Verkleuring bakstenen, lekkage?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het viel ons op dat bovenin de nok een deel van de bakstenen wat donkerder is dan de rest.
Door de eindeloze regen de laatste tijd, neig je dan direct te denken aan iets van lekkage.

Om te beginnen een foto van de zichtbare verkleuring:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSjL10PgrEG3mPBXIKlGOP0FklU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwDGSQEOQ5dV4NXbucot57NX.jpg?f=fotoalbum_large

In een iets lichtere foto van wat dichterbij is vrij duidelijk zichtbaar waar de stenen wel of niet donker(der) zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEmUQjCJP5_dPDrEzangwIZ3RGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9csjQsgI75LC0gZM8wyq3Qw.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de binnenkant zie ik echter geen sporen van vocht/lekkage. In onderstaande foto is ook direct te zien dat dit geen 'echte' schoorsteen tot beneden betreft, maar eentje voor de symmetrie. Aan de andere kant van het huis zit wel een echte (gaskachel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8C5mEyG3sKiWXRPUC455siAyUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLWwF1FWtg4iuvRkW4u6jJbj.jpg?f=fotoalbum_large

Ook wanneer ik links van de 'koof' kijk zie ik geen tekenen van vocht/lekkage (wel van tijdens het stucen niet bereikte plekken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Iz_EJvWKZMAN1JgE3gVCOLS6ks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Sdjns1pHu6DfniYa8dMaBkg.jpg?f=fotoalbum_large

Het lukt nét om over het randje heen een foto te maken: Daar zie ik ook vooral stof en niet iets dat lijkt op vocht/lekkage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYD3-SvzxienfdVUpQdQLf8oKkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwRVOu7zLrSvD6nH2V6llgJH.jpg?f=fotoalbum_large

Een aantal foto's genomen van de verschillende kanten van de 'schoorsteen':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZ3IjBMghPYIotG-wgF19LRU4uI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkKU7rrQ8e0P7VIQodE0Y9Hc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHiDBh73jqPjCklzm7cqqX43Hr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vYjnZu54WcYiHzA6jQi8d2K.jpg?f=fotoalbum_large

Linkerkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WeZsPNUQ-MTLBAdyNNnho8IXHYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKqx1wBMeIOPexaJnKeeMPyw.jpg?f=fotoalbum_large

Achterkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdLw3q5Cj17X4GaNMaxLMddQycM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwBaglPlUJR8OugKnMrqzVVy.jpg?f=fotoalbum_large

Rechterkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UZaks57v1NX60TQlK2Z37ql3DE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZNzIaCGmKeI97dtV9ePwUDu.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder verdere ervaring op dit vlak wat constateringen die ik al voorzichtig gedaan heb:

Los van 't feit dat het best wel groen is (vooral aan een kant, door bomen), lijk ik op sommige kanten ook wat donkere plekken te zien, ook op het lood.

Maar, of dit ontstaat door veelvuldige regen die er tegenaan komt, of dat het ergens doorheen gaat/komt, dat vind ik lastig te beoordelen. Ook in het verlengde van het feit dat ik aan de binnenkant niets kan vinden wat lijkt op vocht/lekkage, ook niet in verdiepingen eronder, maar het aan de buitenkant wel naar beneden door lijkt te sluipen.

Huis is uit 2001.

Wat denken mensen met meer ervaring op dit vlak ervan?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wij hebben dit ook, vanwege de enorme regenval wordt het gewoon niet droog. Dus ik vermoed dat dit geen lekkage is, maar gewoon verzadigde bakstenen. Dit moet helaas gewoon drogen...

