Voor mijn vader, die inmiddels al aardig richting de 80 gaat, ben ik op zoek naar een nieuwe (tweedehands) auto.
Zijn huidige auto, een Ford Mondeo, duurste model met álle opties, kocht hij nieuw, halverwege de jaren '90. Die gaat dit jaar niet meer door de APK komen omdat hij aan alle kanten uit elkaar valt en doorgeroest is. Vorig jaar werd hij met een paar extra gelaste balkjes nog met kunst en vliegwerk op de weg gehouden, maar ook dat is nu geen optie meer.
Dat verhaal vertelt je 2 belangrijke dingen over mijn vader:
De C4 Cactus heb ik zelf een keer een week gehad als huurauto en vond ik persoonlijk een onding om in te rijden, dus die zou niet meteen mijn voorkeur hebben. Maar er zijn nog tig andere merken en modellen, en ik weet niet waar te beginnen. Ik zie ook dat het budget waarschijnlijk minimaal zo'n 15k zal moeten zijn. Ik denk dat Senior daar in eerste instantie van schrikt, maar zolang het niet heel veel meer wordt, hoop ik hem er wel van te kunnen overtuigen dat ik liever heb dat ie zijn spaargeld uitgeeft aan een auto waar hij blij van wordt, dan dat ie het oppot voor mijn erfenis. Deze uitgave gaat hoe dan ook geen verschil maken in zijn financiële zekerheid voor de komende jaren, dus dat is voor mij niet het belangrijkste.
Dus: zijn knieperige zelf wil een oud barrel van een paar duizend euro kopen, zijn Tweaker-hart wil allemaal leuke technische snufjes, en zijn oude lijf wil een comfortabele auto met hoge instap. En * Anakha wil een auto waarin Anakha Senior nog een aantal jaar veilig en betrouwbaar op pad kan.
Wat vinden jullie het juiste advies in dit geval?
Zijn huidige auto, een Ford Mondeo, duurste model met álle opties, kocht hij nieuw, halverwege de jaren '90. Die gaat dit jaar niet meer door de APK komen omdat hij aan alle kanten uit elkaar valt en doorgeroest is. Vorig jaar werd hij met een paar extra gelaste balkjes nog met kunst en vliegwerk op de weg gehouden, maar ook dat is nu geen optie meer.
Dat verhaal vertelt je 2 belangrijke dingen over mijn vader:
- hij houdt van techniek, gadgets en snufjes, dus hij wil graag alle toeters en bellen op een auto. Het is zo'n man die vroeger zijn eigen radio's bouwde en nog steeds helemaal opbloeit van een stukje techniek dat iets gaafs kan.
- hij houdt niet van verandering - als hij eenmaal een auto heeft, rijdt hij die op. De nieuwe auto zal dus waarschijnlijk zijn laatste worden.
- hij rijdt nog maximaal 3.000 kilometer per jaar, en dat zal gezien de leeftijd niet meer toenemen. Het gaat voornamelijk om korte ritten. Dikke kans dat de auto nog hooguit 20k kilometer zal hoeven rijden. Iets als verbruik is dus niet heel boeiend.
- hij begint moeite te krijgen met in- en uitstappen in de lage Mondeo, dus ik ben op zoek naar een model met een hoge instap.
- het is een zeer zuinige babyboomer met aardig wat spaargeld. Dus er is geen vast budget, maar de uitgave moet wel enigszins in verhouding staan met het beperkte gebruik, anders krijg ik hem nooit overtuigd.
- hij kan parkeren op eigen terrein en heeft voldoende zonnepanelen om zijn huidige verbruik af te dekken, dus elektrisch/phv is een optie.
- hij heeft de afgelopen 45 jaar altijd Ford gereden, heeft ook een zwak voor Citroën, maar begon nu zelf over een Toyota omdat hij bij iemand in een Auris had gezeten die hem wel aansprak. Dus merk staat vrij, maar bij gelijke geschiktheid hebben die 3 merken waarschijnlijk een streepje voor.
- hij heeft altijd een handbak gehad, maar ik vind een automaat langzamerhand misschien geen slecht idee.
De C4 Cactus heb ik zelf een keer een week gehad als huurauto en vond ik persoonlijk een onding om in te rijden, dus die zou niet meteen mijn voorkeur hebben. Maar er zijn nog tig andere merken en modellen, en ik weet niet waar te beginnen. Ik zie ook dat het budget waarschijnlijk minimaal zo'n 15k zal moeten zijn. Ik denk dat Senior daar in eerste instantie van schrikt, maar zolang het niet heel veel meer wordt, hoop ik hem er wel van te kunnen overtuigen dat ik liever heb dat ie zijn spaargeld uitgeeft aan een auto waar hij blij van wordt, dan dat ie het oppot voor mijn erfenis. Deze uitgave gaat hoe dan ook geen verschil maken in zijn financiële zekerheid voor de komende jaren, dus dat is voor mij niet het belangrijkste.
Dus: zijn knieperige zelf wil een oud barrel van een paar duizend euro kopen, zijn Tweaker-hart wil allemaal leuke technische snufjes, en zijn oude lijf wil een comfortabele auto met hoge instap. En * Anakha wil een auto waarin Anakha Senior nog een aantal jaar veilig en betrouwbaar op pad kan.
Wat vinden jullie het juiste advies in dit geval?