Verduurzamen buiten VVE om?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizeh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-04-2024
Ik ben bezig mijn eerste woning te kopen. Gezien mijn budget en de locatie waar ik iets zoek, zal ik toch wel uitkomen in een wat oudere woning met een VVE. Bij 6 van de 7 woningen die ik tot nu toe had bekeken, was de VVE vrijwel niet bezig met verduurzaming (en nummer 7 was alleen binnen het budget omdat de locatie matig was). Wat zijn dingen die ik zelf kan doen?

Op dit moment overweeg ik een bod uit te brengen op een maisonette uit 1959 met energielabel C. Het is een hoekwoning op de begane grond en eerste verdieping, waarbij de slaapkamers op de begane grond zitten en de woonkamer en keuken op de eerste verdieping. Glas is ook van de VVE. Op de woonverdieping zit dubbelglas uit de jaren '80, op de benedenverdieping zit nog enkelglas. Spouwmuur en vloer zijn niet geïsoleerd. Vloer is betonnenvloer zonder kruipruimte. CV-ketel is van 2017 dus niet direct aan vervanging toe.

Op basis van het MJOP en de notulen, lijkt er niet echt interesse te zijn om de schil verder te isoleren dan het dak.

Zien jullie mogelijkheden om substantiële maatregelen te treffen waar je niet de VVE voor nodig hebt en die de moeite waard zijn? Welke mogelijkheden zien jullie voor vloerisolatie zonder in de betonvloer te gaan hakken?

Er zou nog een hoop aan dit huis moeten gebeuren, dus als ik toch bezig ga, wil ik e.e.a. het liefst ook goed aanpakken. Zonder dingen te doen die niet mogen of al te veel investeringen te doen die eigenlijk voor rekening van de gehele VVE zouden moeten zijn / beter en voordeliger op gebouwsniveau gefikst kunnen worden.

Ik hoor graag jullie ideeën. :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 21:30
Ik heb er ervaring mee: mijn eerste huisje in Haarlem, gekocht in 2019, had een waanzinnig slechte VVE. Vooral een VVE waarin veel wordt verhuurd en energiekosten voor gebruiker (lees:huurder) zijn zal vrij kansloos zijn in het verduurzamen waarbij relatief veel kosten komen kijken.

Mijn advies: check het aandeel huur/verhuur bij de VVE/makelaar. Check de notulen. Als er geen aanleiding tot verduurzaming is wat je wenst (op bijvoorbeeld 3-jarige termijn) haal de kosten dan af van je maximale bod en financieel het zelf. Volgens mij is dit de enige logische en rationele gedachte in dit soort kwesties.

Uiteraard kun je na koop eerst er gaan wonen en een jaar pogen de VVE te bewegen. Mij is dat niet gelukt en heb door de jaren al het enkele glas vervangen voor HR++ en zelfs een kozijn op eigen kosten vervangen. In 2022 verkocht en kopers waren met name zo enthousiast dat er verduurzaamd was omdat je dat meestal niet ziet in de Haarlemse binnenstad.

Edit: bij zelf aanpakken natuurlijk toestemming vragen dus dit ook vooraf checken of dit mogelijk is. Vloer isoleren in jouw geval (zonder kruipruimte) doe je van bovenaf dus of hele nieuwe dekvloer met isolatie of op bestaande vloer.

[ Voor 10% gewijzigd door Barre_Code op 04-01-2024 23:51 . Reden: Toevoegingen ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:16
Het Duurzaam Bouwloket heeft een pagina tips&trucs welke je kan verduurzamen met of zonder de VVE en eventuele subsidies.

Omdat in je eerste alinea de woorden VVE en budget samenkomen zou ik wel hun administratie inzien of er voldoende reserveringen etc zijn en wat het aandeel is dat de vorige eigenaar heeft ingelegd in het reservefonds die je moet overemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:52
In de praktijk mag je prima ramen laten vervangen op eigen kosten.
Enige wat je moet doen is een plan indienen en die in de VVE vergadering laten inbrengen.

