Zigbee theelichtjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:30
Ik heb de hele benedenverdieping nu slim met Zigbee dimmers en schakelaars. Werkt supermooi, want alles kan nog normaal bediend worden met de schakelaars. Mijn vrouw is gek op kaarsen en overal in de kamer stonden er dus ook theelichtjes voor de sfeer. Gaat alle verlichting 's avonds vanzelf uit, maar kan je nog een rondje maken door de woonkamer om alle kaarsen uit te blazen.

De theelichtjes hebben onderhand plaats gemaak voor LED waxinelichtjes vanwege het walmen van echte kaarsen. Dat zou ook de weg openen om deze automatisch aan/uit te schakelen. Nu heb ik al gezocht op Zigbee waxinelichtjes, maar die lijken niet te bestaan. Nu vond ik wel sets die oplaadbaar zijn (scheelt heel wat knoopcelbatterijen) en die een afstandsbediening hebben. Bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://cdn4.jysk.com/getimage/wd2.medium/175856

Als ik nu een Zigbee controller kan vinden die een dergelijk signaal kan uitsturen, dan zou ik denk ik al een heel eind op weg zijn. Ik denk dat ik vast niet de enige ben met dit "probleem". Andere Tweakers hier al mee aan het klussen geweest?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42
Ik heb hier ook al vaak aan gedacht en op gezocht, helaas niks kunnen vinden. Ik houd me aanbevolen als iemand anders toevallig wel meer succes heeft gehad! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Met een Zigbee aangestuurde IR/RF blaster. Die eventueel ook in Home Assistant ondersteund wordt.
Bijvoorbeeld de Broadlink RM4 Pro.
Hier in huis een aantal plafond lampen. Die met 230V de aan uit schakelaar of IR afstandsbediening in te stellen zijn. Kleur dimmen en dergelijke.

Of met een Aqara M3-smarthomehub. Er zijn er meerderen. Met een ESP en ESPhome en een IR led zou het ook kunnen.

Het is wel één richting verkeer. De status/state van het aan te sturen apparaat, verlichting, fan, airco enz. is niet altijd synchroon met de home automation.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 12-01-2024 11:27 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:30
Ik heb net een oplaadbaar setje gekocht met afstandsbediening. Heb al een IR-blaster voor de airco, maar die wil ik eens gaan inzetten voor dit verhaal. Eerste indruk is dat ze niet erg gevoelig zijn, want afstandsbediening moet redelijk in de buurt zijn.

Overigens is een afstandsbediening al 10x handiger dan zo'n lampje uit de vaas te halen en aan de onderkant aan of uit te zetten. Dus ook als de IR blaster niet werkt is de nieuwe situatie prettiger.

[ Voor 28% gewijzigd door BugBoy op 12-01-2024 12:48 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Zoek eens op tafelverlichting. Zeker voor de horeca is er genoeg te vinden met afstandsbedieningen en andere oplossingen. BIjvoorbeeld https://www.imagilights.com/nl

Behoorlijk aan de prijs soms maar wellicht wel wat je nodig hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-06 17:32
Ik doe het iets anders.
Mijn vrouw zoekt veel van die meuk op batterijen.
Daar stop ik dan een batterijvervangende set in, die werkt op een reguliere adapter in het stopcontact.
En die schakel ik dan met een slimme stekker, zoals die van Smart Plug van Hue

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-06 14:24
GarBaGe schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:15:
Ik doe het iets anders.
Mijn vrouw zoekt veel van die meuk op batterijen.
Daar stop ik dan een batterijvervangende set in, die werkt op een reguliere adapter in het stopcontact.
En die schakel ik dan met een slimme stekker, zoals die van Smart Plug van Hue
Op zich een goeie tip, maar ik schat dat we hier zo'n 15 van die LED waxine lichtjes in de woonkamer hebben. Dat is niet te doen om die allemaal van een batterij vervanger te voorzien.
Als tussen oplossing heb ik twee van deze sets gekocht: https://nl.dunigroup.com/...-Leds/LED-lampen/p/192536
In ieder geval oplaadbaar, dat scheelt al iets. Volgende stap is een IR blaster.
Ik overweeg de Aqara M3 die hierboven al genoemd werd. Ik heb ook het nodige andere spul van Aqara dus voor mij de meest logische keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:50

decramy

root@birdie:~#

Ik heb de route van @GarBaGe een beetje gevolgd, maar dan zonder batterij-vervanger en rechtstreeks op de terminals gesoldeerd. En daar een 3V voeding bij geplakt...

