Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:48
Ik heb een vloerverwarming die ivm poreuze slangen, 3 groepen, via een warmtewisselaar verwarmt wordt. De cv pijpen voeden de warmtewisselaar en de verdelere pompt het water in de slangen daar ook doorheen.
Op dit moment gebruiken we deze setup niet omdat de rest van het huis nu lucht-lucht warmtepompen gebruikt voor de verwarming.
Voor het comfort, de koude uit de vloer halen, zouden we wel weer warmte er doorheen laten lopen.
Maar een kleine monobloc lijkt geen goede oplossing omdat de retour temperatuur dan hoog kan blijven en de massa water erg weinig. De installateur is bang dat dit problemen geeft een hij gaat klapperen naast dat de vloer dan niet warm wordt. Met de cv temperatuur werkte dit verder prima.

Is zijn angst terecht?

Zo ja, de kelder wordt nu niet meer verwarmd maar er zit een radiator die wel samen met de warmtewisselaar geschakeld kan worden om meer massa te realiseren als dat helpt. Maar die hoeft echt niet warm te zijn dus hoe voorkom ik dan dat die niet vaak dicht gaat door de thermostaat kraan en het verwachte probleem dan terug komt?

Soms lees ik iets over buffervaten, is dat een richting?

Andere keus zou kunnen zijn om het via een verdeler te doen zonder warmtewisselaar maar dan komt het zuurstofrijke water als probleem weer op tafel.

Dus twijfels alom. Ik hoop op wat meedenken. Want hiermee zou mijn transitie compleet zijn 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:06
Voorbeeld

https://www.warmtepompen-...r-water-glycol-11-en-15kw

Deze scheidingswisselaar is bedoeld om een warmtepomp met een glycolmengsel te vullen terwijl je CV water binnen gewoon water is. Volgens mij heb je dan geen buffer in je primaire circuit nodig.

Hetzelfde wil jij gaan doen. Volgens mij zit het als volgt.
Indien de afgiftepomp van de vloerverwarming altijd loopt zal kun je gewoon met de thermische massa van al het CV water plus een stukje van de vloer rekenen. Geen bezwaar.

Wel zal de wisselaar er voor zorgen dat je een wat hogere aanvoertemperatuur nodig hebt. Maar dat is niet heel schokkend.

De samenwerking van de aircos en de warmtepomp kan wel een beetje rommelig worden. Met 2 thermostaten werken veroorzaakt onvoorspelbaar gedrag. Misschien dan het beste om de warmtepomp puur op WAR te draaien zonder thermostaat terugkoppeling. En dat de airco's dan toevoegen wat eventueel tekort is.

Een radiator aankoppelen die uit staat heeft geen zin. Is ook niet nodig.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
Interesant dat zo iets bestaat inderdaad. Daarmee krijg je ook een korte lus die weinig weerstand heeft. Ds pomp van de vloer verdeler zal inderdaad gewoon altijd draaien.

De smarthome oplossing moet die samenwerking en beetje proberen recht te trekken maar het is puur als massa basis dus dat komt inderdaad wel goed.

Ik ben gerust gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je kan gewoon een warmtepomp erop aansluiten. de wisselaar die erin zit is volledig van koper dus daar gebeurt niks mee. 3 groepen kan je nog wel kwijt met een 5kW panasonic monoblok, na subsidie kost die rond de 1000 euro. stroomkabel naar buiten en 28mm leiding naar de verdeler trekken (en zorgen dat de verdeler niet kan mengen, vervangen indien nodig!) en dan loopt dat wel los met een los 50 liter buffervaatje erbij op de retour. ben je echt panisch kan je een wisselaar plaatsen maar dat kost je meer stroom door de extra pomp en de hogere temperatuur die nodig is, reken op rond de 15% meer stroomverbruik mits de platenwisselaar groote genoeg is anders word het meer dus investeren in een "veel" te grote platenwisselaar loont.

je kan zelfs als je wilt nog een fancoil erbij aansluiten in de woonkamer om meer afgifte te krijgen en minder te leunen op de aircos in de winter. de L/W warmtepomp kan immers makkelijker en meer vermogen leveren dan de aircos dus qua verwarmen zal het enorm helpen.

zo wel een extra ontluchter plaatsen om eventuele luchtbellen die ontstaan af te knunnen blazen.

