Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Beste stand thermostaat in de nacht met hybride wartmepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-11 22:26
Ik had een discussie met mijn broer. Hij heeft en hybride wartmepomp.
Overdag staat de thermostaat op 20 graden. Maar in de nacht doet die altijd het uit en zet die het op 17 graden en dan in de ochtend weer naar 20 in deze dagen
Is dat niet een te groot verschil? En moet nu steeds de CV ketel bijspringen?
Ik las altijd dat het max 2 graden het beste is om te verlagen en beste temp over de dag altijd constant te houden?
Maar misschien is dat nu anders.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:14
Hoe minder nachtverlaging, hoe minder kans dat de WP de CV gaat vragen om hulp.

De meeste staan ingesteld dat als ze binnen zoveel tijd setpoint niet halen de CV om hulp gevraagd wordt.

Nachtverlaging van 20 naar 17 graden bespaart gedurende die uren gemiddeld niet meer dan een procent of 8-10. Warmte uit de CV kost zonder zonnepanelen gemiddeld 2x zoveel als uit de WP. Met voldoende zonnestroom kost dat nog veel minder.

(Teveel) nachtverlaging met een hybride pomp kost dus waarschijnlijk meer geld en geeft minder comfort.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-11 22:26
Ronald schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:16:
Hoe minder nachtverlaging, hoe minder kans dat de WP de CV gaat vragen om hulp.

De meeste staan ingesteld dat als ze binnen zoveel tijd setpoint niet halen de CV om hulp gevraagd wordt.

Nachtverlaging van 20 naar 17 graden bespaart gedurende die uren gemiddeld niet meer dan een procent of 8-10. Warmte uit de CV kost zonder zonnepanelen gemiddeld 2x zoveel als uit de WP. Met voldoende zonnestroom kost dat nog veel minder.

(Teveel) nachtverlaging met een hybride pomp kost dus waarschijnlijk meer geld en geeft minder comfort.
Bedankt voor de informatie. Dus 20 overdag en 18 nacht zou wel redelijk kunnen zijn?

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Volgens mij kan je het beste gewoon proberen. Het hangt ook nogal af van de totale energiebalans van het huis (afgiftesysteem, isolatie, WP vermogen, systeeminstellingen etc). Je kan gewoon proberen en zien of de gasketel bij gaat springen of niet.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:53
Als dit een probleem is, waarom dan niet trapsgewijs?
Bijvoorbeeld verlagen naar 16, om 5u smorgens verhogen naar 18, om 6u smorgens naar 19,om 7u smorgens naar 20.
Dan heb je toch zon 6 uren koudere temperatuur, en niet het probleem van ineens hoge vraag.

Ps, wakker worden met 20 graden, moet er niet aan denken.