Spouwmuurisolatie kan je beter wel centraal laten doen.

Is een Maissonnette woning dus vloerisolatie kan je evt overslaan.
Kost je wel wat extra energie maar als je weinig verbruikt dan staat de winst qua investering niet in verhouding tot het lagere energieverbruik.
Dan je warmtepomp voor de vloerverwarming maar iets harder laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:56
Voor alles wat je wilt doen, zorg dat je toestemming krijgt van het bestuur (en bewaar dit ook ergens). Het bestuur mag niet zomaar een verzoek weigeren, zaken als ramen vervangen kunnen ze eigenlijk niet tegenhouden. Je bent alleen dan wel verantwoordelijk voor de kosten en onderhoud/vervanging, je kan dan niet bij de VvE aankloppen daarvoor.

Wel een paar dingen om rekening mee te houden als je zelf gaat isoleren:
-Als de VvE het toch op de heupen krijgt en opeens gaat verduurzamen (met subsidies/leningen) zal je dubbel betalen (nu met je eigen verduurzaming, vervolgens met de algemene). Kijk dus ook recente notulen na dat er niet bijvoorbeeld een onderzoek loopt naar verduurzaming, als dat loopt zou ik dat vooral afwachten.
-Let op de afrekening van de stookkosten, gaat dat via eigen meters of breukdeel over de totale kosten? Als dat niet via eigen meters gaat, ga je de investering van isolatie er nooit uithalen omdat je nog steeds de kosten hebt van jouw niet geïsoleerde buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Transportman schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:40:
Voor alles wat je wilt doen, zorg dat je toestemming krijgt van het bestuur (en bewaar dit ook ergens). Het bestuur mag niet zomaar een verzoek weigeren, zaken als ramen vervangen kunnen ze eigenlijk niet tegenhouden. Je bent alleen dan wel verantwoordelijk voor de kosten en onderhoud/vervanging, je kan dan niet bij de VvE aankloppen daarvoor.

Wel een paar dingen om rekening mee te houden als je zelf gaat isoleren:
-Als de VvE het toch op de heupen krijgt en opeens gaat verduurzamen (met subsidies/leningen) zal je dubbel betalen (nu met je eigen verduurzaming, vervolgens met de algemene). Kijk dus ook recente notulen na dat er niet bijvoorbeeld een onderzoek loopt naar verduurzaming, als dat loopt zou ik dat vooral afwachten.
-Let op de afrekening van de stookkosten, gaat dat via eigen meters of breukdeel over de totale kosten? Als dat niet via eigen meters gaat, ga je de investering van isolatie er nooit uithalen omdat je nog steeds de kosten hebt van jouw niet geïsoleerde buren.
Als de VVE niet akkoord gaat met ramen vervangen dan is dat een gegeven. Waarom zouden ze dat niet kunnen weigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:56
Wolly schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Als de VVE niet akkoord gaat met ramen vervangen dan is dat een gegeven. Waarom zouden ze dat niet kunnen weigeren?
In de VvE waar ik lid van ben speelt dit ook, en daar werd aangegeven dat het bestuur dit soort verzoeken niet kon weigeren. Ik weet niet wat de verdere onderbouwing daarvan is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Wolly schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Gezien de leeftijd betekend het houten kozijnen.
Hr++ glas kan je vaak wel kwijt met iets andere glaslatten.
Maar wil je voor triple dan ontkom je niet aan frezen om ruimte te maken.

Dus zolang je in verhouding iets vervangt dan kan het. ga je radicaal aanpassingen maken dan is het anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Transportman schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:54:
[...]

In de VvE waar ik lid van ben speelt dit ook, en daar werd aangegeven dat het bestuur dit soort verzoeken niet kon weigeren. Ik weet niet wat de verdere onderbouwing daarvan is geweest.
Bijzonder hoor, een normale splitsingsakte laat dat echt niet zomaar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:55:
[...]

