Ikea keuken installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-05 22:46
Hi All,

Ik wil even iets toetsen bij de mensen die ervaring hebben met de installatie van een Ikea metod keuken. Ik kon zo snel geen centraal Ikea keuken topic vinden, dus vandaar een aparte post.

Als ik een onderkast in elkaar zet zie ik dat het zijpaneel 59cm is, terwijl de specs 60cm zeggen.

Deze 60 cm kan ik terugbrengen tot de montage van het kastje en deze te boren op een lat (geen gebruik van rail).

Zie onderstaand mijn foto's. Is mijn aanname juist dat ikea deze aanpak hanteert om tot de 60cm diep te komen. Deze vraag stel ik omdat ik het blad ergens anders wil bestellen en de dimensies uit hun keuken tool mee wil nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95TXQUsmxqwFBO91O3jvF7jsX28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfaauwYx85JfqgHMCErhHC3U.jpg?f=fotoalbum_large
Afstand van muur tot kast is 4 cm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkiQe6uI82cvkdKLoSY86xcVmSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6lSgaOU2pcWwrzAgXCFeFDb.jpg?f=fotoalbum_large
Afstand muur tot voorkant kast is 63cm, dit maakt de kast 59cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6pnSNVnE_9PsR_7CpiJZDBNYww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTmZErBSz15pnFiysjd0Md5f.jpg?f=fotoalbum_large
Afstand montage beugel (zie afstand tussen 3 en 4 cm) is 1cm tot aan achterkant kast. Ik ga ervan uit dat hun logica 1cm montage beugel + kast 59cm = 60cm.

Misschien overdenk ik dingen, maar zijn er meer mensen die dit herkennen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Volgens de specs:
Afmetingen

Diepte zonder ophangrail: 59.0 cm
Diepte met ophangrail: 60.0 cm
Breedte: 60.0 cm
Systeem, diepte: 60.0 cm
Hoogte: 80.0 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Ze rekenen inderdaad met 1cm voor de rails en stootdopjes achter de kastjes.
Maar ik kan me weinig redenen bedenken om de rails niet te gebruiken….. maakt je leven zoveel makkelijker.

En meestal meet je het blad in als alles staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Regenbui
All mijn excuus. Ik heb de productpagina misschien wel 10x gelezen, maar hier totaal overheen gekeken. Vandaar mijn meet werk. Topic mag worden verwijderd of gesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Regenbui
Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:05:
Maar ik kan me weinig redenen bedenken om de rails niet te gebruiken….. maakt je leven zoveel makkelijker.

Gezien ik meer ruimte achter de kastjes wil, bevestig ik eerst een lat van c.a. 3cm aan de muur. Volgens de handleiding heb je dan 2 opties: rail of vastboren met de zwarte blokjes (zie foto).

Zonder rail geeft 1cm ruimte achter kastjes + 1cm tussen het achterschot en einde kastje = c.a. 2cm ruimte + 3cm lat = 5cm werkruimte.

[ Voor 3% gewijzigd door Regenbui op 04-01-2024 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Het voordeel van de rails is dat je een hele rij kasten perfect kan uitlijnen. Rails waterpas hangen en klaar.
En ook dan kan je die gewoon verder van de muur hangen. Met een lat of vulblokken.

Ik zet de kastjes altijd op een plint en samen met de rails heb je dan alles heel snel uitgelijnt en staat het extreem stevig. Veel handiger dan met stelpootjes.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 04-01-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Regenbui schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:24:
[...]

Gezien ik meer ruimte achter de kastjes wil, bevestig ik eerst een lat van c.a. 3cm aan de muur. Volgens de handleiding heb je dan 2 opties: rail of vastboren met de zwarte blokjes (zie foto).
En kun je die rail niet op die lat maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@Regenbui
Als je toch nog het blad apart gaat bestellen, neem dan direct een blad van een aantal CM dieper als dat kan. Heb zelf een blad van 65cm en die paar cm extra is erg fijn. Mijn volgende keuken gaat 70cm worden.
Nog een bijkomend voordeel. Als je je kastjes iets van de muur afzet heb je direct achter je kastjes ruimte voor leidingwerk.
Persoonlijk zou ik een balk van 44mm op de muur schroeven en hier de kastjes tegenaan zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 19:30
chrisborst schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:30:
@Regenbui
Als je toch nog het blad apart gaat bestellen, neem dan direct een blad van een aantal CM dieper als dat kan. Heb zelf een blad van 65cm en die paar cm extra is erg fijn. Mijn volgende keuken gaat 70cm worden.
Nog een bijkomend voordeel. Als je je kastjes iets van de muur afzet heb je direct achter je kastjes ruimte voor leidingwerk.
Persoonlijk zou ik een balk van 44mm op de muur schroeven en hier de kastjes tegenaan zetten.
Hier een Ikea keuken die ik ruim 11 cm van de muur af heb geplaatst, een blad van 73 cm diep, ook wat hoger geplaatst: 96cm, ik zou echt niet meer naar kleiner willen.
De zijkanten waren 2 frontjes van 40 bij 80 cm...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIlQvmk6vEaL3t5vMEaHnzfUtfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IR54xyTJvdQ9Dxh6jm8Bpw3n.jpg?f=fotoalbum_large

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:45:
Het voordeel van de rails is dat je een hele rij kasten perfect kan uitlijnen. Rails waterpas hangen en klaar.
En ook dan kan je die gewoon verder van de muur hangen. Met een lat of vulblokken.

