Vakantie-station voor twee jongvolwassenen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
Hallo mede-tweakers.

In 2024 gaat onze trouwe VW Polo (2004) vervangen worden. Toen we hem vijf jaar geleden hebben aangeschaft als eerste (bots)auto voor mijn vriendin was het idee dat we hem op zouden rijden. Nu ben ik echter bang dat dat met onze huidige km's nog wel 15 jaar kan duren, en zo lang kan ik niet wachten. Vandaar dat de Polo als cadeautje naar mijn zus gaat en wij op zoek zijn naar iets anders.

De situatie:
We zijn een stel van rond de 30 dat samen één auto heeft. Over het algemeen gaan we op de fiets naar werk en wonen we op loopafstand van alle winkels. De auto wordt dan ook voornamelijk gebruikt voor familiebezoek (1-2x per maand 120km enkele rit) en voor vakanties in Europa, ofwel weinig vaste km's en bijna alles op de snelweg. Vandaar dat we op zoek zijn naar een comfortabele auto waar je met plezier uren in kunt sturen. We hebben een budget van max. 20.000,- aan onszelf gegeven, maar het liefst blijven we daar significant onder (12-15k, meer geld voor vakanties :+ )

Het wensenlijstje:
  • Het liefst een stationwagen. Graag zouden we alle kampeer of wintersport spullen in de auto gooien als we met zijn tweeën op pad gaan. Als er vrienden mee gaan dan gooien we een bak op het dak
  • Niet te groot. We hebben een nogal dramatisch smal parkeervak voor de deur. Een 5-serie/e-Klasse/A6 formaat zou voor irritant nauwkeurig inmeetwerk tijdens het parkeren vragen. Het liefst formaatje A4/C-klasse/3-serie ...
  • Een beetje leuk vermogen. Aangezien we niet veel vaste km's maken maakt het verbruik niet zo uit. Het liefst iets 'leuks' aangezien de volgende auto vrijwel zeker een 'verstandige' keuze zal worden.
  • Automaat. En dan niet zo'n gerobotiseerde handbak.
  • Betrouwbaar. Ik kan redelijk zelf sleutelen en ben niet bang voor onderhoud, maar sta het liefst niet aan de kant met de auto als we ver van huis zijn. probleem-motoren e.d. sla ik graag over.
  • AWD is geen must-have, maar wel geprefereerd.
  • Adaptive cruise control, BLIS, Lane keeping assist, AEBS etc. zijn welkom, maar niet per see een must.
Wat zijn de opties (tot nu toe)?
De huidige lijst met opties is voortgekomen uit HONDERDEN iteraties van lijstjes en urenlange zoektochten. 8)7 Aangezien ik er nog niet uit ben kan de ervaring van mijn mede-Tweakers wellicht helpen om tot een keuze te komen. Voel vrij om een mening te vellen over de hieronder genoemde opties of iets totaal anders te opperen.

Saab 9-3 (2002-2011, 125.000-200.000km) [5000,- tot 6000,-]
De echte budget optie. De afgelopen jaren heb ik mijn vaders Saab gejat als we op vakantie gingen, en die heeft best een goede indruk achter gelaten. Oer degelijk, nooit langs de kant gestaan en heeft nooit gemopperd om de omstandigheden waar ik de auto aan heb onderworpen. Met nu bijna 230k op de teller is die pas net ingereden en de km's zijn er best redelijk in af te leggen. Met een beetje goed zoeken zijn ze nog wel eens 'goedkoop' te vinden, maar dat begint wel steeds lastiger te worden. Daarnaast zijn ze natuurlijk wel enorm saai. Er zit geen gevoel in het rijden en het vermogen is niet meer dan 'voldoende'. Het infotainment is ook erg gedateerd en laat zich niet makkelijk 'upgraden'.

Audi A4 B8 (2007-2015, 150.000-200.000km) [8000,- tot 13000,-]
De eerste 'leuke' auto. Van mijn vriendin mocht de B7 S4 niet :'( dus dan is dit second-best. De 1.8 TFSI sla ik over en de 2.0 TFSI zonder Quattro ook. Dan blijven de 3.2 en de 2.0 TFSI met Quattro over. De auto's zien er goed (tijdsloos) uit en komen met best leuke opties (pano-dak, ACC, etc.), al zijn die opties in het zuinige Nederland wel moeilijk te vinden. Daarnaast is er ook veel import waarvan de geschiedenis niet heel duidelijk is. Een goed exemplaar is dan ook lastig te vinden. Daarnaast is het infotainment ook niet het modernste meer dus zal ik al gauw m'n telefoon aan de voorruit hangen.

Volvo V60 T6 (2010-2018, 150.000-200.000km) [15000,- tot 19000,-]
Het zou de T6 moeten worden. De T4 heeft te weinig pit (en volgens de kenners een waardeloze automaatbak) en de 240PK van de T5 is zonde op enkel de voorwielen. De motor is een prachtige zes-in-lijn die zichzelf al meermaals heeft bewezen. Daarnaast is de Volvo (bijna altijd) een stuk rijker uitgerust dan de Audi. Het city-safety dat met deze auto werd geïntroduceerd maakt het dat BLIS, ACC, AEBS, etc. etc. bijna standaard is op alle auto's. De automaatbak zou op de T6 dan wel beter zijn, maar volgens velen niet geweldig. Ondanks het vermogen is het volgens de kenners een auto om rustig te rijden. Daarnaast is de T6 in Nederland niet veel verkocht en daardoor lastig te vinden. Het aanbod wordt nog schraliger wanneer je de polestar-edities weglaat, want die zouden echt hard geveerd zijn. Mocht ik er een kunnen vinden voor ~15k dan is het een mooie upgrade voor 2-3k meer dan de Audi, maar ze zijn al gauw 18-19k wat het toch wel een flinke duit meer maakt.

Mercedes-Benz C350e (2015-2017, 130.000-200.000km) [17500,- tot 20000,- +]
Op papier de ideale auto: elektrisch naar kantoor mocht het toch een keer onweren, voldoende pit om in 8u middenin de Alpen te staan en voldoende luxe en comfort om uitgerust uit te stappen. Naar mijn mening een mooi exterieur en een top interieur (als je de piano-zwarte uitvoering overslaat). Vaak met veel opties geleverd die al eerder zijn benoemd en toch wat frisser dan de andere auto's in het lijstje. Helaas is openbaar laden in het dorp een drama en is het voor de deur (appartement) lastig te regelen. Daarnaast lees ik in de reviews waar de auto's al wat meer ervaring hebben dat de accu na ongeveer 2 ton echt wel redelijk aan zijn einde is (<70% SOH). Combineer dat met de wijziging in MRB vanaf 2025, dan ben ik toch bang dat mijn auto over een jaar opeens economisch total-loss is, terwijl er eigenlijk nog niets echt mis is gegaan. Mochten de accu's nu voor een redelijke prijs vervangen kunnen worden had ik het niet zo'n probleem gevonden, maar wat ik al op het internet kan vinden wijst toch op een grap van 10.000,- + voor een nieuwe accu.

Audi S4 B8 (2007-2015, 160.000-200.000km) [16000,- tot 20000,- +]
Ik benoem hem even los van de A4, ondanks dat het hetzelfde platform is. Dezelfde auto als eerder omschreven, maar dan met de 3.0 TFSI. Leuk blok gekoppeld aan een leuke drijflijn. Daarnaast zijn de S4's beter bekleed met opties dan de A4. Naar mijn mening een top auto die voldoet aan de meeste van onze wensen. Maar voor een niet-geïmporteerd exemplaar met duidelijke onderhoudshistorie zit je toch al gauw tegen de 20k aan, en dan heb je een exemplaar met rond de 200.000 km op de teller. Dan is het toch de vraag of die 80 extra paarden de meerprijs waard zijn tegenover een goed aangeklede A4 3.2 FSI (als je hem kan vinden..)

Steunbetuigingen aan een of meerdere opties, slechte ervaringen, nieuwe opties/inzichten zijn allemaal enorm gewaardeerd. Bij voorbaat dank voor jullie input! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-08 01:15
Octavia RS, Leon Cupra ST, soort van budget Audi A3. BMW 330e, Golf/Passat GTE, als je op je werk kan laden is zo'n plug-in wel interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:34
Een Saab ga je nu toch niet meer kopen, dat merk is dood. Een goed aangeklede BMW 3 serie past ook wel in het lijstje denk ik?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:19
Hier een tevreden Saab rijder. Een 9-3 van de reeks 2003 en ouder heeft gewoon 2din dus daar knal je voor 300 euro een pioneer systeem in met airplay, etc. Er rijden er nog heel veel rond en voor het bedrag wat je noemt vindt je echt wel wat leuks, maar de exemplaren met weinig km’s raken wel een beetje op. Gelukkig gaan de meeste heel lang mee ;). Alleen zijn ze misschien wel wat groot? De 9-3’s zijn 4,63m. En een nadeel: je ritjes worden weer wat duurder want ze rijden niet bepaald zuinig. Ik heb er lpg in maar dat doe je natuurlijk niet snel met jouw verwachte km’s.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:26

-tom-562

Oliesjeik

Leg je een ook geld apart coor onderhoud? Je hebt nu niet echt de meest goedkope onderhoudsvriendelijke auto's gekozen.
Ik zou ook eens kijken in de hoek van de Honda Accord (neem de 2.4) of de Mazda 6

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
Jullie hebben een auto die heel weinig gebruikt wordt? En willen een luxe station terug kopen?

Ik zou zelf haast kijken voor een jonge 2e hands Dacia.

Of, wat een oud collega van mij ook deed. Geen auto en huren wanneer er eentje nodig is. Denk dat je ruim goedkoper uit gaat zijn.
Grotere auto is ook duurder in verzekering en wegenbelasting. Die staat dan eigenlijk grotendeels voor de deur. Natuurlijk bloed zonde van het geld. Wat je naar eigen zeggen weer in vakanties kunt steken. :+
Huren geeft natuurlijk wel meer planning als je ergens heen wilt. Dat wel.

Anders:
Toyota Auris station, Kia Niro om wat opties te noemen. Of inderdaad de Volvo V60/V40.
Probeer uit de tekst te begrijpen waarom jullie kijken naar de eigen genoemde auto's.

Zelf sleutelen is overigens leuk, maar hoe verder je van brandstof motoren af gaat, des te minder je uiteindelijk zelf kan en mag doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Arunia op 05-01-2024 07:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:36
Arunia schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:59:
Jullie hebben een auto die heel weinig gebruikt wordt? En willen een luxe station terug kopen?

Of, wat een oud collega van mij ook deed. Geen auto en huren wanneer er eentje nodig is. Denk dat je ruim goedkoper uit gaat zijn.
Grotere auto is ook duurder in verzekering en wegenbelasting. Die staat dan eigenlijk grotendeels voor de deur. Natuurlijk bloed zonde van het geld. Wat je naar eigen zeggen weer in vakanties kunt steken. :+

Anders:
Toyota Auris station, Kia Niro om wat opties te noemen. Of inderdaad de Volvo V60/V40.
Probeer uit de tekst te begrijpen waarom jullie kijken naar de eigen genoemde auto's.

Zelf sleutelen is overigens leuk, maar hoe verder je van brandstof motoren af gaat, des te minder je uiteindelijk zelf kan en mag doen.
+1
Voor 1-2 keer per maand kan je beter een car share auto meenemen. Greenwheels/mywheels. Of doe mee met een deelauto initiatief in de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Wat dacht je van een Opel Astra ST 1.6 Turbo? Iets zoals deze . Voldoet aan al je eisen op de AWD na, maar heb je wel een lekker recente auto (met alle voordelen daarvan).

Mijn broer heeft ene V60 T6, heerlijke auto. Hij is zacht geveerd, voldoende snel. Niet heel ruim van binnen en de tand-des-tijds komt langzaamaan door het interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-09 22:58
RobKJ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:17:
Wat dacht je van een Opel Astra ST 1.6 Turbo? Iets zoals deze . Voldoet aan al je eisen op de AWD na, maar heb je wel een lekker recente auto (met alle voordelen daarvan).

Mijn broer heeft ene V60 T6, heerlijke auto. Hij is zacht geveerd, voldoende snel. Niet heel ruim van binnen en de tand-des-tijds komt langzaamaan door het interieur.
Ik zou ook een V60 overwegen inderdaad.
Ben overigens benieuwd welk modeljaar V60 je bedoelt wanneer de tand des tijds te voorschijn komt? Interieur van het 2019+ model is hetzelfde als alle huidige Volvo modellen op de EX30 na? :)

Mijn persoonlijke shortlist zou zijn:

Volvo V60
Audi A4 Avant
BMW 3 Serie Touring

Dat zijn overigens de modellen waar ik zelf naar kijken komende van mijn huidige V40 uit 2018.

[ Voor 8% gewijzigd door Inverted_World op 05-01-2024 08:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-08 21:36

WWJD

*pluh*

AWD + Automaat? Subaru (Forester) al eens bekeken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 11:19

Anders:

De Auris is inderdaad ook een fraaie optie. De hybride stations waren lang ook erg populair in de lease. Zeer laag verbruik en zeer weinig problemen. Niet de stilste auto's (in ieder geval die met de wat kleinere motoren) maar wel veel waar voor je geld.

@TS: Probeer voor jezelf ook in te schatten hoeveel al dat vermogen je waard is icm hoeveel je ook echt rijdt. Dat je in 8 uur in de alpen kan zijn met een Mercedes is leuk, maar met een iets minder vlotte auto ga je er echt niet veel langer over doen. En ook in Duitsland zijn er veel wegen waar je maar 130 mag. Als je 3x per jaar een flinke auto-vakantie plant dan betekent dat in praktijk dat de auto de rest van het jaar nauwelijks de 100km/u (alleen die paar avonden na 19:00 130km/u) gaat overschrijden. Dat is een hoop afschrijving voor een paar luxe vakanties per jaar...

PS: Zelf rij ik ook nauwelijks meer, ben nu van vakantie naar vakantie aan het bekijken "hou ik de auto nog een keer of doe ik hem nu echt weg" (105 euro wb, 35 euro verzekering, +/- 100 euro onderhoud zorgt er al voor dat ik een kleine 250 euro / maand kwijt ben voor ik ook nog maar een km gereden heb. Van 3000 euro per jaar kan je ook veel moois huren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ga met jouw budget niet voor een van de Audi's en al helemaal niet voor de S4. Ik heb naar beide auto's gezocht en je bent goed geld kwijt om die auto's netjes te houden, met name bij de S4 zit je met een aantal kettingen in de motor, olieschraapveren, vervuiling van de inlaatkleppen, quattro tussendifferentieel en bij de automaat ook met de mechatronica. Dat kost je per categorie een paar 1000 euro om te laten repareren los van het gebruikelijke onderhoud.

Nog los daarvan zijn de andere genoemde auto's zoals de Octavia en de Passat veel ruimer van binnen met dezelfde buitenmaten, scheelt een hoop proppen op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Inverted_World schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:20:
[...]

Ik zou ook een V60 overwegen inderdaad.
Ben overigens benieuwd welk modeljaar V60 je bedoelt wanneer de tand des tijds te voorschijn komt? Interieur van het 2019+ model is hetzelfde als alle huidige Volvo modellen op de EX30 na? :)

Mijn persoonlijke shortlist zou zijn:

Volvo V60
Audi A4 Avant
BMW 3 Serie Touring

Dat zijn overigens de modellen waar ik zelf naar kijken komende van mijn huidige V40 uit 2018.
Excuus, las V70 :$ . V60 heeft nog een prima interieur inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
Zonder op de details in te gaan... uit jouw lijstje: de Volvo, zonder twijfel. Betrouwbaar, ruim en nog redelijk voordelig in onderhoud vergeleken met de rest, zeker de Duitsers zijn allemaal duur in onderhoud en dat gaan ze nodig hebben... en Saab? Seriously?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou eerder voor een Audi A4 sedan gaan dan diezelfde als station (want je wint bij een kleine station maar heel weinig extra ruimte, zeker voor 2 man aan bagage), maar ik zou voor jouw budget zonder twijfel voor Volvo kiezen, en die hebben niet zo gek veel opties in sedans.
Voor de wintersport helemaal, Volvo's zijn 100% winterklaar en binnen 20k kun je er genoeg vinden die alles van stuurverwarming tot verwarmde spiegels hebben.

