Laadpaal verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clowntje1986
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-05-2024
Ik ga mijn laadpaal moeten verplaatsen

2 opties:

Nieuwe kabel trekken vanuit meterkast

Of bestaande kabel verlengen.

Het liefst doe ik verlengen, maar is dat gevaarlijk en met welke connectoren kan ik dat het beste doen?

Kabel zit grotendeels onder de grond.

Alvast bedankt

Gr

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:14
Welke kabel precies? Zoiets zou moeten kunnen; https://www.elektrobode.n...rblok-1-5-t-m-6mm2-131863

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 10:59
Hoeveel lang is de ondergrondse kabel nu, en wat moet het gaan worden? Als je de kabel flink lang gaat maken kan het ook zijn dat je een dikkere kabel moet gaan gebruiken. Dus de vraag is dan ook welke kabeldikte heb je nu? En met hoeveel Kw wil je straks gaan laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clowntje1986
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb even gekeken naar de huidige kabel:
Daar staat 5 0 6mm2 0,6/1 KV

Kabel is ongeveer 6 meter en ik wil deze met 1 meter verlengen.

Kan dit met een koppeling zoals in bovenstaande reactie en welk type kabel moet ik dan bijkopen?

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-06 15:04
Die kabel is niet 5 0 6 maar 5G6 vermoed ik?

Dus een kabel met 5 aders van 6mm2 incl een aardedraad.

De kabel die je erbij moet kopen moet dus ook 5G6 zijn. En dan met de eerder genoemde gietharsmof moet dat wel goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clowntje1986
Heel fijn, ga ik doen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:42
Mwa als het niet heel moeilijk is om te vervangen zou ik vervangen: de kabel die je koopt zal toch 10 meter zijn ( meestal niet korter te krijgen) en bij mijn werkgever (Rijkswaterstaat) sluiten ze het gebruik van gietmoffen met een reden uit: het geeft altijd gedonder en dan kun je alsnog gaan scheppen.

Als je je al afvraagt welke connectoren te gebruiken ( ik zou als ik het zou doen overigens wago’s gebruiken) dan moet je je afvragen of je dit zelf wil doen, zei hij die alles op elektra gebied zelf doet 😂

[ Voor 26% gewijzigd door Sammy_tukker op 06-01-2024 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:32
Sammy_tukker schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:13:
(Rijkswaterstaat) sluiten ze het gebruik van gietmoffen met een reden uit: het geeft altijd gedonder en dan kun je alsnog gaan scheppen.
Op wat voor manier geeft het gedonder dan? Op papier zou 't moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:09
Ik zou eerst maar eens kijken of dit wel een kabel is die in de grond mag liggen. De kabel moet voorzien zijn van een aardscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clowntje1986
Kabel is gewoon wel per meter te krijgen. Kan natuurlijk de kabel ook iets verder naar buiten trekken dan binnen bij de meterkast verlengen. Denk je dat het dan minder problemen kan geven? Welke connectoren dan voor binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:42
Het gedonder komt doordat de giethars toch niet helemaal lekker zit en daardoor lekkage. Water en stroom zijn niet zo’n lekkere combi en met giethars kun je vervolgens niet zo makkelijk meer maken.

Binnen een verlengstukje maken heeft de voorkeur, ook dan een wago netjes in een doos maken.
Maar als doortrekken kan, dan zou ik zeker voor een nieuwe kabel met scherm en aardlitze gaan.

[ Voor 32% gewijzigd door Sammy_tukker op 06-01-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Zelf zou ik kiezen voor vervanging van de gehele kabel.

En als het mogelijk is, is wat je zelf aangeeft ook een goede oplossing: inpandig verlengen.
Is veel makkelijker te realiseren door een lasdoos te plaatsen en met Wago klemmen de 2 kabels aan elkaar te zetten.
Inpandig zal het, als het goed is, niet gauw last krijgen van vocht. Iets waar je bij een las in de grond wel mee te maken kunt krijgen.

Een foto van de huidige situatie kan overigens ook zeer handig zijn.

Nog een andere optie kan zijn om de las wel buitenshuis te maken maar dan niet ondergronds.
Lasdoos op de wand plaatsen en dan kan je er altijd nog bij indien nodig.
Je kunt dan eventueel bovengronds verlengen of ondergronds.

[ Voor 19% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 06-01-2024 16:50 ]

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Pagina: 1