Ik ben voor mijn ouders bezig met offertes voor het leggen van zonnepanelen. Tot nu toe heb ik nog geen eureka moment gehad met installateurs, daarom wil ik wat zaken even voorleggen aan jullie.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EjXERN9HlO8EH9ib9B6bWaSs.jpg?f=user_large)
De maat van de vakjes is ca h 0,32 en b 0,30 m. Zie foto.
:strip_exif()/f/image/oVqa4YHhWTzfoIyAPHFeGLR4.jpg?f=fotoalbum_large)
Installateurs zeggen dat je per se micro omvormers of optimizers nodig hebt. Dat wilde ik hier even voorleggen. Ik kan me voorstellen dat een simpel systeem als dit ook prima draait op een stringomvormer.
In de huidige meterkast zit geen hoofdschakelaar, is dit verplicht om toe te voegen? Er zit een 3 fase aardlek die alle groepen beveiligt.
Ze gaan allen uit van hetzelfde legplan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o2syARxbrlzd7ZQoEDmD4VkA.jpg?f=user_large)
Offerte 1
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wAAflnHVW5Nz2bIsuoaIqafu.jpg?f=user_large)
Prijs per WP = €1,71
Offerte 2
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/68x1cxwQf9GMkehBSTPnsoHl.jpg?f=user_large)
Prijs per WP = € 1,78
Offerte 3
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NUnv3SepyJnr8nz9f6KqxoKq.jpg?f=user_large)
Prijs per WP = € 1,43
Als ik in deze offertes de materiaalprijzen optel dan lijkt er zeker bij de eerste 2 veel lucht in te zitten.
Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EjXERN9HlO8EH9ib9B6bWaSs.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
De breedte van het dak van rand tot schoorsteen is ca 5,10 meter. De hoogte is ook ongeveer zoveel. Het onderste pijpje kan eventueel verwijderd worden, dit heeft geen functie meer. De andere belemmering is het dakraam.De maat van de vakjes is ca h 0,32 en b 0,30 m. Zie foto.
:strip_exif()/f/image/oVqa4YHhWTzfoIyAPHFeGLR4.jpg?f=fotoalbum_large)
Schaduw
Er staan grote bomen aan de zuidzijde van het huis, deze leveren denk ik in het voor en najaar wat schaduw op de onderkant van het dak. Volgens mij ligt het dak meestal strak in de zon. Zie de google maps foto in de eerste alinea.Installateurs zeggen dat je per se micro omvormers of optimizers nodig hebt. Dat wilde ik hier even voorleggen. Ik kan me voorstellen dat een simpel systeem als dit ook prima draait op een stringomvormer.
Jaarverbruik
Op dit moment gebruiken ze 2100KWh per jaar. Naar verwachting zal dit niet verder toenemen.Huidige elektriciteitsaansluiting
De huidige aansluiting is 1x40A of 1x25A.In de huidige meterkast zit geen hoofdschakelaar, is dit verplicht om toe te voegen? Er zit een 3 fase aardlek die alle groepen beveiligt.
Budget en doel
Het doel is om het eigen gebruik af te dekken. Qua budget vind ik dat het onder de 3500 euro wel moet lukken in deze tijd.Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen.Bijhouden van data
Data bijhouden is niet zo belangrijk.Reeds verkregen offertes
We hebben 3 offertes ontvangen. Die zal ik hier onder neerzetten:Ze gaan allen uit van hetzelfde legplan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o2syARxbrlzd7ZQoEDmD4VkA.jpg?f=user_large)
Offerte 1
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wAAflnHVW5Nz2bIsuoaIqafu.jpg?f=user_large)
Prijs per WP = €1,71
Offerte 2
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/68x1cxwQf9GMkehBSTPnsoHl.jpg?f=user_large)
Prijs per WP = € 1,78
Offerte 3
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NUnv3SepyJnr8nz9f6KqxoKq.jpg?f=user_large)
Prijs per WP = € 1,43
Als ik in deze offertes de materiaalprijzen optel dan lijkt er zeker bij de eerste 2 veel lucht in te zitten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ypWwNJI2ayL6N04guEm4GkwA.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/GoT1ZZg7q5vT5FvX5tqgeXM7.png?f=user_large)
/f/image/i5lIWLfHN3sa1VAW8hQUrV5x.png?f=fotoalbum_large)