Ik rij zelf een V70 uit 2009 en die rijdt heerlijk en ziet er nog heel modern uit, het enige dat een beetje achter begint te lopen is de radio (die helaas ook niet zomaar te vervangen is door een unit met AA/Carplay). Maar ik weet nu al 100% zeker dat mijn volgende auto een Volvo gaat zijn, want ik heb nog nooit een ander merk gezien dat zo consequent comfortable én lekker snel is binnen de prijsklasse waar Volvo zich in begeeft.
Audi is meteen een stuk duurder in onderhoud en hoewel dat ook luxe auto's zijn hebben ze niet het 'Volvogevoel' waar je instapt en meteen de buitenwereld vergeet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:14
Ik snap de gedachtegang van TS (@koen0s) wel, omdat zijn vader ook een Saab heeft en deze goed bevalt.
Wat TS echter wel moet meenemen is hoe het onderhoud van Saab verder gaat zijn, natuurlijk kun je voor de periodieke onderhoudsintervallen naar een standaard garage op de hoek gaan. Maar hoe ga je aan onderdelen komen straks? Als je daar zekerheid in hebt, waarom niet? Als je dat niet weet zou ik er niet zo snel voor kiezen.

Als autofanaat zou mijn hart direct sturen richting de S4. De 3.0 TFSI is echt een monster. Maar ook qua onderhoud helaas en dus logisch gekeken absoluut geen goede optie, tenzij je veel geld wilt stukslaan op onderhoud. Daarbij zijn deze in de verzekering knetterduur (want diefstalgevoelig)

Logische keuze uit het lijstje zou dan dus de Volvo zijn. (wellicht import vanuit DE?)

Wellicht kun je ook kijken naar een VW Golf Variant? Heb zelf jaren in de Golf 7.5 (dus de facelift van de 7 gereden, lease) en dat vond ik echt een bijzonder prettige en comfortabele auto. Met DSG uiteraard en 1.5 TSI motor (150PK) Erg ruime kofferbak ook.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PureLOOD
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:03
Ik zou toch echt kijken naar de wat minder 'premium' opties, die kunnen nog steeds heel leuk smoelen en rijden. Denk aan:

Seat Leon station
Kia Ceed station
Ford Focus station

dan kun je voor 15k+ echt een volle uitrusting kiezen, met weinig km's en misschien zelfs nog garantie (Kia)

of nog degelijker, een Toyota auris/ corolla

Ik rijd op dit moment zelf een e91 (BMW 3 serie). Deze is al wat meer op leeftijd, voorlopig nog prima verder, maar bovenstaande opties, is wel waar ik naar zou kijken als ik nu wat anders zou moeten.

Een wat nieuwere 3 serie is ook leuk, maar daar hangt toch een wat ander prijskaartje aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen0s
Wat fijn dat iedereen op vrijdagmorgen nog zo hard aan het werk is.. voor mij :+ Bedankt voor alle input zover! Ik zal proberen op iedereen hieronder te reageren om wat meer context te geven.
Harry Nak schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 04:29:
Octavia RS, Leon Cupra ST, soort van budget Audi A3. BMW 330e, Golf/Passat GTE, als je op je werk kan laden is zo'n plug-in wel interessant.
Skoda heb ik naar gekeken, maar de RS versies zijn erg lastig in Nederland te vinden. En die exclusiviteit komt dan weer met een prijskaartje waar je 'liefhebber' voor moet zijn.. Zelfde verhaal voor de Leon Cupra station (staat er hier een in de buurt, wel een mooie auto). Golf GTE heb ik naar gekeken want die zijn vaak ook rijk uitgerust. Passat is mij wat te groot qua formaat (is zelfde formaat als A6 dacht ik? A4 is meer een Golf variant), en ben ook van mening dat de 1.4TSI wat klein is voor zo'n grote auto als de batterij leeg is. BMW al een tijdje niet meer naar gekeken, maar toen ik dat wel deed was het over het algemeen zo dat je voor dezelfde prijs ongeveer een ton meer op de teller hebt staan dan bij de andere opties.
sig69 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 04:43:
Een Saab ga je nu toch niet meer kopen, dat merk is dood. Een goed aangeklede BMW 3 serie past ook wel in het lijstje denk ik?
Dat valt dus wel mee met Saab. Mijn vader heeft er twee gekocht voor een spotprijs een jaar of 7 geleden. Nu iedereen doorheeft dat de onderdelen nog gewoon beschikbaar zijn stijgen de prijzen enorm. Las zelfs een artikel laatst dat we Saabs uit Duitsland importeren omdat ze hier zo populair zijn. :o

Net als hierboven: BMW blijkt een stuk duurder dan de andere merken. Ik vond de 320i/328i GT best interessant omdat hij best veel beenruimte achterin zou hebben voor het formaat, en anders de 328 xi station. Maar een goed exemplaar binnen het budget vinden vond ik lastig. Maar voel je vrij om het tegendeel te bewijzen. O+
Valorian schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:50:
Hier een tevreden Saab rijder. Een 9-3 van de reeks 2003 en ouder heeft gewoon 2din dus daar knal je voor 300 euro een pioneer systeem in met airplay, etc. Er rijden er nog heel veel rond en voor het bedrag wat je noemt vindt je echt wel wat leuks, maar de exemplaren met weinig km’s raken wel een beetje op. Gelukkig gaan de meeste heel lang mee ;). Alleen zijn ze misschien wel wat groot? De 9-3’s zijn 4,63m. En een nadeel: je ritjes worden weer wat duurder want ze rijden niet bepaald zuinig. Ik heb er lpg in maar dat doe je natuurlijk niet snel met jouw verwachte km’s.
Geen idee dat dat 2-din was, heb nog nooit een Saab gezien met niet-standaard radio. Misschien durft niemand dat Zweedse design te onderbreken.. :+ Goed om te weten, bedankt! Lengte ben ik niet zo bang voor, krijg de Saab van mijn vader ook in mijn parkeerplekje gepropt, gelukkig is die niet zo breed. lpg is inderdaad niet interessant voor ons.
-tom-562 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:58:
Leg je een ook geld apart coor onderhoud? Je hebt nu niet echt de meest goedkope onderhoudsvriendelijke auto's gekozen.
Ik zou ook eens kijken in de hoek van de Honda Accord (neem de 2.4) of de Mazda 6
Onderhoud hou ik rekening mee ja. Ik ben eerder bang voor de afschrijving van een nieuwere bolide, vandaar auto's met een beetje leeftijd. Honda Accord nooit echt naar gekeken, waarschijnlijk vanwege de ervaring in mijn achterhoofd met oudere hondatjes die toch best veel interieurgeluid hebben op de snelweg. Wellicht is dat een verkeerde aanname.. Mazda heeft op de lijst gestaan maar is er weer vanaf gegooid omdat Mazda niet echt een automaat-merk is. Daarnaast hebben ze heel lang een gedateerd interieur gehad, waardoor auto's uit 2010-2014 (geloof ik?) er echt veel ouder uit zien dan de andere genoemde opties. Van buiten wel mooie auto's om naar te kijken 8)

Anders:

Dacia.. :r

Huren overwegen we niet omdat we de luxe van altijd de auto kunnen pakken wat waard vinden. Daarnaast vraag ik me af hoeveel je potentieel bespaard als je 10-12k vakantie kilometers meetelt.

Toyota en Kia zijn op zich prima opties, maar staan eerder op het lijstje voor de 'verstandige' auto in de toekomst. En je hebt inderdaad gelijk m.b.t. zelf onderhoud uitvoeren. Naast het feit dat ik minder kan (en wil) doen, zijn de elektrische componenten vaak nog erg duur ook.. Een kapotte omvormer of batterij zijn altijd vervang-klusjes i.p.v. repareren en lopen enorm in de papieren.
RobKJ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:17:

Wellicht iets om in het achterhoofd te houden de Opel. Op mijn vorige werk hadden we er een als poolauto en die reed best oké. Enige dat toen echt minder was, waren de safety-features. Die waren veelste gevoelig en hadden daardoor te vaak false-positives. Waren ze in 2018 al overgenomen door PSA? :+

Goed om een positieve ervaring te horen over de Volvo. :) Qua binnenruimte is het belangrijkst dat er snowboard in de lengte in passen zodra de stoelen ingeklapt zijn. Anders is het altijd nodig om met skibox op wintersport te gaan, en dat zou ik zonde vinden als we maar met z'n tweeën zijn. Maar een beetje beenruimte op de achterbank is ook belangrijk, zou ik bij een proefrit moeten bekijken.
WWJD schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:38:
AWD + Automaat? Subaru (Forester) al eens bekeken? ;)
Heeft mijn vriendin haar veto al tegen uitgesproken vanwege het uiterlijk.. :+ Ik vind hem zelf stiekem ook wel wat te hoog op zijn poten staan.
Valorian schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:55:
[...]

De Auris is inderdaad ook een fraaie optie. De hybride stations waren lang ook erg populair in de lease. Zeer laag verbruik en zeer weinig problemen. Niet de stilste auto's (in ieder geval die met de wat kleinere motoren) maar wel veel waar voor je geld.

@TS: Probeer voor jezelf ook in te schatten hoeveel al dat vermogen je waard is icm hoeveel je ook echt rijdt. Dat je in 8 uur in de alpen kan zijn met een Mercedes is leuk, maar met een iets minder vlotte auto ga je er echt niet veel langer over doen. En ook in Duitsland zijn er veel wegen waar je maar 130 mag. Als je 3x per jaar een flinke auto-vakantie plant dan betekent dat in praktijk dat de auto de rest van het jaar nauwelijks de 100km/u (alleen die paar avonden na 19:00 130km/u) gaat overschrijden. Dat is een hoop afschrijving voor een paar luxe vakanties per jaar...

PS: Zelf rij ik ook nauwelijks meer, ben nu van vakantie naar vakantie aan het bekijken "hou ik de auto nog een keer of doe ik hem nu echt weg" (105 euro wb, 35 euro verzekering, +/- 100 euro onderhoud zorgt er al voor dat ik een kleine 250 euro / maand kwijt ben voor ik ook nog maar een km gereden heb. Van 3000 euro per jaar kan je ook veel moois huren...
Het vermogen is 100% 'voor de leuk', het is inderdaad geen praktische meerwaarde. En dan is het inderdaad de vraag hoeveel dat waard is.. We hebben best wat besteedbaar inkomen en doen al jaren best zuinig, er mag dus best een keer een wat minder 'verstandige' keuze worden gemaakt. Maar het moet inderdaad niet te gek worden, maar wat is te gek?? B) Qua kosten zal het altijd even slikken worden. We betalen nu 36,- wb en 45,- verzekering. Onderhoud doe ik veelal zelf aan het polo'tje en is gemiddeld 3-400 per jaar. Dat lukt met geen enkele andere auto natuurlijk meer.

Belangrijkst is minimaal geluid in de binnen cabine en een rustig lopend motortje zodat de lange stukken comfortabel kunnen worden afgelegd. Vandaar dat ik meer naar de Duitse auto's kijk dan Japans, die zijn vaak toch wat luidruchtiger van binnen en gecombineerd met zuinigere maar luidruchtigere motoren. Ik heb nog een poging gedaan voor een Lexus GS300/GS430 maar dat was weer teveel een oude-lullen auto |:(
Kaalus schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:01:
Ga met jouw budget niet voor een van de Audi's en al helemaal niet voor de S4. Ik heb naar beide auto's gezocht en je bent goed geld kwijt om die auto's netjes te houden, met name bij de S4 zit je met een aantal kettingen in de motor, olieschraapveren, vervuiling van de inlaatkleppen, quattro tussendifferentieel en bij de automaat ook met de mechatronica. Dat kost je per categorie een paar 1000 euro om te laten repareren los van het gebruikelijke onderhoud.

Nog los daarvan zijn de andere genoemde auto's zoals de Octavia en de Passat veel ruimer van binnen met dezelfde buitenmaten, scheelt een hoop proppen op vakantie.
Daar ben ik ook bang voor. De B7 S4 zou een stuk betrouwbaarder en goedkoper in onderhoud zijn, ongeacht de V8. Maar 1 op 6/7 rijden kon ik haar niet van overtuigen.. :'( Waarschijnlijk ook de reden waarom veel S4's geen duidelijke onderhoudshistorie hebben en veelal geadverteerd worden zonder platen op de auto zodat je de historie niet kan opzoeken.. 8)7

Heeft de Passat niet de buitenmaten van een A6 ipv A4? Zo niet dan voel ik me erg dom.
MicGlou schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:49:
Zonder op de details in te gaan... uit jouw lijstje: de Volvo, zonder twijfel. Betrouwbaar, ruim en nog redelijk voordelig in onderhoud vergeleken met de rest, zeker de Duitsers zijn allemaal duur in onderhoud en dat gaan ze nodig hebben... en Saab? Seriously?
Wat is er mis met Saab als je wel in de nopjes bent van Volvo? :o Zijn toch merken die veelal dezelfde visie hebben (hadden) qua auto's bouwen en niet veel van elkaar verschillen in rij-ervaring.
Oon schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:58:
Ik zou eerder voor een Audi A4 sedan gaan dan diezelfde als station (want je wint bij een kleine station maar heel weinig extra ruimte, zeker voor 2 man aan bagage), maar ik zou voor jouw budget zonder twijfel voor Volvo kiezen, en die hebben niet zo gek veel opties in sedans.
Voor de wintersport helemaal, Volvo's zijn 100% winterklaar en binnen 20k kun je er genoeg vinden die alles van stuurverwarming tot verwarmde spiegels hebben.

Ik rij zelf een V70 uit 2009 en die rijdt heerlijk en ziet er nog heel modern uit, het enige dat een beetje achter begint te lopen is de radio (die helaas ook niet zomaar te vervangen is door een unit met AA/Carplay). Maar ik weet nu al 100% zeker dat mijn volgende auto een Volvo gaat zijn, want ik heb nog nooit een ander merk gezien dat zo consequent comfortable én lekker snel is binnen de prijsklasse waar Volvo zich in begeeft.
Audi is meteen een stuk duurder in onderhoud en hoewel dat ook luxe auto's zijn hebben ze niet het 'Volvogevoel' waar je instapt en meteen de buitenwereld vergeet.
Bedankt voor het delen van je ervaring. :) Dat Volvo-gevoel moet ik nog ervaren, ik heb altijd aangenomen dat het redelijk vergelijkbaar is met Saab. Infotainment is wel een dingetje bij Volvo's. Dat tot voor kort het middenconsole voor 75% uit nummertoetsen bestond is wel erg gedateerd.. :+

De reden voor station over sedan is dat je toch wat makkelijker voorwerpen meeneemt met een 'rare' dimensie. Ik heb toch wel eens gehad dat ik dingen in mijn Polo kreeg die ik nooit in mijn vaders Saab gepropt zou kunnen krijgen. Het komt niet vaak voor, maar heeft daardoor wel de voorkeur. Niet dat ik niet naar sedans heb gekeken, Volvo S60, Audi A5 sportback, BMW 3-serie GT staan allemaal op het tweede lijstje..
DonJunior schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:59:
[...]

Ik snap de gedachtegang van TS (@koen0s) wel, omdat zijn vader ook een Saab heeft en deze goed bevalt.
Wat TS echter wel moet meenemen is hoe het onderhoud van Saab verder gaat zijn, natuurlijk kun je voor de periodieke onderhoudsintervallen naar een standaard garage op de hoek gaan. Maar hoe ga je aan onderdelen komen straks? Als je daar zekerheid in hebt, waarom niet? Als je dat niet weet zou ik er niet zo snel voor kiezen.

Als autofanaat zou mijn hart direct sturen richting de S4. De 3.0 TFSI is echt een monster. Maar ook qua onderhoud helaas en dus logisch gekeken absoluut geen goede optie, tenzij je veel geld wilt stukslaan op onderhoud. Daarbij zijn deze in de verzekering knetterduur (want diefstalgevoelig)

Logische keuze uit het lijstje zou dan dus de Volvo zijn. (wellicht import vanuit DE?)

Wellicht kun je ook kijken naar een VW Golf Variant? Heb zelf jaren in de Golf 7.5 (dus de facelift van de 7 gereden, lease) en dat vond ik echt een bijzonder prettige en comfortabele auto. Met DSG uiteraard en 1.5 TSI motor (150PK) Erg ruime kofferbak ook.
Onderdelen zijn inderdaad geen probleem bij Saab. Specialisten zijn ook nog gewoon open.