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:49
remmuz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:25:
[...]

Op zich een goeie tip, maar ik schat dat we hier zo'n 15 van die LED waxine lichtjes in de woonkamer hebben. Dat is niet te doen om die allemaal van een batterij vervanger te voorzien.
Als tussen oplossing heb ik twee van deze sets gekocht: https://nl.dunigroup.com/...-Leds/LED-lampen/p/192536
In ieder geval oplaadbaar, dat scheelt al iets. Volgende stap is een IR blaster.
Ik overweeg de Aqara M3 die hierboven al genoemd werd. Ik heb ook het nodige andere spul van Aqara dus voor mij de meest logische keus.
Is dit gelukt? Voor komende winter ben ik hier ook naar op zoek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-06 14:24
Unkie schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:07:
[...]

Is dit gelukt? Voor komende winter ben ik hier ook naar op zoek. :)
Grappig dat je daar weer op terugkomt 😀.
Ik heb nog geen M3 gekocht dus ik gebruik gewoon de afstandsbediening die bij de Duni's zit.
De lichtjes staan verspreid in de woonkamer en keuken, sommige in kasten. Zelfs met de afstandsbediening moet ik heel goed richten om ze aan of uit te zetten dus ik was bang dat een IR blaster een teleurstelling zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:49
remmuz schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 07:51:
[...]

Ik heb nog geen M3 gekocht dus ik gebruik gewoon de afstandsbediening die bij de Duni's zit.
De lichtjes staan verspreid in de woonkamer en keuken, sommige in kasten. Zelfs met de afstandsbediening moet ik heel goed richten om ze aan of uit te zetten dus ik was bang dat een IR blaster een teleurstelling zou worden.
Haha ok bedankt ;)... Ben je wel tevreden over de batterijduur van de Duni's (circa 13 uur)? De kaarsjes blijven 4 uur per avond aan, dus om de 3 dagen dien je ze te wisselen?

Ik zit zelf te kijken naar de Dorsetto. Geen bewegende vlam en iets duurder per stuk, maar wel een batterijduur van 105 uur en waterdicht. De theelichtjes zitten toch in een ondoorzichtige waxinelichthouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

remmuz schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 07:51:
[...]

Dat hoeft niet persé een teleurstelling te worden. Ik heb een iets andere situatie, die op hetzelfde neerkomt. Ik heb een lamp die op IR werkt achter de bank staan en met m'n Switchbot Hub 2 kan ik hem gewoon bedienen vanaf de andere kant van de kamer, waar dit met de normale afstandsbediening een stuk lastiger gaat, daarmee moet ik echt richten achter de bank.

Ik vermoed dat dit met de M3 ook wel ongeveer hetzelfde zal werken.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn87
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-04 23:17
Blijf het wel bijzonder vinden dat zigbee kaarsjes nog niet lijken te bestaan 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:47

Niwla

dat dus....

Yorinn schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:12:
[...]

Dat hoeft niet persé een teleurstelling te worden. Ik heb een iets andere situatie, die op hetzelfde neerkomt. Ik heb een lamp die op IR werkt achter de bank staan en met m'n Switchbot Hub 2 kan ik hem gewoon bedienen vanaf de andere kant van de kamer, waar dit met de normale afstandsbediening een stuk lastiger gaat, daarmee moet ik echt richten achter de bank.

Ik vermoed dat dit met de M3 ook wel ongeveer hetzelfde zal werken.
Hier ook een Switchbot Hub 2 in huis waarmee ik bijvoorbeeld de afzuigkap (afzuiging en verlichting) kan bedienen vanaf de andere kant van de kamer mocht ik op de bank zitten en vergeten zijn hem uit te zetten 😎

Voldoende krachtig signaal dus, mogelijk ook voor de theelichtjes? Ik volg even.

[ Voor 5% gewijzigd door Niwla op 17-11-2024 04:13 ]

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwijers
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 21:16
Hier ook een Switchbot Hub 2 in huis gekoppeld met de "SwitchBot Remote IR" integratie in Home Assistant. Deze is dan weer gekoppeld met Google Assistant. Kan de vrouw mooi met spraak de kaarsjes aan en uit zetten en m.b.v. het start commando ervoor (Home Assistant script starten) de kleur kiezen.

Nu nog afwachten wanneer Switchbot de Matter integratie helemaal af heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door hwijers op 17-11-2024 12:06 ]

Pagina: 1