Onterecht stoppen parkeertransactie om 00:00

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baddie09
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 17:58
Afgelopen december ben ik met de auto naar Amsterdam geweest en heb ik op de grachten geparkeerd.
(NB: Ik wil geen discussie starten over absurd hoge parkeertarieven etc, ik weet dat het geld kost en was bereid dat te betalen voor het gemak om in de buurt te parkeren).

Voor het betalen van de parkeerkosten heb ik gebruik gemaakt van Yellowbrick en ben ik de parkeeractie gestart om 20:00 en ben ik om 01:00 weer vertrokken. In het gebied waar ik stond geldt sinds 1 juli dat je 24/7 betaald moet parkeren. Niet leuk, maar prima, ik betaal wel.

Enkele dagen na mijn bezoek kreeg ik een naheffingsaanslag omdat ik kennelijk om 00:17 geparkeerd stond zonder betaalt te hebben. Kosten EUR 80,40.

Ik ben verbaast over de aanslag en kijk in mijn YB app en zie dat mijn transactie om 00:00 is gestopt. Ik heb de klantenservice van YB ge-appt met de mededeling dat ik onterecht een naheffing heb gekregen want ik had naar mijn weten nog een transactie lopen. Als reactie krijg ik te horen dat ik had kunnen lezen bij het starten van de transactie dat deze maar tot 00:00 liep en dat ik daarna handmatig weer een parkeeractie had moeten starten. Volgens de dame in kwestie wordt de beëindiging van de transactie gedaan op verzoek van de Gemeente Amsterdam en geld ook voor parkeertransacties die worden gestart via een parkeerautomaat.

Nu vind ik dit een raar beleid, want dit neigt naar automobilist pesten want als je met je creditcard betaald via een automaat zou dit betekenen dat je fysiek terug naar je auto moet om er weer een kaartje in te leggen, terwijl je juist met het vooruitbetalen dit wilt voorkomen (en ook via de app).

Nu is mijn vraag of de Gemeente Amsterdam dit zomaar mag, want volgens mij mogen zij automobilisten het niet zo moeilijk maken om aan de wet te voldoen.

Ik vind het trouwens ook een slechte service van YB dat zij er niet voor kunnen zorgen dat je als gebruiker voldoet aan de lokale eisen door de transactie door te laten lopen. Nu verschuilen ze zich laf achter het beleid van de gemeente. YB is mij kwijt als klant (niet alleen hierdoor, maar ook omdat het de meest gebruiksonvriendelijke app is die er bestaat na de overgang naar een nieuw platform).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 13:32
Ik zou betalen en bezwaar indienen.Je kunt je goede wil aantonen en je kunt laten zien dat de transactie automatisch is gestopt. Van YB ga je niet winnen ;-(

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ze zijn nogal wars van rechtsongelijkheid bij gemeentes. Dit zou er 1 zijn.
Het moet dus gelijk aan het functioneren van de parkeer automaat zijn.
Herinnering aanzetten bij afmelden zullen ze wel zeggen.

Als je geen afmeld herinnering krijgt zal dit bij elke provider gebeuren.
Die schieten namelijk de parkeeracties in een centraal systeem dat door Amsterdam beheerd wordt en dat systeem zal een parkeeractie die deze 0:00 overschrijdt niet toestaan.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Parkeerbeleid is per gemeente geregeld; je zal je vraag aan de gemeente Amsterdam moeten stellen.

En ja, dit gebeurt al jaren / decennia op verschillende plekken in de stad; zo heb ik ooit mijn wekker moeten zetten om om 06:00 op zondag wakker te worden zodat ik op de Spuistraat de automaat kon gaan bijvullen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-09 16:04
Als je een transactie start staat er altijd tot wanneer je betaald kan parkeren dus dit is meer je eigen fout lijkt me. en je krijgt vaak een melding als de eind tijd bijna is bereikt (in jou geval zal dit dus rond 11:45-11:55 gebeuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Baddie09 heb je misschien al met kennissen / colllega's gekeken of de parkeertijden in andere apps ook wel/niet zo vermeld staan? Daarmee zou je dan in ieder geval een sterker punt kunnen maken naar YB en/of de gemeente om eventueel te beargumenteren dat de naheffing niet helemaal eerlijk is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Opa vertelt, vroeger moest je inderdaad af en toe naar je auto of om de meter bij te vullen (toen was ik nog wel heel jong) of nieuw kaartje te kopen als je nog niet weg moest.

Ik zie dit als zo'n gevalletje. Hetzelfde geldt dat hier de parkeertijden zijn aangepast welke nog niet in de app staan. Dus app gaf aan niet te hoeven starten maar dat is niet juist.

Je kan altijd nog bezwaar proberen te maken. Maar uitgaan van nee heb je al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:10
In de parkeerapp van YB wordt vermeldt dat de parkeeractie automatisch wordt beëindigd om 00:00u.

Nu wel onhandiger met 24/7 betalen in het centrum van Amsterdam. Voorheen ging de parkeertijd pas om 9:00u in in het centrum van Amsterdam.

Niets mis met de app trouwens. GPS aan, zonecode komt in beeld. Aanklikken en klaar.
Niet beroerder of beter dan parkmobile bv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Barrycade schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:34:
Opa vertelt, vroeger moest je inderdaad af en toe naar je auto of om de meter bij te vullen (toen was ik nog wel heel jong) of nieuw kaartje te kopen als je nog niet weg moest.

Ik zie dit als zo'n gevalletje. Hetzelfde geldt dat hier de parkeertijden zijn aangepast welke nog niet in de app staan. Dus app gaf aan niet te hoeven starten maar dat is niet juist.

