Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skatespeare
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-02 15:24
Hallo tweakers,

Zojuist een Anna thermostaat van plugwise geïnstalleerd en gekoppeld aan Home Assistant. Alles werkt en de verwarming slaat aan als ik daarom vraag. Maar het verwarmen lijkt heel langzaam te gaan. Met mijn vorige thermostaat was hij in no time op temperatuur. Nu is hij al zo'n twee uur bezig om mijn mini woonkamertje van 17 naar 20 graden te brengen. Hij hangt nu al een half uur op 18,8 en lijkt niet verder omhoog te gaan.

De Anna is aangesloten op de OpenTherm van de ketel. Mijn vorige simpele Honeywell thermostaat was dat ook. Daar zat aanvankelijk een OpenTherm Z-wave module tussen, maar die is stuk.

Ik heb het idee dat het met de instellingen van de Anna te maken heeft. Die staan op standaard. Ik heb te weinig kennis van cv en ketels om te weten hoe ik dit precies moet doen. Volgens mij is de maximale aanvoertemperatuur altijd 60 graden geweest. Het zou ook kunnen dat ik de instellingen van mijn ketel zelf aan moet passen, maar daar heb ik helemaal geen kaas van gegeten.

Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken?

Zo staat het nu:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rb60jzE.png

[ Voor 3% gewijzigd door Skatespeare op 04-01-2024 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38
jammer dat niemand dit herkend. Ik heb namelijk dezelfde bevinding. Bij mij is dit ontstaan na het vervangen van de ketel, ik kom van een aan/uit naar een opentherm gestuurde ketel en merk dat het nu bijna een dag duurt om het 20C te krijgen.
De installateur heeft me wat aanpassingen op de ketel laten doen: die helpen niet. Ik vermoed dat het de Anna is maar krijg niet boven tafel wat te doen :(

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsp
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-04 11:54
Je kunt in de web-interface van Anna zien hoe hard hij de ketel laat verwarmen:
Surf naar het IP van de smile, log in met het id van de smile (8 letters, lowercase) en ga dan naar:
metingen -> Ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascal-drewes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:25
Wat interessant is de "Max. temperatuur bij slimme verwarming ad hoc". Deze instelling limiteerd hoe snel de ketel moet reageren op een handmatige setpoint wijziging op de thermostaat. Deze heb ik zelf in de buurt gezet van de "verwarmingsnelheid" welke eronder staat.

Daarnaast kan inderdaad de grafieken die de Anna produceert erg interessant zijn om te kijken wat de ketel aan het doen is onder het kopje "App Settings" -> "Html interface" -> hamburger menu -> "Measurements". Daar kan je grafieken zien van de ketel en van de thermostaat. Deze kan je ook vinden via de web interface op de computer.

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38
of je gooit je opertherm gateway in Home Assistant en kijkt wat ie nou eigenlijk doet:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iv2DPefiO6lJKlqg0TaB0cVkcI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HYcfj2olzSx0KL0ckPuyEj8T.png?f=fotoalbum_large

Overigens was de start temp 17C in huis, de Anna op 20C ingesteld en dat werd pas tegen 13:00 uur bereikt...

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levaro
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-12-2024
pascal-drewes schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:35:
Wat interessant is de "Max. temperatuur bij slimme verwarming ad hoc". Deze instelling limiteerd hoe snel de ketel moet reageren op een handmatige setpoint wijziging op de thermostaat. Deze heb ik zelf in de buurt gezet van de "verwarmingsnelheid" welke eronder staat.

Daarnaast kan inderdaad de grafieken die de Anna produceert erg interessant zijn om te kijken wat de ketel aan het doen is onder het kopje "App Settings" -> "Html interface" -> hamburger menu -> "Measurements". Daar kan je grafieken zien van de ketel en van de thermostaat. Deze kan je ook vinden via de web interface op de computer.
Dit is het enige juiste antwoord, "Max. temperatuur bij slimme verwarming ad hoc" verhogen naar 2,5 graden en een keer de "verwarmingssnelheid" resetten.

Daarnaast zou ik ook de "Min. boiler temperature" zou ik op 50 graden zetten, en "Max boiler temperature" op 60

[ Voor 30% gewijzigd door Levaro op 20-01-2024 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skatespeare
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-02 15:24
Sorry voor de late reactie. Het probleem bleek bij mij niet in de Anna te zitten. Door de installatie van de Anna en de installatie van een nieuwe radiatorkraan (waarbij het hele systeem leeg moest) heeft mijn CV ketel een optater gekregen. Althans, zo is het mij uitgelegd. Door achterstallig onderhoud hebben het gasblok en de pomp van de ketel dat niet overleefd.

Geintje kostte me bijna 1000 euro, maar alles werkt nu super goed :) En een wijze les: laat je ketel op tijd onderhouden.
Pagina: 1