Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:22
Onze badkamer blijft niet warm te krijgen en de eindconclusie van de installateur (die het niet aangelegd heeft) en mijzelf is dat het een combinatie is van het verst van de warmtepomp en een fout in de vloer is. Kan een geknikte leiding zijn of iets met de aanvoer en retour, maar daar gaan we niet achter komen zonder de vloer of het bad te slopen. Gaan we dus niet doen.

Het advies van de installateur is nu om de handdoekradiator te vervangen door een elektrische versie en dan de vloerverwarming door te verbinden. Die zit nu namelijk op de retour van de radiator. Zelf ben ik daar nog niet helemaal van overtuigd en denk eerder aan een infraroodpaneel.

Wat zou qua duurzaamheid nu de beste oplossing zijn? Een elektrische handdoekradiator op de plek van de huidige of een infraroodpaneel? Dat zou dan aan het plafond kunnen komen of op de plek van de radiator.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Je geeft aan de badkamer niet warm te kunnen krijgen. Daar gaat een IR-paneel je ook niet mee helpen: de stralingswarmte van die panelen wordt alleen door je huid opgevangen, overige objecten (inclusief de lucht) warmen hierdoor niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25

paQ

...dus kun je beter voor convectie gaan als dat het doel is.

maar een handdoekradiator op een warmtepomp klinkt ook niet alsof er water van 60 graden doorheen komt he? Zeker niet als die op de vvw zit aangesloten. Ergo: als dat water bijv 30 graden is, dan doet die handdoekradiator "niks"
installeer dan een FCU oid.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Dat klopt en dat gaat er ook niet. Maar zowel de radiator als de vloer blijven gewoon koud, net als de retourleiding. Er zit dus ook in het systeem iets niet goed en als ik de huidige radiator vervang door (of aanvul met) een fancoil (als je dat bedoelt met een FCU) dan gaat dat niets oplossen.

Ik hoef ook niet persé de hele badkamer op 20 graden te hebben, als we ons aangenaam af kunnen drogen ben ik tevreden.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:59
Dat lijkt mij toch iets dat de installateur die het aangelegd heeft moet oplossen of verhelpen. Dat is namelijk de meest duurzame oplossing.

Elektrisch verwarmen is niet duurzaam, maar vooral erg duur. En een infraroodpaneel gaat wel, maar geeft, zoals @Martinez- terecht opmerkt, alleen stralingswarmte af. Eronder zal je het dus warm hebben, ernaast niet. Daarnaast weet ik niet hoe goed dat gaat in een badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Die installateur heeft dat in 2011 gedaan en wil ik er nooit meer in hebben. En nee, het is nooit aangenaam geweest. Het enige moment dat ik de vloer wat heb gevoeld is toen ik nog een gasketel had en die een hele beste Ta het systeem in stuurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Aziraphale schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:19:
Die installateur heeft dat in 2011 gedaan en wil ik er nooit meer in hebben. En nee, het is nooit aangenaam geweest. Het enige moment dat ik de vloer wat heb gevoeld is toen ik nog een gasketel had en die een hele beste Ta het systeem in stuurde.
Wij hebben een hoog aan de wand gemonteerde keramische ventilator kachel.

Wifi, afstandbediening, 1000/2000 watt.

59 piek, chineser ga je het niet vinden dus installeren op eigen risico:

https://www.bol.com/nl/nl...iTQzjd6iSzywaAstSEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Martinez- schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:02:
Je geeft aan de badkamer niet warm te kunnen krijgen. Daar gaat een IR-paneel je ook niet mee helpen: de stralingswarmte van die panelen wordt alleen door je huid opgevangen, overige objecten (inclusief de lucht) warmen hierdoor niet op.
Onzin , die warmte moet ergens blijven en is echt niet automagisch verdwenen,

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
digifun schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 05:34:
[...]