Je kan altijd nog bezwaar proberen te maken. Maar uitgaan van nee heb je al.
De oude meters hadden een fysieke capaciteit en dat is tegenwoordig gewoon anders. Die is een beleidskeuze en zie ik ook als automobilist wegpesten. Als je een tarief bepaald en iemand wil dat betalen waarom dan zo'n onzinnige maatregel die een handmatige actie vereist. Al het beheer en controles en boetes zijn ook geautomatiseerd. Ik vind het compleet belachelijk en zou ook pissed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Baddie09 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:19:
Nu is mijn vraag of de Gemeente Amsterdam dit zomaar mag, want volgens mij mogen zij automobilisten het niet zo moeilijk maken om aan de wet te voldoen.
Het gaat om een belastingheffing, en het is op zijn zachts gezegd vreemd dat de gemeente Amsterdam aan de ene kant zegt je moet 24/7/365 betalen maar we stoppen de betaling vanuit onze kant om 0:00. Mijn inziens heb je voldaan aan je plicht om de parkeerbelasting te voldoen. Ik ben heel benieuwd op basis waarvan de gemeente Amsterdam de parkeersessie om 0:00 denkt te mogen beëindigen. Ik lees in de parkeerverordening er zo snel niets over terug.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
PolarBear schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Het gaat om een belastingheffing, en het is op zijn zachts gezegd vreemd dat de gemeente Amsterdam aan de ene kant zegt je moet 24/7/365 betalen maar we stoppen de betaling vanuit onze kant om 0:00. Mijn inziens heb je voldaan aan je plicht om de parkeerbelasting te voldoen. Ik ben heel benieuwd op basis waarvan de gemeente Amsterdam de parkeersessie om 0:00 denkt te mogen beëindigen. Ik lees in de parkeerverordening er zo snel niets over terug.
En als ik het zo lees als vluchtige passant van dit topic, lijkt dit erg op 'de kas spekken'.. Om 0:00 de parkeer acties laten stoppen en om 0:17 met de wagens rondrijden om maar zo veel mogelijk autos te bekeuren. Want die van je buren met een kaartje gaat hetzelfde ondervinden. Denk je veilig te zitten met een app zodat je niet de tijd in de gaten moet houden, krijg je dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baddie09
superduper schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:38:
[...]

De oude meters hadden een fysieke capaciteit en dat is tegenwoordig gewoon anders. Die is een beleidskeuze en zie ik ook als automobilist wegpesten. Als je een tarief bepaald en iemand wil dat betalen waarom dan zo'n onzinnige maatregel die een handmatige actie vereist. Al het beheer en controles en boetes zijn ook geautomatiseerd. Ik vind het compleet belachelijk en zou ook pissed zijn.
PolarBear schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Inderdaad, mij lijkt het ook een manier om het de welwillende betaler lastig te maken. Het is niet zo dat ik niet wil betalen, maar een onzinnige breuk om 00:00 invoeren omdat dit 'vroeger' de norm was bij de automaten klopt in mijn ogen niet.
Helaas zal bezwaar niet veel uithalen want ze zullen zich verschuilen achter hun beleid en technisch/wettelijk gezien hebben ze gelijk dat ik in overtreding was, maar moreel vind ik dat ze geen gelijk hebben door deze hobbel in te voeren.

Voor alle reacties hierboven die zeggen dat ze vroeger ook naar de automaat moesten lopen om bij te vullen cq via de app weer moesten starten, dat is het hele punt niet. We leven nu in een andere tijd, en dat de Gemeente Amsterdam wel de parkeertijden aanpast, maar niet de automaten/apps vind ik een rare zaak. Ik zou verwachten dat hier meer mensen tegenaan zijn gelopen, maar kan niks vinden op internet hoe de gemeente hiermee omgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Bezwaar maken heeft zeker wel zin, heb vaker gelijk dan ongelijk gekregen bij de gemeente Amsterdam inzake parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baddie09
PolarBear schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:58:
Bezwaar maken heeft zeker wel zin, heb vaker gelijk dan ongelijk gekregen bij de gemeente Amsterdam inzake parkeren.
ik nog nooit, maar heb je ook bezwaren toegewezen gekregen waarvan je wist dat je ze eigenlijk niet moest winnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ga er maar niet vanuit dat YB de waarheid spreekt. Ik heb zelf ook een akkefietje met ze gehad over verkeerde tarieven. Foto van de automaat, printout van de website van de gemeente...het was allemaal niet waar en zij bepaalden het juiste tarief.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik weet ook niet of de app een waarschuwing geeft als het de actie stop zet. Verder is het idd belachelijk. Overigens was het jaren geleden niet zo, toen ik nog SMSparking of Parkmobile (nu easy parking) gebruikte, stopte de transactie (bij een van de 2, of misschien beide) pas na 24 uur, dus toen was er niet dat het om 0:00 stopte.

Je kan even kijken wat de ander providers zeggen, ik betwijfel het. Ze hebben al eerder issues gehad. Overigens staat dit in hun handleiding (download deze) "Als je vergeet een transactie te stoppen loopt deze door tot het einde van de parkeertijd en betaal je alsnog te veel voor het parkeren". Kijk dus even tot wanneer de parkeertijd loopt waar je stond (zal wel 04:00 zijn)

Vraag Yellowbrick om een schriftelijke bevestiging dat de gemeente dit heeft gevraagd, en daarbij een kopie van het verzoek van de gemeente aan YB. Geef aan dat je dit nodig hebt zodat je dat mee kan nemen bij je bezwaar. Check ook of dit in de parkeer verordening dit staat (deze kan je als het goed is vinden op internet).
Check ook de voorwaarden YB wat daar in staat over automatische stoppen.

Als ze dit niet doen (dat verwacht ik) kan je een WOB verzoek doen richting de gemeente Amsterdam voor informatie over verzoeken van hen aan YB (en andere providers) om de parkeer actie te stoppen om 0:00 of andere afspraken. Nadeel is dat dit langer kan duren dan je bezwaar termijn (maar begin dit wel al vast).

Bel of mail de parkeer afdeling met de vraag dat je meer tijd nodig hebt om je bezwaar voor te bereiden (vanwege het wob verzoek) en wat je daarvoor moet doen (ik gok een proforma bezwaar). Dan kan je ze ook vragen of het beleid is van de gemeente dat het providers de actie laat stoppen om 0:00.

Dien wel tijdig een bezwaar of pro forma bezwaar (voor meer bezwaartijd) in.

