Aankoopadvies netwerk voor appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:36
Ik ben op zoek naar adviezen en tips voor het vormgeven van het (wi-fi) netwerk voor mijn ouders (+- 70).

In het appartement is een technische ruimte met een aansluiting voor glas en coax. Ze zitten nu nog bij Ziggo voor KabelTV + internet. Tv kijken gaat al via een Android TV-box met Ziggo App.
Maar dat wordt misschien ingeruild voor een Internet Only + NLZiet.
Naast een beetje surfen op laptops en mobiel is er een NAS en KODI vnl. voor muziek, maar ook films.

Op diverse plekken in huis zijn UTP-outlets aanwezig.

De vraag is met welk systeem (mesh of losse APs) en welke wi-fi versie.
Of misschien kunnen ze wel uit te voeten met wifi pods?

Ik neig naar Unifi, maar vind de Wifi-6 lijn nog wel prijzig.
Is misschien dus overkill om dat (overal) te doen? 5 en 6 mixen kan prima, lijkt me?
PoE zou fijn zijn, scheelt weer overal adapters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wf_Bj_-nBM3MEm18lfivaZc8M7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6X3FsrHimwIVEBGAAOLIuPzm.png?f=fotoalbum_large

De blauwe stip is de meterkast, zou leuk zijn als hier een wi-fi P1 meter kan worden geplaatst.

Technische ruimte:
8P switch (PoE?) en NAS.
Evt. een AP?

Woonkamer:

(Bij Ziggo-punt, andere ongebruikt laten)
Televisie + KODI
In-wall?

Slaapkamer 2:
Televisie
(wordt weinig gebruikt, dus casten of wifi volstaat voorlopig, bedraad aansluiten kan altijd nog)

Slaapkamer 1:
Kantoor; hier komen bureau's met een vaste computer te staan.
Een in-wall met extra aansluitingen lijkt me wel geschikt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou eerst eens kijken hoe de wifi situatie is, anders gezegd wat zou je kunnen verwachten qua performance. Zijn er heel veel andere netwerken? Zou voor de keuze ook kijken naar welke provider kies je en welke apparatuur leveren zij en wil ik die gebruiken en integreren in mijn netwerk. Als het verder toch simpel kan blijven ben ik zelf wel fan van Fritz relatief goedkoop en makkelijk uitbreidbaar, en bekabeld en mesh goed te mixen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:28
Ik denk dat je zelfs met één AP / Router er al komt. Vooral omdat de technische ruimte nagenoeg perfect in het midden ligt. Ik zou dat sowieso eerst eens testen met de Ziggo apparatuur. Dan weet je ook veel beter wat en hoeveel je moet aanschaffen.

offtopic:
Wel erg veel informatie op de tekening, waardoor deze erg onduidelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:28

FreakNL

Well do ya punk?

Handig dat er al UTP ligt.

Ik zou hier (blauw) een AP ophangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sqSRMAytHrrvqxq50udzB1PC0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bC4Nk4UeC9LXcVk5rijjT5bq.jpg?f=fotoalbum_large

AP in slaapkamer 1 zal ook dekking geven in slaapkamer 2 en ap in de woonkamer dekt de rest af.

Ik neem aan dat die UTP in de meterkast uitkomen bij het AOP. Daar prik je ze in het ziggo modem (of welke provider dan ook). Wifi van de provider (op het modem) zet je dan uit.

Apparatuur maakt niet zoveel uit. TP-Link schijnt ook wel goed spul te maken.

Mesh en al die andere marketing-nonsense is overkill voor je ouders. Net als Ubiquity (het kan wel hoor)... Gewoon 2 APs van hetzelfde type/fabrikant en eenmalig instellen met zelfde SSID / WW.. Centrale management met een app enzo is leuk maar voor je ouders overkill.

Mijn ouders wonen vergelijkbaar, maar daar is de woonkamer echt centraal, die kunnen al jaren af met 1 Cisco Aironet AP die op de koof van de keuken zit... Die geeft dekking in het gehele appartement (130m2)

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 06-01-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:28

FreakNL

Well do ya punk?

alex3305 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:27:
Ik denk dat je zelfs met één AP / Router er al komt. Vooral omdat de technische ruimte nagenoeg perfect in het midden ligt. Ik zou dat sowieso eerst eens testen met de Ziggo apparatuur. Dan weet je ook veel beter wat en hoeveel je moet aanschaffen.

offtopic:
Het zou kunnen maar dan hangt hij wel ongelukkig in de technische ruimte. Dan zou ik nog eerder een gaatje boren zodat het AP iig in de hal hangt...

Maar er is overal UTP, waarom moeilijk doen. Ik zou gewoon de bestaande UTP gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:36
Frogmen schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:22:
Zou eerst eens kijken hoe de wifi situatie is, anders gezegd wat zou je kunnen verwachten qua performance. Zijn er heel veel andere netwerken? Zou voor de keuze ook kijken naar welke provider kies je en welke apparatuur leveren zij en wil ik die gebruiken en integreren in mijn netwerk. Als het verder toch simpel kan blijven ben ik zelf wel fan van Fritz relatief goedkoop en makkelijk uitbreidbaar, en bekabeld en mesh goed te mixen.
Dat is nog niet bekend. Het is nog nieuw en nauwelijks bewoond. Bedankt voor de tip, zal ook naar Fritz kijken.
alex3305 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:27:

offtopic:
Ik denk ook dat de technische ruimte een prima plek is voor een centrale AP. Maar kan me voorstellen dat je in de buurt van de gevel dan tekort komt voor streaming video voor de televisie(s).

offtopic:
Zal even kijken of ik 'm nog kan opschonen, was een beetje behelpen met de editor op Chromebook
FreakNL schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:29:
Handig dat er al UTP ligt.

...

AP in slaapkamer 1 zal ook dekking geven in slaapkamer 2 en ap in de woonkamer dekt de rest af.

Ik neem aan dat die UTP in de meterkast uitkomen bij het AOP. Daar prik je ze in het ziggo modem (of welke provider dan ook). Wifi van de provider (op het modem) zet je dan uit.

Apparatuur maakt niet zoveel uit. TP-Link schijnt ook wel goed spul te maken.

Mesh en al die andere marketing-nonsense is overkill voor je ouders. Net als Ubiquity (het kan wel hoor)... Gewoon 2 APs van hetzelfde type/fabrikant en eenmalig instellen met zelfde SSID / WW.. Centrale management met een app enzo is leuk maar voor je ouders overkill.

Mijn ouders wonen vergelijkbaar, maar daar is de woonkamer echt centraal, die kunnen al jaren af met 1 Cisco Aironet AP die op de koof van de keuken zit... Die geeft dekking in het gehele appartement (130m2)
UTP komt allemaal uit in de technische ruimte, bij het AOPs. In de meterkast zit weinig. (maar ik denk dat je dat ook bedoelde)

Nu heeft-ie een gasten-netwerk van Ziggo, zal nog even informeren wat daar de bedoeling van is.
Als dat mag vervallen, of uit kan, kan het zonder VLANs en is het een stuk simpeler te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Waarschijnlijk al gemeld, maar een enkele AP aan het plafond in de hal zal afdoende zijn.

Anders het plan van @FreakNL

[ Voor 16% gewijzigd door PD2JK op 06-01-2024 12:17 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Pagina: 1