Golf heb ik ook naar gekeken. Ik dacht toen ik keek dat de 1.5TSI modellen nog best aan de prijs waren, maar is al wel even geleden. Verder naar de GTI/R gekeken, aangezien het op papier toch wel erg leuke auto's zijn (redelijk praktisch met een fijne motor/bak). Maar naast dat ze echt te duur zijn geworden (25k voor een net exemplaar is geen gek getal), is het ook vrijwel onmogelijk om een auto te vinden die niet is afgetrapt. Ik ga nog eens naar het aanbod Golf variants kijken..
PureLOOD schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:37:
Ik zou toch echt kijken naar de wat minder 'premium' opties, die kunnen nog steeds heel leuk smoelen en rijden. Denk aan:

Seat Leon station
Kia Ceed station
Ford Focus station

dan kun je voor 15k+ echt een volle uitrusting kiezen, met weinig km's en misschien zelfs nog garantie (Kia)

of nog degelijker, een Toyota auris/ corolla

Ik rijd op dit moment zelf een e91 (BMW 3 serie). Deze is al wat meer op leeftijd, voorlopig nog prima verder, maar bovenstaande opties, is wel waar ik naar zou kijken als ik nu wat anders zou moeten.

Een wat nieuwere 3 serie is ook leuk, maar daar hangt toch een wat ander prijskaartje aan
BMW is inderdaad duur.. maar waarom? Komt niet meer door de betrouwbaarheid 8)7

Kia/Ford hebben vaak kleinere motoren, het liefst heb ik een rustig lopende motor met een beetje koppel, en dan zit je al gauw aan de 2L. Daarnaast heeft de Focus ST de uitlaten in het midden zitten geloof ik. Als ik een station koop dan graag een afneembare trekhaak voor een fietsendrager.

[ Voor 6% gewijzigd door koen0s op 05-01-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
@koen0s De reden dat ik Dacia noem (veel voor weinig, met uiteraard de bijbehorende "kwaliteit" (motorisch uiteraard niet) is omdat je zelf eigenlijk vrij weinig aan geeft in je openingspost. Niet rottig bedoeld uiteraard.

Als je weinig rijdt is het totaal niet nuttig om een hele dure auto te kopen. Vandaar. Dan kun je bijna nieuw kopen. Maar snap absoluut je emoticon. :+ Mijn vrouw heeft de bestelde auto van haar vader overgenomen nadat hij overleed en haar moeder de auto echt te groot vond. Ze is er heel blij mee in tegenstelling tot wat ze daarvoor riep toen hij nog leefde. De auto is overigens een Dacia Duster. :P
Mooie auto, maar zou zelf die keuze ook niet gemaakt hebben. Behalve dat ze hem gekregen heeft.

Andere opties die ik aan heb gegeven zijn inderdaad veilige, maar zeker goede opties. Weinig problemen, maar ook wel eerder saai.

Rij nu overigens lease in een Skoda Scala. Niet al te groot, maar wel redelijk wat ruimte in de achterbak. Maar mis wel de ruimte uit de C4 grand picasso bijvoorbeeld, maar dat was ook echt met alle problemen een typische Franse auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-09 20:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@koen0s Ik zou eerlijk gezegd gaan voor de Outlander PHEV. 4wd, automaat, relatief zuinig met het hybride systeem, ruim, luxe en relatief betrouwbaar. En als klap op de vuurpijl ook nog eens ruim binnen budget.

Even breed als een Octavia zeg maar.

In jullie geval een leuk setje ledrails, bullbars + skidplate erop en offroad banden.. en je kunt nog aardig offroad ook.

[ Voor 48% gewijzigd door Falcon op 05-01-2024 11:40 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:20
Falcon schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:33:
@koen0s Ik zou eerlijk gezegd gaan voor de Outlander PHEV. 4wd, automaat, relatief zuinig met het hybride systeem, ruim, luxe en relatief betrouwbaar. En als klap op de vuurpijl ook nog eens ruim binnen budget.
Ik weet niet of dat een verstandige keus is. Ruim, luxe zijn ze, maar zuinig alleen als je hem ook regelmatig aan de lader hangt en kortere stujkken rijdt. Ik weet niet of TS die mogelijkheid heeft om thuis te laden. Daarnaast gaat straks de MRB flink omhoog voor dit soort autos omdat de C02 korting er af gaat. Je zit dan wel met een behoorlijk zware auto, dus dat wordt flink betalen. Gezien het weinige aantal km's dat TS rijdt, worden dat dan wel dure kilometers. Ook verwacht ik dat de restwaarde flink in zal zakken op het moment dat je veel meer Mrb moet gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als een Volvo V60 in je lijst staat, kun je ook een Ford Mondeo overwegen. Alhoewel ik de maatverschillen tussen A6/Passat/5-serie/Mondeo/V60 niet scherp heb, lijken me het allemaal vrij grote auto's (lees D-segment). Ik snap dan niet dat de V60 wel in je parkeervak zou passen.

Misschien, heel iets anders, een S-max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou dan eerder naar een Volvo XC60 kijken. Dat is echt een onder gewaardeerde wagen. Rijdt goed en berg aan bagageruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Twardt schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Ik weet niet of dat een verstandige keus is. Ruim, luxe zijn ze, maar zuinig alleen als je hem ook regelmatig aan de lader hangt en kortere stujkken rijdt. Ik weet niet of TS die mogelijkheid heeft om thuis te laden. Daarnaast gaat straks de MRB flink omhoog voor dit soort autos omdat de C02 korting er af gaat. Je zit dan wel met een behoorlijk zware auto, dus dat wordt flink betalen. Gezien het weinige aantal km's dat TS rijdt, worden dat dan wel dure kilometers. Ook verwacht ik dat de restwaarde flink in zal zakken op het moment dat je veel meer Mrb moet gaan betalen.
True, maar goed de prijs is ook flink minder.

@koen0s Nog leuke alternatieven zijn de Hyundai Tucson en de Jeep Renegade (klein)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:22
@koen0s
Ik lees tussen de regels door 'ik wil gewoon die Saab'... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
Arunia schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:33:
@koen0s De reden dat ik Dacia noem (veel voor weinig, met uiteraard de bijbehorende "kwaliteit" (motorisch uiteraard niet) is omdat je zelf eigenlijk vrij weinig aan geeft in je openingspost. Niet rottig bedoeld uiteraard.

Als je weinig rijdt is het totaal niet nuttig om een hele dure auto te kopen. Vandaar. Dan kun je bijna nieuw kopen. Maar snap absoluut je emoticon. :+ Mijn vrouw heeft de bestelde auto van haar vader overgenomen nadat hij overleed en haar moeder de auto echt te groot vond. Ze is er heel blij mee in tegenstelling tot wat ze daarvoor riep toen hij nog leefde. De auto is overigens een Dacia Duster. :P
Mooie auto, maar zou zelf die keuze ook niet gemaakt hebben. Behalve dat ze hem gekregen heeft.

Andere opties die ik aan heb gegeven zijn inderdaad veilige, maar zeker goede opties. Weinig problemen, maar ook wel eerder saai.

Rij nu overigens lease in een Skoda Scala. Niet al te groot, maar wel redelijk wat ruimte in de achterbak. Maar mis wel de ruimte uit de C4 grand picasso bijvoorbeeld, maar dat was ook echt met alle problemen een typische Franse auto.
Citroën :r
Oke dat was de laatste :+ (ik hoop dat je het niet te serieus neemt)

Een vriend van mij heeft ook een C4 (niet grand picasso). En ondanks dat op papier alles erin zit, werkt het gewoon een stuk minder dan een 'premium' auto. Daar zou ik me teveel aan storen en daarom valt Frans helaas af. (508 vind ik nog best een mooie auto, maar durf het niet aan)
Falcon schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:33:

Even breed als een Octavia zeg maar.

In jullie geval een leuk setje ledrails, bullbars + skidplate erop en offroad banden.. en je kunt nog aardig offroad ook.
Bijzonder hoe goedkoop die zijn voor een auto uit 2018/2019, had ik niet verwacht. Helaas spreek ik mijn veto uit over alles dat SUV is. :+ (wat een zeikerd, ik weet het)

Ik ben tegenstander van onnodig hoge auto's en beperk mezelf daardoor tot hatchbacks, sedans, en stations (en 4-deurs coupés, maar dat is gewoon een 'gekke' sedan).
Twardt schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:40:
[...]

En ook dit ^ wilde het geen tweede keer typen. Beetje hetzelfde verhaal als de c350e.
kdekker schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:41:
Als een Volvo V60 in je lijst staat, kun je ook een Ford Mondeo overwegen. Alhoewel ik de maatverschillen tussen A6/Passat/5-serie/Mondeo/V60 niet scherp heb, lijken me het allemaal vrij grote auto's (lees D-segment). Ik snap dan niet dat de V60 wel in je parkeervak zou passen.

Misschien, heel iets anders, een S-max.
v60 is wel een maatje kleiner dan de andere genoemde auto's. In ieder geval de generatie waar ik het over heb, de nieuwste modellen zijn een vervanger van de V70 geloof ik en daarmee weer een stukje groter geworden.
Sethro schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:44:
Ik zou dan eerder naar een Volvo XC60 kijken. Dat is echt een onder gewaardeerde wagen. Rijdt goed en berg aan bagageruimte.
SUV :'(
Heb er wel naar gekeken, maar zie niet wat de auto mij bied voor een 'gezin' van twee, behalve meer brandstofverbruik.
hoevenpe schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:49:
@koen0s
Ik lees tussen de regels door 'ik wil gewoon die Saab'... ;)
Mijn vader zou trots zijn :D
Maar nee, liever eigenlijk een 'leukere' auto. Ondanks dat de Saab betrouwbaar is en 'redelijk' comfortabel, ben ik op zoek naar wat meer spanning en sensatie in mijn leven. En de leuke Saabs (aero) zijn echt duur aan het worden, en dan zijn ze simpelweg gedateerd voor het geld dat ze vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@koen0s Kwam toevallig nog deze tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 21:59
koen0s schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 02:47:
• Betrouwbaar. Ik kan redelijk zelf sleutelen en ben niet bang voor onderhoud, maar sta het liefst niet aan de kant met de auto als we ver van huis zijn. probleem-motoren e.d. sla ik graag over.
Als je niet langs de kant van de weg stil komen te staan met een oudere auto dan moet je gewoon flink en goed (preventief) onderhoud doen. In je lijstje staan de dikke Duitse luxe modellen en die zullen in onderhoud niet goedkoop zijn. Maar dan krijg je er ook wel wat voor terug. Zoek vooral een goede specialist die de auto met je in goede conditie kan houden.
• AWD is geen must-have, maar wel geprefereerd.
Voor de wintersport? Daar heb je het vrijwel nooit nodig. Het voegt verder vooral gewicht (dus hogere MRB) en complexiteit (potentieel hogere onderhoudskosten) toe. Ik zou het laten zitten tenzij het nodig is om de PKs op het asfalt te brengen (in een snelle Audi hoort Quattro).
Wat zijn de opties (tot nu toe)?
Saab 9-3 (2002-2011, 125.000-200.000km) [5000,- tot 6000,-]
De echte budget optie. De afgelopen jaren heb ik mijn vaders Saab gejat als we op vakantie gingen, en die heeft best een goede indruk achter gelaten. Oer degelijk, nooit langs de kant gestaan en heeft nooit gemopperd om de omstandigheden waar ik de auto aan heb onderworpen. Met nu bijna 230k op de teller is die pas net ingereden en de km's zijn er best redelijk in af te leggen. Met een beetje goed zoeken zijn ze nog wel eens 'goedkoop' te vinden, maar dat begint wel steeds lastiger te worden. Daarnaast zijn ze natuurlijk wel enorm saai. Er zit geen gevoel in het rijden en het vermogen is niet meer dan 'voldoende'. Het infotainment is ook erg gedateerd en laat zich niet makkelijk 'upgraden'.
Als je al heel wat kilometers in de 9-3 hebt afgelegd en je bent op zoek naar iets nieuws en leuks, dan kun je deze wel laten varen.
Audi A4 B8 (2007-2015, 150.000-200.000km) [8000,- tot 13000,-]
De eerste 'leuke' auto. Van mijn vriendin mocht de B7 S4 niet :'( dus dan is dit second-best. De 1.8 TFSI sla ik over en de 2.0 TFSI zonder Quattro ook. Dan blijven de 3.2 en de 2.0 TFSI met Quattro over. De auto's zien er goed (tijdsloos) uit en komen met best leuke opties (pano-dak, ACC, etc.), al zijn die opties in het zuinige Nederland wel moeilijk te vinden. Daarnaast is er ook veel import waarvan de geschiedenis niet heel duidelijk is. Een goed exemplaar is dan ook lastig te vinden. Daarnaast is het infotainment ook niet het modernste meer dus zal ik al gauw m'n telefoon aan de voorruit hangen.
Dit wordt wel goed zoeken, want vind er maar eentje die écht goed onderhouden is. Met de TFSI heb je natuurlijk ook de uitdaging van de olieschraapveren en rekkende distributiekettingen.
Volvo V60 T6 (2010-2018, 150.000-200.000km) [15000,- tot 19000,-]
Het zou de T6 moeten worden. De T4 heeft te weinig pit (en volgens de kenners een waardeloze automaatbak) en de 240PK van de T5 is zonde op enkel de voorwielen. De motor is een prachtige zes-in-lijn die zichzelf al meermaals heeft bewezen. Daarnaast is de Volvo (bijna altijd) een stuk rijker uitgerust dan de Audi. Het city-safety dat met deze auto werd geïntroduceerd maakt het dat BLIS, ACC, AEBS, etc. etc. bijna standaard is op alle auto's. De automaatbak zou op de T6 dan wel beter zijn, maar volgens velen niet geweldig. Ondanks het vermogen is het volgens de kenners een auto om rustig te rijden. Daarnaast is de T6 in Nederland niet veel verkocht en daardoor lastig te vinden. Het aanbod wordt nog schraliger wanneer je de polestar-edities weglaat, want die zouden echt hard geveerd zijn. Mocht ik er een kunnen vinden voor ~15k dan is het een mooie upgrade voor 2-3k meer dan de Audi, maar ze zijn al gauw 18-19k wat het toch wel een flinke duit meer maakt.
Dit zijn leuke auto's en ik denk dat je hiervan sneller een goed exemplaar kunt vinden. Zo'n zescilinder voegt natuurlijk ook wel toe aan de feestvreugde.
Mercedes-Benz C350e (2015-2017, 130.000-200.000km) [17500,- tot 20000,- +]
Op papier de ideale auto: elektrisch naar kantoor mocht het toch een keer onweren, voldoende pit om in 8u middenin de Alpen te staan en voldoende luxe en comfort om uitgerust uit te stappen. Naar mijn mening een mooi exterieur en een top interieur (als je de piano-zwarte uitvoering overslaat). Vaak met veel opties geleverd die al eerder zijn benoemd en toch wat frisser dan de andere auto's in het lijstje. Helaas is openbaar laden in het dorp een drama en is het voor de deur (appartement) lastig te regelen. Daarnaast lees ik in de reviews waar de auto's al wat meer ervaring hebben dat de accu na ongeveer 2 ton echt wel redelijk aan zijn einde is (<70% SOH). Combineer dat met de wijziging in MRB vanaf 2025, dan ben ik toch bang dat mijn auto over een jaar opeens economisch total-loss is, terwijl er eigenlijk nog niets echt mis is gegaan. Mochten de accu's nu voor een redelijke prijs vervangen kunnen worden had ik het niet zo'n probleem gevonden, maar wat ik al op het internet kan vinden wijst toch op een grap van 10.000,- + voor een nieuwe accu.
De C-klasse van deze generatie maakte qua verfijning echt een flinke sprong ten opzichte van de concurrentie en dat maakt het een fijne auto. Maar je rijdt nauwelijks korte stukjes en gaat daar wel flinke MRB voor betalen en je krijgt niet de zescilinder beleving ervoor terug. Motorisch doen ze het goed maar die accu is een pijnpunt en de C 350e heeft ook luchtvering en ook dat kan duur stuk.
Audi S4 B8 (2007-2015, 160.000-200.000km) [16000,- tot 20000,- +]
Ik benoem hem even los van de A4, ondanks dat het hetzelfde platform is. Dezelfde auto als eerder omschreven, maar dan met de 3.0 TFSI. Leuk blok gekoppeld aan een leuke drijflijn. Daarnaast zijn de S4's beter bekleed met opties dan de A4. Naar mijn mening een top auto die voldoet aan de meeste van onze wensen. Maar voor een niet-geïmporteerd exemplaar met duidelijke onderhoudshistorie zit je toch al gauw tegen de 20k aan, en dan heb je een exemplaar met rond de 200.000 km op de teller. Dan is het toch de vraag of die 80 extra paarden de meerprijs waard zijn tegenover een goed aangeklede A4 3.2 FSI (als je hem kan vinden..)
Ik vind dit een slimmer idee dan een A4 3.2 FSI want dit worden wel verzamelobjecten dus de afschijving zal beperkt zijn maar het onderhoud ook weer erg duur want nog duurdere en complexere onderdelen dan een gewone A4.
Steunbetuigingen aan een of meerdere opties, slechte ervaringen, nieuwe opties/inzichten zijn allemaal enorm gewaardeerd.
Ik zou dit alternatief willen voordragen:

MINI Clubman Cooper S (2015-2018, 130.000-180.000km) [17.000 tot 20.000 euro]
Als je iets leuks zoekt, waarom dan niet een auto van een merk dat vooral is opgezet voor de leuk? Het MINI bestaat voor de leuk: het zijn ontzettend fijn rijdende auto's (ze sturen beter dan alles in je lijstje), de uitlaat is zo ontworpen dat je nog een lekker brommetje hoort en het hele design is natuurlijk vooral lol. De Clubman is wel de wat serieuzere MINI, duidelijk een maat groter en verfijnder dan de MINI 3-deurs en behoorlijk praktisch (maar niet zo ruim als jouw voorstellen). Als Cooper S heb 192pk en vierwielaandrijving is ook nog te vinden mocht je dat graag willen. De B48 motor in deze generatie staat als betrouwbaar bekend en als je een exemplaar van na 2017 hebt dan heb je ook nog Carplay.
Deze is leuk en niet zo duur: https://www.autoscout24.n...2e-45fe-8e66-a54863c4f663
Duurder maar zelfs 231pk, Carplay, Harman Kardon audio, head-up display en All4 vierwielaandrijving: https://www.marktplaats.n...works-all4-panoramadak-xe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

koen0s schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:26:
[...]