Het wil niet zeggen dat je gelijk krijgt. Maar als de gemeente het idd heeft gevraagd, en je kan aantonen, kan je aantonen dat jij de intentie had te betalen, en dat je bereid bent de missende 5-7 euro alsnog te betalen, misschien. Ik verwacht dat je hiervoor uiteindelijk naar de rechter moet. Kan je op een of andere manier aantonen wanneer je weg bent gegaan (foto's, bewijs van aankomst op een andere locatie etc)? Probeer dat vast te leggen, of getuige verklaringen op te zetten

Ik heb zelf al enkele keren terechte en niet terechte NHA aangevochten, en vaak gelijk gekregen. Maar soms ook niet (die waren dan ook terecht, hoewel het bij mij om vergissingen ging (vergeten aan te melden))

Succes

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
En met een WOB verzoek heb je de gemeente die ‘verdiende’ 80 euro ook weer laten uitgeven :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Dat is niet het doel hiervan. Tevens zijn de tarieven van de NHA gebaseerd op de kosten die men maakt voor de uitvoering incl handhaving en bezwaar, aangezien men daar geen winst op mag maken en mag het hooguit kosten dekkend zijn (nb de parkeer kosten zelf van het betaald parkeren vallen hier niet onder).
Dus door hen op kosten te jagen, verhoog je de tarieven van de NHA's. Ik heb geen actuele cijfers maar een aantal jaren terug ging het om een half miljoen NHA's per jaar, a 72,50 (2023)

Overigens denk ik dat YB niet de waarheid spreekt (dat de transactie om 0:00 moet stoppen van uit Amsterdam, het is een issue/feature in hun eigen systeem), en als ze dat of niet toegeven of weigeren, tja dan is wobben de enige koers....

[ Voor 19% gewijzigd door jeanj op 05-01-2024 18:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:27
Holk schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:19:
En met een WOB WOO verzoek heb je de gemeente die ‘verdiende’ 80 euro ook weer laten uitgeven :+
Fixed that ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Baddie09
Even een korte update na wat frustratie.

Naar aanleiding van deze topic besloten om bezwaar aan te tekenen bij de gemeente en hopen op coulance.
Uiteraard was de kans klein en werd mijn bezwaar afgewezen en kreeg ik de optie om naar de rechter te stappen.

Uiteindelijk nog een keer de Yellowbrick app opgestart omdat ik het raar vond dat ik niks had gezien over het automatisch stoppen, en wat blijkt, dit staat dus ook niet in de app. Ik heb een transactie op het hetzelfde tijdstip en op dezelfde locatie gestart, en de melding was dat ik maximaal 24 uur kon betalen, en niet dat het om 00:00 zou stoppen.
Ik heb voor de zekerheid een filmpje gemaakt om bewijs te hebben dat het geen gemanipuleerde screenshots waren en een bezwaar ingediend bij Yellowbrick aangezien zij in de fout zitten en niet ik.

Allereerst was het onmogelijk om een mail adres te vinden waarnaar mijn klacht gestuurd kon worden. Via de website wordt alleen contact aangeboden via Whatsapp en een webformulier. Uiteindelijk via Whatsapp een mail adres gekregen en twee weken geleden mijn brief gestuurd, netjes reactie per mail dat ik zo snel mogelijk reactie zou krijgen.

Inmiddels twee weken later denk ik, goh, nog niks gehoord, even kijken wat de status is, dus ik een mail en appje gestuurd. Krijg ik eerst een reactie dat ze mijn mail niet kunnen vinden, en nadat ik mijn mail adres heb doorgegeven na een paar minuten dat ze de kosten van mijn boete niet zullen betalen, zonder enige onderbouwing waarom niet.

Aangezien ik bewijs had aangeleverd vraag ik ze om een onderbouwing waarom niet, meer verder dan dat volgens hun het wel duidelijk in de app zichtbaar is en verwijzen ze naar de algemene voorwaarden.
Uiteraard pik ik dit antwoord niet en vraag of ze een onderbouwde reactie zou kunnen sturen, inclusief screenshots of ander bewijs dat zij gelijk hebben.
Het antwoord: ze kan de oude algemene voorwaarden niet sturen want die heeft ze niet meer aangezien er nieuwe zijn ingegaan per 1 jan, en het maakt verder toch niet uit want ze gaan toch niet betalen 8)7

Lekker dan, ik even op hun website gecontroleerd, en daar staan gewoon de algemene voorwaarden van 2022, en wat blijkt, geen enkele verwijzing naar het automatisch stoppen om 00:00 uur.

Kortom, strategie van Yellowbrick is glashard ontkennen, klant negeren en als je verder ingaat op de klacht krijg je de medeling dat ze het gesprek stoppen want het heeft toch geen zin om in gesprek te gaan.

Helaas neemt mijn rechtsbijstand het niet in behandeling omdat het indirect om een parkeerboete gaat (zal Yellowbrick vast al weten) en de gemeente Amsterdam zegt na telefonisch contact dat zij geen partij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 13:47

Honesty

kattenneus!

Je kan zelf de gang naar de rechter doen, kost je wel een snipperdag(als het in de buurt is een halve) maar kan je je verhaal doen en dan zeker dat je nergens gewaarschuwd bent dat het om 00:00 zal stoppen zal best wel een kans maken. Dan gaat het er wel om dat je kan laten zien dat je voornemens was om gewoon te betalen als de rechter je dan terug naar yb stuurt heb je denk ik wel een probleem.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:38
Een halve of hele snipperdag opnemen om mogelijk onder een boete van 80 euro uit te komen? Dat is economisch niet zo’n goed idee. De boete is knullig en onterecht, maar ik zou er verder geen energie meer insteken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Yellowbrick gaat bij mij op de zwarte lijst iig met dit soort service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:26

ByteDelight

Retro computing is alive!

Één vraagje: toen je om 1.00 vertrok destijds, moest je de parkeeractie toen stoppen? Want ik verwacht nu dat die al was afgebroken.
Hoe dan ook een interessant topic, vanwege de waarschuwing.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:10

OMD

Krijg je geen push meldingen op je telefoon dan? Ik krijg elk uur een herinnering dat de transactie nog loopt en kwartier voor einde dat de transactie gaat stoppen. Wanneer die eindigt krijg ik een ook een push meldingen met een rode button dat de parkeer transactie is gestopt.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Baddie09
upje schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:09:
Een halve of hele snipperdag opnemen om mogelijk onder een boete van 80 euro uit te komen? Dat is economisch niet zo’n goed idee. De boete is knullig en onterecht, maar ik zou er verder geen energie meer insteken.
Ik moet bekennen dat het nu voor een soort hobby project is geworden inderdaad, want voor de kosten hoef ik het niet te doen. Ik erger me gewoon aan de arrogantie an het bedrijf en hoe ze met de situatie omgaan. Keep you posted

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Principes mogen wat kosten. Game on!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:57

YellowCube

Wait...what?

