,24€ 114,24
1Voedingenbe quiet! Straight Power 12 850W€ 165,64€ 165,64
2Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 139,-€ 278,-
Totaal€ 3.035,88

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Om onduidelijke redenen heb je
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
weggehaald. Deze vragen zijn echter essentieel voor het geven van goed advies.

Vul dit dus nog even aan, anders moet ik helaas je topic sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
br00ky schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:35:
Om onduidelijke redenen heb je
[...]
weggehaald. Deze vragen zijn echter essentieel voor het geven van goed advies.

Vul dit dus nog even aan, anders moet ik helaas je topic sluiten.
Reden is wel duidelijk want het zijn nog steeds dezelfde vragen als uit het vorige topic zoals in de eerste zin genoemd.

[ Voor 11% gewijzigd door Radical1980 op 06-01-2024 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radical1980
Mijn huidige PC uit januari 2014 kan ik nog steeds gebruiken voor werk en fotografie. Voor gamen is het al een tijd niet meer geschikt. Nu we richting de winter gaan heb ik besloten om alles te vervangen voor een nieuw systeem waarbij ik mik op een levensduur van tenminste 5 jaar.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem is nog steeds geschikt voor kantoorwerkzaamheden.

Verder gebruik het voor fotografie en design. Capture One maar ook Adobe Illustrator draait nog goed genoegd vind ik.

Moderne games kan ik zo goed als niet meer spelen. Humankind werkt bijvoorbeeld met horten en stoten waarbij het laden minuten duurt. En ik zal graag vloeiend iets spelen op 4K. Wat ik speel of ga spelen:

• Alan Wake 2
• City Skylines II
• Football Manager 2024
• Forza Motorsport 8
• Jagged Alliance 3
• Railway Empire 2
• Starfield
• The Lamplighters League

Op termijn koop ik waarschijnlijk ook een stuur voor Forza waardoor ik ook andere race games ga spelen.

In de toekomst zal ik het systeem waarschijnlijk ook inzetten om iets te doen met video AI.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Op dit moment heb ik geen maximum budget. Zoek de beste prijs-kwaliteitverhouding en dit mag ook in een hoger segment zijn. Als het maar 5 jaar mee kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb een NAS en printer. Keyboard en muis heb ik nog maar die kan ik ook wel vervangen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een compleet systeem waar ik overdag mee kan werken en op andere momenten op kan gamen of iets creatiefs mee kan doen.

Verder ben ik ook op zoek naar een geschikte monitor opstelling dat past bij dit systeem 10-bit monitor voor werk, fotografie en gamen niet gevonden

Het systeem zelf laat ik graag voor de eerste keer in jaren assembleren bij één partij. Grote kans dat het Azerty wordt omdat ik daar door de jaren heen het meeste heb gekocht. Ben in het verleden ook regelmatig bij hen geweest in Raalte toen ze net zijn gestart.
[/i]

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek maar ik ben geen fan van Samsung.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem dient tenminste 5 jaar mee te kunnen gaan. Tussentijds zal ik geen upgrades op de hardware doen.

Heb nu ook een stil systeem en dat zal ik graag ook weer hebben. Als het hierdoor duurder wordt dan kan dat eventueel. Verder laag stroomverbruik waar het kan. Mijn huidige behuizing is een Fractal Design Define R4 en ik zoek hier een vervanger voor.

Ook zal ik graag niet té weinig USB-A of USB-C poorten hebben. Aan de voorkant heb ik nu 4 poorten maar dat is soms net te krap. Heb er nu kaartlezer aan hangen maar dat heb ik wellicht geïntegreerd in de kast waardoor ik ook weer meer ruimte heb om iets aan te sluiten.

Op dit moment heb ik mijn PC bedraad op het netwerk en dit ga ik ook de volgende keer doen. Wel vind ik het fijn om een bluetooth connectie te kunnen opzetten. Mocht er geen internet zijn in huis dan kan ik eenvoudig verbinding maken met een hotspot via mijn telefoon.

En ik zal zoals reeds aangegeven de beste prijs-kwaliteitverhouding hebben.

Ga je overklokken?
Doe ik al jaren niet meer. Iets van tweaken doe ik nog wel maar dat vind ik meer configuratie ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Radical1980 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:55:
[...]
Reden is wel duidelijk want het zijn nog steeds dezelfde vragen als uit het vorige topic zoals in de eerste zin genoemd.
Die link heb ik gezien maar we gaan natuurlijk niet nodeloos doorklikken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik denk eerder dat je je beeld per ongeluk in verkeerde aansluiting stak (mobo).

Dus deze nieuwe pc gaat zelfde probleem krijgen

Anders wel heel raar dat hij t wel doet bij azerty maar niet bij jou .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radical1980
br00ky schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:21:
[...]

Die link heb ik gezien maar we gaan natuurlijk niet nodeloos doorklikken :+
Dat is toch juist waar alles nu op is gebouwd: doorklikken :*)

Zeg iemand die uit het DOS tijdperk komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
99ruud99 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:25:
Ik denk eerder dat je je beeld per ongeluk in verkeerde aansluiting stak (mobo).

Dus deze nieuwe pc gaat zelfde probleem krijgen

Anders wel heel raar dat hij t wel doet bij azerty maar niet bij jou .
Was dat maar waar.

Wil nog wel een laatste boom opzetten over Azerty voor nu voordat ik het hele avontuur achter mij laat. Laat ik het zo zeggen dat ik het raar vind dat ze tot twee keer toe een systeem afleveren dat 'uit de doos' niet werkt.