Onderhoud hou ik rekening mee ja. Ik ben eerder bang voor de afschrijving van een nieuwere bolide, vandaar auto's met een beetje leeftijd. Honda Accord nooit echt naar gekeken, waarschijnlijk vanwege de ervaring in mijn achterhoofd met oudere hondatjes die toch best veel interieurgeluid hebben op de snelweg. Wellicht is dat een verkeerde aanname.. Mazda heeft op de lijst gestaan maar is er weer vanaf gegooid omdat Mazda niet echt een automaat-merk is. Daarnaast hebben ze heel lang een gedateerd interieur gehad, waardoor auto's uit 2010-2014 (geloof ik?) er echt veel ouder uit zien dan de andere genoemde opties. Van buiten wel mooie auto's om naar te kijken 8)
Je kan een civic'je uit de jaren '90 natuurlijk niet vergelijken met een moderne Accord :P de Accord zoals in Nederland verkocht wordt in het buitenland (Amerika) verkocht als Acura, het luxe merk van Honda (net zoiets als Lexus van Toyota). Afwerking en rij ervaring is van een heel hoog niveau. Ze zijn er ook genoeg te krijgen in (betrouwbare) automaat

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@koen0s nog 1tje dan: https://www.marktplaats.n...vo-v70-2-3-r-awd-aut-1998 8) YOLO! (241 pk!)

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 05-01-2024 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen0s
Ik kan de foto's niet zien, maar zo'n model zou inderdaad een optie zijn. Nadeel is dat er niet veel van zijn in Nederland wat de zoektocht lastig maakt. Maar zodra we gaan shoppen hou ik hem in het achterhoofd.
Bijna 20k en ze halen niet eens even een doekje over het dashboard.. :'(
-tom-562 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:05:
[...]

Je kan een civic'je uit de jaren '90 natuurlijk niet vergelijken met een moderne Accord :P de Accord zoals in Nederland verkocht wordt in het buitenland (Amerika) verkocht als Acura, het luxe merk van Honda (net zoiets als Lexus van Toyota). Afwerking en rij ervaring is van een heel hoog niveau. Ze zijn er ook genoeg te krijgen in (betrouwbare) automaat
Mee eens. Zal er eens naar kijken van het weekend.
roel-online schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:00:
[...]

Als je niet langs de kant van de weg stil komen te staan met een oudere auto dan moet je gewoon flink en goed (preventief) onderhoud doen. In je lijstje staan de dikke Duitse luxe modellen en die zullen in onderhoud niet goedkoop zijn. Maar dan krijg je er ook wel wat voor terug. Zoek vooral een goede specialist die de auto met je in goede conditie kan houden.

[...]

Voor de wintersport? Daar heb je het vrijwel nooit nodig. Het voegt verder vooral gewicht (dus hogere MRB) en complexiteit (potentieel hogere onderhoudskosten) toe. Ik zou het laten zitten tenzij het nodig is om de PKs op het asfalt te brengen (in een snelle Audi hoort Quattro).

[...]

Als je al heel wat kilometers in de 9-3 hebt afgelegd en je bent op zoek naar iets nieuws en leuks, dan kun je deze wel laten varen.

[...]

Dit wordt wel goed zoeken, want vind er maar eentje die écht goed onderhouden is. Met de TFSI heb je natuurlijk ook de uitdaging van de olieschraapveren en rekkende distributiekettingen.

[...]

Dit zijn leuke auto's en ik denk dat je hiervan sneller een goed exemplaar kunt vinden. Zo'n zescilinder voegt natuurlijk ook wel toe aan de feestvreugde.

[...]

De C-klasse van deze generatie maakte qua verfijning echt een flinke sprong ten opzichte van de concurrentie en dat maakt het een fijne auto. Maar je rijdt nauwelijks korte stukjes en gaat daar wel flinke MRB voor betalen en je krijgt niet de zescilinder beleving ervoor terug. Motorisch doen ze het goed maar die accu is een pijnpunt en de C 350e heeft ook luchtvering en ook dat kan duur stuk.

[...]

Ik vind dit een slimmer idee dan een A4 3.2 FSI want dit worden wel verzamelobjecten dus de afschijving zal beperkt zijn maar het onderhoud ook weer erg duur want nog duurdere en complexere onderdelen dan een gewone A4.

[...]

Ik zou dit alternatief willen voordragen:

MINI Clubman Cooper S (2015-2018, 130.000-180.000km) [17.000 tot 20.000 euro]
Als je iets leuks zoekt, waarom dan niet een auto van een merk dat vooral is opgezet voor de leuk? MINI maakt fijn rijdende auto's (ze sturen fijner dan alles in je lijstje) en ze zijn leuk ontworpen. De Clubman is wel een wat serieuzere, duidelijk een maat groter en verfijnder dan de MINI 3-deurs en behoorlijk praktisch (maar niet zo ruim als jouw voorstellen). Als Cooper S heb 192pk en vierwielaandrijving is ook nog te vinden mocht je dat graag willen. De B48 motor in deze generatie staat als betrouwbaar bekend en als je een exemplaar van na 2017 hebt dan heb je ook nog Carplay.
Deze is leuk en niet zo duur: https://www.autoscout24.n...2e-45fe-8e66-a54863c4f663
Duurder maar zelfs 231pk, Carplay, Harman Kardon audio, head-up display en All4 vierwielaandrijving: https://www.marktplaats.n...works-all4-panoramadak-xe
Eens met bijna alles wat je benoemt (en mij ook bekend), vandaar dat de zoektocht zo lastig is, overal is wel iets negatiefs voor te bedenken.

De Mini: Wie dat dashboard heeft ontworpen verdiend vervroegd pensioen.. |:( (alhoewel smaken verschillen natuurlijk)

De clubman zou nog best een optie kunnen zijn, qua formaat past het wel bij wat we zoeken. Het streepwerk hoeft van mij dan weer niet op het exterieur, mij wat te druk. Maar zijn vast ook zonder te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:22
koen0s schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:52:
Mijn vader zou trots zijn :D
Maar nee, liever eigenlijk een 'leukere' auto. Ondanks dat de Saab betrouwbaar is en 'redelijk' comfortabel, ben ik op zoek naar wat meer spanning en sensatie in mijn leven. En de leuke Saabs (aero) zijn echt duur aan het worden, en dan zijn ze simpelweg gedateerd voor het geld dat ze vragen.
Koop de wagen waar je blij van wordt, kosten zijn dan minder belangrijk. Welke wagen denk je als eerste aan, waarmee zie je jezelf mee over de wegen vliegen?

Niet alles in het leven hoeft rationeel te zijn, volg je hart... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:41
Je wil dus gewoon positieve emotie kopen. Voor mij zou dat betekenen dat ik voor de Mercedes zou gaan, als tweede de Audi en alleen BMW als dat echt een spannende uitvoering zou zijn.

Binnen de Mercedes zou ik dan eerder voor een E dan een C gaan, maar die valt voor jou waarschijnlijk op zijn flinke buitenmaten af.

Een C betekent dan dat je met je budget in Duitsland gaat shoppen voor een goede motorisering en uitrusting (met alle bekende waarschuwingen voor kopen in Dld). Geen knalharde AMG, maar wel een luxe uitvoering. Eigenlijk gewoon deze. Het is dat ik niet zelf een auto hoef te kopen...

(Maar ik koop mijn auto's met ratio, dus ik heb mezelf dit soort uitspattingen altijd ontzegd... Maar daarom zijn dit soort topics ook altijd zo populair)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Zelf rij ik een C180 2018 nog geen seconde spijt van gehad als dagelijkse en vakantie auto, het heeft niet de sportieve eigenschappen van een 2014 911 Carrera die ik nog weleens in het weekend wil pakken maar meer dan voldoende pit om door te rijden.

Als 2e hebben wij de CX3, de CX3 is perfect als we met zijn 2en op vakantie gaan (Qua zit comfort enz zou ik stiekem toch blijven zeggen een ECHTE Duitser, dus een Mercedes of BMW), genoeg voor de bagage als je de achterbank ook gebruikt. Gaan er kids (of zoals bij jullie vrienden) mee, dan is de CX3 te krap en kom je al snel op een C klasse of groter uit.

Onlangs via werk een Passat gepakt omdat ik een rot eind moest rijden voor werk (volgens mij 2022 of 2023 model) en die leek qua bagage ruimte zeer klein en rijden voor geen meter als je beter gewend bent.
Qua uitstraling vond ik de Passat ook 0,0 hebben (Daar waar je 20 jaar geleden nog kon zeggen: WOW kijk die Passat, had ik nu zoiets van oke.. het is dat het gratis is..).
Zo had ik enkele maanden voor de Passat de Skoda SuperB gepakt op werk en die SuperB komt meer in de buurt van de A6 Avant/Station. Dat was zowel van buiten, binnen als bagageruimte tig keer beter dan de Passat..

De Passat weet ik niet waar ik die mee kan vergelijken, vroeger een A4 Avant B5 gereden, en ik denk dat de A4 van toen nog een slag groter was dan de Passat station van nu (in mijn ogen een totaal onnodig en overbodig model van VW), wel qua lompe open kijkdoos uitstraling hetzelfde als de A4 van vroeger... Maar goed, dit was puur mijn beleving vanuit mijn 2 ogen, voor de daadwerkelijke liters -> anwb/autoweek/kentekencheck.

Voor de Mercedes een Astra 1.4T 2016 (chipped, en dan zijn die echt wel leuk) gereden tot de 80.000km (daarna de C180 gekocht), en ook dat was voor mij een probleemloze auto, ik denk 3 of 4 jaar gereden en hoefde alleen jaarlijks een grote beurt te doen. Zo stonden ook op ANWB geen problemen bekend bij de Astra 1.4T, idem voor de Mazda CX3 2.0L (zijn ongeblazen, uiterst betrouwbare motoren van Mazda), idem voor de C180.
C350e wil je nog weleens wat dingetjes lezen (de standaard dure hybride ellende wat ze bijna allemaal wel hebben), want die had de voorkeur ipv de C180 :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:03
Ford Focus station. Erg ruim, luxe en betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Nu online
Mee eens, ik ken 2 Focus rijders (ik schat 2017 en 2018 model), nog nooit heb ik ze horen spreken over problemen, en ook hun kofferruimte is inderdaad zeer leuk/positief, hoe ze op de welbekende autotest sites scoren weet ik niet.. Maar Ford is volgens mij al 30 jaar lang een redelijk betrouwbaar merk?
Verder vind ik ze (st line) ook sportief uitzien zowel van binnen als buiten (maar ook dit is persoonlijk uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
LopendeVogel schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:36:
Onlangs via werk een Passat gepakt omdat ik een rot eind moest rijden voor werk (volgens mij 2022 of 2023 model) en die leek qua bagage ruimte zeer klein en rijden voor geen meter als je beter gewend bent.
Qua uitstraling vond ik de Passat ook 0,0 hebben (Daar waar je 20 jaar geleden nog kon zeggen: WOW kijk die Passat, had ik nu zoiets van oke.. het is dat het gratis is..).
Zo had ik enkele maanden voor de Passat de Skoda SuperB gepakt op werk en die SuperB komt meer in de buurt van de A6 Avant/Station. Dat was zowel van buiten, binnen als bagageruimte tig keer beter dan de Passat..

De Passat weet ik niet waar ik die mee kan vergelijken, vroeger een A4 Avant B5 gereden, en ik denk dat de A4 van toen nog een slag groter was dan de Passat station van nu (in mijn ogen een totaal onnodig en overbodig model van VW), wel qua lompe open kijkdoos uitstraling hetzelfde als de A4 van vroeger... Maar goed, dit was puur mijn beleving vanuit mijn 2 ogen, voor de daadwerkelijke liters -> anwb/autoweek/kentekencheck.
offtopic:
De Passat had de afgelopen jaren inderdaad een hele rare positie. Het nieuwe 2024 model is nu wel gelijk getrokken aan de Skoda Superb en wordt direct 15cm langer dan de vorige.

Hij wordt echter ook nóg saaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Nu online
Tralapo schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:43:
[...]

offtopic:
De Passat had de afgelopen jaren inderdaad een hele rare positie. Het nieuwe 2024 model is nu wel gelijk getrokken aan de Skoda Superb en wordt direct 15cm langer dan de vorige.

Nou echt offtopic is het niet, het is allemaal geschreven vanuit het oogpunt ''advies geven'' :)

Maar dan lag het dus niet aan mijn 2 ogen maar is mijn waarneming dus redelijk correct geweest? :)

Ja VW is saai geworden vergeleken Skoda (vind ik), ik zou dus heel dat VW vergeten en als het een VAG moet zijn prijs/technisch naar een Skoda SuperB kijken.

De 2024 Passat zal vrees ik ver buiten budget vallen, een SuperB ~2017 niet schat ik zo, dus ook een aanrader om eens naar te kijken en in te lezen.
Idem de Focus Wagen ST, C180 of hoger, 3 of 5 serie station.. Verder kan ik mij rondom de 20k of lager niet veel indenken (ja de Toyota's en Mazda's stations als je betrouwbaarheid en ruimte wilt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:10
Ik snap niet waarom je een station wilt. Je wilt toch een leuke auto? Ik vond 3 man met snowboards in een ford fiesta eenvoudig dus wintersport kan het probleem niet zijn. Alleen een sedan is dan sneller onpraktisch. Maar ski’s kunnen zelfs nog op het dak.

Ik dacht gelijk aan een mini cooper s, maar die valt af lees ik nu. Ford focus RS misschien? Een C-segment hot hatch lijkt me hier best passend. Neem die station lekker bij je kind (of een suv..)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@koen0s ik heb je hele startpost en lijstjes een beetje overgeslagen en alleen de antwoorden van je snel doorgelezen. Conclusie: je hebt tot 20K liggen (liever minder) voor een station waar je als rijder & bijrijder gewoon blij van wordt. Vanzelfsprekend wel even weten of de betreffende auto bekende Gremlins kent en daar rekening mee houden in de aankoop en de reserve voor onderhoud.

Heel veel goedbedoelde adviezen terzijde: ga proefrijden, neem je partner mee, en als jullie allebei grinnikend en/of met een plezierig nat broekje, warme remmen en een tikkende uitlaat terugkomen bij de dealer, dan heb je je auto gevonden. En niets maakt je blijer dan met die auto op vakantie gaan, trots op familiebezoek en gewoon ernaar uit kijken om volgende keer weer in te stappen en die motor en weggedrag te ervaren.

Heel veel succes!!!

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:31

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Ik merk in je verhaal op dat je vooral een wat luxere auto wilt gaan rijden en de kosten minder belangrijk zijn. Waarom kijk je niet naar een Audi A3 vanaf 2014/2015 met wat luxere uitrusting? Vaak ruim zat voor 2 personen en kun je gemakkelijk mee op vakantie knallen.

Ik zie hier ook een Ford focus station voorbij komen, ik vind dat persoonlijk echt verschrikkelijke auto's om in te rijden. Smaak verschilt heel erg, maar ga gewoon naar een merk dealer toe die knappe tweedehands auto's heeft staan en maak daar wat ritjes.

