Water in kruipruimte split level woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:25
Goedemorgen mede tweakers,

Bij ons in de straat hebben meerdere mensen "last" van water in de kruipruimte. En ik vraag mij af wat ik zou moeten doen en of ik uberhaupt iets zou moeten doen

Het is een split level woning dus de garage met daarbij de kruipruimte ligt een stukje onder straat niveau. In de kruipruimte vooraan is een dompelput met pomp waar het regenwater weggepompt kan worden wat binnenkomt via de goot voor de garagedeur.

Het eerste probleem is dat er water staat in het gedeelte onder de woonkamer vloer, deze bevind zich aan het einde van de kruipruimte. De kruipruimte gang is wel droog omdat er een muurtje zit tussen de natte ruimte en de kruipruimte gang. Op het moment pomp ik dit weg door een dompelpomp ~20 min te laten draaien elke dag.

Hieronder zie je dat het water 20 cm op de buitenste betonrand staat. Hierdoor wordt ook het steenwol/glaswol nat. Aan de bovenkant van de ruimte, dus onder tegen de vloer aan zitten dikke piepschuimen platen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBcePiZrnZkvECXMbY2o-T_Zbpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fo8l9kAOEg4KgcGRhruYhej0.jpg?f=fotoalbum_large

Bij een tweetal buren komt het water door de muur heen de garage binnen en hebben ze daar dus lekkage, dat is bij mij gelukkig niet het geval.

Het tweede probleem, wat bij mij wel een natte vloer geeft is dat er water binnendruppelt door de pvc installatiebuis waar de waterleiding in zit en mijn huis binnenkomt. Dit is de eerste keer dat ik dat zie in 5 jaar. De pvc buis komt binnen en gaat over op een andere pvc buis die naar boven naar meterkast gaat. Ik zou deze pvc buis erop kunnen lijmen zodat het waterdicht wordt en het water hopelijk in de buis blijft staan en het niet de meterkast in komt lopen. Rechts onderin de foto zie je hoe ik het nu heb opgelost. Een bak uitgesneden met een slang richting de pompput met dompelpomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRLJ_f6d_e2prxxLdPvcipIZ154=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1KHnyy0KAGFbh1c4UtKnMlt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil voorkomen dat de boel gaat beschimmelen oid want dan ben ik verder van huis.

Graag jullie mening :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:34
Is dit altijd of nu toevallig november/december 2023? Het waren namelijk de natste maanden ooit gemeten dus dat er nu ergens water tevoorschijn komt is niet zo gek.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
No Hands schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:19:
Is dit altijd of nu toevallig november/december 2023? Het waren namelijk de natste maanden ooit gemeten dus dat er nu ergens water tevoorschijn komt is niet zo gek.
Het water onder de woonkamer vloer stond vorig jaar ook vrij hoog heb toen ook wel wat water weggepompt in de winter. De buren hadden vorig jaar ook last van water in garage.

Zou ik soms een gedeelte van het steenwol moeten wegsnijden aan de onderkant om schimmel te voorkomen of heeft dat geen zin?

[ Voor 18% gewijzigd door michaeltb op 06-01-2024 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:24
Het heeft de afgelopen maanden veel geregend. Dat heeft gevolgen voor het grondwaterpeil. Deze is erg gestegen. Daar heb je nu last van.
michaeltb schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 06:58:
Hieronder zie je dat het water 20 cm op de buitenste betonrand staat. Hierdoor wordt ook het steenwol/glaswol nat. Aan de bovenkant van de ruimte, dus onder tegen de vloer aan zitten dikke piepschuimen platen.
Dat glaswol / steenwol zit tegen de muur aan? Als een isolatie van de binnenmuur bij de garage?
michaeltb schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 06:58:
Het tweede probleem, wat bij mij wel een natte vloer geeft is dat er water binnendruppelt door de pvc installatiebuis waar de waterleiding in zit en mijn huis binnenkomt. Dit is de eerste keer dat ik dat zie in 5 jaar. De pvc buis komt binnen en gaat over op een andere pvc buis die naar boven naar meterkast gaat.
De boel afkitten of dichten met pur gaat ook helpen. Dan zal het water niet meer via de pvc-buis naar binnenkomen.

Om het definitief op te lossen kan je rondom je woning een drainage (in een sleuf van drainzand) leggen. Deze laat je dan afvoeren naar een sloot of open water in de buurt. Of als het mogelijk (en er is een aansluiting) is op het hemelwaterriool van de gemeente. De drainage rondom het huis moet er voor zorgen dat het grondwaterpeil rondom de woning op maximaal x cm onder het maaiveld blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
RonnieKo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:45:
Het heeft de afgelopen maanden veel geregend. Dat heeft gevolgen voor het grondwaterpeil. Deze is erg gestegen. Daar heb je nu last van.