Bijzonder hoor, een normale splitsingsakte laat dat echt niet zomaar toe.
Je veranderd het uiterlijk van het pand niet en je brengt er normaal gezien geen schade mee toe.

Als mensen in onze VvE hun enkelglas willen vervangen door dubbel (of meer) glas, is dat prima, daar hoeft zelfs geen toestemming meer voor worden gevraagd, mits het door een erkend bedrijf gebeurd.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizeh
Barre_Code schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:38:
Ik heb er ervaring mee: mijn eerste huisje in Haarlem, gekocht in 2019, had een waanzinnig slechte VVE. Vooral een VVE waarin veel wordt verhuurd en energiekosten voor gebruiker (lees:huurder) zijn zal vrij kansloos zijn in het verduurzamen waarbij relatief veel kosten komen kijken.

Mijn advies: check het aandeel huur/verhuur bij de VVE/makelaar. Check de notulen. Als er geen aanleiding tot verduurzaming is wat je wenst (op bijvoorbeeld 3-jarige termijn) haal de kosten dan af van je maximale bod en financieel het zelf. Volgens mij is dit de enige logische en rationele gedachte in dit soort kwesties.

Uiteraard kun je na koop eerst er gaan wonen en een jaar pogen de VVE te bewegen. Mij is dat niet gelukt en heb door de jaren al het enkele glas vervangen voor HR++ en zelfs een kozijn op eigen kosten vervangen. In 2022 verkocht en kopers waren met name zo enthousiast dat er verduurzaamd was omdat je dat meestal niet ziet in de Haarlemse binnenstad.

Edit: bij zelf aanpakken natuurlijk toestemming vragen dus dit ook vooraf checken of dit mogelijk is. Vloer isoleren in jouw geval (zonder kruipruimte) doe je van bovenaf dus of hele nieuwe dekvloer met isolatie of op bestaande vloer.
Dank voor de input. Fijn om van iemand te horen die iets vergelijkbaars heeft gehad. Het is een mix van verhuur/eigen bewoning. Volgens de verkoopmakelaar woonden er "relatief" veel eigenaren in het complex. Maar ja, dat is nog weinig concreet. Ik zou nog teruggebeld worden door de VVE-beheerder, dan kan ik hiernaar vragen. En naar de sfeer rondom verduurzaming / afspraken over privé regelen. Er is toestemming gegeven voor wie dat wil om de ramen bij het balkon te laten vervangen voor een kunsstof schuifpui en dat hebben een aantal mensen al gedaan. Maar voor '25 staat ook sanering van asbestpanelen + vervanging kozijnen voor dat stuk op de planning, dus voelt ook wat zonde om nu zelf te gaan verduurzamen terwijl over een jaar of twee collectief zou moeten worden opgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizeh
D-dark schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:29:
Enige wat je moet doen is een plan indienen en die in de VVE vergadering laten inbrengen.

Spouwmuurisolatie kan je beter wel centraal laten doen.

Is een Maissonnette woning dus vloerisolatie kan je evt overslaan.
Kost je wel wat extra energie maar als je weinig verbruikt dan staat de winst qua investering niet in verhouding tot het lagere energieverbruik.
Dan je warmtepomp voor de vloerverwarming maar iets harder laten werken.
Is vloerverwarming überhaupt haalbaar? Geven VVE's ooit toestemming om te gaan frezen in de betonvloer?

En wat wat bedoel je precies met dat je de vloerisolatie over kunt slaan? Omdat het toch maar de slaapkamers zijn die op de begane grond zitten? Mijn werkkamer zou hier ook zijn, waar ik toch zo'n 24 uur per week doorbreng. Dat zou ik toch wel fijn op temperatuur willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizeh
D-dark schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:55:
[...]

Gezien de leeftijd betekend het houten kozijnen.
Hr++ glas kan je vaak wel kwijt met iets andere glaslatten.
Maar wil je voor triple dan ontkom je niet aan frezen om ruimte te maken.