Ik zet de kastjes altijd op een plint en samen met de rails heb je dan alles heel snel uitgelijnt en staat het extreem stevig. Veel handiger dan met stelpootjes.
Goeie tip. Dan even een check. Ipv de zwarte afstandsblokjes (zie foto), bevestig ik de rail. Rail zorgt net als de blokjes +1cm. Alleen deze keer is het alleen de rail waterpas brengen ipv ieder kastje. Uiteindelijk plaats je alsnog pootjes eronder neem ik aan, alleen wordt het stellen hiervan eenvoudig omdat de rail leidend is....toch? Love it.

[ Voor 8% gewijzigd door Regenbui op 05-01-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
chrisborst schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:30:
@Regenbui
Bedankt coor de tip. Kastje + front is c.a. 62,1 cm + Afstand van muur = c.a. 3 cm = 65 cm minimaal voor blad.

@all bedankt voor meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Regenbui schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:07:
[...]

Goeie tip. Dan even een check. Ipv de zwarte afstandsblokjes (zie foto), bevestig ik de rail. Rail zorgt net als de blokjes +1cm. Alleen deze keer is het alleen de rail waterpas brengen ipv ieder kastje. Uiteindelijk plaats je alsnog pootjes eronder neem ik aan, alleen wordt het stellen hiervan eenvoudig omdat de rail leidend is....toch? Love it.
Zo werkt het….. zowel de rails als de kastjes hebben nog een beperkte stelruimte. Maar met rails is veel eenvoudiger waterpas stellen. En als je bezig bent is het verschuiven van kastjes ook erg prettig.

Zoals aangegeven gebruik ik zelf geen pootjes omdat ik een houten plint beter vindt (en dan zit je niet vast aan standaard hoogtes). Maar de stelpootjes werken ook goed alleen soms wat lastiger om de achterste te verstellen.

En ik zou het blad altijd pas na plaatsing van de kastjes in laten meten. Een fatsoenlijke bladenleverancier plant het dan zo dat je snel geleverd krijgt.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 06-01-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
Balkje als dit, gaat dit werken? Het is 3,4cm diep. Precies wat ik zoek:

https://www.hornbach.nl/p...-56-x-ca-2700-mm/5185879/

Vandaagvalles besteld met rail ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mYpzaa
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 09:44
Regenbui schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:33:
Balkje als dit, gaat dit werken? Het is 3,4cm diep. Precies wat ik zoek:

https://www.hornbach.nl/p...-56-x-ca-2700-mm/5185879/

Vandaagvalles besteld met rail ;)
Op de website staat 3,3cm diep ;)

Heb zelf vaak wat dikkere vuren balken gebruikt (44x69) voor andere doeleinden. In de meeste balken zitten er krommingen dat zie je beperkt in de winkel en als je balk thuis neerlegt gaat het hout ook nog werken.

Houdt daar rekening mee als je het waterpas wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05 11:45
Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:05:

leuke anekdote hier over: begin 2015 was deze cm voor de rails niet meegerekend bij een hoekkast voor de hoek.

wanneer je precies op de lengte van een kort werkblad uit kwam (want die cm voor die rails van de hoek zat niet in de keukenplanner )terwijl je zelf een lang blad in vulde adviseerde ikea toch dat korte blad.

wij mochten niet eens een lange bestellen.... heeft ze in ons geval dus 2 lange bladen gekost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterfluit69
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 29-04 14:49
Hallo, ik wil een Ikea bovenkast met de ophangrail naast een bestaande niet-Ikea bovenkast hangen, waarbij de onderkant van de beide kasten gelijk moet komen.

Weet iemand de maten om dit te realiseren, ik bedoel met name op welke hoogte vanaf bovenkant Ikea kast moet ik de ophangrail opboren om onderaan (vrijwel) gelijk uit te komen? Ik lees op hun eigen site volgens mij 6 cm, maar er staat niet bij of dit bovenkant of onderkant ophangrail betreft. Of toch maar beter op de ouderwetse manier, zonder rail, vastzetten die bovenkast? Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:22
Wat is hier niet duidelijk aan?
https://www.ikea.com/nl/n...zinkt__AA-2241622-3-2.pdf

Normale method incl pootjes is onderkant rail 82cm

[ Voor 17% gewijzigd door FitTiv op 25-03-2025 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:33

Reptile209

- gers -

FitTiv schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:33:
Wat is hier niet duidelijk aan?

