GeForce RTX 3070 Gaming OC fans werken half.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-09 21:53

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Vorige jaar heb ik via V&A deze GPU gekocht Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G (rev. 1.0)
de kaart zou helemaal gecheckt zijn etc.
inmiddels word ik toch wel gek van het geluid omdat enkel de fan die het dichtsbij de achterkant zit aan lijkt te springen bij load, en vervolgens nooit meer naar de idle snelheid terugkeert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpNXCxvPWYit1DyDaLe9dG21HUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnEaRVFIz2x6KJ5Ck1gCSbPB.jpg?f=fotoalbum_large

De kaart zou ook een jumper moeten hebben voor een stille en OC mode volgens mij zou dat hier moeten zijn na heel veel zoeken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXLYrgbRgeP58SIaUFfyUgOghPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbrudo7WSzc7uJanMucZsQRR.jpg?f=fotoalbum_large

na best wel wat youtubes en geklooi met afterburner en fan control heb ik het idee dat ik wel de achterste fan kan bedienen de fan gaat in ieder geval wel draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4X-V5_7Z2h0BsQRDZddcvh03pM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RIesU2DggUTUHsf0HCpzQYau.png?f=fotoalbum_large

ik heb eigenlijk de volgende vragen en mijn doel is prima performance maar wel tegen wat meer stilte:
1. kan ik de kaart helemaal resetten qua instellingen naar zijn fabriesinstellingen?
2. is er een manier om te testen of de middelste fan ook nog werkt?

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:12
simpele test is gaan ze wel aan met bv gamen en belast wpord o,zo niet dan is er een probleem.

Let wel op de temperatuur, word die te hoog, gelijk de boel afkappen.
Want dat kan zeker wel schade doen aan de kaart.

Houd de temps dus goed in de gaten.

En de vraag is ook heeft het wel gewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Nee enkel de 1e gaat aan bij belasting. De temp blijft dan dacht ik wel onder de 90 graden maar zou heel goed kunnen dat de gpu dan throttled.

Ik heb voor het geluid natuurlijk liever dat er 3 aangaan op een lagere rpm

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
De switch voor dual BIOS lijkt bij jouw kaart afgebroken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Valkyre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:43:
Nee enkel de 1e gaat aan bij belasting. De temp blijft dan dacht ik wel onder de 90 graden maar zou heel goed kunnen dat de gpu dan throttled.

Ik heb voor het geluid natuurlijk liever dat er 3 aangaan op een lagere rpm
Dan is er wat kapot,90 c is al kritsch,zou er zeker niet mee gamen totdat het probleem opgelost is

De max temp is namelijk 93c wat die aankan ::

https://www.nvidia.com/nl...0-series/rtx-3070-3070ti/

kijk daar maar bij specificaties en dan bij volledige specificaties

[ Voor 18% gewijzigd door freaky35 op 06-01-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Aangezien deze tweedehands is, tja, is deze gebruikt voor cryptomining?

Maar ik zie Gigabyte en ventilatoren en dan heb ik al een sterk vermoeden. Gigabyte is helaas een van de laatste grotere AIB's die blijft vasthouden aan goedkope ventilatoren met glijlagers (sleeve bearings). Die slijten sneller dan kogellagers (roller bearings). Ook kunnen ze asymmetrisch slijten als ze horizontaal geïnstalleerd worden. Er zit namelijk een smeerolie in de lager die constant een laagje aanbrengt tussen de bewegende delen in de lager. Dit dempt vibraties en zorgt dat de lager soepel draait. Maar als je dit soort lagers, horizontaal installeert, dan zakt de smeerolie naar beneden en bovenin de lager, gaat het effect verloren. Ook zal de ventilator over verloop van tijd, luidruchtiger worden.

Ik zou eerst eens proberen of je de achterkant een beetje schoon kan krijgen. Zit wat stof op. Maar ik zou niet verbaast zijn als de lagers versleten zijn of er elektrisch iets mis is gegaan met de ventilatoren. Zeker als die voor cryptomining is gebruikt, is er een aardige kans dat de ventilatoren gewoon versleten zijn. Ik denk dat je op zoek moet naar een nieuwe set ventilatoren. Als ik heel snel kijk, dan lijkt dit model haar ventilatoren, te vervangen te zijn zonder de hele koeler van het PCB te halen. Je kan de schroeven zien onder de ventilatoren. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/review/gigabyte-geforce-rtx-3070-gaming-oc/images/dimensions.jpg

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:25:
Aangezien deze tweedehands is, tja, is deze gebruikt voor cryptomining?