Baddie09 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:04:
Even een korte update na wat frustratie.

Naar aanleiding van deze topic besloten om bezwaar aan te tekenen bij de gemeente en hopen op coulance.
Uiteraard was de kans klein en werd mijn bezwaar afgewezen en kreeg ik de optie om naar de rechter te stappen.

Uiteindelijk nog een keer de Yellowbrick app opgestart omdat ik het raar vond dat ik niks had gezien over het automatisch stoppen, en wat blijkt, dit staat dus ook niet in de app. Ik heb een transactie op het hetzelfde tijdstip en op dezelfde locatie gestart, en de melding was dat ik maximaal 24 uur kon betalen, en niet dat het om 00:00 zou stoppen.
Ik heb voor de zekerheid een filmpje gemaakt om bewijs te hebben dat het geen gemanipuleerde screenshots waren en een bezwaar ingediend bij Yellowbrick aangezien zij in de fout zitten en niet ik.

Allereerst was het onmogelijk om een mail adres te vinden waarnaar mijn klacht gestuurd kon worden. Via de website wordt alleen contact aangeboden via Whatsapp en een webformulier. Uiteindelijk via Whatsapp een mail adres gekregen en twee weken geleden mijn brief gestuurd, netjes reactie per mail dat ik zo snel mogelijk reactie zou krijgen.

Inmiddels twee weken later denk ik, goh, nog niks gehoord, even kijken wat de status is, dus ik een mail en appje gestuurd. Krijg ik eerst een reactie dat ze mijn mail niet kunnen vinden, en nadat ik mijn mail adres heb doorgegeven na een paar minuten dat ze de kosten van mijn boete niet zullen betalen, zonder enige onderbouwing waarom niet.

Aangezien ik bewijs had aangeleverd vraag ik ze om een onderbouwing waarom niet, meer verder dan dat volgens hun het wel duidelijk in de app zichtbaar is en verwijzen ze naar de algemene voorwaarden.
Uiteraard pik ik dit antwoord niet en vraag of ze een onderbouwde reactie zou kunnen sturen, inclusief screenshots of ander bewijs dat zij gelijk hebben.
Het antwoord: ze kan de oude algemene voorwaarden niet sturen want die heeft ze niet meer aangezien er nieuwe zijn ingegaan per 1 jan, en het maakt verder toch niet uit want ze gaan toch niet betalen 8)7

Lekker dan, ik even op hun website gecontroleerd, en daar staan gewoon de algemene voorwaarden van 2022, en wat blijkt, geen enkele verwijzing naar het automatisch stoppen om 00:00 uur.

Kortom, strategie van Yellowbrick is glashard ontkennen, klant negeren en als je verder ingaat op de klacht krijg je de medeling dat ze het gesprek stoppen want het heeft toch geen zin om in gesprek te gaan.

Helaas neemt mijn rechtsbijstand het niet in behandeling omdat het indirect om een parkeerboete gaat (zal Yellowbrick vast al weten) en de gemeente Amsterdam zegt na telefonisch contact dat zij geen partij zijn.
heeft YellowBrick een social media account (X, Facebook whatever)?
Het wil wel eens helpen om daar je verhaal neer te zetten (wat goed onderbouwd is trouwens). Bedrijven zijn er soms niet zo happig op als het zo naar buiten komt. En je bent lijkt me niet de eerste die hier tegenaan loopt.
Verder ben ik bang dat je aan het kortste eind trekt.

edit:
disclaimer: ik ben overigens geen familie of connectie van YellowBrick.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 22:01
Is dit niet erg flauw van de gemeente? Ik vraag me af of dit bij een rechter standhoudt. Je moet wel ERG duidelijk aangeven dat de transactie automatisch stopt om 0:00 want dit is niet logisch, normaal verwacht je als gebruiker dat een transactie duurt totdat je 'm stopzet of de maximale parkeertijd is bereikt.

Maar dan nog, zelfs als het wel is aangegeven vind ik het erg flauw van de gemeente om meteen na het verlopen van de transactie, scanauto's de straat op te sturen om bekeuringen uit te delen. Geen stijl. Misschien is een rechter hier gevoelig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:57

YellowCube

Wait...what?

PhilipsFan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:02:

Maar dan nog, zelfs als het wel is aangegeven vind ik het erg flauw van de gemeente om meteen na het verlopen van de transactie, scanauto's de straat op te sturen om bekeuringen uit te delen. Geen stijl. Misschien is een rechter hier gevoelig voor.
als je aan kunt tonen dat het hun tactiek is. Want voor zover ik zie is het een aanname die ergens in dit topic er in geslopen is. Als een 24/7 beleid hebt, dan zul je ook 24/7 moeten controleren om te zorgen dat veel mensen zullen denken: "ik ga niet betalen want ze controleren toch niet midden in de nacht"

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:55
Dit is nogal een aanname. Het kan net zo goed zijn dat er de hele dag scanauto's rijden en er om 21:00, 22:00, 23:00 en 01:00 uur ook nog gescand werd. Hier in Utrecht zijn er wijken waar je echt geen uurtje kan staan zonder dat er zo'n auto langs rijdt. Scannen gaat tegenwoordig zonder dat een scanauto uberhaupt nog hoeft te stoppen door simpelweg langs de auto's te rijden, dus je kan als handhaver in no-time hele wijken afgaan en daarna weer opnieuw beginnen, de hele dag door... Recente cijfers kan ik niet vinden maar bijvoorbeeld in 2021 werden er via de scanauto's in Amsterdam al 550.000 boetes uitgeschreven, dat zijn er ruim 1500 per dag.

[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 13-02-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:22
upje schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:09:
Tja als iedereen zo denkt dan kan YB gewoon doorgaan met dit soort praktijken. Men beweert dat duidelijk staat aangegeven dat de parkeeractie stopt om 00:00 maar dat is helemaal niet zo en dat is aantoonbaar.

Ik zou er werk van maken en sowieso die boete niet betalen.

Wordt er dan echt verwacht dat mensen om 23:55 de wekker zetten om om 00:00 een nieuwe parkeeractie te starten om een boete te voorkomen? Ik zal het als simpele Achterhoeker wel niet begrijpen 8)7 Nog meer reden voor mij om niet die kant op te gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 13-02-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:42

Jrz

––––––––––––

Voor je case: Vroeger was het betaald tot 00:00.

