CPU begint uit het niets te bottlenecken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mem0z
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 14:26
Beste tweakers,

Uit het niets is mijn systeem begonnen met een bottleneck, bij warzone.
2 dagen geleden had ik steeds tussen 120-150 fps met een gelijke cpu & gpu time.

Ik gebruik een i9-10850k met 64GB Ram en een 3090 met een Asus Prime Z490-A met een 1200W psu.

Momenteel zie ik tijdens het spelen fps 80-100 ongv. waarbij ik de CPU time hoger is dan de GPU in balanced settings met Nvidia DLSS settings ook op performance is de CPU time 13-14 en GPU tussen 7-8.

Ik heb alle updates uitgevoerd, systeem herstel gedaan naar enkele dagen geleden toen alles nog goed was, maar niks werkt. Ik heb wat ik weet wel die Asus AI overclock een keer aangezet, maar die staat alweer uit, zie ook geen overclocking staat tijdens booten, en alle bios settings heb ik ook op factory defaults gezet.

Ik heb ook alles op minimale settings gezet en getest, en ook op ultra settings blijft het zelfde, ook geen programma's die op de achtergrond draaien.... :? 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door mem0z op 05-01-2024 14:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
mem0z schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:14:
Beste tweakers,

Uit het niets is mijn systeem begonnen met een bottleneck, bij warzone.
2 dagen geleden had ik steeds tussen 120-150 fps met een gelijke cpu & gpu time.

Ik gebruik een i9-10850k met 64GB Ram en een 3090 met een Asus Prime Z490-A met een 1200W psu.

Momenteel zie ik tijdens het spelen fps 80-100 ongv. waarbij ik de CPU time hoger is dan de GPU in balanced settings met Nvidia DLSS settings ook op performance is de CPU time 13-14 en GPU tussen 7-8.

Ik heb alle updates uitgevoerd, systeem herstel gedaan naar enkele dagen geleden toen alles nog goed was, maar niks werkt. Ik heb wat ik weet wel die Asus AI overclock een keer aangezet, maar die staat alweer uit, zie ook geen overclocking staat tijdens booten, en alle bios settings heb ik ook op factory defaults gezet.

Ik heb ook alles op minimale settings gezet en getest, en ook op ultra settings blijft het zelfde, ook geen programma's die op de achtergrond draaien.... :? 8)7
Misschien een keer je cod config file verwijderen zodat het spel een nieuwe maakt. Check daarin ook de RendererWorkerCount setting. Volgens mij is de consensus dat die moet overeenkomen met het aantal fysieke cores dat je hebt, maar check ff wat jouw processor nodig heeft. Als die setting compleet verkeerd staat merk je het wel in performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mem0z
Cobiwan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Misschien een keer je cod config file verwijderen zodat het spel een nieuwe maakt. Check daarin ook de RendererWorkerCount setting. Volgens mij is de consensus dat die moet overeenkomen met het aantal fysieke cores dat je hebt, maar check ff wat jouw processor nodig heeft. Als die setting compleet verkeerd staat merk je het wel in performance.
Inderdaad niet aan gedacht, ik zal straks even verwijderen en opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 16:56

Dhrax

Prog Lord

CoD is na al die jaren een beetje een spaghetti code monster geworden. Het is geen game die ik zou aanhouden voor het checken van performance issues.

Heb je ook problemen met andere games?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
Met DLSS op performance zit je op iets van 1/4e van je native resolutie. Als je dan ook nog lage settings hebt, zou ik het een wonder vinden als je GPU de bottleneck was..

Waarom heb je de DLSS op performance staan? Je levert zo enorm in op image clarity en draw distance. Dat is toch juist een game waar je in de verte wat moet kunnen zien?

Tevens is DLSS een feature om de GPU load te verlagen, maar dit draagt een overhead op de CPU met zich mee. In een CPU bottleneck scenario maak je je FPS juist lager, omdat je nog steeds dezelfde game logic moet draaien, maar daarbovenop nog eens je downscaler.

