Gezocht: 14500 cx 3 7v 900mah batterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Voor een apparaat ben ik op zoek naar een 14500 cx 3 7v 900mah oplaadbare batterij. Ik kan ze wel vinden met meer Mah, maar 900Mah is erg moeilijk te vinden...

Ik vind ze wel hier:
https://www.accucompany.n...00-li-ion-37v-900mah.html maar erg betrouwbaar komt die site niet over..
Weet iemand een winkel die deze aanbied?

Ik moet deze batterij solderen, heb ik dan perse met soldeerlip nodig of kan ik gewoon op de + en - kan solderen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:09

Rmg

Ik zou 1 met een soldeerlip nemen, stuk makkelijker. Meer mAh maakt niet echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-05 09:12
Ik bestel de 18650 batterijen zelf meestal bij nkon.nl
18650 accu’s gaan tot ongeveer 3500mAh.
Kijk wel goed of je een flat top of button top nodig hebt, of eentje met solderlipjes.

Bijvoorbeeld die van Sony met soldeerlip voldoet waarschijnlijk prima.
Meer mAh zorgt er alleen voor dat je apparaat langer met een acculading kan doen.

Sorry, ik zie nu dat het over 14500 hebt. Die zijn ook op die site.

[ Voor 22% gewijzigd door Sepio op 05-01-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Een 3.7V 14500 Li-ion batterij is vrij gangbaar. (in elec. tandenborstels kom je ze bijv. vaak tegen)
Hoeveel mAh zegt iets over de capaciteit van de batterij. Meer mAh is meer capaciteit en kan je apparaat er dus langer mee doen. Meer capaciteit kan wel ten koste gaan van leverbaar piekvermogen. Ietsjes minder, zoals 800 mAh, kan waarschijnlijk ook zonder een probleem te zijn.
Helaas geef je niet aan welke batterij je nu precies hebt of om wat voor toepassing het gaat, anders zou daar nog wat over in te schatten zijn.

Waar je ook op wilt letten is heb je een protected of unprotected type nodig?
Protected cellen zijn voorzien van een klein circuitbordje die beschermd tegen te diep ontladen, overladen en mogelijk overbelasten. Vaak is dat herkenbaar doordat de batterij net iets langer is, of juist onder de pluspool een soort extra ribbeltje heeft zitten. Dat is dan het circuitbordje bovenop de batterij, tussen pluspool en de cel.

Als je de batterij moet solderen is kiezen voor een aangebrachte soldeerlip sterk aan te raden. Dan maak je de cel zeker niet te heet. Beter soldeer je niet op een li-ion cel.
Batterijen zonder soldeerlip worden doorgaans van nikkelstrip door middel van een puntlas. Maar daar beschikt de gemiddelde persoon niet over. Mogelijk is dat wel iets wat je een zaak als NKON wel kan vragen. Volgens mij kunnen ze het en willen ze het tegen een kleine meerprijs wellicht voor je er aan maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Ultraman op 05-01-2024 16:11 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Dank voor de tips!

Het gaat om een e-cigaret, een Justfog Q16.
Ik kan niet vinden of deze een protected batterij heeft, dat is wel een dingetje.
Dit zit er nu in
Afbeeldingslocatie: https://guide-images.cdn.ifixit.com/igi/pMQMFDubUoWEKkXd.large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:47

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Die 14500 staat voor de maatvoering. 14mm diameter en 50mm lang. Met een protection board zal die meestal een 2 tot 3mm langer zijn. Ook herkenbaar aan een klein rond printje bovenop de pluspool van de accu. Als die accu toch al kapot is kan je de folie bij de pluspool losmaken om te kijken of er nog iets onder zit.
Gezien er een laadcircuit in zit denk ik dat de protection ook daar bij gebouwd is.