Dan is het logisch op op dat moment te stoppen. Op dit moment is het tot ver na 00:00, en is het eigenlijk het verlengen van de vorige dag.

Het is dus aannemelijk om te denken dat je actie doorloopt aangezien de verplichting ook doorloopt

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 15:13
Ok en als we hem nu eens omdraaien, kan je in de YB app een nieuwe parkeer actie starten terwijl er al eentje loopt ? want dan kan je namelijk zeggen van ja de intentie was er wel maar het was niet mogelijk :)

How are you doing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:55
@stftweaker Maar wat brengen die goede intenties je in een rechtbank?

The road to hell is paved with good intentions ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baddie09
ByteDelight schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 04:36:
Één vraagje: toen je om 1.00 vertrok destijds, moest je de parkeeractie toen stoppen? Want ik verwacht nu dat die al was afgebroken.
Hoe dan ook een interessant topic, vanwege de waarschuwing.
Om eerlijk te zijn kan ik me het stoppen niet specifiek meer herinneren, meestal open ik de app en zet ik het gedachteloos op stop.

Ik heb inmiddels van Yellowbrick begrepen dat de gemeente Amsterdam per 1 januari hun parkeerbeleid heeft aangepast ivm de 24/7 betaalverplichting en dat de app nu niet meer zou moeten stoppen (voor zover ik ze moet geloven want ik heb dit niet in een officiele communicatie voorbij zien komen).

@FastFred niet betalen zal niet helpen, want ik krijg de boete van de Gemeente Amsterdam, niet van Yellowbrick, dus die staan formeel in hun recht.

[ Voor 9% gewijzigd door Baddie09 op 13-02-2024 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Baddie09 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:34:
[...]

Om eerlijk te zijn kan ik me het stoppen niet specifiek meer herinneren, meestal open ik de app en zet ik het gedachteloos op stop.

Ik heb inmiddels van Yellowbrick begrepen dat de gemeente Amsterdam per 1 januari hun parkeerbeleid heeft aangepast ivm de 24/7 betaalverplichting en dat de app nu niet meer zou moeten stoppen (voor zover ik ze moet geloven want ik heb dit niet in een officiele communicatie voorbij zien komen).

@FastFred niet betalen zal niet helpen, want ik krijg de boete van de Gemeente Amsterdam, niet van Yellowbrick, dus die staan formeel in hun recht.
Ik zou toch bewijs aan YB vragen van dat er tot 1/1/2024 per kalender dag betaald moest worden.
Ik weet 100% zeker dat het bullshit is

Deze (andere) provider had in in 2020 en 2021 dit er over te zeggen (volgens wayback machine)
Je parkeeracties op straat worden niet automatisch door ons beëindigd. We weten namelijk niet wanneer je weer met de auto vertrekt. En sommige ondernemers staan graag meerdere dagen op dezelfde locatie geparkeerd. De app [van andere provider mkb-brandstof] stopt je parkeerbeurt alleen na 7 kalenderdagen.
Dus het is zeker geen nieuw beleid per 1/1/2024.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 17:49
[,..]

Wat bedoel je hier nou mee? Suggereer je dat ze tot 00:00 wachten en dan ineens scanauto's de straat op sturen? Ik kan je garanderen dat dat niet het geval is, die dingen rijden de hele dag rond.
Of bedoel je dat ze om 00:00 even een kwartiertje of zo pauze zouden moeten nemen, zodat mensen de kans hebben hun parkeeractie opnieuw te activeren. Zo ja, dan geef ik je gelijk maar misschien is dat ook zo omdat TS om 00:17 gescand is.

Los daarvan is het wel een ontzettend raar en oneerlijk beleid van de gemeente om de parkeeracties om 00:00 te beëindigen. Als je 24/7 betaald parkeren hebt, dan moet dat ook gewoon 24/7 hetzelfde werken en niet ineens een reset krijgen op een bepaald moment. Ergens denk ik dat dit een overblijfsel is van voor het 24/7 betaald parkeren en ze het vergeten zijn of niet voor elkaar krijgen om het af te schaffen.

Zeer late edit nu dit topic weer een beetje leven heeft: Het is dus Yellow Brick die de parkeeractie stopt, niet de gemeente. Daarmee is het dus helemaal niet flauw van de gemeente of een fout aan hun kant, maar gewoon de app van Yellow Brick die niet met de tijd mee gaat waarin 24/7 parkeerkosten een ding is. TS schudt dus aan de juiste boom, al lijkt dat nog weinig op te leveren.

[ Voor 13% gewijzigd door Lapa op 22-05-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:53
Baddie09 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:34:
[...]

Vóór 1-7-2023 moest je in bepaalde gebieden al betalen tot 04:00 dus mij lijkt het een fout in de app van YB te zijn. In de nota parkeertarieven Amsterdam 2024 noch in de versie die in december gold is hierover iets geschreven....

Trouwens er staat wel een lager bedrag vermeld : "De kosten gedeeld door het aantal te verwachten naheffingsaanslagen geeft een bedrag van € 87,90. Het wettelijk maximum is vastgesteld op € 72,90. Het tarief voor 2023 is €72,90."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Als je een parkeeractie start in Amsterdam met de app van Yellowbrick. In het centrum waar 24/7 betaald parkeren geldt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2popxGCLrh933AyaD7wEag6k6F4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZsPfL9ISbUHDbtJmNypoIAV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Baddie09
Weer een korte update in mijn zoektocht naar gerechtigheid :).

Nadat ik de deur was gewezen door de online klantenservice heb ik gezocht op internet of het op de een of andere manier mogelijk was om telefonisch contact te krijgen met YB aangezien er geen telefoonnummer op de website staat. Na lang zoeken heb ik het gevonden en heb ik ze gebeld. Lang verhaal kort, uiteindelijk kreeg ik een e-mail adres van iemand die hoger in de boom zou zitten en mij verder zou kunnen helpen.

Ik heb haar een mail gestuurd, met daarbij de bewijsstukken dat de parkeer app geen eindtijd om 00:00 aangeeft en het ontbreken van de verwijzing in de algemene voorwaarden.
Ik heb haar twee vragen gesteld die ik graag beantwoord wilde hebben:
  1. Kan ik een screenshot ontvangen of op een andere wijze bewijs dat bij het starten van de transactie de melding wordt weergegeven dat het om 00:00 stopt.
  2. Mag ik weten in welke paragraaf van de algemene voorwaarden de eindtijd van 00:00 staat.
Indien zij mij dit niet kunnen laten zien ga ik er van uit dat mijn screenshots juist zijn en dat zij in gebreke zijn gebleken voor het verlenen van de dienst, wat heeft geleid tot de boete.