[ Voor 33% gewijzigd door Terrie op 05-01-2024 13:02 ]

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
koen0s schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:17:
De Mini: Wie dat dashboard heeft ontworpen verdiend vervroegd pensioen.. |:( (alhoewel smaken verschillen natuurlijk)

De clubman zou nog best een optie kunnen zijn, qua formaat past het wel bij wat we zoeken. Het streepwerk hoeft van mij dan weer niet op het exterieur, mij wat te druk. Maar zijn vast ook zonder te vinden.
Hoe smaken kunnen verschillen... ik vind het bijvoorbeeld super tof. Ze zijn natuurlijk in allerlei samenstellingen te vinden en vaak redelijk luxe uitgerust.
https://www.autowereld.nl...bomvol-38917949/foto.html
Ook in Duitsland en België kun je wel eens een mooi exemplaar vinden.

Ik zou zeggen: zoek V60, Clubman en A4 uit die enigzins bij elkaar in de buurt staan en ga een dagje proefrijden. Dan weet je waar je het beste gevoel bij krijgt - want daar gaat het in jouw keuze uiteindelijk om.
MAX3400 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:57:
Heel veel goedbedoelde adviezen terzijde: ga proefrijden, neem je partner mee, en als jullie allebei grinnikend en/of met een plezierig nat broekje, warme remmen en een tikkende uitlaat terugkomen bij de dealer, dan heb je je auto gevonden. En niets maakt je blijer dan met die auto op vakantie gaan, trots op familiebezoek en gewoon ernaar uit kijken om volgende keer weer in te stappen en die motor en weggedrag te ervaren.
Zo is het nog mooier verwoord :-)

En als al die auto's niks zijn, dan kun je ook nog kijken naar:

Lexus IS 300h F-Sport
Een hybride Lexus klinkt niet echt als een feest maar als F-Sport ziet ie er tof uit, in de sportstand doet ie 223pk, geeft ie de premium-feel, is luxe uitgerust, stuurt strak en is het een hele fijne auto om mee te rijden. Het is alleen geen station, maar toch zeker wel ruim genoeg. Betrouwbaarheid is des Lexus: beter is er eigenlijk niet.
https://www.autowereld.nl...tro-38477780/details.html

Renault Megane GT
Dit is veel voor weinig: voor 15k dik 200pk, alle ruimte, Carplay en het nieuwste bouwjaar van alle suggesties. In een leuk kleurtje en met het GT pakket ziet het er ook wel leuk uit. Maar is het leuk genoeg?
https://www.autowereld.nl...r-l-38990857/details.html

Subaru Levorg GT
Met 170pk eigenlijk te traag maar verder best leuk. Een unieke boxermotor, een wat dikker uiterlijk, vierwielaandrijving en alles zit erop.
https://www.autowereld.nl...dak-38490588/details.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Gewoon lekker voor die Saab gaan, prachtige auto's.

Wij zijn Volvo fans, mijn daily is een XC90 V8 en mijn vriendin rijdt een XC70 D5, voor de kampeervakanties hebben we een paar jaar geleden een 940 Estate gekocht, daktent erop, koelkast, m/s banden, alles erop en eraan, staat altijd klaar voor vertrek. Saab zou blind mijn tweede keuze zijn voor een daily, die Zweden hebben gewoon een uitstraling die je tegenwoordig bij al die plastic fantastic koekblikjes niet meer ziet.

Laat je niet voor de gek houden, Dacia, Opel, Ford, Citroen, Renault, daar wil je toch niet dood in gevonden worden

Edit; ik lees nu je comment over 'gedateerd', dat mag dan zo zijn, maar zo'n Aero schijf je niets op af. Onderhoud vrijwel 0 en hoe schaarser ze worden, hoe meer ze opbrengen want die liefhebbers blijven bestaan.

[ Voor 15% gewijzigd door ouweklimgeit op 05-01-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

Iets boven budget;

https://www.marktplaats.n...momentum-pro-navi-comfort

Er staat genoeg, maar vooral de leuke V60's zijn veel hybride diesels, wat voor weinig KM niet interessant is.

Of zoiets wat ook in je lijstje stond; geen idee qua onderhoud bij Mercedes wat de kosten zijn tbh. https://www.marktplaats.n...d-279pk-7g-t-met-garantie

[ Voor 31% gewijzigd door Terrie op 05-01-2024 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Onderhoud hou ik rekening mee ja. Ik ben eerder bang voor de afschrijving van een nieuwere bolide, vandaar auto's met een beetje leeftijd.
Alles uit de startpost kost je 400.- als je weinig rijdt of veel mazzel hebt en 800.- per maand als je pech hebt in vaste en variabele kosten.
Belangrijkst is minimaal geluid in de binnen cabine en een rustig lopend motortje zodat de lange stukken comfortabel kunnen worden afgelegd. Vandaar dat ik meer naar de Duitse auto's kijk dan Japans, die zijn vaak toch wat luidruchtiger van binnen en gecombineerd met zuinigere maar luidruchtigere motoren. Ik heb nog een poging gedaan voor een Lexus GS300/GS430 maar dat was weer teveel een oude-lullen auto |:(
Als je weinig geluid wilt kom je bij D en eigenlijk E segment terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
hoevenpe schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:21:
[...]

Koop de wagen waar je blij van wordt, kosten zijn dan minder belangrijk. Welke wagen denk je als eerste aan, waarmee zie je jezelf mee over de wegen vliegen?

Niet alles in het leven hoeft rationeel te zijn, volg je hart... :)
Nee, welke wagen wij blij van worden :'( :'(
Highland schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:29:
Je wil dus gewoon positieve emotie kopen. Voor mij zou dat betekenen dat ik voor de Mercedes zou gaan, als tweede de Audi en alleen BMW als dat echt een spannende uitvoering zou zijn.

Binnen de Mercedes zou ik dan eerder voor een E dan een C gaan, maar die valt voor jou waarschijnlijk op zijn flinke buitenmaten af.

Een C betekent dan dat je met je budget in Duitsland gaat shoppen voor een goede motorisering en uitrusting (met alle bekende waarschuwingen voor kopen in Dld). Geen knalharde AMG, maar wel een luxe uitvoering. Eigenlijk gewoon deze. Het is dat ik niet zelf een auto hoef te kopen...

(Maar ik koop mijn auto's met ratio, dus ik heb mezelf dit soort uitspattingen altijd ontzegd... Maar daarom zijn dit soort topics ook altijd zo populair)
Ik heb ook gekeken naar de niet-hybride taxi's (MB), maar naast de C180 is het aanbod daar niet reuze in. Over de grens shoppen vind ik listig, en gezien er op zo'n jonge auto nog best wat BPM zit lijkt het me ook niet de goedkoopste optie.
LopendeVogel schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:36:
Zelf rij ik een C180 2018 nog geen seconde spijt van gehad als dagelijkse en vakantie auto, het heeft niet de sportieve eigenschappen van een 2014 911 Carrera die ik nog weleens in het weekend wil pakken maar meer dan voldoende pit om door te rijden.

Als 2e hebben wij de CX3, de CX3 is perfect als we met zijn 2en op vakantie gaan (Qua zit comfort enz zou ik stiekem toch blijven zeggen een ECHTE Duitser, dus een Mercedes of BMW), genoeg voor de bagage als je de achterbank ook gebruikt. Gaan er kids (of zoals bij jullie vrienden) mee, dan is de CX3 te krap en kom je al snel op een C klasse of groter uit.

Voor de Mercedes een Astra 1.4T 2016 (chipped, en dan zijn die echt wel leuk) gereden tot de 80.000km (daarna de C180 gekocht), en ook dat was voor mij een probleemloze auto, ik denk 3 of 4 jaar gereden en hoefde alleen jaarlijks een grote beurt te doen. Zo stonden ook op ANWB geen problemen bekend bij de Astra 1.4T, idem voor de Mazda CX3 2.0L (zijn ongeblazen, uiterst betrouwbare motoren van Mazda), idem voor de C180.
C350e wil je nog weleens wat dingetjes lezen (de standaard dure hybride ellende wat ze bijna allemaal wel hebben), want die had de voorkeur ipv de C180 :D
Bij de CX3 (en alle andere leuke hatches) ben ik bang dat ik de snowboards niet kwijt kan achterin zonder dat ik de voorstoelen naar voren moet schuiven. Met mijn 1.90m lengte zou dat niet zo fijn zijn op de lange stukken. En een auto met dakkoffer rijdt toch een stuk minder leuk.. Misschien de snowboards maar meenemen naar de dealer.. :+ C180 lijkt mij een redelijk klein motorblokje, maar dat kan tussen mijn oren zitten. Zal hem op het proefrijden-lijstje naast de c350e zetten.
MarcoC schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:38:
LopendeVogel schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:41:
Mee eens, ik ken 2 Focus rijders (ik schat 2017 en 2018 model), nog nooit heb ik ze horen spreken over problemen, en ook hun kofferruimte is inderdaad zeer leuk/positief, hoe ze op de welbekende autotest sites scoren weet ik niet.. Maar Ford is volgens mij al 30 jaar lang een redelijk betrouwbaar merk?
Verder vind ik ze (st line) ook sportief uitzien zowel van binnen als buiten (maar ook dit is persoonlijk uiteraard).
Ford is inderdaad betrouwbaar en goedkoop in onderhoud (in ieder geval vroegah). Enige mening die ik vaak heb ik dat de ST's en RS'en er vaak te wild uit zien voor mijn smaak.
Makkelijk schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:57:
Ik snap niet waarom je een station wilt. Je wilt toch een leuke auto? Ik vond 3 man met snowboards in een ford fiesta eenvoudig dus wintersport kan het probleem niet zijn. Alleen een sedan is dan sneller onpraktisch. Maar ski’s kunnen zelfs nog op het dak.

Ik dacht gelijk aan een mini cooper s, maar die valt af lees ik nu. Ford focus RS misschien? Een C-segment hot hatch lijkt me hier best passend. Neem die station lekker bij je kind (of een suv..)
Zie hierboven ook ^
Ik zou best een hot-hatch willen, maar ben bang dat de snowboards niet lekker achterin passen. De grootste hatchback waar ik mijn board in heb gelegd was een Golf V, en dan ligt het board wel in de rugleuning te duwen..
Tralapo schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:43:
[...]

offtopic:

Maar met die paraplu in de deur is het wel net een Rolls-Royce :+
MAX3400 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:57:
@koen0s ik heb je hele startpost en lijstjes een beetje overgeslagen en alleen de antwoorden van je snel doorgelezen. Conclusie: je hebt tot 20K liggen (liever minder) voor een station waar je als rijder & bijrijder gewoon blij van wordt. Vanzelfsprekend wel even weten of de betreffende auto bekende Gremlins kent en daar rekening mee houden in de aankoop en de reserve voor onderhoud.

Heel veel succes!!!
Proefrijden gaan we natuurlijk doen. :) Na de wintersport vakanties gaan we aan het begin van de lente echt proefrijden en uiteindelijk onze hardverdiende centen vaarwel zeggen. Toch is het fijn om van te voren alvast een shortlist te maken, om zo effectiever op zoek te gaan. Hoe leuk een nieuwe auto uitzoeken is, langs dealers rijden gaat op een gegeven moment ook vervelen..
roel-online schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:02:
[...]

Hoe smaken kunnen verschillen... ik vind het bijvoorbeeld super tof. Ze zijn natuurlijk in allerlei samenstellingen te vinden en vaak redelijk luxe uitgerust.
https://www.autowereld.nl...bomvol-38917949/foto.html
Ook in Duitsland en België kun je wel eens een mooi exemplaar vinden.

Ik zou zeggen: zoek V60, Clubman en A4 uit die enigzins bij elkaar in de buurt staan en ga een dagje proefrijden. Dan weet je waar je het beste gevoel bij krijgt - want daar gaat het in jouw keuze uiteindelijk om.

[...]

Zo is het nog mooier verwoord :-)

En als al die auto's niks zijn, dan kun je ook nog kijken naar:

Lexus IS 300h F-Sport
Een hybride Lexus klinkt niet echt als een feest maar als F-Sport ziet ie er tof uit, in de sportstand doet ie 223pk, geeft ie de premium-feel, is luxe uitgerust, stuurt strak en is het een hele fijne auto om mee te rijden. Het is alleen geen station, maar toch zeker wel ruim genoeg. Betrouwbaarheid is des Lexus: beter is er eigenlijk niet.
https://www.autowereld.nl...tro-38477780/details.html

Renault Megane GT
Dit is veel voor weinig: voor 15k dik 200pk, alle ruimte, Carplay en het nieuwste bouwjaar van alle suggesties. In een leuk kleurtje en met het GT pakket ziet het er ook wel leuk uit. Maar is het leuk genoeg?
https://www.autowereld.nl...r-l-38990857/details.html

Subaru Levorg GT
Met 170pk eigenlijk te traag maar verder best leuk. Een unieke boxermotor, een wat dikker uiterlijk, vierwielaandrijving en alles zit erop.
https://www.autowereld.nl...dak-38490588/details.html
De Lexus is nog een leuke optie. Mocht het geen station worden maar een Sedan staat deze (bijna) bovenop de lijst. Renault doe ik niet meer na de dramatische ervaring met mijn Moeders vorige auto (Renault uit 2011), wat een ellende was dat.. Subaru verdiend eigenlijk wat meer vermogen inderdaad, verder wel een mooie auto.
Terrie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:15:
Iets boven budget;

https://www.marktplaats.n...momentum-pro-navi-comfort

Er staat genoeg, maar vooral de leuke V60's zijn veel hybride diesels, wat voor weinig KM niet interessant is.

Of zoiets wat ook in je lijstje stond; geen idee qua onderhoud bij Mercedes wat de kosten zijn tbh. https://www.marktplaats.n...d-279pk-7g-t-met-garantie
De nieuwe Volvo is inderdaad echt aan de te dure kant.. Zoveel geld is het me niet waard om in een fijne auto te rijden. Daarnaast zijn er veel diesel-hybrides inderdaad, die vanaf volgend jaar naar de 200,- WB per maand gaan, wat mij wat te gortig is met de km's die ik maak.
jadjong schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:17:
[...]

Alles uit de startpost kost je 400.- als je weinig rijdt of veel mazzel hebt en 800.- per maand als je pech hebt in vaste en variabele kosten.

[...]

Als je weinig geluid wilt kom je bij D en eigenlijk E segment terecht.
Daar reken je brandstof in mee? Dat het duurder wordt per maand begrijp ik, maar als dat ex. brandstof is zou je bij 800 p.m. zo 6000 euro per 10.000km versleutelen, dan moet je wel heel veel pech hebben..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 23:59

Barrycade

Through the...

Met dat gebruik zou ik gewoon een account bij een sixt ofzo nemen en die keren dat je gaat rijden een leuke bak huren.

20k betalen om voor je huis op de stoep te laten devalueren om 2x per maand naar de fam te rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:08
koen0s schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:52:
[...]

Bijzonder hoe goedkoop die zijn voor een auto uit 2018/2019, had ik niet verwacht. Helaas spreek ik mijn veto uit over alles dat SUV is. :+ (wat een zeikerd, ik weet het)

Ik ben tegenstander van onnodig hoge auto's en beperk mezelf daardoor tot hatchbacks, sedans, en stations (en 4-deurs coupés, maar dat is gewoon een 'gekke' sedan).

[...]
Outlander heeft dan ook nogal een imago. Zou vooral bij kleine zelfstandigen in trek zijn geweest die het beest nooit opladen, maar puur vanwege de subsidie deze wagen hebben aangeschaft. Het HEV gedeelte (dus zonder opladen) schijnt qua verbruik dan ook totaal niet te vergelijken te zijn met bijv. Een RAV4, waarvan een verbruik tussen de 5 en 6 liter/100 km realistisch is.

Niet voor niets de bijnaam foutlander....

Zelf rijd ik een Corolla hatchback, ook omdat ik geen station nodig heb voor een klein gezinnetje.
Waar ik wel vast voor kan waarschuwen: auto,s met veel snufjes hebben ook een hoog sluipverbruik. Bij weinig gebruik loop je hierdoor de kans dat je accu sneller leegloopt dan verwacht en daardoor ook niet lang mee gaat.
Het verwijt komt nog wel eens dat een Toyota-hybride een te kleine accu heeft of te langzaam oplaadt, maar deze problematiek speelt bij meerdere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Nu online
koen0s schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:44:

[...]