En ja, de capaciteit zal je een zorg zijn, meer is alleen maar beter want dan doe je meer op 1 lading. Alleen het laden zal ook wat langer duren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Zo zien de plus -en minpool er uit van de batterij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sI1pkPswL0nblicA3Zz1BajgBDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34Q9OUhPkzgWde4cFoJvFSZJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvwZE73ozHQ2FY3Tug8Xkl8pxzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQcawpCg4BoRqUKjeCJSgygj.jpg?f=fotoalbum_large

Wat maken jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:52
Geen protection board,wel veel roest/ meuk.
Aantal mAh maakt niet uit, gaat de batterij gewoon langer mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Welke batterij is dan de beste optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Degene die de hoogste stroom mag leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:55

Theo

moederbord

pilskes schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:20:
Welke batterij is dan de beste optie?
Wanneer budget niet van belang is dan zou ik voor een (erg) dure cell gaan die wel 4.45 euro kost.
https://www.nkon.nl/recha...inr14500-1000mah-10a.html

Vapcell is een nieuw, maar goed merk. (pas een aantal jaren op de markt). Specifiek deze cell kan een erg hoge stroom leveren, en dit is wat voor vapers vaak van belang is.
Je kan ook voor een goedkopere cell gaan, maar dan zit je op 2-4 euro. Echter lever je dan wel in op de piekstroom die de cell kan leveren (de Vapcell kan 10A, de goedkopere 2A), en/of je levert in op de capaciteit van de cell, en je levert dan vaak ook in op de kwaliteit van de cell (Ali meuk..)

Mijn advies; ga niet voor goedkoop/goedkoper.

Die EVE14500CX is een li-po cell, en die werken met 4.35-4.4 volt max. De meeste ronde 14500 cellen zijn li-ion die max 4.2 volt mogen hebben.

Justfog noemt ook dat deze met 4.4 volt laadt
J-Easy 9 battery

Size: 16 x 21.5 x 73mm

Capacity: built-in 900mAh

Voltage Range: 3.4 - 4.4V
Een 14500 lipo cell is nog best lastig om te vinden. Vanwege de hogere laadspanning kan een li-ion cell hier NIET voor gebruikt worden. Enig alternatief is een protected 14500 te gebruiken, dan zal de protectie PCB ervoor zorgen dt de cell niet boven de 4.2 volt geladen wordt. Maar het nadeel is dat deze dan niet met een hoge stroom kan worden ontladen (wat weer noodzakelijk is in een vaper).

Dus; je zoektocht moet gaan naar een 14500 lipo cell...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmbpuOvHTabjQYgqPIIBL7MZam4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PG7T1SwL3LpHQ95s0XRA7ozP.jpg?f=user_large

[ Voor 62% gewijzigd door Theo op 08-01-2024 09:18 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Theo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:19:
[...]

Wanneer budget niet van belang is dan zou ik voor een (erg) dure cell gaan die wel 4.45 euro kost.
https://www.nkon.nl/recha...inr14500-1000mah-10a.html

Vapcell is een nieuw, maar goed merk. (pas een aantal jaren op de markt). Specifiek deze cell kan een erg hoge stroom leveren, en dit is wat voor vapers vaak van belang is.
Je kan ook voor een goedkopere cell gaan, maar dan zit je op 2-4 euro. Echter lever je dan wel in op de piekstroom die de cell kan leveren (de Vapcell kan 10A, de goedkopere 2A), en/of je levert in op de capaciteit van de cell, en je levert dan vaak ook in op de kwaliteit van de cell (Ali meuk..)

Mijn advies; ga niet voor goedkoop/goedkoper.

Die EVE14500CX is een li-po cell, en die werken met 4.35-4.4 volt max. De meeste ronde 14500 cellen zijn li-ion die max 4.2 volt mogen hebben.

[...]