1 ander punt van attentie: probeer het mos van je schoorsteen te halen, dit houdt vocht vast en kan wel mogelijk voor issues gaan zorgen.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:01
Ik zou eerder denken aan condensvorming in je schoorsteen kanaal bij de gevelstenen. Maar ben ook wel benieuwd wat de oorzaak van dergelijke vochtuitslag op bakstenen op deze manier echt is. Bij ons in de straat zie ik exact hetzelfde bij vergelijkbare constructies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUpsJ9BIZqp-cp0Vs9PSp_hGl-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C2kiYZD0cUSUYycFhnHLKWvp.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 05-01-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:28
Komt dit niet door de enorme aanhoudende regenval? Op een gegeven moment worden plekken nat die normaal droog blijven als de regen maar een uur of 2 duurt, en daarna het weer kan drogen. Het krijgt niet de kans om te drogen nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:48
Bij mij gebeurt inderdaad hetzelfde. Ik ben al eens het dak op geweest om een lekkage te zoeken, maar kon daar niets vinden dus vermoed ook vochtdoorslag. Bij mij gebeurt het binnen ook. Ik ben dat wel beu en ga in het voorjaar de schoorsteen verwijderen. Nou voegt die bij mij voor het oog weinig toe en is het eenvoudig netjes te doen omdat mijn dak een overstek heeft. Bij TS zou ik dat dan weer niet zomaar doen omdat die schoorsteen imo wel wat toevoegt. Misschien een keer wat schoonmaken en impregneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Iets soortgelijks gehad en bij mij was het regenwater wat het kanaal in kwam. Kapje erop en probleem opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:20
Bij mij ook lekkage door de aanhoudende regenval sinds 23 december. Ook door een schoorsteen die niet meer in gebruik is. De offerte is al binnen om deze af te breken.
Ondertussen ook stormschade ontstaan ter hoogte van de nokvorst en gebroken dakpannen, de balken op de vliering zijn al goed vochtig hierdoor. Hier ook wachten op goedkeuring van de verzekeraar.
Dakdekkers zijn enorm druk nu en kunnen ook pas wat doen als het weer wat beter wordt.
Ter overbrugging wel besloten om de schoorsteen in te laten pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:22
Die schoorsteen heeft het gewoon zwaar te verduren gehad met al die regen. Het is een spons op je dak die nu helemaal verzadigd is.
Het lood (waterkering) zorgt er voor dat je binnen geen lekkage hebt.
Omdat de schoorsteen doorloopt in je gevel kan het water daar wel zakken. Ik weet bijna zeker dat je daardoor die donkere plek hebt.

Beste is in de lente de boel eens reinigen. Dat hoeft niet perse onder druk. Kan ook ket een harde borstel om de algen er af te krijgen. Dan impregneren.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Mos is overigens wel een teken dat je schoorsteen eens aardig gerenoveerd moet worden. Een goeie impregnatie is wel belangrijk.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-05 16:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58haZBHRyLFCFHsZN8G-7mXEDak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3S1iH2uqMjM5ce5o1aba8Sp9.jpg?f=fotoalbum_large

Grappig, ik heb iets soortgelijks de afgelopen tijd. Bij mij is de gehele gevel waar je tegenaan kijkt geïmpregneerd. Dit is een schoorsteen die ook niet meer in gebruik is. Ik heb het vermoeden dat deze omdat deze niet geïsoleerd is net als de rest van de muur een soort condenserende werking heeft aan de binnenzijde en daardoor de stenen verzadigen. Overigens is mijn schoorsteen nog open aan de bovenkant (rond kanaal). Ik ga denk ik deze zomer (nadat alles goed kan droger) deze afdekken en van bovenaf dichtmetselen met mortel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:52
Ook ik heb hetzelfde en helaas slaat het door naar binnen, de zolder op/in.
'Gelukkig' geen geïsoleerde zolder of anders netjes afgewerkt, maar gewoon nog kaal, waardoor er niet direct verdere waterschade ontstaat. Wel heb ik er nu bakken onderstaan om de druppels die via een rand binnenstenen binnendruppelen toch op te vangen. Deze dagen met veel regen en wind is het in totaal 'n liter tot anderhalve liter wat doorslaat en in de bakken druppelt.
Ik denk dat bij mij het lood niet meer goed zit, of wellicht zelfs een deel is los- of weggewaaid tijdens Pia.
Ik heb het bij de verzekering aangegeven, maar nog niks gehoord. Wordt in ieder geval iets voor in de zomer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:15
@JBS
Gewoon een resulaat van de enorme hoeveelheid regen van de laatste tijd.
Wat je wel kan doen is een goede algenreiniger erop spuiten als het langere tijd droog blijft. Als dat allemaal dood is, impregneer spuiten voor extra bescherming.
Zou mij hier niet al te druk over maken.

PS; nu kon je zeker tegen je vrouw zeggen dat zo'n drone erg nuttig is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Toch denk ik dat dit meer met condensvorming te maken heeft dan regenval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dubbeldanger schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:24:
Overigens is mijn schoorsteen nog open aan de bovenkant (rond kanaal). Ik ga denk ik deze zomer (nadat alles goed kan droger) deze afdekken en van bovenaf dichtmetselen met mortel.
Leidt dat niet tot problemen omdat het kanaal dan niet meer kan ventileren? Nu zou vocht en regenwater dat in je kanaal zit bij droog weer kunnen verdampen via de open bovenkant. Dat lijkt me niet meer mogelijk als je het dicht maakt.

