UTP verbinding werkt niet meer. Getest en zie raar gedrag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waaromikniet
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-09-2024
Ik heb een UTP wandcontactdoos. Die is via de achterkant met een kabel verbonden met mijn router, Ik krijg ineens geen verbinding meer op de wandcontactdoos. De lampjes branden wel op het apparaat wat ik aansluit alleen reset hij aldoor lijkt het. Ik heb er een UTP tester aan gehangen en die lijkt het goed te doen. Ik zie alleen dat lampje 1 aan de ene kant brandt en dan lampje 3 op de andere kant en vice versa. De rest van de 8 gaan op hetzelfde nummer branden.

Is het normaal dat 1 en 3 gewisseld zijn?

Beste antwoord (via waaromikniet op 06-01-2024 16:57)

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:49
Kwestie van beide kanten opnieuw afmonteren en dan Netjes de B standaard aanhouden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:24
Nee, dat is niet normaal.

Maar het kan natuurlijk niet dat deze aders opeens spontaan verwisseld zijn geraakt... Ik begrijp dat het in het verleden wel heeft gewerkt? :?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waaromikniet
Ja het werkt sinds een paar dagen niet meer. Verder niks veranderd aan mijn netwerk.
Misschien crappy tester dan?

Ik heb de ene kant van de tester aan de UTP kabel die achteruit de WCD komt en ik uit mijn router heb getrokken.
De andere kant aan een UTP kabel die in de WCD zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waaromikniet
Als ik de kabel die in de WCD zit los test dan gaat het goed met dezelfde nummers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waaromikniet
Zou het niet cross moeten zitten via de WCD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:24
waaromikniet schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:06:
Als ik de kabel die in de WCD zit los test dan gaat het goed met dezelfde nummers
Dan zal de tester wel goed zijn.
waaromikniet schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:12:
Nee, dat zou gewoon straight moeten zijn.

Bij cross zouden pen 1 en 2 verwisseld moeten zijn met pen 3 en 6, niet alleen pen 1 en 3 verwisseld.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:31

lier

MikroTik nerd

waaromikniet schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:12:
Cross is iets van de vorige eeuw.

Zorg dat je aan beide kanten de juiste kleurcode hanteert, dan moet het goed gaan. Kan je hier foto's van beide kanten van de kabel kunnen posten

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waaromikniet
lier schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:26:
[...]

Cross is iets van de vorige eeuw.

Zorg dat je aan beide kanten de juiste kleurcode hanteert, dan moet het goed gaan. Kan je hier foto's van beide kanten van de kabel kunnen posten
Weke kabel bedoel je? Van router naar WCD? Want in de WCD zijn het gewoon losse draden die erin zitten aan de andere kant van de router een default connector. Dan zou ik alles open moeten maken.
Het werkte eerst ook gewoon dus dan zou ik eerder een breuk oid verwachten? Of misschien schade aan mantel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:31

lier

MikroTik nerd

Ja, foto's van de kabel in zowel de stekker als de WCD. Je zou inderdaad de WCD los moeten maken, stekker gelukkig niet. Welke WCD is het (exact)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waaromikniet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rMiBxqunSYkR1wQWXFycHMP5Os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEs61NiiqslYB4DK0tMPOHNm.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een rutenbeck

Ik snap niet zo goed de codering bij groen en oranje. Bruin en blauw staan netjes naast elkaar en groen en oranje gemixt?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:49
Kwestie van beide kanten opnieuw afmonteren en dan Netjes de B standaard aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 22:53
Bij 'R' zijn oranje en groene paar verkeerd. Die zitten nu volgens A standaard.

Bij de 'L' versie zijn zelfs 6 aders verkeerd aangesloten. Alleen bruin/bruin-wit zit daar goed.

Zoals @popie aangeeft, opnieuw afmonteren en B standaard aanhouden.

edit: en probeer de twist in de aderparen zo kort mogelijk te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Sacul op 06-01-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waaromikniet
Ik heb 1 poort weer werkend na opnieuw aansluiten. De andere lijkt aan de kant van de switch niet goed in de connector te zitten. Ik heb nog een nieuwe connector maar zonder zo'n inschuif blokje. Is er een trucje om dit een beetje makkelijk te monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waaromikniet
De connector bij de switch is volgens de A standaard erop gezet. De WCD is nu de B standaard.

https://domoticx.com/pinout-utp-rj45-lan-en-poe/

Krijg de connector er niet goed op. Dus haal of bestel wel 1 met hulpstukje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04:57
waaromikniet schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:37:
De connector bij de switch is volgens de A standaard erop gezet. De WCD is nu de B standaard.
Je mag ze allebeide volgens B-standaard doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waaromikniet
Ja loop alleen te pielen om die draden in de connector te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

popie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:19:
Ja en nee.

@waaromikniet geeft aan dat het opeens niet meer werkt. Tenzij er nog ergens een gremlin in dat huis zit, die als hobbie draadjes verzetten heeft, heeft het dus altijd op die manier gewerkt,

En zal die kruising niet het probleem zijn, mogelijk dat ze aan de andere kant ook zo afgemonteerd zijn

[ Voor 12% gewijzigd door heuveltje op 06-01-2024 14:47 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t mac
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:22
Er klopt niet veel van. Je zou eigenlijk van de stekker ook een foto moeten maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• waaromikniet
Ik heb een connector erop gekregen volgens de B standaard. Beide poorten op de WCD doen het nu.
Het was een mix van A en B wat voor de problemen zorgde. Waarom het dan eerst wel werkte is mij een raadsel. Ik gebruikte wel een zelf gemaakte kabel van de vorige bewoner. Nu een standaard. Dus daar zit het hem dan in denk ik.

Bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1