Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f24
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-01-2024
Mijn vraag

beste lezer, ik ga binnenkort op vakantie (jungle) en zoek een mooie camera hier voor. ik gebruik nu de iphone 13 pro. ik zoek een compacte camera ik zag nu de gopro 12 en de sony zv 1 onder andere voor bij komen. zijn dat goede camera's? Ik wil betere fotos ook in de verte en filmpjes gaan maken. of denk je hou het geld in je zak die iphone kan het ook wel?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:09

DirtyBird

Praktiserend denker

Dit is wel een erg schrale openingspost. Wat dat betreft zou ik inderdaad zeggen dat je iphone volstaat.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-09 20:43
De fotograaf is het belangrijkste onderdeel van fotos maken.

Maak je fotos op automatische stand of ben je ook aan het verdiepen in de instellingen?

Wat voor fotos wil je maken?
Wat is je doel?

Er mist een hoop info in je start post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:24
Dag @f24, welkom op Tweakers :) We verwachten hier wat meer eigen inzet als je om hulp vraagt. Dus vertel eens, waarom ben je op deze camera's uitgekomen? Wat zijn volgens jou de voor- en nadelen van beide? Wat zijn je wensen en eisen, budget?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f24
@corporalnl @Wormaap @DirtyBird als eerst bedankt voor de reacties!

Met mijn iphone doe ik alles op automatische stand. ik wil me er ook meer gaan in verdiepen.
Mijn eerste vraag is of het verschil tussen mijn iphone echt veel mooier is dan een foto van zoon soort camera die ik heb benoemd.
Ik heb niet een bepaald doel zoals bijvoorbeeld natuur fotograaf, bij mij is het meer een mix van alles (natuur fotos, fotos voor producten voor op mijn website en gewoon dagelijkse en overige fotos) en hoef daar ook zeker niet heel erg professioneel in te worden maar wil wel mijn kennis er in vergroten.
Mijn budget is rond de 500 maar als ik voor 100 meer een twee keer zoon goede camera heb is dat natuurlijk het overwegen waard.
Mijn kennis over camera's is eigenlijk zo goed als 0. ik maak af en toe fotos en videos met mijn iphone en in de een stop ik wat meer tijd dan de ander.
Ik gebruik heel af en toe de optie 0,5 bij de camera van mijn telefoon voor mooie fotos voor dichterbij te maken. Alleen voor veraf voldoet die al niet meer aan mijn eisen.
(ik gebruik een iphone 13pro)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:39

DarkSide

theres no place like ::1

Met een naam als F24 had ik meer kennis verwacht :P

Een iphone is in de basis wel een goede smartphone die goede foto's en filmpjes kan maken.

Wil je wat meer gaan doen met fotografie? Dan moet je daar wel tijd in gaan steken.
Om nu zo vlak voor een vakantie een nieuwe camera en hobby te gaan uitzoeken lijkt me risicovol. (de kans dat je dus onder/overbelichte foto's krijgt).

Je zou nu al wat kunnen spelen met de pro mode van je iphone om zelf te werken met sluitertijd etc.

Wil je verder dan straks een compacte camera. Beetje all-in-one.
Of wil je bv ook kijken naar losse lenzen etc.

Denk iig dat je moet kijken waar je ISO, Sluitertijd en diafragma met de hand kunt bedienen.
Zodat je kunt gaan spelen met scherpte diepte, belichting etc.
Of wil je gewoon simpel, point and shoot. Alles automatisch. En gewoon in JPG zonder bv e.e.a. na te bewerken op de computer?

En denk ook een beetje aan budget. Je hoeft nu niet meteen de duurste lenzen te nemen etc.
Maar als je niet meer dan300,- wilt uitgeven dan valt veel al weer af.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f24
@DarkSide het zal niet echt een hobby van mij gaan worden daar heb ik er al teveel van haha. nee maar ik vind het leuk om af en toe fotos te maken ook als herinneringen maar dat zal niet dagelijks zijn. ik zoek een all in one misschien leuk om later als het kan een andere lens er voor te kopen maar om te beginnen ga ik met een 1 lens aan de gang. over de instellingen enz voor een foto te maken heb ik nu nog geen kennis van maar wil ik wel in gaan verdiepen. fotos bewerken (lijkt me een vak apart nog) zie ik niet zo zitten meer het hebben op mijn pc en ze uit te printen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Vind het lastig om dan advies te geven.
In de basis denk ik dan houdt lekker je telefoon.
Wat denk je op te kunnen lossen met een camera?

