Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMiggel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:32
Hi Y'all

Mijn partner en ik zijn beide powerusers van ons Home entertainment systeem: 65" TV met een paar Consoles (voornamelijk Switch en PS5). Nu hebben we alleen wel andere voorkeuren en zitten we graag samen, andere dingen te bekijken/te spelen. Daarom willen we graag een 2-1 Laptop toevoegen aan onze apparaten als couch device waarin een van beide sport of series kan kijken.

Helaas zijn niet alle games die wij graag spelen op onze console speelbaar, en overwegen wij een beter uitgerustte laptop met de capaciteiten om hier en daar wat light gaming te doen. Het is in die zin dus wat meer dan een couch device. Dit is ook waarom bijvoorbeeld een Chromebook voor ons niet volstaat.

Wat ga je met je laptop doen?
Zoals gezegd is de bottleneck van dit vraag stuk het light gaming verhaal, zie onder een lijst van een aantal games die we graag spelen. Maar verder gebruiken we de laptop vooral voor een aantal series en TV-Programma's en dus puur voor het scherm in tablet modus. De load is dus voor het grootste deel, erg beperkt.

De games waar we het over hebben:
- Cities Skyline
- Elder Scrolls Skyrim w/ Mods
- Trackmania
- Civilization 6

In de toekomst:
- Cities Skyline II
- Civilization 7
- Elder Scrolls 7

De vraag is of dit allemaal wel mogelijk is op een Integrated Graphics card anno 2024, of dat we de wensen enigszins moeten varen. Ik ben zelf wening to geen <1500 kostende 2-1 laptops met videokaart gevonden.

Wat is je budget?
Het budget is niet super strict maar rond de 1.250 is de hoop. Bij 1.500 is de rek er echt uit.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, we hebben beide een laptop waar we zakelijk mee werken en een docking station in onze werkkamer. Wel is het zo dat vanwege de couch experience gewicht een criterium is, en het schermformaat daarom rond de 14 a 15 inch mag zitten. Materiaal keuze: Alu is fijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Qua voorkeuren zijn we qua merk helemaal open, maar er zijn een aantal vragen en prioriteiten:

1. Welke processor en RAM combo zouden light to mid level gaming mogelijk maken zonder videokaart? En wat kunnen we verwachten. Oude games <5 jaar, verwacht ik wel, maar daarna?

2. Naar mijn mening is op een 14 of 15 inch display de noodzaak voor 4k Graphics op een IPS minder belangrijk (zeker met de Console en TV achter de hand). Daarom neig ik naar OLED. Of overschat ik deze keuze?

3. Als spec lover wil ik het liefst de kwaliteit maximaliseren maar heb ik mijn prioriteiten niet liggen bij een gigantische opslag of batterij duur, maar connecitvitiet zoals een HDMI, UTP ingang en snelle wifi kaart dan weer wel.

4. Bouw kwaliteit en design - device is gemaakt voor onze woonkamer, dus een mooi display, aluminium behuizing, net touchpad en backlit toetsenbord geven het device wat cachet. Niet noodzakelijk

*Een device dat ook een bootable USB poort heeft zou fijn zijn als back-up voor mijn partner. Zij draait de software van een bootable USB drive en heeft derhalve een cardreader en allerlei outdated tech, dus ik verwacht eigenlijk weinig mogelijkheden hier.

Ik laat me graag verassen want, ik ben helemaal uit de hardware discussie op het gebied van laptops!

Beste antwoord (via TheMiggel op 11-01-2024 08:56)

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-07 13:14
De AMD versie is voor de beschreven use-case een no brainer.

200 euro goedkoper en een betere iGPU (de intel cpu/igpu zal moeite hebben met de beschreven spellen).

Zie zo 123 geen taken waar je echt profijt van de extra cores zult ervaren.

[ Voor 16% gewijzigd door Ugraded op 08-01-2024 16:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMiggel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:32
Intussen de zoektocht wat kleiner gemaakt en tot de volgende vergelijking gekomen:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2017048;2017040/

Het enige echt relevante verschil is dat de Intel (i7-1360P) 12-cores draait tov de AMD (Ryzen 7 7735U) op 8 cores. De vraag blijft of dit een prijsverschil van 200,- waard is.

Daarnaast zag ik enkel nog dat de Intel versie 2 thunderbolt heeft wat met het dock wel prettig is voor thuisgebruik, maar zo gezegd is deze use case echt heeeel erg beperkt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-07 13:14
De AMD versie is voor de beschreven use-case een no brainer.

200 euro goedkoper en een betere iGPU (de intel cpu/igpu zal moeite hebben met de beschreven spellen).

Zie zo 123 geen taken waar je echt profijt van de extra cores zult ervaren.

[ Voor 16% gewijzigd door Ugraded op 08-01-2024 16:00 ]