Nieuwe router/acces-point ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-09 20:39
Ik heb momenteel voor de bovenverdieping een Netgear WNDR4300-TN staan. Deze is via een netwerkkabel verbonden met mijn Telenet modem.
https://tweakers.net/pric...r-wndr4300/specificaties/
Bovenverdieping +- 130m²

Gelijkvloers staat een Telenet Access Point AP7465CE-TN
http://en.techinfodepot.s...oadband_Networks_AP7465CE

Probleem is echter dat ik op twee slaapkamers een goede internetverbinding heb en Chromecast kan kijken maar op de derde slaapkamer hapert het beeld van de Chromecast regelmatig.

Nu was mijn vraag of ik dit probleem met een nieuwe recente router/acces-point kan oplossen ?
Een tweede vraag.
Kan een toestel zoals bv hieronder staat voorgesteld wanneer die centraal in de woning staat een gehele woning van wifi voorzien ? Zou dan wel achter de tv komen staan.
Gelijkvloers +- 150m²
Verdieping +-130m²

Wat is je budget?
+-€70

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Vooral simpel in te stellen.

ASUS RT-AX53U (MO3510)
https://tweakers.net/pric...-rt-ax53u-mo3510/reviews/

TP-Link Archer AX10 (Wifi 6)
https://www.vandenborre.b...p-link-archer-ax10-ax1500

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gelijkvloers staat een Telenet AP7465CE-TN die voor de wifi zorgt.
Indien mogelijk zou het gewenst zijn dat het nieuwe AP samenwerkt met de AP7465CE-TN zodat bij het naar boven gaan de laptops en smartphones automatisch het signaal van de AP boven oppikken.
Tweede optie die ik graag zou willen is om de wifi op ingestelde tijden te laten uitschakelen.
Woning met 4 inwoners, 3 laptops, 4 smartphones, 3x Chromecast.

Beste antwoord (via karine1 op 06-01-2024 12:06)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je huidige wifi is van 2013 en dus ondertussen aardig verouderd. Hij heeft een maximale throughput van 750Mbs en geen externe antennes. Keuze voor een wifi met moderne technieken en betere dekking is dus wel handig, ja.
Voor dat geld zou ik naar de uitvoering: ASUS RT-AX57 kijken. 80 euro, maar perst er met 2,976Gbps significant meer doorheen dan de RT-AX53U of AX10 (1,8Gbps). En hij ondersteund schedules om wifi aan/uit te schakelen. Neem er 2 en je kan een mooi Mesh netwerk bouwen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Microkid op 06-01-2024 08:41 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Je huidige wifi is van 2013 en dus ondertussen aardig verouderd. Hij heeft een maximale throughput van 750Mbs en geen externe antennes. Keuze voor een wifi met moderne technieken en betere dekking is dus wel handig, ja.
Voor dat geld zou ik naar de uitvoering: ASUS RT-AX57 kijken. 80 euro, maar perst er met 2,976Gbps significant meer doorheen dan de RT-AX53U of AX10 (1,8Gbps). En hij ondersteund schedules om wifi aan/uit te schakelen. Neem er 2 en je kan een mooi Mesh netwerk bouwen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Microkid op 06-01-2024 08:41 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Heel interessant de RT-AX57.
Heb jij een idee wat dit gaat geven in combinatie met de gelijkvloers wifi ?(Telenet Access Point AP7465CE-TN)
Zou de RT-AX57 een gehele woning van wifi kunnen voorzien ?(dus de AP7465CE-TN gelijkvloers weg en de AX57 in de plaats)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:22

FreakNL

Well do ya punk?

Nooit minder wifi punten gaan ophangen.

“Een gehele woning voorzien” bestaat niet. Wifi is bi-directioneel. Al vele malen uitgelegd hier

