Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:50
onze nieuwe woning krijgt stilaan vorm.
Nu komen er in de kelder een 20 tal UTP kabels uit. Hier voor moet ik uiteraard een switch voorzien, heeft iemand suggesties voor een betaalbare 24poort switch?
Ik had zelf al eens gekeken en kwam bijvoorbeeld uit op:https://tweakers.net/pric...0-24g-2sfp/specificaties/, deze staat toevallig ook online te koop, gebruikt weliswaar.

Ik ben zeker geen netwerk-wizz. ik speel wat met RPI's (home assistant, pi-hole,...) en wil bijvoorbeeld proberen om mijn Huawei omvormer uit het lokale netwerk te houden. Maar ik vermoed/hoop dat dit mogelijk is met deze switch, daar deze over Vlans beschikt.
Zijn er belangrijke nadelen aan deze switch?

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:37
De vraag is een beetje.

Wat wil je verder nog met je netwerk gaan doen en wat is je budget.

Worden je accespoints POE?
Indien ja, zou ik een POE switch ophangen.

Wil je de accespoints en switch’s in 1 interface beheren zou ik zelf kijken naar een omada of ubiquiti.
Ze hebben allemaal hun eigen voordelen en nadelen.

Maar dan heb je een management switch + accespoints in 1 beheertool zitten deze ook vanaf afstand te benaderen is.

Daarnaast is het misschien ook wel makkelijk wat is je budget voor je hele netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
Het is maar net wat je denkt te gaan doen. Voor het meeste huis tuin en keuken werk is 1Gb voldoende. igmp snooping kan handig zijn als je ook iets met IP TV doet en verdere functionaliteit is leuk om mee te spelen. Deze switch ken ik verder niet maar vlan configuratie kan handig zijn net als een vorm van loop protection. Als je de switch voor weinig kan kopen zou ik zeggen: doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
Nadelen zou ik niet zeggen, maar echt futureproof is ie niet met max 1Gbps.
En PoE heeft ie ook niet.
Verder is Aruba prima, is de luxe tak van HP (zoals Lexus is van Toyota).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

EverLast2002 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:24:
Nadelen zou ik niet zeggen, maar echt futureproof is ie niet met max 1Gbps.
En PoE heeft ie ook niet.
Verder is Aruba prima, is de luxe tak van HP (zoals Lexus is van Toyota).
Aruba InstantOn is de directe vervanger voor die instap HP switch series ;)
Zijn ook via de cloud te managen als je zou willen, maar dat is niet heel nuttig met maar 1 apparaat, wel aanlokkelijk ook InstantOn AP’s erbij te nemen en met PoE.
brogel schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:16:

Ik ben zeker geen netwerk-wizz. ik speel wat met RPI's (home assistant, pi-hole,...) en wil bijvoorbeeld proberen om mijn Huawei omvormer uit het lokale netwerk te houden. Maar ik vermoed/hoop dat dit mogelijk is met deze switch, daar deze over Vlans beschikt.
Zijn er belangrijke nadelen aan deze switch?
Als je VLAN’s gaat gebruiken moet je ook nadenken over een router, of je omvormer en andere apparaten in de niet-trusted segmenten moeten geen internet of ander verkeer buiten het eigen VLAN vereisen. Dan kom je ermee weg, maar dan kun je dus ook niet even met een app op je mobiel erbij.

Wat ga je als WiFi oplossing doen? Nieuwbouw is veel beton, dus heb je meer nodig dan alleen een modemrouter van je provider.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
Voor wifi heb ik momenteel nog 2 unifi AP's liggen. Al een paar jaar oud wel.
De unifi switchen beginnen pas bij 200euro, wat ik voor nu wat veel vind (wel top materiaal die AP's)

Wat als we kijken naar:https://tweakers.net/pric...gs1915-24e/specificaties/ ?

Ik denk dat ik nu meer iets basis zoek en dan na verloop van tijd updaten. Bijvoorbeeld is momenteel een 16poort switch ook voldoende,niet alle muur aansluitingen gaan gebruikt worden.
Wat zou een goede basic switch zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je requirements qua stroomverbruik en/of geluidsproductie?