Een 14500 lipo cell is nog best lastig om te vinden. Vanwege de hogere laadspanning kan een li-ion cell hier NIET voor gebruikt worden. Enig alternatief is een protected 14500 te gebruiken, dan zal de protectie PCB ervoor zorgen dt de cell niet boven de 4.2 volt geladen wordt. Maar het nadeel is dat deze dan niet met een hoge stroom kan worden ontladen (wat weer noodzakelijk is in een vaper).

Dus; je zoektocht moet gaan naar een 14500 lipo cell...

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Mmm, ik ben toch blij dat ik de vraag hier heb gesteld! Deze kennis heb ik dus totaal niet van een "gewone" batterij..
Via google kan ik zo'n lipo cel al niet vinden, die moeten toch wel ergens te verkrijgen zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Theo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:19:

Niet geheel waar. Een gewone LiPo cel als ook een Li-Ion wordt met 4.2v geladen. Er zijn nieuwere LiPo soorten die inderdaad op 4.35v geladen mogen worden maar het is bij een Lithium cel geen verplichting. In de RC racerij is er ongeacht het soort accu een verplichting van niet meer dan 4.20 volt per cel. Als je een 4.35v cel tot 4.2v laad zal je alleen een 10% mindere capaciteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

memphis schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:18:
[...]

Niet geheel waar. Een gewone LiPo cel als ook een Li-Ion wordt met 4.2v geladen. Er zijn nieuwere LiPo soorten die inderdaad op 4.35v geladen mogen worden maar het is bij een Lithium cel geen verplichting. In de RC racerij is er ongeacht het soort accu een verplichting van niet meer dan 4.20 volt per cel. Als je een 4.35v cel tot 4.2v laad zal je alleen een 10% mindere capaciteit hebben.
Hier heb je inderdaad gelijk in. Echter bij specifiek deze vaper wordt de lipo cell tot 4.4 volt geladen zoals in de specs staan én zoals in de handleiding ook vermeldt staat. In dit geval, en dus in deze vaper is het letterlijk levensgevaarlijk om een li-ion te plaatsen, of een li-po die niet expliciet 4.4 volt compatibel is. Veel moderne telefoons en laptops hebben ook een lo-po cell die tot 4.35 of 4.40 volt geladen wordt. Ik ben het met je eens dat je ze beter tot 4.2 volt kan laden (=90% capaciteit) zodat de levensduur signifikant wordt verlengd, maar dat is een nadere discussie.

Voor nu, en voor deze specifieke vaper is bekend dat íe de batterij laadt tot/met 4.40 volt, en dat de li-po cell die in de JustFog Q16 zit een 4.4 volt (of 4.4 volt tolerant, dus een 4.3 of 4.35V) li-po cell is. Hier dan een 4.2V li-ion cell in zetten is een garantie dat het ding hard in de fik vliegt wanneer deze opgeladen is/wordt, met een goede kans op een afgebrande woning, een paar weken brandwondencentrum, trauma en/of doden. Li-ion cellen zijn bij 4.4 volt instabiel en vliegen hard in de fik.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Voor alle zekerheid kijken wat voor een laadchip erin zit. Zo te zien zijn ze er wel voor 4.4v
https://www.analog.com/en/products/ltc4065-4.4.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Tjezus, en ik dacht even te checken wat voor een batterij er in zat ern die ff te vervangen...

Het is dus niet mogelijk om een "gewone" 14500 met soldeer lips te kopen en die te plaatsen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

pilskes schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:20:
Tjezus, en ik dacht even te checken wat voor een batterij er in zat ern die ff te vervangen...

Het is dus niet mogelijk om een "gewone" 14500 met soldeer lips te kopen en die te plaatsen??
Enkel wanneer dit een 4.4 volt compatible lithium cell is (veelal li-po) Deze zijn echter extreem lastig te vinden. (mocht je ze wél ergens kunnen vinden, ik zoek ze zelf ook :P )

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Blijkbaar niet gezien zijn originele accu een 4.4v type is en mogelijk het laadcircuit in de vaper ook op 4.4v laad.

Pagina: 1