Na twee weken een reminder gestuurd omdat ik nog niks had gehoord en uiteindelijk een week later reactie gekregen dat ze het erg vervelend voor mij vinden maar dat het echt niet in behandeling gaan nemen omdat het in de algemene voorwaarden staat. De dame in kwestie, een soort teamleider klantenservice denk ik, verwijst hier naar paragraaf 7.1 van de algemene voorwaarden. Deze paragraaf gaat over vergoedingen maar nergens een verwijzing naar 00:00. Het enige aanknopingspunt wat ik zie is dat ik alleen recht op vergoeding kan claimen als er een systeemfout is ontstaan bij YB (duh, dat probeer ik al de hele tijd te bewijzen).

Na mijn reactie dat ze mijn vragen niet heeft beantwoord en dat de verwijzing naar 7.1 juist onderbouwd dat ik gelijk heb ik mijn klacht is het wederom stil aan de kant van YB.

Ondertussen kreeg ik de ingeving om nog een keer mijn rechtsbijstand te contacteren omdat het volgens mij een conflict is tussen een online dienstverlener en een particulier, en en niet specifiek een conflict over een boete. Na enkele dagen een vriendelijk telefoontje gekregen dat ze mij helaas toch niet kunnen helpen omdat de klacht het gevolg is van de boete die ik heb gekregen en ze daarnaast een minimum schadebedrag van EUR 100 hanteren, waar ik met mijn boete onder zit.

Kortom, het pad via de rechtsbijstand loopt dood, maar ik beraad me op andere mogelijkheden om ze te dwingen om mijn vragen te beantwoorden.

to be continued/.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Heb je een update?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baddie09
Nee nog niet, het gaat allemaal wel een beetje traag (ook omdat ik andere zaken had die me tussentijds bezig hielden).

Ik heb inmiddels een advocaat gevonden die mij wil helpen een brief te formuleren, maar de basisbrief die hij nodig heeft heb ik nog niet opgesteld (was ik deze week van plan).

Maar ik heb nog niet opgegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Ik snap niet wat er niet duidelijk aan is. Yellowbrick app geeft duidelijk aan dat de parkeertijd stopt om 23:59u, elke dag.
Dan is het toch logisch dat je daarna weer een nieuwe parkeeractie moet starten.

Ik geef je bijzonder weinig kans om dit te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
Trichoglossus schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:14:
Ik snap niet wat er niet duidelijk aan is. Yellowbrick app geeft duidelijk aan dat de parkeertijd stopt om 23:59u, elke dag.
Dan is het toch logisch dat je daarna weer een nieuwe parkeeractie moet starten.

Ik geef je bijzonder weinig kans om dit te winnen.
Welke versie van de app gebruik jij? Als ik namelijk een transactie start dan krijg ik geen melding dat de transactie automatisch stopt. En geloof me, ik heb het meerdere malen getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Ik ben (hopelijk tijdelijk*) genoodzaakt om Yellowbrick te gebruiken, en ik zie het wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hww7Ex392EwY6D_nBvqWj7COsBQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aMrzPowS06qIr40nSZcas1zI.png?f=user_large

*Ik wil altijd een parkeeractie kunnen starten, ook als het parkeren de hele dag gratis is, maar dat kan blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
Sefyu schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:10:
Ik ben (hopelijk tijdelijk*) genoodzaakt om Yellowbrick te gebruiken, en ik zie het wel:

[Afbeelding]

*Ik wil altijd een parkeeractie kunnen starten, ook als het parkeren de hele dag gratis is, maar dat kan blijkbaar niet.
Welk besturingssysteem en versie gebruik je? Als ik dezelfde transactie start, dan loopt mijn transactie 24 uur door, dus in jouw geval tot 22 mei, 10:07

Als ik in mijn app een transactie in Amsterdam start zie ik dit. Dus geen stop om 00:00

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4CDUw1Z4UKhy4f1AmRZmI0ob0g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F9UOzPevFreM5kRrpyBvoimG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Baddie09 op 21-05-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Baddie09 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:06:
[...]

Welke versie van de app gebruik jij? Als ik namelijk een transactie start dan krijg ik geen melding dat de transactie automatisch stopt. En geloof me, ik heb het meerdere malen getest.
Yellowbrick versie 7.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
Ik heb Android versie 7.10.1 op mijn telefoon staan, en automatische updates in de play-store, dus ik neem aan dat ik dan de meest recente versie krijg voor mijn telefoon (Galaxy S23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Baddie09 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:41:
[...]

Welk besturingssysteem en versie gebruik je? Als ik dezelfde transactie start, dan loopt mijn transactie 24 uur door, dus in jouw geval tot 22 mei, 10:07

Als ik in mijn app een transactie in Amsterdam start zie ik dit. Dus geen stop om 00:00

[Afbeelding]
Dit verschilt blijkbaar per zone. Als ik Kloveniersburgwal 29 kies dan krijg ik hetzelfde te zien als jij. Maar wat de maximale parkeerduur is (in Amsterdam) voor de verschillende zones lijkt niet online te vinden te zijn.

Wat ook apart is, is dat als je dezelfde parkeerzone (10666) kiest in Parkmobile/Easypark, dat daar wordt aangegeven dat de maximale parkeerduur tot einde volgende dag is. M.a.w. Yellowbrick zegt maximaal tot 24 uur na het starten van de parkeeractie, en Parkmobile maximaal tot 23:59 de volgende dag (dus meer dan 24 uur).

Bij andere soort zones, zoals 19163 geeft Yellowbrick aan dat je maximaal kan parkeren tot het einde van de huidige dag (dus altijd minder dan 24 uur), maar Parkmobile zegt ook hier dat je maximaal tot het einde van de volgende dag mag parkeren, dus meer dan 24 uur.

EDIT: Ik heb net even gebeld met de gemeente Amsterdam, er werd aangegeven dat er vanuit de gemeente geen beperking is hoe lang je ergens geparkeerd staat, zolang je maar betaalt (en met uitzondering van een paar plekken waar je bijv. max 60 minuten mag parkeren). Dus die 'maximale parkeerduur' die je in Yellowbrick en Parkmobile terug ziet is door hunzelf uit hun duim gezogen en zal met beperkingen van hun infrastructuur/code te maken hebben.