Bij de CX3 (en alle andere leuke hatches) ben ik bang dat ik de snowboards niet kwijt kan achterin zonder dat ik de voorstoelen naar voren moet schuiven. Met mijn 1.90m lengte zou dat niet zo fijn zijn op de lange stukken. En een auto met dakkoffer rijdt toch een stuk minder leuk.. Misschien de snowboards maar meenemen naar de dealer.. :+ C180 lijkt mij een redelijk klein motorblokje, maar dat kan tussen mijn oren zitten. Zal hem op het proefrijden-lijstje naast de c350e zetten.

[...]
Arg ja ik was even die planken vergeten wat mee moeten kunnen.. Dat durf ik niet te zeggen hoe dat zit van kofferbak naar achterkant rugleuning (voorste stoelen) in de CX3, Maar een Mazda6 Station zou dan wel weer groot genoeg moeten zijn met alle luxe, betrouwbaarheid en intelligente snufjes van Mazda? Nadeel vind ik alleen het benzine verbruik van de 2 liter ongeblazen motoren, het verbruikt veel.

De C180 is het model wat ik heb (wij gaan 2x per jaar naar Spanje + Zuid Frankrijk met ook wel de nodige ''heuvels'', en daar doet die het perfect, genoeg pit overal waar ik kom)..
Maar uiteraard ging het mij meer om de luxe binnen en de ruimte (auto is van binnen zeer ruim, ''2'' grote armsteunen waar je zonder dat je elkaar van de armsteun aftikt heerlijk jullie armen op kwijt kunnen, idem voor de grote kofferbak)..

Je kan bijv ook naar een C220(?) kijken als je een sterkere motor wilt :)
Met de C180 ben ik onlangs vanaf Pals (Spanje) naar Luxemburg gereden met welgeteld: 1 korte urinelozing stop van 5 á 10 minuten.. Ik stapte na ~10 uur rijden uit alsof ik een rondje om de kerk had gereden.. Het comfort van deze klasse auto's kan je niet echt vergelijken met andere ''midden klasse'' auto's. Op de BMW's na die weten ook verdomd goed wat een rijder nodig heeft om uitgerust aan te komen op bestemming zonder overal pijntjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Barrycade schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:55:
Met dat gebruik zou ik gewoon een account bij een sixt ofzo nemen en die keren dat je gaat rijden een leuke bak huren.
Bij 2 losse vakanties per jaar en elke vakantie 6000km totale reis, kost een Mercedes C-klasse station €2500 per 14 dagen (1100 huur, 1400 kilometervergoeding). Dus per jaar tik je bij Sixt (snel gekeken dus) 5K aan huur af enkel voor de vakantie.

Nee, dan toch liever zelf een auto voor de deur.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-09 22:19
Als je een Audi S met TFSI motor of een C350e overweegt heb je dus een voorliefde voor onderhoud.

Of we krijgen hier over een paar maanden het volgende topic: https://www.ad.nl/auto/ei...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Dan kun je dus ook de Alfa wereld binnenstappen. Bijvoorbeeld een Alfa Romeo Giulietta Veloce. Liefst met de 1750TBi. Ik heb er eentje mogen rijden (met 200k op de teller weggedaan) en vind de rij-eigenschappen nog steeds ongeëvenaard.

https://www.autotrack.nl/...tta-benzine-2015-54794865
of
https://www.autowereld.nl...9908-240688780.1704357270

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 09:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Niemand die de Toyota Avensis roept?

Dan ik maar bij deze ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
koen0s schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:44:
Daar reken je brandstof in mee? Dat het duurder wordt per maand begrijp ik, maar als dat ex. brandstof is zou je bij 800 p.m. zo 6000 euro per 10.000km versleutelen, dan moet je wel heel veel pech hebben..
Brandstof, verzekering, wegenbelasting, afschrijving en inderdaad onderhoud. 245 brede banden op 19" velgen is 4x duurder dan die skelter wieltjes van een Polo. :+ Doe er een elektrische achterklep bij die defect gaat met een stel remblokken of wat olie en je hebt 2000.- in het jaar aan onderhoud. Bij 10k per jaar hoef je niet elk jaar een setje nieuwe wielen, maar er is vast wel weer iets anders wat de geest geeft.
Dus ja, 400.- per maand als alles volgens plan gaat met standaard onderhoud(zelf sleutelen) en 800.- als je dikke pech hebt of voor elke druppel wisservloeistof naar de dealer rent. Collega had voor weinig een 12 jaar oude S-klasse gevonden. Prachtig ding maar de lekke luchtvering kostte een goed maandsalaris om te repareren en dat paaltje bij het inparkeren met minimale lakschade was twee dagen bij de dealer aan de laptop om sensoren van cruise control en rijassistent te calibreren. Dan kan je zelf sleutelen, echter zijn de twee bovengenoemde dingen iets waar je een computer voor nodig hebt.
Persoonlijk heb ik het er voor over, ik wil je alleen waarschuwen dat de stap van een 20 jaar oude Polo waar weinig op zit dat stuk kan gaan naar een A6 met alle opties die je kan bedenken je financieel wat uitholt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:49
Ik wou zeggen Toyota Aygo :) - Ik rij er heel comfortabel in mee rond met mijn vrouw al 9 jaar. We hebben er al bijna 200.000 KM op zitten zelf mee gereden door Nederland en in Europa (gekocht met 30.000 KM en 4 jaar oud op 12 december 2014) bouwjaar 2010. Nu op de teller 227.214 KM

Comfortabel is iets dat jij moet ontdekken. Ik vind weer een Aygo erg comfortabel en rijden daarmee is goed economisch verantwoord. Als het nodig is rij ik er in Duitsland 160KM per uur mee.

Ik zou als ik jou was, gewoon een paar testritten maken met verschillende auto's en dan die met elkaar vergelijken. Zo krijg je meteen ook een gevoel bij of je die auto comfortabel vindt.

Kijk ook eens naar Toyota een hele betrouwbare merk en een zeer prettige auto's

[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 05-01-2024 16:15 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:09
Misschien een hele domme opmerking maar hoe groot moet die kofferbak in praktijk zijn?
Voldoet iets als een Skoda Scala (~470L) ook?
Misschien iets minder sportief dan de genoemde modellen maar zeer rijk uitgerust en je kan een auto van 3-5 jaar oud krijgen onder de 100k km op de teller voor het genoemde budget.

En als je de 1.5l met automaat neemt rijd het ook nog eens niet slecht.
Scheelt ook enorm in wegenbelasting (en mogelijk verzekering)

Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.autoscout24.n...bf-44f5-b904-dc296f540095

[ Voor 5% gewijzigd door Philip Ross op 05-01-2024 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
MarcoC schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:38:
Seconded. Bv de MK4 met 1.5 motor en automaat. De meeste nuttige opties zitten er wel op (voorruitverwarming, stoelverwarming, stuurverwarming, carplay, adaptive cruise (waar-de-loos, staat mij mij uit); ze zijn best goed met full options te krijgen. En helemaal geen straf om in te rijden; in zijn segment nog steeds een van de betere, en dat zeg ik met een recent model MX5 als 2e auto. En je hebt voor je budget een stuk jongere auto.

[ Voor 15% gewijzigd door ijdod op 05-01-2024 16:05 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
Terrie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:58:
Ik merk in je verhaal op dat je vooral een wat luxere auto wilt gaan rijden en de kosten minder belangrijk zijn. Waarom kijk je niet naar een Audi A3 vanaf 2014/2015 met wat luxere uitrusting? Vaak ruim zat voor 2 personen en kun je gemakkelijk mee op vakantie knallen.

Ik zie hier ook een Ford focus station voorbij komen, ik vind dat persoonlijk echt verschrikkelijke auto's om in te rijden. Smaak verschilt heel erg, maar ga gewoon naar een merk dealer toe die knappe tweedehands auto's heeft staan en maak daar wat ritjes.
Audi A3 is ook een leuke auto. Echter, in Nederland houden we van kleine auto's. Hierdoor is de A3 vaak even duur, of zelfs duurder dan de A4 (tweedehands). Dan heeft het voor mijn use-case meer zin om de A4 te kopen (beetje meer WB schrik ik niet zo van).
MAX3400 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:03:
[...]

Bij 2 losse vakanties per jaar en elke vakantie 6000km totale reis, kost een Mercedes C-klasse station €2500 per 14 dagen (1100 huur, 1400 kilometervergoeding). Dus per jaar tik je bij Sixt (snel gekeken dus) 5K aan huur af enkel voor de vakantie.

Nee, dan toch liever zelf een auto voor de deur.
En dan gaan we vaker dan 2 keer op vakantie. ;)
Daarnaast zijn er natuurlijk ook niet-gebruikelijke ritjes naar de bouwmarkt, milieustraat, vriendenbezoek etc. die allemaal niet veel bijdragen aan de kilometrage, maar een huurauto wel uitsluiten.
Mr. Stom schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:08:
Als je een Audi S met TFSI motor of een C350e overweegt heb je dus een voorliefde voor onderhoud.

Of we krijgen hier over een paar maanden het volgende topic: https://www.ad.nl/auto/ei...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Dan kun je dus ook de Alfa wereld binnenstappen. Bijvoorbeeld een Alfa Romeo Giulietta Veloce. Liefst met de 1750TBi. Ik heb er eentje mogen rijden (met 200k op de teller weggedaan) en vind de rij-eigenschappen nog steeds ongeëvenaard.

https://www.autotrack.nl/...tta-benzine-2015-54794865
of
https://www.autowereld.nl...9908-240688780.1704357270
Goedkoop onderhoud zijn dure reparaties :P Gelukkig heb ik Automotive gestudeerd en er 6-7 jaar in gewerkt (doe nu iets anders), dus heb wel gevoel voor wat er wanneer moet gebeuren en heb op die manier nog nooit grote problemen gehad met een auto. (Even afkloppen..)

Alfa-Romeo zou ik wel erg diep door het stof moeten bij een van mijn vrienden die ik jarenlang heb getreiterd om zijn Fiat Mito. :$ Daarnaast zou ik me denk ik te veel storen aan de kentekenplaat die niet in het midden zit. Verder wel een leuke auto.
The Eagle schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:49:
Niemand die de Toyota Avensis roept?

Dan ik maar bij deze ;)
Heb ik nog niet genoeg levenservaring voor.. :>
jadjong schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:02:
[...]

Brandstof, verzekering, wegenbelasting, afschrijving en inderdaad onderhoud. 245 brede banden op 19" velgen is 4x duurder dan die skelter wieltjes van een Polo. :+ Doe er een elektrische achterklep bij die defect gaat met een stel remblokken of wat olie en je hebt 2000.- in het jaar aan onderhoud. Bij 10k per jaar hoef je niet elk jaar een setje nieuwe wielen, maar er is vast wel weer iets anders wat de geest geeft.
Dus ja, 400.- per maand als alles volgens plan gaat met standaard onderhoud(zelf sleutelen) en 800.- als je dikke pech hebt of voor elke druppel wisservloeistof naar de dealer rent. Collega had voor weinig een 12 jaar oude S-klasse gevonden. Prachtig ding maar de lekke luchtvering kostte een goed maandsalaris om te repareren en dat paaltje bij het inparkeren met minimale lakschade was twee dagen bij de dealer aan de laptop om sensoren van cruise control en rijassistent te calibreren. Dan kan je zelf sleutelen, echter zijn de twee bovengenoemde dingen iets waar je een computer voor nodig hebt.
Persoonlijk heb ik het er voor over, ik wil je alleen waarschuwen dat de stap van een 20 jaar oude Polo waar weinig op zit dat stuk kan gaan naar een A6 met alle opties die je kan bedenken je financieel wat uitholt. :P
Een S-klasse is dan ook net zo ver weg van een A4 als een Polo vergeleken met een A4. ;) Ik begrijp goed wat je bedoelt, maar hou het ook wel bij in mijn achterhoofd. Vandaar ook bijvoorbeeld de 3.2FSI bij Audi, lust wat meer benzine dan de TFSI motoren maar staat wel redelijk betrouwbaar bekend volgens mij. Idem dito hebben de Volvo's een goede reputatie. Alleen de c350e is een lastige wat dat betreft.
Philip Ross schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:36:
Misschien een hele domme opmerking maar hoe groot moet die kofferbak in praktijk zijn?
Voldoet iets als een Skoda Scala (~470L) ook?
Misschien iets minder sportief dan de genoemde modellen maar zeer rijk uitgerust en je kan een auto van 3-5 jaar oud krijgen onder de 100k km op de teller voor het genoemde budget.

En als je de 1.5l met automaat neemt rijd het ook nog eens niet slecht.
Scheelt ook enorm in wegenbelasting (en mogelijk verzekering)

Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.autoscout24.n...bf-44f5-b904-dc296f540095
De liters zijn minder belangrijk, het is vooral de lengte die ik zoek. Met de rijdersstoel helemaal naar achter en de bank opengeklapt heb ik zo'n 180cm nodig om comfortabel te kunnen sturen en mijn wintersport spullen mee te nemen zonder dakkoffer. Ik heb inderdaad al eens gekeken naar de combi van de 1.5 met DSG bak, wat me best leuk rijden lijkt. Geen idee hoe comfortabel de Skoda is op de lange ritten t.o.v. de meer premium auto's, dat zou ik moeten ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanicVenom
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-09 23:44
Heerlijke v6 benzinemotor 306pk en prima verbruik.
https://www.autoweek.nl/a...-c-350-estate-avantgarde/
Wat ouder dan c350e en dus mogelijk wat beter aan te kleden.
Geen hybride met de voor en nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-08 01:15

Skoda heb ik naar gekeken, maar de RS versies zijn erg lastig in Nederland te vinden. En die exclusiviteit komt dan weer met een prijskaartje waar je 'liefhebber' voor moet zijn.. Zelfde verhaal voor de Leon Cupra station (staat er hier een in de buurt, wel een mooie auto). Golf GTE heb ik naar gekeken want die zijn vaak ook rijk uitgerust. Passat is mij wat te groot qua formaat (is zelfde formaat als A6 dacht ik? A4 is meer een Golf variant), en ben ook van mening dat de 1.4TSI wat klein is voor zo'n grote auto als de batterij leeg is. BMW al een tijdje niet meer naar gekeken, maar toen ik dat wel deed was het over het algemeen zo dat je voor dezelfde prijs ongeveer een ton meer op de teller hebt staan dan bij de andere opties.
https://link.marktplaats.nl/m2057999248

Stage 1, 340 pk. :P

Achterwielaandrijving is wel leuk tijdens wintersport. En voor 20.000 moet er toch wel een nette Golf GTI tussen staan?

spoiler:
En inderdaad, de S4's die binnen je budget vallen hebben waarschijnlijk geen zuivere historie.
https://link.marktplaats.nl/m2058979616

[ Voor 7% gewijzigd door Harry Nak op 05-01-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Van der Berg schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:14:
Comfortabel is iets dat jij moet ontdekken. Ik vind weer een Aygo erg comfortabel en rijden daarmee is goed economisch verantwoord. Als het nodig is rij ik er in Duitsland 160KM per uur mee.
Het hangt van je referentiekader af, ik kreeg er eens een mee als leenauto maar werd er niet vrolijk van. Een Yaris gaat nog wel. Het is wel betaalbaar autorijden.

Als je een station wil een Auris of Corolla Touring Sport heeft aardig wat ruimte, gaat niet stuk en de hybride is zuinig.

Alles wat in de openings post genoemd wordt is oud leed met een hoog brandstof verbruik en hoge onderhoudskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-09 15:08
Kwam toevallig dit tegen:
https://www.autoblog.nl/n...220-van-nederland-3596086

Is wel een handbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
Harry Nak schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:20:
[...]

https://link.marktplaats.nl/m2057999248

Stage 1, 340 pk. :P

Achterwielaandrijving is wel leuk tijdens wintersport. En voor 20.000 moet er toch wel een nette Golf GTI tussen staan?

spoiler:
En inderdaad, de S4's die binnen je budget vallen hebben waarschijnlijk geen zuivere historie.
https://link.marktplaats.nl/m2058979616
Nette dealer onderhouden familie auto van Maistro die nog geen 2 maanden na import alweer van eigenaar veranderd. :'(

Met golfjes (Golf 7) GTI een beetje hetzelfde verhaal. Voor 20k kan het wellicht nog lukken, maar dan zit je wel te concurreren met andere leuke auto's. Voor 17.5k zag ik er een staan die geïmporteerd was met aftermarket bumpers en meer dan 150k op de teller.

De BMW 330e ziet er leuk uit, maar is qua opties echt wel kaal. Zelf nooit BMW gereden, dus misschien begrijp ik het gewoon niet. Wellicht als ik erin ga zitten dat het me allemaal duidelijk wordt en ik die extra features direct vergeten ben..
bouwfraude schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Het hangt van je referentiekader af, ik kreeg er eens een mee als leenauto maar werd er niet vrolijk van. Een Yaris gaat nog wel. Het is wel betaalbaar autorijden.