Onzin , die warmte moet ergens blijven en is echt niet automagisch verdwenen,
Je hebt gelijk: echter is die opwarming bijna nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:29
Aziraphale schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:00:
Onze badkamer blijft niet warm te krijgen en de eindconclusie van de installateur (die het niet aangelegd heeft) en mijzelf is dat het een combinatie is van het verst van de warmtepomp en een fout in de vloer is. Kan een geknikte leiding zijn of iets met de aanvoer en retour, maar daar gaan we niet achter komen zonder de vloer of het bad te slopen. Gaan we dus niet doen.

Het advies van de installateur is nu om de handdoekradiator te vervangen door een elektrische versie en dan de vloerverwarming door te verbinden. Die zit nu namelijk op de retour van de radiator. Zelf ben ik daar nog niet helemaal van overtuigd en denk eerder aan een infraroodpaneel.

Wat zou qua duurzaamheid nu de beste oplossing zijn? Een elektrische handdoekradiator op de plek van de huidige of een infraroodpaneel? Dat zou dan aan het plafond kunnen komen of op de plek van de radiator.
IR is voor een ruimte waar je dagelijks maar kort verblijft een super efficiënte optie, binnen een paar minuten voelt het al aangenaam. Alles wat het paneel aanstraalt (vanaf het plafond bij voorkeur) wordt warmer maar koelt ook weer snel af zodra het paneel uit gaat. Een handdoekradiator moet veel langer aanstaan voor een vergelijkbare ervaring, enige voordeel is dat de handdoek wel droogt...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Martinez- schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:03:
[...]

Dat ligt aan je stookgedrag.

Het is puur een kwestie van energie dat erin gestoken wordt, oftewel vermogen x tijd.

Als ik de IR panelen 2 uur aan heb staan dan loopt de temperatuur daarna langzaam terug (heb overal sensoren).

Punt is wel dat je dus langer en vaker moet stoken en niet alleen wanneer je zelf aanwezig bent. De bijbehorende kosten moet je dan ook accepteren.

Topicstarter heeft een vorm van basis verwarming.

Dat een boost geven kan in volgorde van comfort:
- bovengenoemde convector kachel (snel, veel vermogen bv 2000W)
- infraroodpaneel (opwarmtijd, beperkter vermogen bv 500W)
- elektrische radiator (beperkte vermogensafgifte bv ? W, duur ivm weghalen basisverwarming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:15:
[...]

Dat ligt aan je stookgedrag.

Het is puur een kwestie van energie dat erin gestoken wordt, oftewel vermogen x tijd.

Als ik de IR panelen 2 uur aan heb staan dan loopt de temperatuur daarna langzaam terug (heb overal sensoren).

Punt is wel dat je dus langer en vaker moet stoken en niet alleen wanneer je zelf aanwezig bent. De bijbehorende kosten moet je dan ook accepteren.

Topicstarter heeft een vorm van basis verwarming.

Dat een boost geven kan in volgorde van comfort:
- bovengenoemde convector kachel (snel, veel vermogen bv 2000W)
- infraroodpaneel (opwarmtijd, beperkter vermogen bv 500W)
- elektrische radiator (beperkte vermogensafgifte bv ? W, duur ivm weghalen basisverwarming)
IR-panelen zijn voor vooral directe persoonsverwarming, niet voor het verwarmen van de ruimte waarin ze geplaatst zijn. Daarvoor is het veel te inefficiënt en het vermogen in veel gevallen veel te laag. Het kan wel, maar dan heb je al snel meer dan 25W/m³ nodig. Er zijn panelen van 3000W, maar of je panelen van ruim 300 graden op je badkamer wilt hebben is de vraag (https://infraroodverwarmi...r-panelen-3000w-155x35-cm).

De andere vraag is of de TS de ruimte wilt opwarmen, of het gewoon warm wilt hebben als die binnen is. Dat laatste kan ook met een IR-paneel maar is een substantieel andere vraag.

Edit: even teruglezen laat me zien dat TS al aangeeft dat persoonsverwarming voldoende is. Dan zou ik een klein IR paneeltje ophangen en die gebruiken. Snel effect en hoog efficiënt voor dat doel.

