Schoorsteen dichten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Topicstarter
Wij gaan onze afzuigkap ombouwen naar recirculatie, ivm de enorme afstand door een kleine afvoerbuis. Naar buiten afvoeren doet vrij weinig. Het viel mij op bij het afbreken van de betimmering aan het dak, dat er volgens mij niets meer naar buiten loopt. Als het goed is zijn er 2-3 gaten in de schoorsteen, waarvan 1 voor de keuken is. Bij het weghalen van de betimmering zag ik 2 gaten in de schoorsteen, ééntje nog open (vol troep) en eentje later gedicht. Lijkt mij een oud kanaal voor de verwarming oid? (huis uit 71).

Ik wil hier vanaf het dak isolatie in stoppen en elke opening dichten van buiten. Ik vroeg me af wat een handige manier was om het voor de redelijk lange termijn goed dicht te hebben. En volgens mij kan ik via die opening binnen in het huis ook een lading pur spuiten? Zodat er een stuk minder grote koudebrug is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9e5drljIY5Rdm2ktauXqFXrnUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/808M6Kd0sVvQLFhjNmo5qbF3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zn__CLBAUy3K1XsmTRXVsYBCe8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAhZT5jK81EYBC9aHCwcoAZ9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:13
De schoorsteen zelf is de koudebrug, die weghalen zou de beste oplossing zijn.
Gaten kun je gewoon steenwol in proppen als je tocht wil tegenhouden.

Een recirculatiekap verwijdert meestal alleen geur. Verder niks. Let dus op je luchtkwaliteit in huis. Naar buiten afvoeren van kookdampen blijft de beste manier om je luchtkwaliteit goed te houden. Maa werkt allen als je een goede afzuiger hebt en ook aanvoer van lucht, zonder aanvoer kan er niks afgezogen worden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
No Hands schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:17:
De schoorsteen zelf is de koudebrug, die weghalen zou de beste oplossing zijn.
Gaten kun je gewoon steenwol in proppen als je tocht wil tegenhouden.

Een recirculatiekap verwijdert meestal alleen geur. Verder niks. Let dus op je luchtkwaliteit in huis. Naar buiten afvoeren van kookdampen blijft de beste manier om je luchtkwaliteit goed te houden. Maa werkt allen als je een goede afzuiger hebt en ook aanvoer van lucht, zonder aanvoer kan er niks afgezogen worden.
Helemaal verwijderen zou idd het beste zijn, maar zit niet meer in het budget.

Voor de recirculatiekap heb ik een filter die ook fijnstof zou moeten verwijderen (hf30001). Zou die niet in zijn geheel doen gok ik, maar daarnaast komt ook balansventilatie die het een stuk beter zal filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Fijnstof filters zijn altijd leuk, maar weet wel wanneer ze wel / niet werken.
Bij koken is meeste zichtbare aanslag van vet en roet. Zodra je dit ziet vervang je het filter meestal wel.
Echter is de verzadiging van fijnstof dan allang gepasseerd....

Ps, kook je gas of inductie? Inductie geeft minder fijnstof (want minder verbranding).

Ps2, raampje open zetten werkt prima, en altijd op achterste pitten koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
99ruud99 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:54:
Fijnstof filters zijn altijd leuk, maar weet wel wanneer ze wel / niet werken.
Bij koken is meeste zichtbare aanslag van vet en roet. Zodra je dit ziet vervang je het filter meestal wel.
Echter is de verzadiging van fijnstof dan allang gepasseerd....

Ps, kook je gas of inductie? Inductie geeft minder fijnstof (want minder verbranding).

Ps2, raampje open zetten werkt prima, en altijd op achterste pitten koken.
We koken op inductie. Er komt een CO2/fijnstof meter in de open woonkamer, daarmee wordt de nog komende balansventilatie gestuurd en hoop ik ook inzichtelijk te krijgen wanneer de filter zijn beste tijd heeft gehad. Het lijkt me dat dat wel zichtbaar zou moeten zijn. Op dit moment ruik je het eten overal in huis gezien de afzuigkap weinig doet, dus fijnstof zal overal goed te meten moeten zijn. :)

Ik ben gelukkig wel rigoreus met het vervangen van filters, anders zijn ze een beetje nutteloos.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 06-01-2024 09:09 ]