Parkmobile is in elk geval flexibeler.

[ Voor 14% gewijzigd door Sefyu op 22-05-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
Sefyu schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:57:
[...]

Dit verschilt blijkbaar per zone. Als ik Kloveniersburgwal 29 kies dan krijg ik hetzelfde te zien als jij. Maar wat de maximale parkeerduur is (in Amsterdam) voor de verschillende zones lijkt niet online te vinden te zijn.

Wat ook apart is, is dat als je dezelfde parkeerzone (10666) kiest in Parkmobile/Easypark, dat daar wordt aangegeven dat de maximale parkeerduur tot einde volgende dag is. M.a.w. Yellowbrick zegt maximaal tot 24 uur na het starten van de parkeeractie, en Parkmobile maximaal tot 23:59 de volgende dag (dus meer dan 24 uur).

Bij andere soort zones, zoals 19163 geeft Yellowbrick aan dat je maximaal kan parkeren tot het einde van de huidige dag (dus altijd minder dan 24 uur), maar Parkmobile zegt ook hier dat je maximaal tot het einde van de volgende dag mag parkeren, dus meer dan 24 uur.

EDIT: Ik heb net even gebeld met de gemeente Amsterdam, er werd aangegeven dat er vanuit de gemeente geen beperking is hoe lang je ergens geparkeerd staat, zolang je maar betaalt (en met uitzondering van een paar plekken waar je bijv. max 60 minuten mag parkeren). Dus die 'maximale parkeerduur' die je in Yellowbrick en Parkmobile terug ziet is door hunzelf uit hun duim gezogen en zal met beperkingen van hun infrastructuur/code te maken hebben.

Parkmobile is in elk geval flexibeler.
Dat bedoel ik, en erg vervelend dat ze zich verschuilen achter een verwijzing naar de algemene voorwaarden en niet bereid zijn verantwoordelijkheid te nemen voor de ontstane situatie.
Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat ik in December een oudere versie van de app heb gebruikt, maar ik kan online niet vinden wanneer APK 9.0 is uitgebracht. Inmiddels zijn we weer een paar versies verder (zit zelf nu op 10.1) en begin januari zat ik op versie 9.

Iemand een idee waar ik dat kan vinden zodat ik evt de oude versie kan installeren om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Ik denk dat je dit het beste achter je kan laten en moet overstappen naar een andere app die wat beter is, zoals Parkmobile.

Zelfs al kan je een oude versie vinden dan nog denk ik dat je daar niet wijzer uit wordt. De waarde/gegevens die in de app tevoorschijn komen bij de parkeerzone wordt via hun API opgehaald. Dus de oude versie van de app zal hoogstwaarschijnlijk dezelfde gegevens laten zien als de huidige versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:53
Baddie09 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:33:
[...]

Iemand een idee waar ik dat kan vinden zodat ik evt de oude versie kan installeren om te testen?
https://yellowbrick.en.aptoide.com/app

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baddie09
Sefyu schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:11:
Ik denk dat je dit het beste achter je kan laten en moet overstappen naar een andere app die wat beter is, zoals Parkmobile.

Zelfs al kan je een oude versie vinden dan nog denk ik dat je daar niet wijzer uit wordt. De waarde/gegevens die in de app tevoorschijn komen bij de parkeerzone wordt via hun API opgehaald. Dus de oude versie van de app zal hoogstwaarschijnlijk dezelfde gegevens laten zien als de huidige versie.
Waarschijnlijk heb je niet alle berichten hier gelezen, maar geloof mij, ik heb YB allang achter mij gelaten :), het is nu een principekwestie geworden dat ze zo niet met hun klanten kunnen omgaan. Vandaar dat ik nog updates geef waar ik mee bezig ben.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Baddie09
Tadaa! het verhaal is ten einde. Een soort van eind goed al goed. Ik zal later vanavond meer informatie geven van mijn ervaringen in de tussenliggende periode en een uitgebreid verslag van het eindspektakel *O*

[ Voor 13% gewijzigd door Baddie09 op 28-06-2024 16:50 ]

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Baddie09
Excuses dat het allemaal wat langer duurde dan gehoopt, maar ik wilde eerst het geld op de rekening zien voordat ik hier weer een update gaf, voor hetzelfde geld keek YB mee en konden ze moeilijk doen dat ik mijn verhaal hier deel, Voor de mensen die het hele verhaal niet willen lezen, ja, ik heb mijn geld terug, vandaag heeft YB het geld overgemaakt al erkennen ze uiteraard geen schuld.

Maar om het verhaal af te ronden, wat heb ik allemaal gedaan na mijn laatste update in maart.

Nadat ik voor de zoveelste keer per mail contact had opgenomen met YB en ik elke keer een reactie kreeg met onjuiste verwijzingen en de opmerking dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de fouten die door mij zouden zijn gemaakt had ik al wel door weg die ik had gekozen een doodlopende was.
Nu had ik nog twee opties, de Gemeente weer benaderen of een advocaat inschakelen, ik koos als eerste optie maar de Gemeente aangezien me dat geen geld zou kosten.

Coulance
In het gesprek dat ik met de Gemeente Amsterdam had raadde de dame in kwestie mij aan om een verzoek in te dienen bij de Belasting afdeling van de gemeente met het verzoek om coulance. Ik dacht, kan het allicht proberen.
Dit verzoek had ik al in februari naar de Gemeente gestuurd, maar had nog geen reactie ontvangen. Na 6 weken heb ik ze op 4 april een reminder gestuurd wanneer ik een reactie kon verwachten. Op 9 april kreeg ik een reactie van de gemeente met de vraag of ik meer informatie kon verschaffen over mijn verzoek (kennelijk wat mijn eerste aanvraag wel ontvangen maar ergens kwijtgeraakt). Meteen een reactie gestuurd met de gevraagde informatie maar toen weer radiostilte. Op 29 april maar weer een reminder gestuurd of ze mijn bericht in goede orde hadden ontvangen aangezien ik wel elke keer een ontvangstbevestiging kreeg dat de mail was aangekomen. Ik krijg dezelfde dag nog een reactie dat ze mijn mail al hadden doorgestuurd naar Parkeerdiensten om als herzieningsverzoek in behandeling te nemen, dus ik wachtte verder rustig af, ik had ondertussen nog wat andere bezigheden aangezien ik twee reviews mocht schrijven voor Tweakers (mocht je interesse hebben, het waren de ASUS Vivobook Pro 15 en de ASUS ZenBook Duo).
Toen ik op 20 mei nog steeds niks van ze had gehoord heb ik ze weer een mail gestuurd en kreeg ik op 28 mei een reactie van de gemeente.
De reactie was (zoals verwacht) standaard en de samenvatting was dat ze het vervelend voor mij vonden maar dat zij geen partij in dit geschil waren en dat ik het daarom maar met YB moest uitzoeken.

