Raspberry Pi, Portainer, Domoticz, Mosquitto, Zigbee2MQTT

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 14:35
Ik draai al geruime tijd Domoticz op native Raspberry hardware. Domoticz, Mosquitti en Zigbee2MQTT zijn direct op de Pi geïnstalleerd volgens de vele methodieken die je kunt vinden op het web. Helaas ben ik door het updaten van Domoticz en/of Zigbee2MQTT een aantal keer alle connectie en/of data met de sensoren kwijt geraakt waardoor een nieuwe installatie nodig was.

Inmiddels is het mogelijk om met bv. Portainer de applicaties onder te brengen in docker/containers en daarmee eenvoudiger een backup te maken van een container.

Nu ben ik al een maand bezig om Domoticz, Mosquitto, Zigbee2MQTT te laten draaien onder Docker.
Voor Portainer is een eenvoudige duidelijke instructie die ervoor zorgt dat deze probleemloos geïnstalleerd kan worden op Raspberry Pi.

Maar dan begint de ellende. Als je gaat zoeken op installeren Domoticz, Mosquitto, Zigbee2MQTT onder docker, dan kom je uiteenlopende beschrijvingen tegen die naar mijn inzien niet consistent zijn. Bij de ene wordt docker genoemd, bij de volgende is het docker compose of docker-compose (verschil zit in het -) . Ook worden en configuratie files benoemd met *.yml en *.yaml .

Ik zie dus door de bomen het bos niet meer. Ik heb op diverse Domoticz fora deze vraag gesteld maar krijg als enige reactie........ ga maar zoeken op het forum/web er is al veel over beschreven. En daar ligt nu juist het probleem. Ik wil graag leren wat ik goed/fout doe en waar. Maar door dat niet te willen benoemen en aan te geven hoe het wel moet, lukt het nooit om een werkende situatie te vinden.

Veel handleidingen zijn gemaakt en dat werkte. Maar een x tijd verder zijn er updates van versies geweest (Domoticz, docker, compose etc) en dan werkt het niet meer. en daar loop ik vast.

https://community.home-as...tt-using-portainer/406945 geeft een (schijnbaar) goede beschrijving. Domoticz voor HA vervangen lijkt niet een groot probleem, maar door (inmiddels) versie verschillen krijg ik het niet werkend. Het lukt wel om de losse onderdelen te installeren, maar ze communiceren net met elkaar, of ze stoppen na 10 sec met foutmeldingen.

zelfs deze uitgebreide beschrijving https://mannema.nl/howto-docker.html gaat mis omdat er bij het 1:1 volgen van de handleiding er foutmeldingen ontstaan bij het uitvoeren van een script en het stopt.

Ik zou het enorm op prijs stellen als iemand de moeite zou willen nemen om aan te geven wat de juiste manier is of kan aangeven waar een bepaalde installatie methode staat die wel goed functioneert . M.a.w. alle hulp is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaowoo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:34
niet direct een antwoord op je vraag maar afgelopen dagen ben ik bezig met domoticz -> mosquitto <-zwavejs-ui via docker aan de praat te krijgen.
TLDR: drie aparte containers (domoticz, mqtt en zwavejs-ui), kan ongetwijfeld beter mooier maar het werkt :)
korte stappen plan:
1 neem aan dat je docker en docker compose heb geinstalleerd
2 installeer MQTT (https://www.domoticz.com/wiki/Zwave-JS-UI) - sectie 'MQTT Broker' daar staat hoe je te werk moet gaan. Er zijn ook andere manuals waarin een docker image van eclipse wordt gebruikt maar die heb ik links laten liggen
Je kan de werking van MQTT controleren met mqtt explorer (https://mqtt-explorer.com/). Je kan dan controleren of het werkt
3 (in mijn geval) zwavejs-ui installeren - sectie 'Installing ZWaveJS-UI', hier doe ik configuratie om naar de mqtt te praten. Wat ik wel gedaan heb is hier de soft-rest optie uitgezet, vanwege problemen met mijn aeotec zwave usb stick
- als het goed is kan je met mqtt explorer nu topics zien ontstaan op jouw mqtt server

als bovenstaande werkt dan kan je met domoticz verder, je configureer hier een nieuwe 'hardware device'
4 zie stap 4 sectie 'Migrating from OpenZwave', let op dat je het veld 'Auto Discovery Prefix' tussen zwavejs-ui en domoticz hetzelfde houdt (in mijn geval is het 'homeassistant' , ookal is het voor domoticz ;) )
op het moment dat je de 'MQTT Auto Discovery Client Gateway with LAN' geconfigureerd, dan zie je dat de devices in domoticz aangemaakt zijn.