[...]

Dat glaswol / steenwol zit tegen de muur aan? Als een isolatie van de binnenmuur bij de garage?

[...]

De boel afkitten of dichten met pur gaat ook helpen. Dan zal het water niet meer via de pvc-buis naar binnenkomen.

Om het definitief op te lossen kan je rondom je woning een drainage (in een sleuf van drainzand) leggen. Deze laat je dan afvoeren naar een sloot of open water in de buurt. Of als het mogelijk (en er is een aansluiting) is op het hemelwaterriool van de gemeente. De drainage rondom het huis moet er voor zorgen dat het grondwaterpeil rondom de woning op maximaal x cm onder het maaiveld blijft.
Ja klopt, volgens mij is de isolatie voor de muur van de garage, die begint aan de andere kant van die muur. Zou ik dat inkorten of maakt dat niet uit als dat nat wordt?

Je bedoeld de inkomende waterleiding in die pvc buis rondom afkitten/dichtmaken? Dat is eigenlijk wel een goede en stom dat ik daar niet aan gedacht had. Want dan weet ik ook gelijk of er daarna nog water binnenkomt.

Het is een rijtjeswoning dus rondom een buis leggen wordt lastig. En denk ook een dure operatie? Dan zou het evt voor en achter worden. Zou wel gelijk ook een goede oplossing zijn voor de achtertuin die nu ook altijd heel nat is, blijft ook water op het gras staan daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:18
Dat de kruipruimte nat wordt doet je weinig tegen. Je kan alleen het beton insmeren met een primer die het waterdicht maakt. Leidingen die naar buiten gaan verder af kitten eventueel. En isolatie vervangen door isolatie dat wel tegen vocht kan. IK heb een soort gelijk huis, split level 1981 met garage onder het maaiveld. De garage blijft bij mij droog kruipruimte onder woonkamer staat 15 cm water, doe ik niks aan. Heb er alleen een zeil over heen liggen tegen verdamping. Ander deel kruipruimte is bij mij droog maar hoorde dat veel buren hier ook lekkage hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:19
Denk dat het niet vreemd is om water in je kruipruimte te hebben staan.

Wel kan dit water vervelende effecten hebben zoals hoge luchtvochtigheid in je woonkamer, zeker bij slechte ventilatie. Wij hebben de boel laten isoleren met chips, maakt een flink verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
FlowSnake schreef op zondag 7 januari 2024 @ 07:23:
Denk dat het niet vreemd is om water in je kruipruimte te hebben staan.

Wel kan dit water vervelende effecten hebben zoals hoge luchtvochtigheid in je woonkamer, zeker bij slechte ventilatie. Wij hebben de boel laten isoleren met chips, maakt een flink verschil.
Heb jij ook een betonvloer? Want de luchtvochtigheid is in de woonkamer niet hoog nu, 49%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:24
michaeltb schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:25:
[...]
Ja klopt, volgens mij is de isolatie voor de muur van de garage, die begint aan de andere kant van die muur. Zou ik dat inkorten of maakt dat niet uit als dat nat wordt?
Inkorten en eventueel vervangen door PIR is geen probleem. Goed op elkaar laten aansluiten. De PIR platen vastzetten met moeren en pluggen of een goede lijm. Mogelijk moet het daarvoor droog zijn.
[...]
Je bedoeld de inkomende waterleiding in die pvc buis rondom afkitten/dichtmaken? Dat is eigenlijk wel een goede en stom dat ik daar niet aan gedacht had. Want dan weet ik ook gelijk of er daarna nog water binnenkomt.
Dat bedoel ik.
[...]
Het is een rijtjeswoning dus rondom een buis leggen wordt lastig. En denk ook een dure operatie? Dan zou het evt voor en achter worden. Zou wel gelijk ook een goede oplossing zijn voor de achtertuin die nu ook altijd heel nat is, blijft ook water op het gras staan daar.
Zou dan eens beginnen met achter waar het maaiveldniveau het hoogste is. Dat zal het meeste effect hebben. Het is een kwestie van graven (al dan niet met de hand), een drainbuis met kokos bestellen, drainzand. Vrijgekomen grond verwerken in tuin of afvoeren. Kan meevallen als je veel zelf doet. Een klus voor het voorjaar om maar zo te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 06:29
eeehm? dit ziet er uit als een betonnen bak...

educated guess: dit hoort droog te blijven.

hoe oud is de woning? bouwer aansprakelijk stellen voor het niet waterdicht monteren van de doorvoeren?

kitten is wel een beetje een knutseloplossing/last resort en vaak niet langdurig dicht...

https://www.amazon.nl/Rit...Fntegreerde/dp/B09CWJ5JCK

zoiets zou ik voor gaan, deze zijn ook achteraf te monteren...

gang is alles

Pagina: 1