Dus zolang je in verhouding iets vervangt dan kan het. ga je radicaal aanpassingen maken dan is het anders
Grappig genoeg is het een mix van houten kozijnen met dubbelglas (woongedeeltes) en heel oude kunststof kozijnen met enkel glas (slaapkamers).

Er ligt wel toestemming om, binnen bepaalde kaders, zelf de kozijnen te vervangen en eventueel zelfs een schuifpui toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizeh
Wat zijn mensen hun ervaringen met toestemming krijgen voor dingen als vloerverwarming in laten frezen op de eerste verdieping? Of de deklaag op de begane grond uithakken om die te isoleren? Het zijn niet bepaald hoge plafonds dus zou niet zo maar een aantal cm willen opofferen om dingen eroverheen te installeren.

(Krijg je überhaupt toestemming voor vloerverwarming, of vinden VVE's het risico op vervolgschade te groot?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45
@lizeh
Zelf voorzitter van onze VVE en hier gaat alles gelukkig redelijk soepel. Vorige zomer is er HR++ in gegaan.

Maar in de basis kan je binnen de schil alles aanpakken, denk aan voorzetwanden, voorzetramen en mocht je voldoende hoge plafonds hebben zou je zelfs bovenop je huidige vloer kunnen isoleren.

Beste optie is natuurlijk om zaken via de VVE te doen. Je zal waarschijnlijk wat huiswerk moeten doen, maar met goede argumenten en financiële onderbouwing zou je een heel eind moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
lizeh schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:15:
[...]

Is vloerverwarming überhaupt haalbaar? Geven VVE's ooit toestemming om te gaan frezen in de betonvloer?

En wat wat bedoel je precies met dat je de vloerisolatie over kunt slaan? Omdat het toch maar de slaapkamers zijn die op de begane grond zitten? Mijn werkkamer zou hier ook zijn, waar ik toch zo'n 24 uur per week doorbreng. Dat zou ik toch wel fijn op temperatuur willen hebben.
Je hebt geen kruipruimte dus isoleren betekend dan flink uitbreken en opnieuw opbouwen met isolatie.
Dat zijn behoorlijk hoge kosten.

Je zal meer dan je deklaag moeten wegbreken
Eigenlijk:

Vloer uitbreken en isoleren: heb je een volledige vloerrenovatie voor ogen? En wil je bv. ook vloerverwarming leggen? Dan kan een vakman je vloer uitbreken en isoleren. Hij zorgt dan voor een volledig nieuwe vloeropbouw vanaf de draagconstructie. Op die manier is er doorgaans voldoende opbouwhoogte voor je isolatielaag, eventuele vloerverwarming en je nieuwe eindvloer

Als tussenoplossing zou je evt wel alleen de dekvloer kunnen verwijderen
Dunne isolatiematten plaatsen en opnieuw opbouwen.

Zonder isolatie is je verbruik wel iets hoger maar een maisonnette is al laag
En voor een warmtepomp betekend dat meer stoken op 30 ipv 27 graden. Kost iets meer maar in het ergste geval heb je een 6 ipv 5 kW warmtepomp nodig. Die besparing haal je er qua investeringskosten niet uit.

Aan de binnenkant mag je in principe aanpassen wat je wil met uitzonderingen van stijg/afvoer leidingen voor water of riool afvoer van wat er boven je woont.

Vloerverwarming infrezen mag gewoon.

[ Voor 20% gewijzigd door D-dark op 05-01-2024 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
@lizeh wat je niet moet vergeten is dat jij zélf de VvE bent (samen met de andere eigenaren). Het is geen extern zakelijk orgaan op afstand ofzo (even los van beheer door 3de partij maar dat is administratie en bestuur en geen beslisrecht dat ligt bij de leden met aandelen).
Het gevolg hiervan is dus ook dat in een VvE eigenlijk alles kan en niets kan… het is totaal afhankelijk van hoe VvE leden hier zelf in staan en geen echte lijn in te trekken. En zodra een deel van de eigenaren wisselt kan de sfeer en de beslissingen weer compleet omslaan afhankelijk van de mening van de nieuwe leden.