Samengevat wil ik nu dus naar een werkend systeem door het niet meer door hen te laten opbouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Radical1980 op 06-01-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Koop Windows licentie erbij, kost je 100 euro meer maar 100% zeker dat het werkt, anders kunnen zij Windows niet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
99ruud99 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:58:
Koop Windows licentie erbij, kost je 100 euro meer maar 100% zeker dat het werkt, anders kunnen zij Windows niet installeren.
Had ik achteraf misschien kunnen doen. Op de website zelf geven ze aan het systeem te kunnen assembleren met alle controles. De realiteit is helaas weerbarstiger.

Sowieso vind ik het prettiger om zelf de Windows installatie te doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Radical1980 op 06-01-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31
Waarom zo’n duur moederbord? De uitvoering: MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI is ook een topper met S/PDIF en Wifi / Bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Begrijp niet waarom je een geheel ander voorstel hebt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:22
Hackus schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:10:
Begrijp niet waarom je een geheel ander voorstel hebt.
TS wil nu niet meer bij Azerty bestellen, en is dus niet meer gebonden aan hun assortiment.

@Radical1980: Eens met @Djarune, een regel bij PC's samenstellen is dat een moederbord niet meer moet kosten dan de CPU.
Deze setup heeft voldoende aan een 750 Watt voeding (bv. Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 750W - TT Premium Edition). Ook zie ik weinig reden om tientjes teveel uit te geven aan een SSD met jouw gebruik, het verschil van de WD met een Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB ga je niet merken. De X3D CPU's hebben veel cache, met sneller geheugen haal je geen winst. Deze CPU is prima te koelen met een luchtkoeler als de Scythe, je hebt geen waterkoeler nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door martyw op 06-01-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-05 21:22
Djarune schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:04:
Waarom zo’n duur moederbord? De uitvoering: MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI is ook een topper met S/PDIF en Wifi / Bluetooth.
Waarom alsnog zo'n duur moederbord?

uitvoering: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI
Heeft de gevraagde uitgangen, komt goed uit de verf en is een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

martyw schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:32:
[...]

TS wil nu niet meer bij Azerty bestellen, en is dus niet meer gebonden aan hun assortiment.
Klik ff op zijn wenslijstje en je ziet dat er meer verkopers zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
martyw schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:32:
[...]

@Radical1980: Eens met @Djarune, een regel bij PC's samenstellen is dat een moederbord niet meer moet kosten dan de CPU.
Deze setup heeft voldoende aan een 750 Watt voeding (bv. Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 750W - TT Premium Edition). Ook zie ik weinig reden om tientjes teveel uit te geven aan een SSD met jouw gebruik, het verschil van de WD met een Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB ga je niet merken. De X3D CPU's hebben veel cache, met sneller geheugen haal je geen winst. Deze CPU is prima te koelen met een luchtkoeler als de Scythe, je hebt geen waterkoeler nodig.
Check. Dacht door de waterkoeler het allemaal nog niet iets stiller te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Perzikvrucht schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:40:
[...]

Dat is een goede. Ik denk dat ik destijds bluetooth 5.3 heb aangeklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:22
Radical1980 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:25:
[...]
Check. Dacht door de waterkoeler het allemaal nog niet iets stiller te krijgen.
Waterkoelers zijn niet perse stiller, de pomp maakt ook geluid, maar de Lian Li die je uitgezocht hebt is best stil volgens Tom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Als jullie aangeven dat de nieuwe versie niet echt een verbetering gaat geven. Dacht met waterkoeling het nog iets stiller te krijgen maar als dat volgens jullie niet het geval is dan hoef ik dat ook niet aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
martyw schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:28:
[...]

Waterkoelers zijn niet perse stiller, de pomp maakt ook geluid, maar de Lian Li die je uitgezocht hebt is best stil volgens Tom.
Heb je een inderdaad een punt. Ik had specifiek naar een watergekoeld systeem gekeken dat stil is en toen kwam ik bij deze uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Radical1980 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:29:
Als jullie aangeven dat de nieuwe versie niet echt een verbetering gaat geven. Dacht met waterkoeling het nog iets stiller te krijgen maar als dat volgens jullie niet het geval is dan hoef ik dat ook niet aan te passen.
Je hebt wel meer gewijzigd dat de waterkoeler. Ikzelf zou bij deze waterkoeler ook een Lian Li behuizing willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31
Perzikvrucht schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:40:
[...]

Eens, maar had het vermoeden dat TS graag PCIe 5.0 wil hebben voor de toekomst. Anders liever jouw keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:53
Radical1980 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:19:
Aan de andere kant biedt dat ook weer nieuwe kansen. Omdat ik ondertussen ook een audio upgrade heb gedaan zal het mooi zijn dat ik een S/PDIF aansluiting heb.
Het moederbord in je november build heeft toch ook gewoon SPDIF?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Hackus schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:25:
[...]

Je hebt wel meer gewijzigd dat de waterkoeler. Ikzelf zou bij deze waterkoeler ook een Lian Li behuizing willen.
Zal daar dan nog eens naar kijken. Bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Xander schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:48:
[...]

Het moederbord in je november build heeft toch ook gewoon SPDIF?
Klopt. Heb ik misschien even snel gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Radical1980 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:09:
[...]
Zal daar dan nog eens naar kijken. Bedankt voor de suggestie!
Heb naar Lian Li kasten gekeken. Helaas kan ik niet niet echt iets vinden wat ik mooi vind.

Wanneer ik de Fractal kies met waterkoeling zijn die andere koelers dan nog aan te bevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Radical1980 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:21:
[...]
Heb naar Lian Li kasten gekeken. Helaas kan ik niet niet echt iets vinden wat ik mooi vind.

Wanneer ik de Fractal kies met waterkoeling zijn die andere koelers dan nog aan te bevelen?
Is er iemand die iets kan zeggen over de andere koelers wanneer ik voor deze waterkoeling kies?
Pagina: 1