Ik moet wel zeggen dat alle partijen zich hier wel erg makkelijk verschuilen achter de schuld van de andere partij en even voor het gemak over het hoofd zien dat de 'zwakker partij' zo erg makkelijk de dupe kan worden van dit spelletje. Ik kan het bedrag wel betalen en ga door omdat het een hobbyproject is geworden, maar kom op, mensen die niet de luxe hebben die ik heb kunnen door dit gedrag zwaar in de problemen komen, denk maar aan de toeslagenaffaire. Uiteindelijk is het de zwakste persoon die het onderspit delft. Je moest eens weten hoeveel mensen tegen mij zeiden dat ik het moest opgeven omdat het een ongelijke strijd is en het geen nut heeft (zelfs hier op het forum). Maar ok, terug naar het verhaal.......

Advocaat
Nadat mijn poging om op basis van menselijkheid deze situatie op te lossen was mislukt was er nog maar 1 optie over. De advocaat inschakelen. Gelukkig heb ik een goede vriend die advocaat is en op de hoogte van de situatie. Omdat ik zijn tijd niet wilde verspillen met mijn hobby project heb ik, met behulp van ChatGPT een juridische brief opgesteld en mijn vriend gevraagd of hij deze zou willen bekijken en op zijn briefpapier zou willen zetten zodat het officieel lijkt.
Tot mijn verbazing neemt hij zijn taak serieus en neemt hij mijn zaak aan als een echte advocaat en stuurt bij namens mij een aangetekende brief naar Yellowbrick met het verzoek mijn vragen te beantwoorden. Het fijne is dat hij via zijn kanalen weet wie hij moet aanschrijven op juridische afdeling. Wat ik ook wel een beetje opmerkelijk vind want de persoon die hij in zijn brief noemt kon ik niet vinden via openbare bronnen (ik probeer al sinds februari contact op te nemen met de juridische afdeling).
Op 10 juni stuurt hij namens mij een verzoek naar YB en heeft hij mijn GPT tekst iets aangepast en een dwangsom toegevoegd zodat ze voor 1 juli moeten reageren.

De twee vragen die ik heb zijn:
  1. Kan ik een screenshot ontvangen of op een andere wijze bewijs dat bij het starten van de transactie de melding wordt weergegeven dat het om 00:00 stopt.
  2. Mag ik weten in welke paragraaf van de algemene voorwaarden de eindtijd van 00:00 staat.
Voor de vaste volgers geen onbekende vragen. Ik had er niet veel van verwacht, maar op 20 juni krijg ik ineens een mail van YB met de volgende tekst:

Beste meneer AAAAAAAA,

Dank voor uw mail.

We begrijpen dat er verwarring is ontstaan doordat de parkeerapplicatie niet automatisch stopte om 00:00 uur, wat resulteerde in een boete. Hoewel het de verantwoordelijkheid van de klant is om de parkeertijd correct bij te houden en te stoppen, begrijpen wij dat onze eerdere systeeminstelling mogelijk heeft bijgedragen aan deze situatie.

Wij willen u informeren dat we ons proces hebben aangepast, zodat de parkeerapplicatie nu niet meer automatisch stopt om 00:00 uur. Helaas kunnen we hierdoor niet meer bewijzen dat het systeem vroeger automatisch stopte op dat tijdstip.

Hoewel dit incident strikt genomen de verantwoordelijkheid van de klant betreft, hebben we besloten om u in dit geval tegemoet te komen. Wij zullen de boete die u heeft ontvangen vergoeden als eenmalige coulance.

Met vriendelijke groet,
XXXXXXX
Team Yellowbrick

Uh, wat?!!? ik kon in eerste instantie de mail niet plaatsen maar moest toen denken aan de brief van mijn advocaat, en in plaats van te reageren naar mijn advocaat krijg ik ineens een coulance mail op een eerdere mail van mijzelf. Toeval, dacht het niet.

Hoewel de mail vol fouten staat ben ik al lang blij, ik krijg mijn boete teruggestort. Maar tjonge, het heeft wel wat voeten in de aarde gehad om dit voor elkaar te krijgen. En dan nog wil YB niet toegeven dat ze hun zaakjes niet op orde hadden. Ze blijven mij de schuld geven van een fout in hun eigen applicatie en kennelijk is hun eigen administratie zo slecht dat ze zelfs niet meer kunnen terugkijken in eerdere versies van hun eigen product.

Het voelt niet helemaal als een totale overwinning omdat ze de makkelijke weg hebben gekozen om het op coulance te gooien terwijl ze donders goed weten dat ze fout zaten. Heel jammer voor de mensen die niet het geluk hebben een vriend te hebben die advocaat is want ze kunnen doorgaan met hun vervelende praktijken.
Ik heb inmiddels mijn geld op mijn rekening, maar het heeft me wel veel moeite gekost.
Wat ik al eerder zei, ik maak me wel zorgen dat we kennelijk advocaten nodig hebben om ons gelijk te krijgen. Wat blijft er over van, hey sorry man, we zaten verkeerd, kan gebeuren, wij ontzorgen je en zorgen dat het bij andere klanten niet gebeurd wat jullie zijn belangrijk (en hier kijk ik ook naar de Gemeente Amsterdam die in hun systeem kunnen zien dat ik de 4 uur voorafgaand aan de boete gewoon heb betaald, en ook zij schuilen zich achter de regels).

Maarja, ben blij dat het verhaal voorbij is en dat ik gewoon weer reviews kan schijven voor Tweakers :)
Hopelijk hebben jullie wel lekker kunnen meelezen en heb je inspiratie als jij je eigen Yellowbrick tegenkomt :P en doorzetten loont dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Hulde, de aanhouder wint.
Pagina: 1