[ Voor 50% gewijzigd door flippy op 06-01-2024 04:27 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Let wel op dat automatische ontluchters niet toegestaan zijn bij bepaalde merken en types R290 monoblocs. Uit mijn hoofd verboden bij Itho Daalderop Amber en Panasonic L serie. Van Vaillant mag het weer wel (die gebruiken dubbelwandige wisselaars en andere trucjes)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 04:15:
je kan gewoon een warmtepomp erop aansluiten. de wisselaar die erin zit is volledig van koper dus daar gebeurt niks mee. 3 groepen kan je nog wel kwijt met een 5kW panasonic monoblok, na subsidie kost die rond de 1000 euro. stroomkabel naar buiten en 28mm leiding naar de verdeler trekken (en zorgen dat de verdeler niet kan mengen, vervangen indien nodig!) en dan loopt dat wel los met een los 50 liter buffervaatje erbij op de retour. ben je echt panisch kan je een wisselaar plaatsen maar dat kost je meer stroom door de extra pomp en de hogere temperatuur die nodig is, reken op rond de 15% meer stroomverbruik mits de platenwisselaar groote genoeg is anders word het meer dus investeren in een "veel" te grote platenwisselaar loont.

je kan zelfs als je wilt nog een fancoil erbij aansluiten in de woonkamer om meer afgifte te krijgen en minder te leunen op de aircos in de winter. de L/W warmtepomp kan immers makkelijker en meer vermogen leveren dan de aircos dus qua verwarmen zal het enorm helpen.

zo wel een extra ontluchter plaatsen om eventuele luchtbellen die ontstaan af te knunnen blazen.
Dus er zit in de warmtepomp ook al een wisselaar? En daarmee is het risico op erosie door zuurstofrojk water er niet echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Kaoh schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Dus er zit in de warmtepomp ook al een wisselaar? En daarmee is het risico op erosie door zuurstofrojk water er niet echt?
Die wisselaar wisselt tussen koudemiddel en CV water.

Vooral stalen onderdelen zullen last krijgen van corrosie door zuurstofrijk water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
busscherski schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:41:
[...]

Die wisselaar wisselt tussen koudemiddel en CV water.

Vooral stalen onderdelen zullen last krijgen van corrosie door zuurstofrijk water.
Check, dus dan blijft alleen stukje cv leiding tussen binnen een buiten over met minimale risico's en kosten om over x decennia weer eens te vervangen.

Dus direct op een pomploze verdeler aansluiten heeft ook de voorkeur als het lucht doorlatende slangen zijn?

Die kosten niets voor 3 groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ik heb een keer in overleg met een klant met zuurstof doorlatende vloerverwarming slangen gekozen voor een systeem zonder staal en met een pomploze verdeler. Dat werkt natuurlijk niet als je ook radiatoren hebt. (wel met Jaga's)

Het alternatief met een vloerverwarming verdeler met wisselaar en pomp (die zo ingesteld kan worden dat die niet mengt) kan ook. Is qua corrosie iets beter, maar vereist een iets hogere aanvoertemperatuur van de warmtepomp. Zal dus iets meer stroom verbruiken.

Allebei vind ik wel goed. Ik vind niet zoveel mis met het voorstel van je installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
Top, dan ben ik helemaal gerust op. Omdat het bij flinke vorst wel eens nuttig kan zijn die kelder iets te verwarmen (is immers ook mijn mancave) ga ik inderdaad mee in die opstelling via de wisselaar.

Wat ik nu nog niet snap is het mengen deel. Wat bedoel je daar mee? Het afgekoelde water uit de vloer terug gaat door die wisselaar en zo warm weer de vloer in dacht ik. Hoe kan ik herkennen of er gemengd wordt? En of dat uit te zetten is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Nee er wordt niet gemengd tussen het primaire (CV) en het secundaire (vloerverwarming) circuit.

Een standaard verdeler met pomp kan aanvoer water van bijvoorbeeld 60 graden mengen met retourwater van de vloerverwarming van bijvoorbeeld 30 graden om aanvoer 35 naar de vloerverwarming te sturen.
Dat kan handig zijn omdat een CV ketel te heet is ingesteld of ook radiatoren heeft. Bij een CV ketel kost het niet zo heel veel extra om CV water tot bijvoorbeeld 60 graden te verwarmen maar dat is te warm voor de vloerverwarming. Bij een warmtepomp merk je elk graadje hogere aanvoertemperatuur in het verbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 06-01-2024 16:39 ]

Pagina: 1