19" switches kunnen nogal eens erg luidruchtig zijn. Als je verder niets doet in de kelder en het goed geisoleerd is van de rest van de woning dan hoef je je er niet druk om te maken. Maar als je bijvoorbeeld een mancave met thuisbioscoop in de kelder hebt wil je niet *zoemmmm* horen tijdens stille delen van films...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Verwacht je überhaupt alle netwerkaansluitingen tegelijk te gebruiken? Dikke kans dat je een heel eind komt met een switch met zestien poorten.

edit:
Oh, dat had je zelf ook al geconstateerd zie ik…

[ Voor 17% gewijzigd door eamelink op 05-01-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
Als je 2 POE apparaten aan gaat sluiten waar je al injectors voor hebt dan zou ik mij zeker niet blind staren op een POE switch. Ziet er wel mooier uit natuurlijk maar bij mij bij voorbeeld hangt die apparatuur in een 19" kast waar ik alleen naar kijk als er wat moet gebeuren en ik kan prima leven met 2 POE injectors op een legbord in mijn kast waar een fan-less managed switch zonder POE in zit.

Als jij nu goed aan de slag kan met deze switch dan zou ik zeker niet gaan investeren in zaken die je ergens in de toekomst mogelijk een keer gaat gebruiken. Als je ergens in de toekomst een keer meer snelheid nodig hebt of iets anders dan kan je op dat moment altijd nog kijken wat je dan wil hebben en is deze switch ook op V&A te zetten, nu kan je voor weinig al wat gaan spelen met deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Beginmet een tekening met wat je allemaal waar wilt gaan aansluiten. Goed dat je voldoende bekabeld hebt maar monteer het netjes af op een patch paneel en je bent al een heel eind. Met je tekening kom je er misschien wel achter dat meerdere kleinere handiger is voor je bedrade netwerk. Voor unifi AP's zou ik zowiezo voor POE kiezen, kan je eventueel ook decentraal ook kleine POE switches gebruiken.
Teken hier ook je VLAN in komen ook de voor en nadelen naar voren. Op deze manier krijg je vanzelf inzicht in wat je nodig hebt. Voor wat betreft 1Gb denk ik dat het nog heel lang ruim voldoende is, de marketeers willen je graag anders doen geloven, maar hun belang is verkopen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
k-janssen schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:04:
Als je 2 POE apparaten aan gaat sluiten waar je al injectors voor hebt dan zou ik mij zeker niet blind staren op een POE switch. Ziet er wel mooier uit natuurlijk maar bij mij bij voorbeeld hangt die apparatuur in een 19" kast waar ik alleen naar kijk als er wat moet gebeuren en ik kan prima leven met 2 POE injectors op een legbord in mijn kast waar een fan-less managed switch zonder POE in zit.

Als jij nu goed aan de slag kan met deze switch dan zou ik zeker niet gaan investeren in zaken die je ergens in de toekomst mogelijk een keer gaat gebruiken. Als je ergens in de toekomst een keer meer snelheid nodig hebt of iets anders dan kan je op dat moment altijd nog kijken wat je dan wil hebben en is deze switch ook op V&A te zetten, nu kan je voor weinig al wat gaan spelen met deze.
Bedenk wel in deze dat iedere voeding best veel rendements verlies is dus op termijn kan een POE switch ook zeker besparen, zeker in de lage vermogens. Los nog van de grotere vrijheid met plaatsing en de extra kabels en stopcontacten. Overigens zou ik voor de switch ook zeker 2e hands kijken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
Frogmen schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:55:
Beginmet een tekening met wat je allemaal waar wilt gaan aansluiten. Goed dat je voldoende bekabeld hebt maar monteer het netjes af op een patch paneel en je bent al een heel eind. Met je tekening kom je er misschien wel achter dat meerdere kleinere handiger is voor je bedrade netwerk. Voor unifi AP's zou ik zowiezo voor POE kiezen, kan je eventueel ook decentraal ook kleine POE switches gebruiken.
Teken hier ook je VLAN in komen ook de voor en nadelen naar voren. Op deze manier krijg je vanzelf inzicht in wat je nodig hebt. Voor wat betreft 1Gb denk ik dat het nog heel lang ruim voldoende is, de marketeers willen je graag anders doen geloven, maar hun belang is verkopen.
Eens dat iedere voeding verliezen kent maar een dikke POE switch voor 2 access points die mogelijk maar 802.3af nodig hebben zal ook niet erg effectief zijn. m.b.t. kleine POE switches, deze moeten de aangeleverde spanning ook weer terug brengen tot het niveau van de PCB met ook weer verliezen, alles naar 1 centrale locatie lijkt mij "the way to go" als je die mogelijkheid hebt. Uitbreiden als je later te kort komt kan dan altijd nog. Wat ik vooral wil zeggen in mijn reacties is: Laat je niet gek maken door alle mooie opties als je net begint met het spelen en nog geen duidelijk idee hebt wat je nodig hebt.