Tuurlijk er is een splitsingsakte en een reglement waar kaders in staan opgenomen. Maar ook daar wijkt menig VvE te pas en te onpas weer vanaf (zeker bij kleinere VvE’s)… Ik snap dat je wilt weten waar je aan toe bent maar aangezien ieder mens anders is, is ook iedere VvE anders. Je moet er echt met de huidige VvE uitkomen en de enige inschatting die je vooraf kan doen zijn de notulen (die alle wel of niet verhitte discussies weglaten uiteraard).

Een (goede) externe beheerder voor het reilen en zijlen van de VvE is vaak wel een pluspunt overigens. Die kunnen wat makkelijker de formaliteit opzoeken dan VvE’s die zelfstandig worden beheerd. Al heb ik ook externe beheerders de meest onmogelijke afspraken zien ondersteunen recht tegen notariële aktes en modelreglementen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
lizeh schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:19:
[...]

Grappig genoeg is het een mix van houten kozijnen met dubbelglas (woongedeeltes) en heel oude kunststof kozijnen met enkel glas (slaapkamers).

Er ligt wel toestemming om, binnen bepaalde kaders, zelf de kozijnen te vervangen en eventueel zelfs een schuifpui toe te voegen.
Dan zou ik voor boven voor Hr++ gaan. je bent alleen zelf verantwoordelijk voor het schilderwerk totdat de schilder weer langskomt in het MOP
en voor beneden de kozijnen vervangen.
Je kan prima vragen aan de VVE welke bedrijven dat gedaan hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door D-dark op 05-01-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:18
Bestaat de VVE in jou geval niet uit 2 huishoudens? Jij en je bovenburen? Dan zou ik gewoon eens gezellig met de bovenburen gaan kletsen over je plannen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizeh
ACRNM schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:48:
@lizeh wat je niet moet vergeten is dat jij zélf de VvE bent (samen met de andere eigenaren). Het is geen extern zakelijk orgaan op afstand ofzo (even los van beheer door 3de partij maar dat is administratie en bestuur en geen beslisrecht dat ligt bij de leden met aandelen).
Het gevolg hiervan is dus ook dat in een VvE eigenlijk alles kan en niets kan… het is totaal afhankelijk van hoe VvE leden hier zelf in staan en geen echte lijn in te trekken. En zodra een deel van de eigenaren wisselt kan de sfeer en de beslissingen weer compleet omslaan afhankelijk van de mening van de nieuwe leden.

Tuurlijk er is een splitsingsakte en een reglement waar kaders in staan opgenomen. Maar ook daar wijkt menig VvE te pas en te onpas weer vanaf (zeker bij kleinere VvE’s)… Ik snap dat je wilt weten waar je aan toe bent maar aangezien ieder mens anders is, is ook iedere VvE anders. Je moet er echt met de huidige VvE uitkomen en de enige inschatting die je vooraf kan doen zijn de notulen (die alle wel of niet verhitte discussies weglaten uiteraard).

Een (goede) externe beheerder voor het reilen en zijlen van de VvE is vaak wel een pluspunt overigens. Die kunnen wat makkelijker de formaliteit opzoeken dan VvE’s die zelfstandig worden beheerd. Al heb ik ook externe beheerders de meest onmogelijke afspraken zien ondersteunen recht tegen notariële aktes en modelreglementen in.
Ik ben me ervan bewust dat je als eigenaar zelf de VVE bent. Of in dit geval: dat je 4,5% van de VVE bent. Als onderdeel van VVE zou ik natuurlijk zeker proberen zoveel mogelijk op verduurzaming aan te sturen. Maar je weet niet of dat gaat lukken. Daarom ben ik benieuwd naar a) andere mensen hun ervaringen (in de wetenschap dat dat niet per se iets hoeft te zeggen over hoe het er in deze VVE aan toe gaat) en b) dingen die ik zelf kan doen buiten de gemiddelde VVE om.