Normale method incl pootjes is onderkant rail 82cm
Die 82cm is voor onderkastjes tot aan de grond. En dat is niet wat @Waterfluit69 bedoelt.

Zekerste methode is om kast + rail even los van de muur aan elkaar te koppelen en dan te meten tot aan het referentiepunt dat je wil hebben. Als het goed is, heb je uiteindelijk nog een beetje ruimte om de laatste mm's te stellen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:22
Je weet de hoogte van de kast vanaf de grond
Je weet de referentie railhoogte indien deze vanaf de grond gesteld wordt (82cm)
Je weet de plinthoogte (8cm method)

Dan kan je op basis van de hoogte van het niet-ikea kastje tov de vloer toch je hoogte van de rail bepalen?

Of snap ik het nog steeds niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-04 08:49
Waterfluit69 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:14:
Weet iemand de maten om dit te realiseren,
Een keuken monteren doe je niet in je luie stoel achter je pc......
Je zult gewoon het kastje in elkaar moeten zetten en gaat dan meten en aftekenen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:17
Waterfluit69 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:14:
Hallo, ik wil een Ikea bovenkast met de ophangrail naast een bestaande niet-Ikea bovenkast hangen, waarbij de onderkant van de beide kasten gelijk moet komen.

Weet iemand de maten om dit te realiseren, ik bedoel met name op welke hoogte vanaf bovenkant Ikea kast moet ik de ophangrail opboren om onderaan (vrijwel) gelijk uit te komen? Ik lees op hun eigen site volgens mij 6 cm, maar er staat niet bij of dit bovenkant of onderkant ophangrail betreft. Of toch maar beter op de ouderwetse manier, zonder rail, vastzetten die bovenkast? Dank alvast.
Onderkant rail. Zie

En https://www.ikea.com/nl/n...tallatiegids-pub8ca836a1/

Onderkant rail = totale hoogte kast - 6cm. (Uitgaande van pootjes / plint van 8cm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjedil
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-04 21:17
Ik ga binnenkort beginnen met het ophangen van een IKEA METOD-keuken. De oude keuken heb ik inmiddels al verwijderd. De nieuwe keuken wordt groter dan de vorige, en op sommige plekken komen nu ook bovenkasten waar die eerder niet zaten.

Wat me opvalt: de vorige bewoners hebben, nadat de oude keuken geplaatst was, de muren afgewerkt met spack. Hierdoor is er op sommige stukken een laag van ongeveer 3 à 4 mm ontstaan, terwijl andere delen vlak zijn gebleven. Vooral op de plekken waar ik straks de METOD-rail wil monteren, zit er dus een klein hoogteverschil in de muur.

Mijn vraag is of dat hoogteverschil straks voor problemen gaat zorgen bij het ophangen van de rail. Komen de kasten dan nog wel recht te hangen, of ga ik dat verschil terugzien in de lijn van de bovenkasten? Ik wil natuurlijk dat alles strak en recht hangt, zeker omdat deze keuken veel zichtbaarder en groter wordt dan de vorige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Adjedil schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:07:
Ik ga binnenkort beginnen met het ophangen van een IKEA METOD-keuken. De oude keuken heb ik inmiddels al verwijderd. De nieuwe keuken wordt groter dan de vorige, en op sommige plekken komen nu ook bovenkasten waar die eerder niet zaten.

Wat me opvalt: de vorige bewoners hebben, nadat de oude keuken geplaatst was, de muren afgewerkt met spack. Hierdoor is er op sommige stukken een laag van ongeveer 3 à 4 mm ontstaan, terwijl andere delen vlak zijn gebleven. Vooral op de plekken waar ik straks de METOD-rail wil monteren, zit er dus een klein hoogteverschil in de muur.

Mijn vraag is of dat hoogteverschil straks voor problemen gaat zorgen bij het ophangen van de rail. Komen de kasten dan nog wel recht te hangen, of ga ik dat verschil terugzien in de lijn van de bovenkasten? Ik wil natuurlijk dat alles strak en recht hangt, zeker omdat deze keuken veel zichtbaarder en groter wordt dan de vorige.
De spack kan je er in de meeste gevallen redelijk gemakkelijk afsteken met een plamuurmes. Ik zou dat even proberen, het is bij de leuke makkelijker om met een goede basis te beginnen. Als je dikte verloop hebt onder de rails dan komen de kastjes ook een beetje naar elkaar toe te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

@Adjedil ja dat ga je zeer waarschijnlijk wel zien. Zoals hierboven @Brilsmurfffje al zei is het meestal makkelijk te verwijderen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1