Net als 2.5, 5 of 10 Gb switches op dit moment nog niet heel erg interessant zijn voor iemand die 200,- (te)veel vindt voor een switch is POE ook iets waar je een kosten baten analyse op los kan laten voor je er toe besluit.

Het maken van een tekening is altijd een goed idee net als een goede nummering op je outlets en descriptions bij je switch poorten (incl outlet nummer)

Nadeel is idd dat het geen POE switch is maar de vraag is in dit geval wel hoe groot dat nadeel is. Hoe het zit met rendementen: enige manier om hier echt iets over te zeggen is testen maar dan moet je die POE switch al hebben..

[ Voor 20% gewijzigd door k-janssen op 06-01-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@k-janssen Mee eens maar ik denk dat een passende switch wel eens een 16 of 8 poorts kan zijn. Wat dat betreft zie je ook weer een verandering van een 100% ster netwerk naar veel meer een vertakt netwerk met kleinere switches. Maar ook dat is een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
@Frogmen Ook helemaal mee eens. Hopelijk bieden de twee perspectieven genoeg stof tot nadenken voor de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
@k-janssen ,@Frogmen bedankt voor de tips en uitleg.
De 24poort Aruba kan ik ophalen voor 100euro, dit een oke prijs?
Qua verbruik zit er niet veel verschil tussen bijvoorbeeld 16 of 24 poorts. Waarschijnlijk zal er achter de tv of bureau toch nog wel een extra kleine switch moeten komen.
Denk ook dat ik nu liever 24 poorts heb, dan zijn alle muur aansluitingen beschikbaar en moet ik niet naar de kelder kabels omwisselen.

Als de 100euro een goede prijs is denk ik hier voor te gaan, dan is het basis netwerk gecoverd en zie ik wel over x-jaren wat ik nog mis als extra opties.
Ik ken momenteel niet genoeg over bijvoorbeeld VLANS om te zeggen wat ik nodig heb of om het uit te tekenen
POE kan ik momenteel wel zonder. Heb geen camera's bijvoorbeeld, enkel de unifi AP's maar die hebben een injector.

[ Voor 11% gewijzigd door brogel op 06-01-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
Nieuw kost de Aruba 170,- meen ik gezien te hebben. Als de switch die jij kan kopen niet al te oud is lijkt mij dat best een redelijke prijs. De zyxel die je noemt heeft een gebruik tot 15,5 Watt, de Aruba 7,8 Watt volgens de pricewatch. Op het eerste gezicht lijkt het er op dat de Aruba dus maar de helft van het verbruik heeft.
7watt*24uur*365dagen/1000=61,32KWh per jaar verschil. Met en tarief van 38 cent per kWh kost je dat per jaar 23,30 extra voor de zyxel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-07 17:09
https://www.amazon.nl/TP-...=24+po%2Caps%2C278&sr=8-3

TP-Link 24-Port Unmanaged Gigabit Ethernet

Of managed

https://www.amazon.nl/TP-...switch%2Caps%2C197&sr=8-1

[ Voor 40% gewijzigd door dewiss1993 op 06-01-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

brogel schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:24:
@k-janssen ,@Frogmen bedankt voor de tips en uitleg.
De 24poort Aruba kan ik ophalen voor 100euro, dit een oke prijs?
Qua verbruik zit er niet veel verschil tussen bijvoorbeeld 16 of 24 poorts. Waarschijnlijk zal er achter de tv of bureau toch nog wel een extra kleine switch moeten komen.
Denk ook dat ik nu liever 24 poorts heb, dan zijn alle muur aansluitingen beschikbaar en moet ik niet naar de kelder kabels omwisselen.