[ Voor 6% gewijzigd door Martinez- op 05-01-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25

paQ

Aziraphale schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:14:
Dat klopt en dat gaat er ook niet. Maar zowel de radiator als de vloer blijven gewoon koud, net als de retourleiding. Er zit dus ook in het systeem iets niet goed en als ik de huidige radiator vervang door (of aanvul met) een fancoil (als je dat bedoelt met een FCU) dan gaat dat niets oplossen.

Ik hoef ook niet persé de hele badkamer op 20 graden te hebben, als we ons aangenaam af kunnen drogen ben ik tevreden.
Ah zo, ik snap nu wat je bedoelt.
Dus eigenlijk met een dompelverwarmer het water in het systeem op temperatuur brengen. (?)

Sja... naja kan als je per se een warme vloer wil. Anders zou ik er gewoon een convectie e-heater ophangen.
ik ben fan van de PID geregelde heaters
Mooier zou zijn het probleem opgelost te krijgen, maar ik begrijp uit je verhaal dat dat niet gaat lukken zonder de badkamer te slopen. Dan zou ik het gewoon COP1 verwarmen inderdaad en accepteren dat je 150 x 60 cent per jaar kwijt bent.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Waarom niet beiden? IR voor het aangename (snelle) warme zonnetje wanneer je aan het afdrogen bent en een elektrische verwarming voor je handdoeken en evt. onbalans in warmte in je huis. Die laatste heb je ook voor langdurige verwarming om schimmels e.d. te voorkomen, IR heb je grotendeels voor comfort.

n.b. Je hebt ook handdoek steunen voor (muur) IR panelen, nooit doen die houden de straling tegen en vervolgens werkt je paneel niet.

Overigens, al eens met een goede IR camera gekeken naar je vloer? Ook als er geen flow is kan je soms tot aan de eventuele obstructie toch klein temperatuur verschillen zien. Een flow meter ergens tussenplaatsen kan ook helpen met inzicht krijgen, kan zijn dat bij teveel tegendruk de andere delen/bypass ook iets meer tegendruk moeten krijgen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Martinez- schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:03:
[...]

Tuurlijk niet. Het is gewoon cop 1 elektrische verwarming. Zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
digifun schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:59:
[...]

Tuurlijk niet. Het is gewoon cop 1 elektrische verwarming. Zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen.
Lees je ergens dat ik dat moeilijk vind om te begrijpen? Volgens mij moet je de toelichting even verder lezen. Natuurkundig is één, praktisch is twee.

Reflectie en absorptie van oppervlakten neem je voor het gemak maar even niet mee. Evenals het benodigd vermogen en spreiding van de straling m.b.t. het puntverwarmen van oppervlakten. Maar hey, wel COP=1 he.

[ Voor 21% gewijzigd door Martinez- op 05-01-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

digifun schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:59:
Gezien je reactie heb je overduidelijk geen ervaring met IR verwarming. Ja, het is ook COP1 maar het grote verschil is direct vs. indirect, je slaat de stap van eerst de ruimte verwarmen (met de daar bijkomende verliezen/vertraging) over. Omgekeerd is dus het grote nadeel dat als je met meer dan 1 persoon in de badkamer staat, allen diegene die voor/onder het paneel staat de warmte voelt, de rest staat letterlijk in de schaduw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-09 15:40
Ik zal mijn eigen ervaring even delen, ik heb namelijk een IR paneel in de badkamer hangen.

Wel even bij vermelden, mijn badkamer is klein met een enkele buitenmuur waar geringe spouwmuurisolatie en een piepklein raam met dubbel glas in zit, dus erg veel warmte verliest de ruimte überhaupt niet.

Maar ik heb een 400w IR paneel opgehangen van Eurom die specifiek voor badkamers is, zelf zou ik met die elektra geen Chinese troep in een badkamer gooien. Met 400watt heeft die even nodig, maar ik heb de radiator zo gezet dat als je de douche uitloopt je er meteen tegenaan loopt.

