Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Uitbreiding en repareren defecte solarinstallatie

Pagina: 1
Acties:

• mynewacc
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-10 10:59
Alweer een topic over uitbreiding van een zonne-installatie? Jazeker, en in dit geval is de bestaande installatie al vrij spannend. Of eigenlijk eerder spanningsvrij. Want hij doet het een groot deel van het jaar niet. Daarom vraag ik hier advies voor twee vliegen in één klap: de bestaande installatie uitbreiden én robuuster maken.

Situatie
Het gaat om een meergeneratiewoning met kleine bedrijfsruimte. Daardoor is er redelijk wat dakoppervlak. Samen met de andere gezinnen en de ondernemers willen we dit beter gaan benutten.
Het gehele dak is een plat dak. Het ligt vooral op de 1e woonlaag en een kleiner deel ligt op de 2e woonlaag.
Met name het hoger gelegen dak heeft momenteel problemen met stilstaand water dat blijft liggen. Het water staat dan enkele centimeters hoog. Dit wordt in het komende halfjaar door een aannemer aangepakt. We hebben de panelen daar met blokjes al een stukje hoger gelegd.

In 2023 werd er in totaal een kleine 7.000 kWh van het net geïmporteerd en een kleine 2.000 kWh teruggeleverd. De opwek was zo'n 3.000 kWh.

De woning heeft een driefasen aansluiting 3x230/400V 50Hz 0,25-5(100)A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_ZlM7HlN9vS45sFtU7zdXJCIKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/26bRRLkjE55P2uJoL1TPF4pJ.png?f=fotoalbum_large
Afbeelding 1: de aansluiting van de zonne-installatie in de meterkast

Huidige installatie
Vóór 2013 zijn enkele losse panelen met micro-omvormer op een aantal plekken direct in stopcontacten geprikt. Deze werken an sich prima, maar ik heb begrepen dat dit geen veilige aansluiting is en dus gaan deze binnenkort met pensioen.
In 2013 is er een grotere installatie bijgeplaatst. Bestaande uit 40 panelen Canadian Solar CS6P-250P (250 Wp). In 2014 zijn die aangesloten op de driefasige omvormer Kaco Powador 10.0 TL3. Deze omvormer is in 2018 onder garantie vervangen door een nieuw exemplaar.
Sinds eind 2022 ben ik één van de bewoners en het viel mij op dat de installatie regelmatig in storing staat. Telkens wanneer het geregend heeft staat het systeem daarna een week in storing, tenzij het vriest. In 2023 is er een elektricien langs geweest die de bekabeling heeft nagekeken en op twee punten heeft vervangen. Daarna draaide het systeem enkele weken goed, maar het oude probleem is nu weer terug.

In 2023 bedroeg de opwek van deze installatie 2.774,7 kWh terwijl er voor een kleine 10.000 Wp aan panelen ligt, de driefasige omvormer een nominaal vermogen van 9kW heeft en netcongestie hier nauwelijks speelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZI3D6fEzn0ox97qAXD59ISzG0Hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KY4my4nbrgSVs3yOgZkpTwJw.png?f=fotoalbum_large
Afbeelding 2: de opwek in 2023, en op dit moment weer een isolatiefout

Uitbreiding en reparatie
Naast uitbreiding van het opgesteld vermogen willen de andere gezinnen en ondernemers vooral de storingen verhelpen. Een aannemer gaat al aan de slag om het stilstaand water op het dak te verminderen. Desondanks willen we het systeem robuuster aanleggen. Een iets langere terugverdientijd voor een meer robuuste oplossing is daarom acceptabel.

We hebben al een aantal ideeën opgedaan ter reparatie en uitbreiding. Sommige zijn mogelijk te combineren:
  • De panelen die nu op het hoge dak liggen verplaatsen naar het lage dak. Daarna de waterafvoer van het hoge dak verbeteren. Daarna nieuwe panelen met micro-omvormers in oost-west opstellen op het hoge dak plaatsen.
  • Nieuwe panelen aanschaffen en op een tweede centrale omvormer plaatsen (voor zover onze hoofdzekering / aansluiting dit toelaat - ik heb hier enige twijfels)
  • De volledige huidige installatie opnieuw bekabelen.
  • De oude panelen loskoppelen van de centrale omvormer en voorzien van micro-omvormers. Daarna nieuwe panelen aanschaffen en deze aansluiten op de bestaande centrale omvormer.
Wat is volgens jullie de beste oplossing voor de uitdagingen van de gezinnen en ondernemers in dit pand?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door mynewacc op 09-11-2024 22:41 ]

• mynewacc
Wellicht nog een oplossingsrichting: optimizers toevoegen in de bestaande installatie, om zo het probleem preciezer te localiseren. Heeft iemand al ervaring met het plaatsen van optimizers in een bestaand string omvormer systeem?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:18
Je denkt dan dat het probleem in de panelen zit.... En dat is meestal niet zo :-)

Bekabeling moet uit het water, en MC4 stekkers al helemaal!
Dat zou stap 1 moeten zijn.

Is het systeem correct vereffend? dat gebeurde ook nog wel eens niet goed.

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 05-01-2024 21:36 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:55
Klinkt inderdaad als water wat een isolatiefout veroorzaakt wellicht. Die zijn lastig te vinden maar niet onmogelijk. Ik zou niks vervangen totdat je de storing hebt. Anders wordt het wellicht nog lastiger om te vinden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:51
Isolatiefouten komen inderdaad meestal door stekkers of oude kabels die nat worden, het duurt dan een tijdje voordat ze droog worden.
Meest rigoureuze aanpak die meestal nodig is, is vervangen van alle stekkers en vervangen van alle kabels die in het water hebben gelegen.
Dit kun je ook zelf doen als je gereedschap daarvoor koopt en belooft niet aan de + en - tegelijk te likken. 😜 En de stekkers uit de omvormer trekken.
Vereffening is vooral voor stroom die door het condensator effect in panelen opbouwt. Ontlading daarvan bij regen duurt maar kort.

Voor uitbreiding zou ik kijken naar een extra solaredge omvormer met terugleveringbeperking. Dan weet je dat je je hoofdzekering niet overbelast, en het kost een stuk minder dan verzwaring. De optimizers zijn waarschijnlijk wel nuttig met verschillende daken die verschillende schaduwen en temperaturen hebben.

Kleine zonnepaneleninstallateur

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Isolatiefout kan je makkelijk vinden door met een multimeter de spanning ten opzichte van aarde te meten. Spanning Plus-aarde en min-aarde geeft precies aan waar de fout zit. String eerst even losnemen van de omvormer.

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 06-01-2024 17:40 ]

• mynewacc
Bedankt voor jullie reacties! Dat wordt inderdaad toch weer het dak op om te meten. Ik zal de strings loskoppelen en beloof er niet aan te likken 😜. Daarvoor moet ik wel even wachten tot de temperaturen weer wat hoger liggen, want bij vorst treedt de isolatiestoring niet op en werken de panelen wel naar behoren.

Daarna ga ik ook even naar de solaredge omvormer met terugleverbeperking kijken, dat klinkt interessant! En ik wil kijken of ik ook optimisers tussen de huidige strings en de Kaco omvormer kan plaatsen. Ik heb de indruk van niet, maar ga het nakijken.

Wederom bedankt en wordt vervolgd. Nu eerst genieten van de zon en vrieskou, die de panelen hier weer doen draaien.
Pagina: 1