Het is nog niet zeker dat ik dit specifieke huis zal kopen maar ik zal vrijwel zeker in een VVE terechtkomen, dus probeer ook een beetje een beeld te krijgen van wat gangbaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door lizeh op 05-01-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
@lizeh , weet je welk modelreglement van toepassing is? Die doorlezen en dan weet je grosso modo exact wat je wel/niet mag doen :)
Afwijkingen daargelaten, je hebt dan je baseline.

1983: https://www.notaris.nl/fi...ement-1983.pdf?89254dae39
2006: https://www.nederlandvve..../vve-modelreglement-2006/

En zo zijn er nog een aantal, staat alles tot in detail in beschreven wat voor rekening/verantwoordelijkheid van VvE is en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
lizeh schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:34:
Wat zijn mensen hun ervaringen met toestemming krijgen voor dingen als vloerverwarming in laten frezen op de eerste verdieping? Of de deklaag op de begane grond uithakken om die te isoleren? Het zijn niet bepaald hoge plafonds dus zou niet zo maar een aantal cm willen opofferen om dingen eroverheen te installeren.

(Krijg je überhaupt toestemming voor vloerverwarming, of vinden VVE's het risico op vervolgschade te groot?)
De kans dat een jaren 50 pand betonnen verdiepingsvloeren heeft die überhaupt geschikt zijn om in te frezen is heel klein.

In mijn 50's appartement heb ik de vloer opgehoogd met Fermacell platen en daar de vloerverwarming in aangebracht. Hier was geen toestemming voor nodig, want je kunt het er zo weer uit trekken als dat moet.

Je hebt ook allerlei andere opbouwsystemen zoals WARP.

Mijn VvE is verder toevallig wel vrij fanatiek met verduurzaming momenteel, maar omdat het aardbevingsgebied is, is hier ook veel geld voor beschikbaar...

[ Voor 7% gewijzigd door Tralapo op 05-01-2024 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-06 12:41
Mijn ervaring: VVE houdt niet van hoge kosten, dus verduurzamen enkel als het binnen 3 tot 5 jaar terugverdiend, EN het onder x bedrag blijft (meestal 2500 per huishouden).

Zoals gezegd, zijn het allemaal koopwoningen is kans op verduurzaming hoger.
Maar het feit dat er nu nog steeds enkelglas(!) Aanwezig is, toont aan hoe hoog dit op het lijstje staat. Ramen vervangen is niet ontzettend duur, maar als ze dat nu al niet willen gaan ze het nog lang niet willen.

Mede ook omdat je label C hebt, wat veel mensen als gemiddeld zien. Niet beseffend dat je bij zon woning haast niet onder D kan komen.

[ Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 05-01-2024 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizeh
Tralapo schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:09:
[...]

De kans dat een jaren 50 pand betonnen verdiepingsvloeren heeft die überhaupt geschikt zijn om in te frezen is heel klein.

In mijn 50's appartement heb ik de vloer opgehoogd met Fermacell platen en daar de vloerverwarming in aangebracht. Hier was geen toestemming voor nodig, want je kunt het er zo weer uit trekken als dat moet.

Je hebt ook allerlei andere opbouwsystemen zoals WARP.

Mijn VvE is verder toevallig wel vrij fanatiek met verduurzaming momenteel, maar omdat het aardbevingsgebied is, is hier ook veel geld voor beschikbaar...
Dat klinkt als een interessante optie. Weet je toevallig nog met hoeveel mm je vloer daardoor is opgehogd?

Van wat ik heb gelezen (maar behalve een paar uurtjes googelen ben ik een absolute noob op dit gebied) zijn elektrische vv-systemen zoals WARP niet rendabel als je nog op gas stookt en geen zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
WARP is ook gewoon een watersysteem hoor.
Mijn Fermacell platen waren 35mm dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizeh
99ruud99 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:09:
Mijn ervaring: VVE houdt niet van hoge kosten, dus verduurzamen enkel als het binnen 3 tot 5 jaar terugverdiend, EN het onder x bedrag blijft (meestal 2500 per huishouden).