Your mileage may vary, maar ik vind het echt heerlijk om in de winter af en toe de radiator aan te zetten en een warme ruimte te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Muismat1991 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:05:
Ik zal mijn eigen ervaring even delen, ik heb namelijk een IR paneel in de badkamer hangen.
Bij mij vergelijkbaar, mijn badkamer koelt snel af in verhouding met de andere woonruimtes (ondanks dat isolatie ok is).

Ik omschrijf het altijd alsof je in een warm zomer zonnetje gaat staan. Vroeger uit de warme douche snel afdrogen in de kou.. nu zet ik hem 15 min aan (automatische timer) net voordat ik ga douchen zodat die op volle sterkte is als ik er onderuit kom.
Bijkomend voordeel, met name in een badkamer is dat het ook vocht sneller laat verdampen. Geen beslagen spiegels en damp op de ramen en dus ook geen schimmel vorming etc.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 05-01-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Martinez- schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:37:
[...]

Lees je ergens dat ik dat moeilijk vind om te begrijpen? Volgens mij moet je de toelichting even verder lezen. Natuurkundig is één, praktisch is twee.

Reflectie en absorptie van oppervlakten neem je voor het gemak maar even niet mee. Evenals het benodigd vermogen en spreiding van de straling m.b.t. het puntverwarmen van oppervlakten. Maar hey, wel COP=1 he.
DukeBox schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:52:
[...]

Gezien je reactie heb je overduidelijk geen ervaring met IR verwarming. Ja, het is ook COP1 maar het grote verschil is direct vs. indirect, je slaat de stap van eerst de ruimte verwarmen (met de daar bijkomende verliezen/vertraging) over. Omgekeerd is dus het grote nadeel dat als je met meer dan 1 persoon in de badkamer staat, allen diegene die voor/onder het paneel staat de warmte voelt, de rest staat letterlijk in de schaduw.
Heb hier zelf constant een ir-paneel aanstaan en dat verwarmt net zoveel als ieder andere cop-1 kachel. Leuk dat je jullie dat theoretisch anders zien maar dat is pure onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
digifun schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:42:
[...]

[...]

Heb hier zelf constant een ir-paneel aanstaan en dat verwarmt net zoveel als ieder andere cop-1 kachel. Leuk dat je jullie dat theoretisch anders zien maar dat is pure onzin.
Wat voor paneel gebruik je, als ik vragen mag? Ik zit er nu wat naar te zoeken, maar er is wel heel erg veel...

Edit: En wat voor vermogen zou ik nodig hebben voor een badkamer van zo'n 7,5 m2 met een inhoud van bruto 16,6 kuub?

[ Voor 12% gewijzigd door Aziraphale op 05-01-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

digifun schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:42:
Heb hier zelf constant een ir-paneel aanstaan en dat verwarmt net zoveel als ieder andere cop-1 kachel.
Welk paneel heb je dan? Want het is raar dat jij dat zo ervaart, lijkt erop dat je paneel niet doet wat deze moet doen (haal je niet een keramisch paneel en ir door elkaar?).
Leuk dat je jullie dat theoretisch anders zien maar dat is pure onzin.
Bijzonder dat de ervaringen van vele anderen (waaronder ikzelf en @Muismat1991 ) en ook alle informatie in de speciaalzaken dan zoveel verschillen en dat blijkbaar onzin is :X

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 05-01-2024 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Welk paneel heb je dan? Want het is raar dat jij dat zo ervaart, lijkt erop dat je paneel niet doet wat deze moet doen (haal je niet een keramisch paneel en ir door elkaar?).

[...]

Bijzonder dat de ervaringen van vele anderen (waaronder ikzelf en @Muismat1991 ) en ook alle informatie in de speciaalzaken dan zoveel verschillen en dat blijkbaar onzin is :X
Het schijnt dat ik inderdaad ook een onzinplaat heb op mijn werkkamer. Verrek.

@digifun zou je graag een aantal bronnen willen aandragen waarop de TS dan, volgens jou, een goed geïnformeerde keuze kan maken? Dat helpt om het niveau van het topic omhoog te halen. Er staat immers al genoeg onzin in.

[ Voor 16% gewijzigd door Martinez- op 05-01-2024 16:07 ]

Pagina: 1