Als je een station wil een Auris of Corolla Touring Sport heeft aardig wat ruimte, gaat niet stuk en de hybride is zuinig.

Alles wat in de openings post genoemd wordt is oud leed met een hoog brandstof verbruik en hoge onderhoudskosten.
Die brandstof- en onderhoudskosten neem ik een paar jaar voor lief als ik er plezier aan beleef. :) Onze financiële situatie laat het toe en mochten we toch in zwaarder weer terecht komen is de auto ook zo de deur weer uit.

Wellicht een controversiële mening, maar ik vind comfort wel duidelijk meetbaar. Je kunt bijvoorbeeld een zachter geveerde auto prefereren over een stijf onderstel, maar dan is een Lexus nog altijd 'beter' of 'comfortabeler' dan een citroen. En dit geld voor veel aspecten zo, net zoals een luxe sedan/station gewoon aangenamer is dan een kleine hatchback op de snelweg. Met mijn Polo'tje haal ik de 160 ook wel, maar dan moet de radio op volume 40 om er nog iets van te verstaan.
En volgens mijn vriendin te oud :N
Wel respect voor de staat waarin de auto verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@koen0s Tijd om een keuze maken, laat je even weten wat het is geworden? Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:37

FreakNL

Well do ya punk?

20k om stuk te slaan voor een “fun” auto…

Dan zou ik inderdaad bij de genoemde Mini’s uitkomen. Clubman of Countryman.

Of zoiets
https://www.autoscout24.n...ch-results&order_bucket=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

FreakNL schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:31:
20k om stuk te slaan voor een “fun” auto…

Dan zou ik inderdaad bij de genoemde Mini’s uitkomen. Clubman of Countryman.

Of zoiets

Ze willen geen suv;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja maar dit is geen SUV…Dit is een Jeep. Een echte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:09
koen0s schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:18:
De BMW 330e ziet er leuk uit, maar is qua opties echt wel kaal. Zelf nooit BMW gereden, dus misschien begrijp ik het gewoon niet. Wellicht als ik erin ga zitten dat het me allemaal duidelijk wordt en ik die extra features direct vergeten ben..
Voor het type auto wat je zoekt zou ik toch maar eens een paar proefritjes gaan maken dan, in zowel een 3- als 5-serie. Wel liever geen hybride-bende, dat kost alleen maar ruimte en gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
PanicVenom schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:35:
Heerlijke v6 benzinemotor 306pk en prima verbruik.
https://www.autoweek.nl/a...-c-350-estate-avantgarde/
Wat ouder dan c350e en dus mogelijk wat beter aan te kleden.
Geen hybride met de voor en nadelen.
Net verbruik voor een V6 misschien. Met de corolla TS is een verbruik tussen de 4,5 en 5 realistisch. Het verbruik van deze auto is nog gemeten via de NEDC test wat dus eigenlijk wil zeggen dat die 7,1 alleen haalbaar is als je héél voorzichtig rijdt. Nadeel is natuurlijk wel dat de niet-hybride motoren een nogal slecht rendement hebben bij dynamische belasting, waardoor het verbruik binnen de stad (en in de bergen bij wintersport) flink wat hoger ligt, vooral als je een beetje van het pedalenwerk houdt.
bouwfraude schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Persoonlijke voorkeur speelt toch ook wel mee. Jarenlang naar volle tevredenheid 400 km/week en een roadtrip naar Stockholm in een 108 gereden. De stoelen vind ik beter zitten dan die in de corolla en er zijn meer mensen die dat vinden. Aan de andere kant vindt mijn vrouw de rugleuning dan weer net niet comfortabel in de 108. Het auto´tje zou best wel een herrie produceren bij 160, maar als je nooit deze snelheden rijdt dan is dat ook niet relevant. Het frappante is dat de Corolla zuiniger is dan deze...
FreakNL schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:04:
Ja maar dit is geen SUV…Dit is een Jeep. Een echte :+
Ziet er leuk uit, maar wat heb je er eigenlijk aan in een geasfalteerd landje?
ufear schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:37:
[...]

Voor het type auto wat je zoekt zou ik toch maar eens een paar proefritjes gaan maken dan, in zowel een 3- als 5-serie. Wel liever geen hybride-bende, dat kost alleen maar ruimte en gewicht.
Zo kun je ook denken over die hele Quatro configuratie. Zelfs op wintersport kun je je afvragen wat de toegevoegde waarde daar nu eigenlijk van is. De hybride kan ruimte kosten als de tractiebatterij niet onder de achterbank en de 12v accu niet onder de motorkap past, maar dit is gelukkig niet altijd zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanicVenom
Lothlórien schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:27:
[...]

Net verbruik voor een V6 misschien. Met de corolla TS is een verbruik tussen de 4,5 en 5 realistisch. Het verbruik van deze auto is nog gemeten via de NEDC test wat dus eigenlijk wil zeggen dat die 7,1 alleen haalbaar is als je héél voorzichtig rijdt. Nadeel is natuurlijk wel dat de niet-hybride motoren een nogal slecht rendement hebben bij dynamische belasting, waardoor het verbruik binnen de stad (en in de bergen bij wintersport) flink wat hoger ligt, vooral als je een beetje van het pedalenwerk houdt.
dat is toch een hele andere rijervaring en niet relevant? de vraag is bij voorkeur een v6 met leuk vermogen. Verbruik is niet zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Lothlórien schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:27:
[...]

[...]

Ziet er leuk uit, maar wat heb je er eigenlijk aan in een geasfalteerd landje?

[...]
Niks. Ik heb alleen pas in zo’n ding gezeten en met mijn 2 meter verdween ik er bijna in. Dat ding is serieus een tank. Maar het is idd niet waar de TS maar op zoek is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:17
Als ik kijk naar je eisen dan zou ik de BMW X1 xdrive 25i of 28i adviseren van een van de eerste generaties. Handzaam genoeg om in te parkeren en heeft een praktische bagage ruimte, kan meer in dan in een touring van hetzelfde bouwjaar. Ook 4WD mocht je buiten de gebaande paden willen kamperen.

Tot ongeveer bouwjaar 2011 had deze een 6 cilinder. Daarna 4 cilinder maar kan met tuning flink meer vermogen krijgen (en heeft ZF 8 traps automaat). Genoeg keuze binnen je prijsrange.

Ander alternatief is de jaguar XE, maar helaas niet als estate te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
De XFR-S wel en heeft een 550PK V8. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koen0s
Falcon schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:58:
@koen0s Tijd om een keuze maken, laat je even weten wat het is geworden? Succes!
Ik reageer even in één keer op alle onderliggende comments, maakt het voor mij iets makkelijker. :)

Gelukkig hebben we nog even de tijd om een definitieve keuze te maken. We gaan eerst nog een weekje op wintersport. Daarnaast moet eind Februari ook de Polo nog door de APK voordat we hem doorgeven aan mijn zus. We zullen dus in Maart pas echt actief gaan proefrijden en een aankoop doen, hopelijk. Als de ideale auto er niet direct tussen staat kan het zomaar een maand langer duren natuurlijk, maar gelukkig hebben we geen haast want er is verder niets mis met de Polo (we hebben geen datum afgesproken voor de overdracht).

Wel heb ik het lijstje met auto's om wel/niet te proefrijden wat geüpdatet.

Wat staat wel op het lijstje:
  • Audi A4 Avant B8. Redelijk tijdloos design voor een zachter prijsje dan de meeste andere opties. Als de juiste auto met de juiste aankleding voorbij komt zou dit hem zomaar kunnen worden.
  • Volvo V60 T6 (1st gen.). Een echte zes-in-lijn in een net aangeklede auto met een goede reputatie als het om betrouwbaarheid gaat. Hij is lastig te vinden in Nederland, maar voor mij waarschijnlijk wel de favoriet.
  • BMW 3-serie F31. BMW stond eerst niet op het lijstje vanwege het drama dat de E90/E91 is. Nu we het budget wat hebben opgerekt past een F31 binnen het budget, en die zou volgens de reviews een stuk minder problemen hebben. Hij is dan vaak wat kaler uitgerust, maar een testrit in een 320/328 met fijne automaat en pano-dak doen mij dat wellicht direct vergeten. We gaan het zien.
  • Mercedes-Benz C-klasse W205. En dan geen hybride versie. Niet mijn eerste keuze, zeker aangezien er niet veel C200's te koop zijn en ik aarzel of ik de C180 leuk genoeg ga vinden. Maar als de andere twee Duitsers op de lijst staan kan deze eigenlijk ook niet missen, al is het puur om het rijgevoel te vergelijken.
Eigenlijk een heel saai lijstje zo, de grote Duitse drie en een Volvo. |:(
Helaas heeft Lexus (of misschien stiekem Alfa?) geen leuke stations in het assortiment, en wil ik toch eerst proberen een station te vinden voor ik mijn horizon verbreed. Mochten we toch ook naar sedans gaan kijken komen andere opties wel weer in het zicht zoals de al benoemde Lexus IS250, Audi A5, Volvo S60 etc..

Wat staat niet (meer) op het lijstje:
  • Saab 9-3. Ik heb er namelijk al zo'n 40-50.000km in proef gereden. :) Daarnaast leef je maar één keer en is het ook wel leuk om een keer wat anders te proberen. Mocht er een deal komen die niet is af te slaan (geweldige conditie voor een spotprijs) dan zal ik het overwegen, maar gezien de populariteit van Saabs acht ik die kans nihil.
  • Mercedes-Benz C350e. De hybride bakken lijken me momenteel gewoon geen fijne keus. Op papier klinkt het ideaal: flink vermogen en weinig verbruik. Maar in de praktijk komt het neer op enorme WB vanaf 2025, hoge kosten voor een nieuwe batterij die nu echt al wel zijn beste tijd heeft gehad en toch wel meer elektra-kwaaltjes die hoog in de papieren lopen. Hierdoor vallen ook meteen de BMW 330e, Golf/Passat GTE etc. af.
  • Audi S4 B8. Een net exemplaar met logische geschiedenis lijkt gewoon niet te vinden binnen het budget. Deze droom ga ik helaas laten varen.
  • Golf GTI/ Seat Leon Cupra/ Audi A3 en S3.. De hot hatches zijn nu eenmaal vaak duurder dan hun grotere broer, en aangezien ik de ruimte wel kan gebruiken is dit geen 'slimme' keuze in mijn situatie. Het beetje extra WB neem ik voor lief.
  • Ford Focus. Op werk hadden we deze als poolauto en wel eens wat km's mee gemaakt. Het is zeker geen slechte auto, maar het bracht bij mij ook geen enkele emotie naar boven.
  • Mini Cooper. Ondanks dat het onder de motorkap leuke auto's zijn, stoor ik mij teveel aan de styling, zeker in het interieur. Naast het dashboard zitten er naar mijn smaak ook teveel logo's en vlaggen in het design verwerkt. Ik weet dat ze lekker rijden, maar ik weet ook dat ik me ga storen aan het design.. Helaas :'(
  • Alle SUVs. Ik heb er toch best wat voorbij zien komen, maar ga het niet overwegen. Ik vind hoge auto's onnodig in de levensfase waarin ik mij bevind. Het biedt mij enkel nadelen t.o.v. een sedan/station en ik blijf dan ook zoeken in die rubriek.
Verder staan er nog wat andere dingen niet op de lijst zoals de Opel Astra, Toyota's.. Uiteindelijk een kleine lijst gemaakt om de zoektocht straks wat makkelijker te maken, en dan vallen sommige dingen net buiten de boot. Mochten we aan het proefrijden zijn en er staat toch een leuke auto in de buurt kunnen we altijd nog even langsgaan om een impressie op te doen, maar ik ga er het land niet voor afreizen. Verder zijn de A6/E-klasse/5-serie/Superb etc.. nog altijd te groot en wil ik er niet aan beginnen, hoe fijn ze ook mogen rijden.. :'(

Zodra er iets gekozen en gekocht is zal ik het topic nog een keer een schop geven om te laten weten wat het is geworden, en waarom. En dan mogen jullie me allemaal vrijblijvend afkraken op mijn keuze :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:10
Ben toch wel benieuwd hoe jij je auto inlaadt dag je snowboard ik een golf krap is. Ik deed er 3 in een fiesta en peugeot 308 was helemaal eitje. En ik ben lang. Tip: naast de stoel, niet in rug. Maar een station is zeker makkelijker, ik zou dat zelf ook altijd prefereren.

Van deze lijst is de bmw de enige auto, dus neem die maar 😜

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
PanicVenom schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:27:
[...]

dat is toch een hele andere rijervaring en niet relevant? de vraag is bij voorkeur een v6 met leuk vermogen. Verbruik is niet zo belangrijk.
Ik heb ook niet het idee dat het relevant is voor de TS. Reactie was vooral naar aanleiding van de opmerking dat 7,1l/100km (NEDC) een prima verbruik is, terwijl je in dezelfde klasse (c-klasse station) ook wagens kunt krijgen die de helft verbruiken.

Als hybriderijder ben ik trouwens ook wel benieuwd naar welke nadelen jij ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satirev
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-09 13:15
Had je qua volvo's de V50 ook al overwogen? Wordt toch vaak over het hoofd gezien.

Hier staat bv een leuk exemplaar met 4wd (wel import)

https://reijndersautomoti...al&utm_campaign=gaspedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Gehorig hok, net als de Focus uit dat tijdperk. Gooi maar eens een deur dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:18

Youk

Volvo For Life

V50 staat op het zelfde platform als de focus. Dateert uit de tijd dat Ford eigenaar was van Volvo. Heb zelf een V50 dan wel slechts de 1.6d. Is vrij neutraal, heeft de goede wegligging van Ford, maar niet echt iets speciaals. De voorgestelde T5 is motorisch een heel stuk leuker, maar ik heb geen idee of er in de rest van de rijervaring een groot verschil zit.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanicVenom
Lothlórien schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:00:
[...]

Ik heb ook niet het idee dat het relevant is voor de TS. Reactie was vooral naar aanleiding van de opmerking dat 7,1l/100km (NEDC) een prima verbruik is, terwijl je in dezelfde klasse (c-klasse station) ook wagens kunt krijgen die de helft verbruiken.
Wel in dezelfde klasse maar qua motor natuurlijk niet vergelijkbaar.

Als hybriderijder ben ik trouwens ook wel benieuwd naar welke nadelen jij ziet?
Zoals eerder benoemd de slijtage en van het accupakket en de kosten daarvan.
Daarnaast overmatig slijtage van de motor en is een hele hoge kmstand niet zo goed haalbaar meer.
Dit komt door het constant aan en uit schakelen van de motor. De motor wordt pas aangeschakeld bij hogere belasting. hoge belasting op een koude motor is erg slecht voor je blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 21:08

SPT

Als auto-liefhebber snap ik de opties helemaal. Ik zou dit persoonlijk vanuit een breder perspectief bekijken. Vanuit het oogpunt van persoonlijke financiën is het in Nederland heel belangrijk om éérst een koophuis te kopen, voordat dit soort bodemloze putten worden geopend. Als dat eenmaal op orde is, dan is het natuurlijk heel gaaf om je hart te volgen en een Audi of BMW met vette V6 of V8 te kopen.

Een auto die zeker niet op je lijstje mag ontbreken is de Audi S4 Avant van de B7-serie, met atmosferische 4.2 V8. Een Volvo zou ik zeker niet kopen. Toch niet helemaal de rijdersauto die een BMW of Audi is. Met dit soort snelle audi's en BMW's ga je véél geld kwijt zijn aan onderhoud. Het doel moet dus zijn om véél geld aan autorijden uit te geven. Vandaar mijn advies om er pas aan te beginnen als je een aantal basis-dingen op orde hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
PanicVenom schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:51:
[...]