Wil je toch een "wat meer".
Denk dan bv aan iets als Panasonic Lumix DMC-FZ300.
Nikon heeft ook iets vergelijkbaars.

Relatief simpel. Al in one.
Je kunt zoomern. En je bent niet meteen veel kwijt aan lenzen etc.
Mocht het echt wat worden kun je altijd gaan kijken naar iets anders.
Gebruik je hem maar 3x per jaar....is het ook niet meteen erg.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f24
@DarkSide

bedankt voor het mee denken en het advies. ik heb de panasonic effe bekeken maar dat is helaas te groot voor me ik zoek een formaat vergelijkbaar met een telefoon. (zo iets als mijn begin bericht). ik kom er alleen niet echt uit of dat upgrade waardig is 500 euro is toch flink wat geld en als het dan maar minimaal beter word vind ik dat zonde maar zeg je van met zoon sony sv 1 maak je veel betere fotos enz enz dan is over na te denken.....
volgens mij kon bij een bepaalde sony (klein formaat) ook andere lenzen op maar weet effe niet het type...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
Ga alsjeblieft zelf een stukje inleeswerk en uitzoekwerk doen... sorry dat ik het zo moet vragen maar je biedt heel weinig informatie en de suggestie die komt wordt wel heel snel aan de kant gezet. Je start ook met twee suggesties die eigenlijk niet in dezelfde zin horen (een action-camera en een vlog-camera). We kunnen hier nu wel tot in den treure allerlei suggesties gaan doen, maar we hebben een beter startpunt nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

ik zou als ik jou was even een winkel in lopen en wat gaan spelen dan. Vast een lokale fotoboer bij je in de buurt. En kijk daar even naar verschillende soorten en laat je informeren.

De sony die je noemde is meer dan 500,- volgens mij.
En heeft "slechts" 2,7x optische zoom.
Dus als je "ver" wilt halen. Dan kom je daar mee te kort.

Er zijn verder van alle soorten camera's
van DSLR tot systeem camera's. Laatste hebben vaak kleinere body. Maar zit je wel weer me je lenzen.
Die maken hem weer groot. Ook jouw compacte sony waar je type niet van weet. Word groot als daar (zoom) lenzen op moeten.

andere cameras zijn
Sony DSC-W810 Zilver
of
Panasonic Lumix DMC-LX15

Het is mij niet echt duidelijk wat je zoekt.
Het moet compact. Maar mag wel met losse lenzen.
En 500,- is eigenlijk te duur. Maar als je daar (ruim) onder gaat zitten. Wat is dan nog het voordeel tov de telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:09

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat ik nog niet heb gezien in dit topic volgens mjj, maar wel heel erg belangrijk is; nabewerking

Foto's uit een camera zijn standaard minder mooi dan uit je iphone. Die laatste gebruikt allemaal post-processing om het er zo 'goed' mogelijk uit te laten zien op je telefoon.
Een camera doet dat niet (op een simpele jpeg-compressie na).
Je zult daar dus ook wel wat tijd en energie in moeten steken dan.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
@f24 Als ik je verhaal zo lees, wil je eigenlijk een iPhone met meer telebereik. Een aparte camera van het formaat van je telefoon kan meer zoombereik hebben, maar qua beeldkwaliteit zal je iPhone altijd betere kant-en-klaar-plaatjes leveren.
Dus: voeg het budget van die aparte camera bij je budget voor je volgende iPhone en koop een iPhone Pro Max. Of, als je nog niet volledig vast zit in het Apple-web: kijk naar een goede Android smartphone. Volgens mij (ben er niet zo in thuis) heeft Samsung erg goede camera's in zijn Galaxy S-serie.
Pagina: 1