Als de 100euro een goede prijs is denk ik hier voor te gaan, dan is het basis netwerk gecoverd en zie ik wel over x-jaren wat ik nog mis als extra opties.
Ik ken momenteel niet genoeg over bijvoorbeeld VLANS om te zeggen wat ik nodig heb of om het uit te tekenen
POE kan ik momenteel wel zonder. Heb geen camera's bijvoorbeeld, enkel de unifi AP's maar die hebben een injector.
Als je al unifi AP's hebt kan je beter voor een edge-router + losse switch gaan ..

en bedenk wel dat het stroomverbruik van sommige switches veel te hoog is .. zeker als je maar 1gbit internet hebt en paar mensen in huis,

waar je beter af bent (zie nette lan topic) is goeie labels aan de kabels of patch paneel (keystones) en aansluiten wat je nodig hebt die enkele keer dat je wellicht een kabel wilt ompatchen.

200W bijvoorbeeld is toch al snel 700 euro per jaar zie https://www.stroomkosten.net/ met 0,40 cent per kwh

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
@dewiss1993 redenen waarom ik de tp-links zou verkiezen over de Aruba voor 100 euro?
Als ik naar het verbruik kijk zitten die rond 15w, waar Aruba onder 8w zit.
@vso thx verbruik had ik zelf inderdaad ook al in het oog. Ik wil de extra (kleine) switchen doorheen het huis vermijden, daarom heb ik nu ook de voorkeur om in de kelder alles op een grotere switch te hangen. Hoop dat we dan even toekomen met de poorten die bv achter de tv in de muur zitten.
Qua router zal het in eerste instantie degene zijn welke de provider me geeft. Als deze niet voldoet moet er iets extra komen, maar ook dit zou jammer zijn naar verbruik weer een extra toestel.
Vanwaar het voorbeeld van 200w?
Verder is het verschil in verbruik tussen een 12 en 24 niet groot, dus 2 losse switchen verbruiken ruwweg het dubbele van 1 grote. Te meer een reden voor een 24x switch toch?

[ Voor 13% gewijzigd door brogel op 07-01-2024 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

brogel schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:59:
@dewiss1993 redenen waarom ik de tp-links zou verkiezen over de Aruba voor 100 euro?
Als ik naar het verbruik kijk zitten die rond 15w, waar Aruba onder 8w zit.
@vso thx verbruik had ik zelf inderdaad ook al in het oog. Ik wil de extra (kleine) switchen doorheen het huis vermijden, daarom heb ik nu ook de voorkeur om in de kelder alles op een grotere switch te hangen. Hoop dat we dan even toekomen met de poorten die bv achter de tv in de muur zitten.
Qua router zal het in eerste instantie degene zijn welke de provider me geeft. Als deze niet voldoet moet er iets extra komen, maar ook dit zou jammer zijn naar verbruik weer een extra toestel.
Vanwaar het voorbeeld van 200w?
Verder is het verschil in verbruik tussen een 12 en 24 niet groot, dus 2 losse switchen verbruiken ruwweg het dubbele van 1 grote. Te meer een reden voor een 24x switch toch?
ik weet niet wat een 12/24 poorts 19" model verbruikt maar die dingen zijn meestal gericht op maximale throughput op alle porten (stackable) enzv .. denk aan 24GBit per sec en zijn dus niet gericht op energie zuinigheid teminste dat was niet hun primaire gedachte denk ik

200W is even natte vinger werk https://data.kommago.nl/f...6000-series-Datasheet.pdf laat zien 30-50 watt (zonder POE) en met POE max 450W dus 200W met POE is wellicht geen eens een slechte gok .. (of lager)

Maar goed het letten op het verbruik (datasheet) is niet onhandig in deze,

Andere reden om 2 switches te hebben is puur dat als er 1 defect gaat (of de voeding) dat je nog altijd een "core" hebt draaien .. totdat vervanging binnenkomt maar dat is een keuze natuurlijk

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 07-01-2024 00:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
@vso , inderdaad profesionele 19"switchen zullen veel verbruiken, en betere performance hebben. Maar deze Aruba instant on verbruikt slechts 8w idle. Dus ziet er mij op dat vlak wel oke uit

Pagina: 1