Dit is niet hetzelfde als frame generation, die exlusief op je GPU draait en geen gamelogic behalve motion vectors gebruikt. Maar deze extra "fps" heb je niets aan in een competitive game, omdat het de input delay verhoogt door frames vast te zetten (beetje het effect van vsync). Zou dus eerst eens even DLSS gewoon uitzetten en de settings lager gooien als je meer fps wilt. Wat je dan behaald, is je grens met die CPU... Tenzij je op lowest settings nog steeds 99% GPU load zit, ik betwijfel het in een multiplayer game. DLSS in een CPU bottleneck scenario is een net-negative. Zowel in beeldkwaliteit als FPS. Dus ook logisch dat je in balanced en performance dezelfde CPU times ziet.

Verder, zoals anderen al aangeven, is een multiplayer game als dit een zeer slecht platform om je systeem stabiliteit te testen. Omdat geen enkele run hetzelfde is. Je kunt ineens droppen in een plek met 20 in plaats van 2 man en significant andere framerates halen. Ook kunnen server performance issues een rol spelen. Ik zou gewoon even Cinebench of 3Dmark draaien om je prestaties afzonderlijk te verifiëren alvorens je vanalles gaat bekijken of uitproberen.

[ Voor 29% gewijzigd door Majestici op 05-01-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:55
Ik heb toevallig h net eens cod3 geprobeerd ik heb hetzelfde probleem,gister nog gespeeld,nergens last van.

Het ijkt dat het de game is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mem0z
Nee helaas alles gedaan met en zonder dlss alles op low alles op ultra cpu blijft zo, ook met read dead had ik echt lage fps. Geen idee wat dit is uit het niets.

Ik heb net een compleet clean install gedaan van windows. Alle drivers alles opnieuw geinstalleerd en nu alles op balanced dlss uit en toxh kom k niet boven 100
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygOeiGJFOBl6BROvHOG1P2uZrQI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lbbbrGywvosMXKTxHkUlkPgU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 11:53
freaky35 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:52:
Ik heb toevallig h net eens cod3 geprobeerd ik heb hetzelfde probleem,gister nog gespeeld,nergens last van.

Het ijkt dat het de game is.
COD3 is nooit verschenen op PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:55
modern warvare 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:17
Gebruik je misschien een camo? Op Reddit heeft iemand die ook drops in framerate heeft en na verwijderen camo is dat opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mem0z
Nee ook met ground loot of zonder wapen heb ik het. Ik heb nog een 2080 ti ik ga die even plaatsen en kijken wat ie doet met mijn cou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ingame wel de monitor op fullscreen / fullscreen exclusive staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lockheat
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 10:38
HWinfo zou je kunnen draaien op de achtergrond om te achterhalen wat er gebeurd wanneer je WZ3 start. Kloksnelheden, temperatuur verloop, cpu/gpu usage monitoren geeft vaak aan waar de/een oorzaak kan zijn. In windows de power settings op maximaal instellen. In game exclusive fullscreen gebruiken en let op dat je geen fps cap hebt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
Sorry maar, ik zie het probleem niet. Je wilt een specifieke framerate halen die wellicht door een grafische update, versprongen instelling, server load issues, verhoogte tickrate, of welke andere reden dan ook niet meer mogelijk is. Zonder te verifiëren in andere games, of synthetische benchmarks te zien of je hardware in orde is. Dit topic kan eindeloos voortduren zonder een conclusie te trekken, omdat er geen reproduceerbare 'fail state' of meetbare issue is (zichtbare prestatiedelta onderdeel). En mogelijkerwijs in de zoektocht kunnen er dingen uitgeprobeerd gaan worden die juist een probleem veroorzaken.

En nogmaals, met DLSS haal je in een CPU Bottleneck scenario LAGERE FPS dan native.

[ Voor 7% gewijzigd door Majestici op 07-01-2024 14:59 ]

Pagina: 1