Zou wel voor de zekerheid een domoticz docker inrichten voordat je het op de 'productie' domoticz toepas.

wat betreft verschil tussen yml en yaml, ik heb consequent yml gebruikt (het maakt volgens mij in huidige
toepassing ook niet veel uit). Voor de volledigheid , je start een container op door in de folder /opt/<container> (waar ook jouw docker-compose.yml staat) te staan en vervolgens ' docker compose up -d' hiermee start je container op als daemon
toegepast op : Pi 4, PiOS als distro, alles via ssh sessie

docker compose is een add on op docker, je legt dan de parameters vast in een yml file. Je moet anders docker met veeeeeel switches aanroepen en met docker compose wordt gekeken naar yml file en daardoor ovezichtelijker. Je kan als je meer ervaring hebt ook afhankelijkheden van services hierin configureren. Dus bijvoorbeeld eerst MQTT opstarten, daarna zwavejs-ui en dan pas domoticz.

laat me weten als je nog vragen hebt :)
suc6

[ Voor 8% gewijzigd door shaowoo op 05-01-2024 11:28 ]

IT Freelancer since 2005, and still loving it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:28
Ik heb Mosquitto niet in docker de draaien, de rest wel. Gaf bij mij de minste problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
Helaas is het normale werkleven weer begonnen en heb ik (te)weinig tijd om hier op regelmatige basis mee bezig te zijn en zal nu weer op spaarzame momenten aan de slag gaan.

Ondertussen blijven suggesties en linkjes naar werkende oplossingen uiterst welkom, aangezien ik die op de spaarzame vrije momenten kan testen/uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-05 16:51
@lammerts Dank je wel, ik heb hetzelfde probleem en deze post heeft me weer iets verder geholpen.

Ik vond daardoor deze link voor het installeren van Mosquitto in docker met veel uitleg.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
@Aziona De Mosquitto link was nog niet bekend, ga ik binnenkort eens doornemen.
Ik heb ook op het domoticz forum e.e.a. lopen https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=42161
Maar ook hier kom ik moeizaam verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@lammerts ik heb geen PI waar zaken op draaien, maar een Chromebox met Debian erop, maar dat maakt voor dit verhaal niet uit. Ik draai ook alles in docker en ik heb een nieuwe container meestal binnen een kwartiertje draaien.

Er even vanuitgaande dat je docker, docker compose en Portrainer al hebt draaien.

In de basis doe ik eigenlijk altijd het volgende:
1. Verbinding maken met SSH (Putty)
2. Nieuwe map aanmaken in /opt/XXX (bijvoorbeeld /opt/Domoticz
3. Docker compose file aanmaken
4. Voorbeeld docker-compose file aanpassen en toevoegen.
5. Docker container uitvoeren
6. Klaar

Dat ziet er kwa commando's zo uit: (als voorbeeld Domoticz genomen)
code:
1
2
3
4
5
6
mkdir /opt/domoticz
cd /opt/domoticz
sudo nano docker-compose.yml
CTRL-C 
Y
docker-compose up -d

Verder maak ik zelf gebruik van de volgende containers:
Domoticz
Mosquitto

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 26-03-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
Eindelijk vandaag weer wat moed gevonden om e.e.a. weer op te pakken....... en wat schets mijn verbazing....... het werkt weer eens niet

Ik maak en docker-compose file aan in opt/domoticz dir. zet daar de sleutel voor mijn USB device en voor de instructie uit zoals aangegeven:

docker-compose.yml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
version: '3.3'

services:
  domoticz:
    image: domoticz/domoticz:stable
    container_name: domoticz
    restart: unless-stopped
    # Pass devices to container
    # devices:
    #   - "/dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00-port0:/dev/ttyACM0"
      - "/dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_CC_37_E9-if00-port0:dev/ttyUSB0"
    ports:
      - "8080:8080"
    volumes:
      - ./config:/opt/domoticz/userdata
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
      #- LOG_PATH=/opt/domoticz/userdata/domoticz.log

cmd:
docker-compose up -d
resultaat: -bash: docker-compose: command not found

cmd:
docker compose up -d
resultaat: yaml: line 4: did not find expected key

schiet mij maar lek 8)7

[mbr]Code tags houden het wat leesbaarder[/mbr]

Mijn excuus, was me niet bewust

[ Voor 4% gewijzigd door lammerts op 11-04-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12Monkeys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-03 21:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
Thanks...... Ik ga er induiken zodra ik wat meer tijd heb.
Pagina: 1