Maar ik zie Gigabyte en ventilatoren en dan heb ik al een sterk vermoeden. Gigabyte is helaas een van de laatste grotere AIB's die blijft vasthouden aan goedkope ventilatoren met glijlagers (sleeve bearings). Die slijten sneller dan kogellagers (roller bearings). Ook kunnen ze asymmetrisch slijten als ze horizontaal geïnstalleerd worden. Er zit namelijk een smeerolie in de lager die constant een laagje aanbrengt tussen de bewegende delen in de lager. Dit dempt vibraties en zorgt dat de lager soepel draait. Maar als je dit soort lagers, horizontaal installeert, dan zakt de smeerolie naar beneden en bovenin de lager, gaat het effect verloren. Ook zal de ventilator over verloop van tijd, luidruchtiger worden.

Ik zou eerst eens proberen of je de achterkant een beetje schoon kan krijgen. Zit wat stof op. Maar ik zou niet verbaast zijn als de lagers versleten zijn of er elektrisch iets mis is gegaan met de ventilatoren. Zeker als die voor cryptomining is gebruikt, is er een aardige kans dat de ventilatoren gewoon versleten zijn. Ik denk dat je op zoek moet naar een nieuwe set ventilatoren. Als ik heel snel kijk, dan lijkt dit model haar ventilatoren, te vervangen te zijn zonder de hele koeler van het PCB te halen. Je kan de schroeven zien onder de ventilatoren. :)

[Afbeelding]
Of er mee naar crypto gemined is durf ik niet te zeggen, en ik weet achteraf een beetje hoe deze handelaar opereert heb niet het idee dat hij de historie van alle kaarten kent die door zijn handen gaan.
Stel ik vervang de ventilatoren geen idee wat dat kost, ga ik dan in fan control wel 3 fans zien of zouden er bijvoorbeeld 2 gelinked kunnen zijn?
Acid Vendetta schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:52:
De switch voor dual BIOS lijkt bij jouw kaart afgebroken te zijn.
Ja klopt zo heb ik hem helaas binnen gekregen had hem toen terug moeten sturen maar er is een heel verhaal aan vooraf gegaan met PostNL die mijn teruggestuurde kaart kwijt was dat ik even geen zin in extra gedoe meer had.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Ah dit beantwoord gelijk mijn vraag volgens mij:
https://www.amazon.com/Co....+1.0+%2Caps%2C191&sr=8-3

Fan a en b zijn gelinkt aan elkaar dus daarmee is het logisch dat ik maar ‘2 fans zie’

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Valkyre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Of er mee naar crypto gemined is durf ik niet te zeggen, en ik weet achteraf een beetje hoe deze handelaar opereert heb niet het idee dat hij de historie van alle kaarten kent die door zijn handen gaan.
Stel ik vervang de ventilatoren geen idee wat dat kost, ga ik dan in fan control wel 3 fans zien of zouden er bijvoorbeeld 2 gelinked kunnen zijn?
Ik vermoed dat je daar pas achter zal komen na het vervangen. Je kan ook proberen om de ventilatoren uit de connectoren op het PCB te halen en weer aan te sluiten. Maar ik vermoed dat die twee kapot zijn. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Dat is wel belangrijke informatie die ook wel in de TS had moeten staan.

Als die swiich afgebroken is,dan heeft die kaart zeer waarschijnlijk al het nodige meegemaakt.

Aangezien die ene fan het wel doet die op dezelfde fanheader/controller zit,dan is er wel dikke kans dat de fans brak zijn.

Dan zou alleen maar een voordeel zijn vwant dat zou betekenen als je ze vervangt dat de kaart weer goed zou kunnen werken zonder te veel moeite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:18
Als je niet vies bent van een beetje ghetto modden, dan kun je een CRJ Micro 4pin naar PWM header adaptertje bestellen en gewoon twee casefans naar keuze ertegenaan ziptien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCnGH6uPQex_hE1xUdn09gonT9M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gJaA0FIdewrAHlDtPM3XgMjt.png?f=user_large

Met die adapter kun je gewoon nog steeds de videokaart laten regelen. Zonder fansoftware te moeten gebruiken. Zorg wel dat ze niet 800rpm casefans ofzo zijn, je moet wel wat CFM hebben.