[ Voor 70% gewijzigd door FreakNL op 06-01-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:30
karine1 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:14:
Indien mogelijk zou het gewenst zijn dat het nieuwe AP samenwerkt met de AP7465CE-TN zodat bij het naar boven gaan de laptops en smartphones automatisch het signaal van de AP boven oppikken.
Werkt dat automatisch verbinden (roaming) nu ook al, d.w.z. is dat juist ingesteld met overal dezelfde SSID/configuratie instellingen op je router/AP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
The_Doman schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:14:
[...]
Werkt dat automatisch verbinden (roaming) nu ook al, d.w.z. is dat juist ingesteld met overal dezelfde SSID/configuratie instellingen op je router/AP's?
Alles is overal hetzelfde ingesteld maar omdat gelijkvloers en boven dezelfde naam hebben weet ik niet direct met welk punt de laptop of Chromecast verbonden zijn.
Wat is hier de beste oplossing ?
AP gelijkvloers en boven dezelfde naam geven of beide hetzelfde houden ?
Ik veronderstel dat de sterke AX57 boven geen last gaat hebben van het signaal van de AP7465CE-TN die beneden staat.
Ik zou enkel niet willen wanneer je met de smartphone van beneden naar boven gaat deze verbonden blijft met de AP7465CE-TN indien mogelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door karine1 op 06-01-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Als je de SSID op alle AP's hetzelfde houdt zou je gewoon moeten kunnen roamen. Het device connect dan naar de sterkste zender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
OK.
Allen bedankt voor de info.
Intussen de Asus RT-AX57 besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:30
Microkid schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:03:
Als je de SSID op alle AP's hetzelfde houdt zou je gewoon moeten kunnen roamen. Het device connect dan naar de sterkste zender.
Inderdaad, maar let dan ook op de details van de beveiligingsinstellingen dat deze ook zoveel mogelijk overeen komen.

Met PC/laptops kan je vaak ook nog wat in stellen wat betreft roaming:
TheWindowsClub: Change WiFi Roaming Sensitivity or Aggressiveness to improve Wi-Fi reception & performance

In hoeverre deze mogelijkheden aanwezig zijn hangt af van de fabrikant/drivers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-QF28qIEbCogKiQphkzW9nHrVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f3q2HrUipKuIm8SqFMI0cU6n.png?f=user_large

Vooral instellen om 5Ghz netwerk de voorkeur te geven is dan zeer nuttig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oGKBEltwLNeEUZdOmBn5JNcQmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jz6zZFGPcELeGN8rmEUglAzS.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

The_Doman schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:26:
[...]
Inderdaad, maar let dan ook op de details van de beveiligingsinstellingen dat deze ook zoveel mogelijk overeen komen.
Ja, goed punt. En omdat die Telenet nogal oud is, zal je de Asus exact hetzelfde moeten instellen als de Telenet, zoals WPA, WPA2 enz. De Telenet doet bijv (zover ik kan nagaan) geen WPA3. Je valt dus altijd terug op de instelligen die beide apparaten aankunnen, oftewel WPA2. Daarom gaf ik al als tip om de wifi op de Telenet uit te schakelen en een 2e Asus AP ophangen. Dan weet je zeker dat met 2 identieke AP's probleemloos kan roamen. Zeker met Asus AiMesh.

[ Voor 20% gewijzigd door Microkid op 06-01-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Microkid schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:31:
[...]
Daarom gaf ik al als tip om de wifi op de Telenet uit te schakelen en een 2e Asus AP ophangen. Dan weet je zeker dat met 2 identieke AP's probleemloos kan roamen. Zeker met Asus AiMesh.
Die optie laat ik zeker nog open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karine1
Gisteren de Asus RT-AX57 boven geplaatst.
Vreemd genoeg haal ik nu plots in de woonkamer ook 190 Mbps daar dit voordien 80 Mbps was. Lijkt wel of die oude Netgear boven de AP beneden verstoorde.(hebben een 200 Mbps verbinding)
De tv's dan. Deze haalden voorheen een 40 Mbps snelheid en dat is nu +-155 Mbps geworden.
Idem voor de laptops en deze schakelen bij het naar boven gaan ook automatisch naar de Asus over.
Idem voor de smartphones, de nieuwere toestellen schakelen automatisch over maar mijn oudere Xiaomi(5 jaar) moet ik even afzetten en weer aanzetten om over te schakelen.
Dus heel tevreden met mijn aankoop en advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

En voor de laatste optimalisatie: zorg ervoor dat de Telenet en Asus niet dezelfde kanalen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Microkid schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:39:
En voor de laatste optimalisatie: zorg ervoor dat de Telenet en Asus niet dezelfde kanalen gebruiken.
Regelen die dat zelf niet wanneer deze beide op automatisch staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

karine1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:31:
[...]

Regelen die dat zelf niet wanneer deze beide op automatisch staan?
In principe wel, maar ik hou er van om zelf alles in de hand te houden, dan weet je zeker dat ze goed staan. Op de Asus kan je ook zien waar je buren zitten, dus het meest handige kanaal kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Microkid schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:31:
[...]
In principe wel, maar ik hou er van om zelf alles in de hand te houden, dan weet je zeker dat ze goed staan. Op de Asus kan je ook zien waar je buren zitten, dus het meest handige kanaal kiezen.
OK

[ Voor 65% gewijzigd door karine1 op 11-01-2024 08:04 ]

Pagina: 1