Zoals gezegd, zijn het allemaal koopwoningen is kans op verduurzaming hoger.
Maar het feit dat er nu nog steeds enkelglas(!) Aanwezig is, toont aan hoe hoog dit op het lijstje staat. Ramen vervangen is niet ontzettend duur, maar als ze dat nu al niet willen gaan ze het nog lang niet willen.

Mede ook omdat je label C hebt, wat veel mensen als gemiddeld zien. Niet beseffend dat je bij zon woning haast niet onder D kan komen.
Dat is ook de indruk die ik heb, op basis van de notulen en MJOP's van alle woningen die ik tot nu toe heb bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizeh
Tralapo schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:22:
WARP is ook gewoon een watersysteem hoor.
Mijn Fermacell platen waren 35mm dik.
Oooh, ik dacht dat eletkrisch was. Nevermind 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:51

kaanmijo

Picobello B.V.

Ik woon ook in appartement met VVE. Het bestuur had de intentie om te gaan verduurzamen door middel van spouwmuurisolatie. "Had" is hierin het keyword. Sinds vorig jaar moet er voor je de spouw volstopt met van alles en nog wat een ecologisch onderzoek gedaan worden; onder andere of er vleermuizen in je spouw wonen. Volgens het bestuur is dit dusdanig duur én tijdrovend, dat het eigenlijk een 3-jarenplan zou worden om die spouw te isoleren. Dit geldt dan ook alleen als er geen vleermuizen wonen, want als die er wel zitten heb je gewoon dikke vette pech.

Neem dit dus ook mee in je overwegingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
D-dark schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:29:
Dat klopt niet in de zogenaamde splitsingsakte staan de plichten en rechten vast van de eigenaren en hoe het beheer van het gesplitste gebouw dient te gebeuren.
Het vervangen van zeg ramen, deuren dient in overleg te gebeuren. Eigenlijk alles wat je niet kan verhuizen, leidingen, verwarming enz.

Er zou ook een plan van onderhoud moeten zijn waarin jaarlijks aangegeven staat wat er aan onderhoud gedaan word.

In mijn case is het vastgelegd dat er geen plastic kozijnen in mogen komen van wegen beschermd gezicht.
Nu zijn er nog twee van de zes met hout en de rest heeft plastic zelf zonder overleg in de loop van de tijd geplaatst diverse keren gewaarschuwd in de ALV Als we de akte handhaven moeten deze er weer uit.

[ Voor 6% gewijzigd door onno oliver op 05-01-2024 22:45 . Reden: plan van onderhoud ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
onno oliver schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:43:
[...]

Dat klopt niet in de zogenaamde splitsingsakte staan de plichten en rechten vast van de eigenaren en hoe het beheer van het gesplitste gebouw dient te gebeuren.
Het vervangen van zeg ramen, deuren dient in overleg te gebeuren. Eigenlijk alles wat je niet kan verhuizen, leidingen, verwarming enz.

Er zou ook een plan van onderhoud moeten zijn waarin jaarlijks aangegeven staat wat er aan onderhoud gedaan word.

In mijn case is het vastgelegd dat er geen plastic kozijnen in mogen komen van wegen beschermd gezicht.
Nu zijn er nog twee van de zes met hout en de rest heeft plastic zelf zonder overleg in de loop van de tijd geplaatst diverse keren gewaarschuwd in de ALV Als we de akte handhaven moeten deze er weer uit.
Klopt, er zijn soms aanvullende voorwaarden vastgelegd.
Zoals beschermd gezicht, monument.
Dan hang je vast aan bepaalde types of zelfde afmetingen.

Leiding en verwarming is afhankelijk van centrale verwarming.
De doorvoerbuizen naar andere appartementen mag je niets mee.

Maar alles is afhankelijk van de situatie of je wel of geen centrale verwarming hebt,

Niet alles is mogelijk, maar er kan toch wel wat.
Pagina: 1