Waarom zijn de standaard routers van KPN en Odido zo shit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hier recent overgestapt van KPN naar Odido (Glasvezel GPON).

Bij KPN (Sagemcom Box 12) was de interface van de router ontzettend traag. Reactie van KPN: reset het modem tot de interface niet meer traag is. Dat heb ik een paar keer gedaan maar steeds alle settings terugzetten was geen leuk werk dus heb ik het uiteindelijk maar zo gelaten.

Bij Odido (Zyxel T-56) was de interface langzaam en onhandig maar werkbaar. Echter als ik een Zoom call probeerde te starten of een videostream dan kon het goed 3-5 seconden duren voor die startte :?

Ik heb nu een eigen router ertussen gehangen (een oude Draytek) en die doet het fantastisch! Geen vertragingen, alles werkt.

Heb ik nu 2x pech gehad of zijn die provider-standaardrouters gewoon shit?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:38

DarkSide

theres no place like ::1

Definieer shit.
ISP moeten iets leveren wat "stabiel" werkt. toegang tot het internet
99% van de mensen wil gewoon toegang tot het internet. En dat levert een standaard modem/router.

Je logt 1x in om een SSID te maken (als je dat al doet, als je ziet hoeveel ziggo ssid's je hier ziet, en hoeveel mensen ik ken die het default wachtwoord gebruiken....).
En kijkt even naar wat opties en dan vergeet je het.

er is maar een kleine groep mensen die willen werken met portforwarding. VPN,s, etc.
En daar zijn die routers van een ISP in de basis niet voor bedoeld.
Dan krijgt de ISP teveel vragen met bijzondere thuis eigenschappen.

Zelf geen zoom.
Maar teamscalls en YT gingen gewoon goed met de KPN EB10 en de T-56.

Gelukkig heb je nu wel vrije keuze. En kan je zelf dus iets plaatsen waar je meer mee kunt doen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-07 01:27

Zorian

What the fox?

Providermodems zijn imo een beetje als een thuiskomertje van een auto. Je kan er op rijden, maar niet te hard en vervang hem liefst zsm. Verwacht er ook niks van verder, het doet enkel wat het moet doen, niks meer en niks minder. Eigenlijk wat hierboven dus ook al staat.

Het flauwe is dat de apparatuur zelf de functies vaak gewoon heeft en niet per se zo traag zijn. Echter timmeren providers de tent compleet op slot, voegen dingen toe, maken eigen firmware e.d. waardoor het geheel traag en beperkt wordt.

[ Voor 30% gewijzigd door Zorian op 04-01-2024 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:23

lier

MikroTik nerd

Een router van de provider is een managed device: deze wordt onderhouden door je ISP. Je hoeft je geen zorgen te maken om updates en eventuele security issues, dat wordt door je provider verzorgd.

Verder moeten ze in ieder geval de snelheden van het abonnement ondersteunen, anders kan je ook niet met die snelheden adverteren. Dat een interface traag is, is in mijn ogen hooguit lastig.

Dus wat mij betreft: nee, providers leveren geen shit (of "thuiskomertjes").

@Juup : hoe staat het met het onderhoud van jouw oude Draytek? Is deze softwarematig helemaal bijgewerkt? Geen security issues waardoor hij (eenvoudig) gehackt kan worden?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Ik heb het idee dat ik zelf van providers heel vaak refurbished semi-kapotte meuk heb gekregen in het verleden. Heb heel wat devices van de providers (KPN & Ziggo met name) moeten laten vervangen omdat ze stuk gingen of gewoon vaak vastliepen.

Ben sinds een jaar of 4 ook overgestapt op mijn eigen hardware en heb sindsdien geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55

nelizmastr

Goed wies kapot

lier schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:41:

@Juup : hoe staat het met het onderhoud van jouw oude Draytek? Is deze softwarematig helemaal bijgewerkt? Geen security issues waardoor hij (eenvoudig) gehackt kan worden?
Dit is eigenlijk de belangrijkste vraag hier.

Leuk dat die Draytek snel is, maar een Pentium 4 is natuurlijk ook snel onder Windows 95, dat zegt niet dat het veilig is.

Alle producten onderaan deze pagina horen in de kliko en zijn niet meer veilig direct aan het internet te gebruiken.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1