Je kunt natuurlijk ook doen zoals ik toen deed, en zelf een complete fanshroud maken. Maar dat laat ik aan jou over. Kan je wel helpen als je wilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCWiVAu_3S-801JjaIxmbQIaAHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y9pbkdKRADYwKT2lUcc4yJW0.png?f=fotoalbum_large

Overigens gebeurd het wel vaker dat die fans a-symetrisch werken. Je hebt twee fans die reageren op de CORE TEMP. En eentje die de VRM TEMPS in check houdt. Maar omdat je heatsink dus heet is, komt die VRM heatsink fan nooit terug naar beneden. Zou dit dan ook ASAP fixen voordat je je videokaart bricked.

[ Voor 12% gewijzigd door Majestici op 06-01-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In principe hebben triple fan kaarten 2 fan controls. Eentje voor de voorste fan (dichtste bij pci bracket) en een voor de achterste fans: deze zijn bijna altijd gelinked. Dat is geen defect of iets wat gaat veranderen wanneer je de fans vervangt.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:18
Als je de fans los kunt pakken, op 12V kunt aansluiten en kunt verifiëren dat ze wel werken, maar de aansturing slecht is, kun je ook simpelweg ze op een moederbord header aansluiten en regelen via fan software..

Nu zal dat met de originele fans wat soldeerwerk benodigen, vandaar dat ik voorstelde gewoon andere fans erop te tie-wrappen, of professioneler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Heb je de kaart bij een bedrijf gekocht? Omdat je het over een handelaar hebt. Heb je nog garantie?

Als je zelf gaat solderen verwacht ik dat je sowieso geen aanspraak meer kan maken op garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Acid Vendetta schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:30:
Heb je de kaart bij een bedrijf gekocht? Omdat je het over een handelaar hebt. Heb je nog garantie?

Als je zelf gaat solderen verwacht ik dat je sowieso geen aanspraak meer kan maken op garantie.
Nee gewoon een handelaar op v&a maar was al juni vorig jaar dus garantie of iets richting hem kan niet is ook niet mijn intentie.
Het verste dat ik zou willen gaan is natuurlijk bios / firmware flashen. En de fans vervangen is ook geen probleem. Maar solderen etc gaat net even wat te ver :)

Even kijken of ik vanavond de energie heb om de kaart open te schroeven. (Iets met gezins leven)

[ Voor 7% gewijzigd door Valkyre op 06-01-2024 17:21 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:47
Op AliExpress kun je redelijk goedkoop fans scoren, sommigen van prima kwaliteit (als in, zelfde kwaliteit als Gigabyte). Nadeel is wel dat soms de connectors voor geen meter overeenkomen qua lengte en je dus meer moet wegwerken. Of, zoals ik een keer bij de (Gigabyte) low profile kaartje had zaten de rode en zwarte draad verwisseld. Maar vaak zijn dat soort zaken wel op te maken uit reviews.

Je moet het wel leuk vinden om te doen, want het is soms echt een drama hoe een en ander in elkaar zit. Oude Sapphire RX580 Nitro fans zaten wat dat betreft een stuk eenvoudiger gemonteerd.

En mocht je ze gaan vervangen, zou ik ook meteen de koelpasta vervangen (en eventueel thermal pads als er sneuvelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
willen is een groot woord :) maar op de 1e foto zie je nu ik een beetje weet waar ik op moet letten rechtsboven een zwart kabeltje naar een header gaan, dat is een enkele en er is nog en positie vrij ik heb dus het vermoeden dat er een kabel los zit. (of gigabyte heeft een extra header gemaakt dat kan natuurlijk ook)

het liefst maak ik hem 1x open en ben dan in 1x klaar maar weet niet zo goed wat ik zou moeten bestellen koelpasta snap ik, maar thermal pads? dat zijn van die grijze stickertjes voor op het vram gok ik?

