In Wall Access Point?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Bongiovi
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-05 20:55
Dankzij een ander topic op tweakers heb ik ontdekt dat ik onze rj45 aansluiting (1ste verdieping) kon omzetten naar UTP (zaten nog kabels achter de contactdoos).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hbxZRtTdoLV0Cm5IZv3jmvrGOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4cyLIYUQCGcnJayqnql7hgB.jpg?f=fotoalbum_large

Zo'n UTP kabel uit de muur lijkt me een goede basis om onze wifi verbinding op zolder (verdieping erboven) te verbeteren (deze is recent vernieuwd ...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJk_kH1tW-u0H_4tVm0IEYcDQd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyYyA1GGCMp1dUwsGjAZJtns.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kan je niet meer spreken van een zolder maar een volwaardige multifunctionele ruimte :) (echter zonder UTP connectie en slechte wifi)

Zou een in-wall Access Point aansluiten een optie kunnen zijn of opteren jullie voor een router?
Zo'n in wall systeem lijkt me wel het meest cleane systeem (vermits het m'n zoontje z'n kamer is)

Wat ik al gevonden heb:
https://www.wifishop.nl/u...KxJNHh7Wm0nRoCX5IQAvD_BwE
https://www.wifishop.nl/t...XgOjC5LJ7lvBoC4YQQAvD_BwE
https://www.wifishop.nl/z...Oeq8kCAtPlGxoCH0cQAvD_BwE

Is dit gewoon plug en play? Poe injector aansluiten en vervolgens heb je voldoende wifi? Is een UDR (dream router) noodzakelijk?

Alvast bedankt ✌️

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:35
Die setjes zijn leuk maar niet direct plug en play. Als je het makkelijk/goed wilt doen vervang je dan ook de wifi die je beneden hebt met unifi/omada

Is poe een vereiste? Meest plug en play is accesspoint bij je provider kopen en deze aansluiten. Dag integreert waarsch plug play met je bestaande wifi (ga ik vanuir dat je huidige wifi van de provider is)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Bongiovi
Kheb m'n oor eens te luisteren gelegd bij provider Telenet en daar bieden ze de wifi pods aan, echter enkel via verhuur en niet te koop (kopen heeft wel m'n voorkeur

https://www2.telenet.be/residential/nl/netwerk/360wifi/

[ Voor 17% gewijzigd door Sir_Bongiovi op 06-01-2024 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-05 19:20
Die tplink inwall is bijna plug en play als je een POE injector gebruikt.
Eerst monteren met 2 schroefjes op de wand contact doos en dan moet je alleen inloggen en de SSID en wachtwoord wijzigen.
User manual: https://www.manua.ls/tp-link/omada-eap235-wall/manual?p=12

Verwacht dat Unify spul vergelijkbaar werkt.

Ander punt: welk schema heb je gebruikt voor je rj45 connector? EIA/TIA-568B?
Wikipedia: RJ-45
Misschien niet duidelijk op de foto maar ik dacht een foutje te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Bongiovi
568b wit oranje: oranje, wit groen, blauw, wit blauw, groen, wit bruin, bruin. Hoezo foutje?

----

Er raadde me iemand aan om een UDR (Unifi) op het gelijkvloers te zetten, AP op de slaapkamer waar de UTP uitkomt en dan nog een AP op zolder. Lijkt dit een goede oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:06
@Sir_Bongiovi je kan via telenet ook Fritzbox modem + wifi setje kopen, dat is dan wel kopen ipv huren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Bongiovi
99ruud99 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:24:
@Sir_Bongiovi je kan via telenet ook Fritzbox modem + wifi setje kopen, dat is dan wel kopen ipv huren :)
Zo'n fritzbox 4060 in plaats van de Telenet modem dan? Heeft fritzbox dan ook Access Points want ik kom blijkbaar enkel routers (4040) en de repeater tegen.

Zou dat een goede combi zijn? 4060 op het gelijkvloers, 4040 op het 1ste verdiep (aan UTPethernet) en de repeater op zolder (bij gebrek aan ethernet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:06
hoe slecht is je wifi op zolder?
Ik weet dat het natuurlijk altijd beter is overal wifipunten neer te gooien, maar is het echt nodig?

Beetje gemiddelde zolder heeft geen vloerverwarming oid, en misschien een oppervlakte van, 50m2 waar je kan bewegen? Als je zorgt dat het wifipunt op eerste verdiep niet aan andere kant van huis achter een metalen kast verstopt staat , denk ik dat je prima bereik hebt op zolder eerlijk gezegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:59
frankyfn126 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:51:
Verwacht dat Unify spul vergelijkbaar werkt.
Daarvoor heb je wel een controller nodig.
Is niet echt spannend en kan gewoon op een NUC, Raspberry Pi of een NAS draaien maar moet toch effe gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Bongiovi
99ruud99 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:44:
hoe slecht is je wifi op zolder?
Ik weet dat het natuurlijk altijd beter is overal wifipunten neer te gooien, maar is het echt nodig?

Beetje gemiddelde zolder heeft geen vloerverwarming oid, en misschien een oppervlakte van, 50m2 waar je kan bewegen? Als je zorgt dat het wifipunt op eerste verdiep niet aan andere kant van huis achter een metalen kast verstopt staat , denk ik dat je prima bereik hebt op zolder eerlijk gezegd...
Momenteel quasi geen wifi op zolder, maar we maken momenteel enkel gebruik van de standaard Telenet modem natuurlijk. Een bekabelde ap op het 1ste verdiep zou misschien al veel oplossen inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 19:32
Ruben279 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:44:
[...]

Daarvoor heb je wel een controller nodig.
Is niet echt spannend en kan gewoon op een NUC, Raspberry Pi of een NAS draaien maar moet toch effe gebeuren :)
Hij blijft maar hardnekkig terug komen dat je een controller nodig hebt met Unifi Accespoints maar dit klopt gewone weg niet! Bij deze......

Zelf ben ik fan van de Unifi lijn al kan het soms een frustratie zijn als je niet goed oplet bij het installeren, vooral de software soms up to date krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-05 19:20
Sir_Bongiovi schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:12:
568b wit oranje: oranje, wit groen, blauw, wit blauw, groen, wit bruin, bruin. Hoezo foutje?

----

Er raadde me iemand aan om een UDR (Unifi) op het gelijkvloers te zetten, AP op de slaapkamer waar de UTP uitkomt en dan nog een AP op zolder. Lijkt dit een goede oplossing?
Als je het schema gevolgd heb: helemaal goed. Op de foto kan ik het moeilijk zien.

Ten aanzien van een Dream router: lijkt mij overbodig als wifi signaal sterkte op zolder je enige probleem is.

@Ruben279 Als ik de unify user manual van die inwall lees lijkt het er op dat je dmv een smartphone app de Acces points ook stand alone kan configureren zonder controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:35
Met een unifi setup zou ik altijd het accesspoint beneden ook vervangen voor een unifi

Theoretisch kun je ze dan individueel configureren via smartphone maar bij meer dan 1 unifi apparaat zou ik altijd een centrale config draaien (via controller)

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1