Zoals eerder benoemd de slijtage en van het accupakket en de kosten daarvan.
Daarnaast overmatig slijtage van de motor en is een hele hoge kmstand niet zo goed haalbaar meer.
Uiteraard afhankelijk van de implementatie en gebruikte techniek maar dit is een fabel. Een hoge km stand is juist zeer goed mogelijk. De ICE wordt namelijk ingeschakeld via een motor generator die het ding naar +1000 rpm slingert, bovendien wordt de smeerolie pomp dan ook meteen aangestuurd. Dit is mogelijk door de veel krachtigere tractie batterij en heeft juist minder slijtage tot gevolg dan een startmotor. Daarnaast is het zo dat de ICE juist veel constanter kan werken en soms helemaal niet aan hoeft. De motor moet daardoor helaas wel wat vaker koud lopen dan een reguliere ICE, maar met een moderne olie lijkt dit ook niet echt een probleem te zijn. Dat de ICE ingeschakeld wordt zodra er een hogere belasting wordt gevraagd betekent niet dat de volledige belasting op conto van de ICE komt, meestal wordt deze bijgeschakeld om binnen het efficiënte toerentalbereik het extra gevraagde vermogen te leveren of om het accupakket bij te laden met het geproduceerde vermogen dat niet nodig is voor de aandrijving, het accupakket wordt ook bijgeladen tijdens afdalingen of tijdens het remmen. Vandaar ook dat een hybride best sterk is in de bergen of op binnenwegen.
Bij Toyota is de transmissie een planetair wielstelsel welke niet slipt en vrijwel niet slijt. Reparaties als nieuwe koppelingsplaten zijn dan ook uitgesloten.
Het accupakket komt met 10 jaar garantie en schijnt qua prijs best mee te vallen: in de orde van €2200 dacht ik, maar op die Mercedes is die inderdaad al flink duurder.

Enkele nadelen zijn wel:
  • toerental en motorgeluid correspondeert niet altijd met belasting en rijgedrag
  • Er is soms geen ruimte voor de 12v accu onder de motorkap wat kostbare ruimte kost in de kofferbak
  • de schijfremmen willen nog weleens roesten
  • de 12v accu is soms klein waardoor regelmatig bijladen nodig is, maar ik weet niet of dit specifiek een hybride probleem is.
Dus als echte liefhebber van brullende motoren inderdaad niet het meest geschikt.

[ Voor 27% gewijzigd door Lothlórien op 07-01-2024 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

SPT schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:21:
Als auto-liefhebber snap ik de opties helemaal. Ik zou dit persoonlijk vanuit een breder perspectief bekijken. Vanuit het oogpunt van persoonlijke financiën is het in Nederland heel belangrijk om éérst een koophuis te kopen, voordat dit soort bodemloze putten worden geopend. Als dat eenmaal op orde is, dan is het natuurlijk heel gaaf om je hart te volgen en een Audi of BMW met vette V6 of V8 te kopen.

Een auto die zeker niet op je lijstje mag ontbreken is de Audi S4 Avant van de B7-serie, met atmosferische 4.2 V8. Een Volvo zou ik zeker niet kopen. Toch niet helemaal de rijdersauto die een BMW of Audi is. Met dit soort snelle audi's en BMW's ga je véél geld kwijt zijn aan onderhoud. Het doel moet dus zijn om véél geld aan autorijden uit te geven. Vandaar mijn advies om er pas aan te beginnen als je een aantal basis-dingen op orde hebt.
Dat ligt er maar net aan welke Volvo je koopt.. Dat je BMW een rijdersauto noemt snap ik, maar Audi? Niet veel anders dan een Volvo V40/V60 o.i.d..
Out-of-the-box: Volvo S80 V8, dikke V8 van Yamaha, AWD en alle luxe. En je wordt niet meteen aangezien voor een drugsdealer of een patjepeeër ;)
Maar verder ben ik het wel eens met je betoog :P

[ Voor 5% gewijzigd door -tom-562 op 07-01-2024 13:57 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Volvo's zijn meer famillie auto's, maar een v70 t5 bijv. heeft wel voldoende pit om lekker mee te rijden. Als je met comfort op wintersport wilt is dat zeker geen slechte keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
koen0s schreef op zondag 7 januari 2024 @ 01:12:
Volvo V60 T6 (1st gen.). Een echte zes-in-lijn in een net aangeklede auto met een goede reputatie als het om betrouwbaarheid gaat. Hij is lastig te vinden in Nederland, maar voor mij waarschijnlijk wel de favoriet.
Ik kan me de aantrekkingskracht van de Volvo goed voorstellen. Het is ook wel een dik en bijzonder ding en met zo'n zescilinder wel machtig.
BMW 3-serie F31. BMW stond eerst niet op het lijstje vanwege het drama dat de E90/E91 is. Nu we het budget wat hebben opgerekt past een F31 binnen het budget, en die zou volgens de reviews een stuk minder problemen hebben. Hij is dan vaak wat kaler uitgerust, maar een testrit in een 320/328 met fijne automaat en pano-dak doen mij dat wellicht direct vergeten. We gaan het zien.
Dan zou ik kijken naar een exemplaar van ná 2015, zodat je de B48 motor hebt. Maar écht een dikke met zescilinder wordt weer lastig binnen budget.
Eigenlijk een heel saai lijstje zo, de grote Duitse drie en een Volvo. |:(
Helaas heeft Lexus (of misschien stiekem Alfa?) geen leuke stations in het assortiment, en wil ik toch eerst proberen een station te vinden voor ik mijn horizon verbreed. Mochten we toch ook naar sedans gaan kijken komen andere opties wel weer in het zicht zoals de al benoemde Lexus IS250, Audi A5, Volvo S60 etc..
Ik zou een lans willen breken voor het laten vallen van de eis voor een station. Als je met z'n tweeen bent is een sedan echt wel ruim genoeg. Als je met z'n vieren op wintersport gaat heb je toch een dakbox erop.

Dit is ook wel een unieke auto: https://www.autoscout24.n...92-4b84-9c95-e8c0a8f060ae
De 3e generatie Lexus IS is in Nederland alleen geleverd als 300h en dat is een hele betrouwbare en slimme hybride maar een IS 250 met V6 is leuker. In Europa maar heel kort geleverd (in Duitsland oa) maar deze komt uit de VS dus wel even heel goed checken of ie niet als schadeauto naar Europa is gekomen. Als F-Sport ziet ie er tof uit, kneiterbetrouwbaar, de V6 is vlot en soepel en hij is luxe uitgerust (goede audio, stoelverwarming, stoelkoeling, stuurwielverwarming, open dak).

Ook een Jaguar XE zou dan in beeld komen. Weliswaar met viercilinder, maar het stuurt onwijs goed en ziet er best tof uit. https://www.autoscout24.n...34-499b-8c16-5ad20d120575
-tom-562 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:56:
Out-of-the-box: Volvo S80 V8, dikke V8 van Yamaha, AWD en alle luxe. En je wordt niet meteen aangezien voor een drugsdealer of een patjepeeër ;)
Oeh, ja! Dat zou ook heel vet zijn!
Saab 9-3. Ik heb er namelijk al zo'n 40-50.000km in proef gereden. :) Daarnaast leef je maar één keer en is het ook wel leuk om een keer wat anders te proberen. Mocht er een deal komen die niet is af te slaan (geweldige conditie voor een spotprijs) dan zal ik het overwegen, maar gezien de populariteit van Saabs acht ik die kans nihil.
Helemaal mee eens, je leeft maar één keer. Leuk om iets anders te rijden.
Mini Cooper. Ondanks dat het onder de motorkap leuke auto's zijn, stoor ik mij teveel aan de styling, zeker in het interieur. Naast het dashboard zitten er naar mijn smaak ook teveel logo's en vlaggen in het design verwerkt. Ik weet dat ze lekker rijden, maar ik weet ook dat ik me ga storen aan het design.. Helaas :'(
:'( Een Clubman Cooper S was zo mooi geschikt geweest.
(Zelfs in bordeaux rood zonder strepen? https://www.autowereld.nl...era-38195223/details.html of zwart-zwart-zwart? https://www.autowereld.nl...der-39007828/details.html)
SPT schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:21:
Een auto die zeker niet op je lijstje mag ontbreken is de Audi S4 Avant van de B7-serie, met atmosferische 4.2 V8. Een Volvo zou ik zeker niet kopen. Toch niet helemaal de rijdersauto die een BMW of Audi is.
Volgens mij is 'rijdersauto' niet persé genoemd als eis, tenzij je daar 'vlotte motor' onder verstaat. Qua lekker sturen zit je in een Audi ook niet top. Maar als het referentiekader (no offence) Saab 9-3 en Volkswagen Polo is dan kun je ook een Volvo V60 als een fijne stuurmansauto ervaren. Dan kun je na de Volvo nog altijd een Jaguar kopen ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door roel-online op 08-01-2024 12:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koen0s
De update waar jullie allemaal zoooo lang op hebben gewacht. :o

De Polo is probleemloos door de APK heen gekomen. Momenteel de laatste piepjes en kraakjes aan het verhelpen, dan een strik er omheen en de sleutels overhandigen aan mijn zussen. In de tussentijd zijn we begonnen met auto's bekijken en proef rijden. De zoektocht de afgelopen tijd heeft de volgende nieuwe inzichten opgeleverd..
  • Wat zijn we in Nederland toch gierig. |:( Een jonge station vinden met een beetje leuke uitrusting is vrijwel onmogelijk. Ik ga er vanuit dat het meeste net uit de lease komt, en wat een droevige auto's zijn dat. Wel een 'dikke' Duitser, maar van binnen zo kaal als maar kan. Waarom een auto uit 2018-2020 kopen als de uitrusting niets afwijkt van een 15 jaar oude Audi?
  • En wat zijn we toch ook saai.. -O- Alles zwart, wit of 50 shades of gray. Een kleurtje doet echt niet af aan het straatbeeld..
  • Bijna een Mini, maar toch niet.. Ja ik heb het echt geprobeerd @roel-online, maar helaas te kort voor onze wensen (snowboard achterin). Trouwens ook informatie die nergens op het internet te vinden is (lengte laadruimte met stoelen neergeklapt). Toch sterk overwogen omdat ze uniek zijn in de rijke uitrusting en het hebben van een kleurtje. Liever racing stripes dan alles wit/zwart..
  • Volvo V60 1e gen. laten varen. Veel nette T6 exemplaren hadden de nieuwe 2L motor en dan kan je net zo goed een 2e gen. T5 pakken, die zijn in handbereik voor ~25k. We hebben het overwogen, maar de trend van een iPad in het dashboard verwerken heeft niet mijn voorkeur, ik wil knopjes! Daarnaast zijn ze ook wel serieus zwaar.
Tot nu toe twee auto's daadwerkelijk aan de tand gevoelt.

Eerste ritje was in een A4, met 'redelijke' uitrusting. Was een erg nette auto uit 2016, digital cockpit, s-line stoelen, LED verlichting en wat ander speelgoed. Helaas geen pano-dak, ACC of memory seats. Auto rijdt lekker, veel rust in de auto tijdens het rijden. Bak schakelt heel vlot, maar ook wel erg veel. Er wordt agressief opgeschakeld, en daardoor om de kleinste snelheid verandering direct weer teruggeschakeld. Om nu constant in sport-modus te rijden vind ik ook weer niets, kan evt. met een chip-tune nog wat aan gedaan worden. Afwerking vond ik gemixt, de deuren sluiten dan wel als 'kluisdeuren', maar de hendels zijn van zulk licht plastic gemaakt dat het voelt alsof je ze er zo af trekt.. Op meer plekken was duidelijk dat er bezuinigd was, vond ik een beetje raar voor het klasse auto.

Tweede rit was in een goed uitgeruste C250. AMG pakket, zwarthouten inleg, Full Adaptive LED, Burmeister, Memory seats, comfort seats, pano, etc. etc. Het enige dat eigenlijk echt mistte was ACC (En geventileerde stoelen). Tijdens het rijden vond ik de Audi wat rustiger, maar verschillen zijn klein, zal deels te maken hebben met de 19" velgen/sport onderstel. Motor maakte wat meer geluid bij vol gas (volgens dealer door het AMG pakket) wat mijn partner niet charmeerde, ik vond het er wel bij passen. Infotainment was wel duidelijk ouderwetser dan in de Audi, en Apple carplay inbouwen is ook niet 1-2-3 gedaan. Desondanks, met het dak open en de muziek aan was het heerlijk rijden in de Mercedes.

De vorige eigenaar van de Mercedes had twee kleine kinderen, en dat was ook wel te zien. De kinderwagen was waarschijnlijk vaak met 1 hand ingeladen, want de achterbumper zag er niet meer uit. Zo waren ook de sierlijsten om de ramen niet mooi zwart meer, zat er een bruine vlek op een achterstoel, was er een rateltje.. Met de verkoper gesproken en hij wilde alle puntjes wel oplossen binnen de prijs van de auto. Extra garantie mocht er ook gratis bij want hij vertrouwde de auto wel (was bij hem al in onderhoud).

Het plan is om Maandag een BMW 330i te proefrijden en ook een 2e C-klasse. De BMW om te kijken waar de voorkeur ligt tussen de Duitsers, en de C-klasse (met minder km's) om te verifiëren of de auto waar ik nu naar heb gekeken nog wel net zo soepel schakelt en rijdt als een jongere auto. Als de BMW me niet overtuigt en de jongere C-klasse hetzelfde rijdt dan moet ik denk ik de verkoper maar weer gaan opbellen om te vragen of we tot een overeenkomst kunnen komen.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:56
BMW 330 en Mercedes C250 is in de praktijk best een verschil in vermogen. Scheelt ook 1 seconde in 0-100.
Verder is de BMW meer een rijdend pretpakket terwijl de Mercedes wat meer gericht is op luxe.

Persoonlijk zou ik kijken of de BMW 340 of Mercedes C400/450/43AMG binnen budget passen, eventueel uit Duitsland, want 6 cylinder. Bij Mercedes mis je dan wel de optie tot achterwielaandrijving.
Never mind, ik zie dat je dan gelijk richting de 35k gaat en dan zit je nog aan de onderkant van die markt.

[ Voor 12% gewijzigd door TheBrut3 op 18-03-2024 06:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 13:10
ouweklimgeit schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:09:
Gewoon lekker voor die Saab gaan, prachtige auto's.

Onderhoud vrijwel 0 en hoe schaarser ze worden, hoe meer ze opbrengen want die liefhebbers blijven bestaan.
Onderhoud vrijwel 0? Er is echt niets duurder dan een goedkope Saab. Uit eigen ervaring.

Ik heb alles wel zien kapot gaan. Daarnaast zijn ze heel gevoelig voor tijdige oliebeurten ivm black sludge. Dat is opgelost in de latere modellen maar blijft toch belangrijk om goed onderhoud uit te voeren.

Na 250k km begint er gewoon aan alle kanten iets kapot te gaan. Ik heb met veel plezier een 9-5 aero gereden maar zou niemand die garagefacturen willen aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen0s
Hoezee, een auto voor twee *O* *O*

Het is uiteindelijk de BMW 3-serie geworden. Eigenlijk ging ik in de BMW zitten met de intentie daarna overtuigd te zijn dat het de Mercedes moest worden, ik vond hem namelijk wel erg leuk. Echter reed de BMW dusdanig fijn dat het opeens lastig werd om een beslissing te maken. Erg comfortabel bij normaal rijgedrag, zelfs wat comfortabeler dan de Mercedes. Dat komt waarschijnlijk doordat de Mercedes een sportonderstel en 19" wielen heeft. Echter was het serieuzere stuurgedrag ook echt goed, en daardoor was het totaalpakket gewoon beter dan de Mercedes.

Daarnaast was de BMW jonger, had minder km's op de teller, en was de staat van het voertuig ook gewoon beter. Enigszins verbaasd kon er nog wel wat met de prijs gebeuren, waardoor die 1000,- goedkoper uit kwam dan de Mercedes, waardoor de keuze opeens weer een stuk makkelijk werd.

De BMW was duidelijk door een oude(re) lul samengesteld, alle luxe opties wel aangevinkt, maar alles m.b.t. digitale snufjes is van de optie lijst gehouden (BLIS, Navi pro, ACC, etc.). Het meeste kan ik mee leven, maar ik zal wel het navigatiescherm gaan upgraden naar het 8,8" scherm en Apple Carplay gaan activeren.

Nog een kleine week en dan mag ik hem komen ophalen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uU5pRfrvR7J7TBFN2zm9bsBlGcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KyIHrKupuyS4bBuqcCDdbv8g.png?f=fotoalbum_large
TheBrut3 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 06:33:
Persoonlijk zou ik kijken of de BMW 340 of Mercedes C400/450/43AMG binnen budget passen, eventueel uit Duitsland, want 6 cylinder. Bij Mercedes mis je dan wel de optie tot achterwielaandrijving.
Never mind, ik zie dat je dan gelijk richting de 35k gaat en dan zit je nog aan de onderkant van die markt.
Ik heb gekeken naar de C400, soms was die beschikbaar voor ~26-27k wat maar net boven het budget uit kwam. Echter zit het bij mij nooit lekker om de goedkoopste te kopen, daar is vaak toch een reden voor.. BMW's met een 6-cilinder waren gauw nog een stuk duurder inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:40
MG5

SiberischeHusky Shepsky

Pagina: 1