[ Voor 24% gewijzigd door Valkyre op 06-01-2024 19:43 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:47
Dan zou ik eerst eens kijken of het alleen een los kabeltje is inderdaad. Kan ook natuurlijk, je kunt eventueel kijken of de fans wel draaien als je ze met de hand beweegt (niet te hard). Als het echt overleden fans zijn zal er weinig beweging in zitten of stoppen ze een stuk eerder dan de fan die het wel doet. Voor het kabeltje hoeft er waarschijnlijk verder niets van de heatsink los dus heb je ook geen koelpasta of thermal pads nodig. Thermal pads zou ik alleen vervangen bij hitteproblemen of als ze kapot gaan bij het verwijderen van de heatsink.

Koelpasta doe ik meestal als ik toch een kaart openmaak, maar deze is nog niet extreem oud (en wellicht nog gedaan door verkoper).

[ Voor 10% gewijzigd door Dagion op 06-01-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Valkyre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:43:
willen is een groot woord :) maar op de 1e foto zie je nu ik een beetje weet waar ik op moet letten rechtsboven een zwart kabeltje naar een header gaan, dat is een enkele en er is nog en positie vrij ik heb dus het vermoeden dat er een kabel los zit. (of gigabyte heeft een extra header gemaakt dat kan natuurlijk ook)

het liefst maak ik hem 1x open en ben dan in 1x klaar maar weet niet zo goed wat ik zou moeten bestellen koelpasta snap ik, maar thermal pads? dat zijn van die grijze stickertjes voor op het vram gok ik?
Volgens mij hoef je die helemaal niet open te maken. De ventilatoren lijken van buitenaf, eraf te schroeven zijn en je zou ook bij de header moeten kunnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Okee het volgende heb ik geprobeerd zonder te schroeven:

de model sticker vertelt mij: GV-N3070Gaming OC-8 GD (v1.0)

ik kan niet helemaal beoordelen of dit goed of fout is, volgens mij staan er geen gekke dingen op?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcVuBqg37sMd-jo_dnq_uT84c9c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Tx0yQarEC4pBLE6Lk4BfZ3Ne.png?f=user_large

gisteravond heb ik:
https://www.gigabyte.com/...pport#support-dl-firmware (dit komt dan overeen met de model sticket.

hier het firmware bestand en de 3 verschillende bios mapjes gedownload. (ben er inmiddels achter dat ik de F21 bios moet hebben)
het firmware bestand kon ik succevol uitvoeren, moet een shutdown doen naderhand, maar geen verschil.

Maar nu de bios, geen 1 van die mapjes kan ik uitvoeren elke keer bij het opstarten krijg ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFs8u59cwHlE82ZnQ4byudpj-L4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tR6V2OyYEKuS0LLDVi7YXFvg.png?f=user_large

ik voer dan als administrator (super irritant want is een ander ww) de N3070GOA.F3.exe uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPfQess0OWy5X0tEMcyP6yHGT9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lh2x98cHPnwweRu0JythNyng.png?f=fotoalbum_large
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:41:
[...]

Volgens mij hoef je die helemaal niet open te maken. De ventilatoren lijken van buitenaf, eraf te schroeven zijn en je zou ook bij de header moeten kunnen. :)
Ik heb de kaart er even uitgehaald (maar had niet de juiste schroevendraaier die fix ik straks even bij een buurman)
aan de onderkant kan ik in ieder geval zien dat de fans alle 3 zijn op aparte headers zijn aangesloten. en visueel kon ik daar geen manko aan ontdekken.
ik neig er dus wel steeds meer naar om nieuwe fans te kopen.
Echter ivm dat Bios doesnt match verhaal vraag ik mij ook af of er een originele bios op staat dat misschien roet in het eten gooit omdat ik in GPU-z en andere tooltjes maar 2 fan sensoren zie.

[ Voor 22% gewijzigd door Valkyre op 07-01-2024 12:50 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
okee dit is echt heel vaag, terwijl ik net wat testjes draaide om te kijken welk gedrag de GPU vertoont merk ik ineens dat alle 3 de fans draaien.

ik draai nu een GPU en een CPU benchmark tegelijk maar ik krijg de GPU niet boven de 63 graden....
iets heeft er misschien voor gezorgd dat alles het weer doet....
heel vaag dit ik laat nog even weten na een paar game sessies hoe het verder gaat. (nu eerst familie verplichtingen)

iRacing Profiel

Pagina: 1