Wij hebben sinds dit jaar onze schoorsteen onder ook dicht gemaakt ivm verwijderen open haard en ik krijg tegenstrijdige adviezen over het dichtmaken aan de bovenzijde. Er zit nu een regenkap op maar als het schuin regent komt er alsnog water in het kanaal lijkt me. Eventuele ellende daarvan wil ik graag voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dubbeldanger schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:24:
[Afbeelding]

Grappig, ik heb iets soortgelijks de afgelopen tijd. Bij mij is de gehele gevel waar je tegenaan kijkt geïmpregneerd. Dit is een schoorsteen die ook niet meer in gebruik is. Ik heb het vermoeden dat deze omdat deze niet geïsoleerd is net als de rest van de muur een soort condenserende werking heeft aan de binnenzijde en daardoor de stenen verzadigen. Overigens is mijn schoorsteen nog open aan de bovenkant (rond kanaal). Ik ga denk ik deze zomer (nadat alles goed kan droger) deze afdekken en van bovenaf dichtmetselen met mortel.
Je hebt niet alleen bij die schoorsteen een natte plek. Lijkt me toch iets niet helemaal in de haak.

Zo nat kan bijna geen condens zijn.

Die schoorsteen is ook drijfnat. Die is niet geïmpregneerd. Of slecht.

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 05-01-2024 17:44 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Draakje5 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:19:
Toch denk ik dat dit meer met condensvorming te maken heeft dan regenval.
We hebben het natste jaar ooit.... dit is regenval, niet condens. De bakstenen zijn overal helemaal volgezogen bij iedereen. De dakdekkers lopen af en aan bij lekkages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
condens kan eigenlijk niet. dan moet de lucht in het kanaal juist extreem koud zijn ipv warm. Of de warme lucht condenseerd aan de binnenkant van het kanaal maar dat verklaard niet waarom het nat is buiten. dan moet de condens de gehele steen verzadigen. (als er geen appart kanaal inzit)

bouwkundig zijn en blijven het gewoon ellendige dingen. dit is gewoon reden nr zoveel waarom je ze niet op je dak wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Nogmaals: algen en mos duiden op een poreuze en vochtige schoorsteen. Het is nu gewoon een spons en dient onderhouden te worden. Vanwege de enorme luchtvochtigheid en neerslag de afgelopen 2 maanden (3x zo veel regen als normaal) kan het water nergens meer heen behalve de stenen in.

Wij hebben nu al 3 jaar gezeik met die kutdingen en gaan ze laten verwijderen.

[ Voor 12% gewijzigd door armageddon_2k1 op 05-01-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:05:
[...]

We hebben het natste jaar ooit.... dit is regenval, niet condens. De bakstenen zijn overal helemaal volgezogen bij iedereen. De dakdekkers lopen af en aan bij lekkages.
Hoe verklaar je dan dat alleen deze hoek en specifieke vorm door en door nat is ( door regenval)?
En de schoorsteen zelf droog is.

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 05-01-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
@JBS

In 1 korte video uitgelegd

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Refereer alsjeblieft nooit meer naar iets van homekeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:41
pentaw1nz schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:46:
[...]

Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emma1986
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-01 10:52
Wij zouden die van ons ook willen laten nakijken (best wel groen en wordt niet meer gebruikt), maar door wie laten jullie dit doen die deskundig advies kan geven? Iemand die gevelrenovatie doet? Dakwerker? Nog iemand anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
pentaw1nz schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:46:
[...]

Geef ik je groot gelijk in ;)
Maar deze klopt wel redelijk, rest van hun is met een flinke magazijn zout mee pakken

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Draakje5 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:12:
[...]

Hoe verklaar je dan dat alleen deze hoek en specifieke vorm door en door nat is ( door regenval)?
En de schoorsteen zelf droog is.
Hoe weet jij dat de schoorsteen droog is? En hoe verklaar je dit met condens, inachtnemend de natuurkunde waarmee condens dient te ontstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:38:
[...]

Hoe weet jij dat de schoorsteen droog is? En hoe verklaar je dit met condens, inachtnemend de natuurkunde waarmee condens dient te ontstaan
Aan de foto's is m.i. duidelijk te zien dat de stenen onder de schoorsteen meer verzadigd zijn dan de schoorsteen zelf.

Condensatie door warme lucht die uit de schoorsteen ontsnapt en condenseert op de binnenkant van de bakstenen. Leek mij persoonlijk logischer, want in de wijk hier zie ik het ook het jaar door, niet alleen met hevige regenval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafa1282
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01-05-2024
Goedenavond ,

Ik heb deze item een paar maanden gevolgd. Iemand een passende oplossing kunnen vinden? Ik heb exact zelfde probleem. Met drone mee gekeken en zien geen duidelijke schade in de voegen etc. Mijn schoorsteen in ongebruikt en afgedekt met mortel.

[ Voor 11% gewijzigd door Rafa1282 op 01-04-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
Bij een goed geïsoleerd dak is de schoorsteen een flinke koudebrug.
En dat is doorgaans ook de plek waar condens optreedt.

Ik heb er geen last van, want ik heb het dak van binnenuit geïsoleerd en de schoorstenen zitten helemaal buiten de isolatieschil.

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1