Uitdaging met trekken nieuwe signaalkabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Topicstarter
Hi all,

Ik zit met een uitdaging. De laatste tijd ben ik erg druk geweest met een totale woning renovatie. Erg leuk, maar ik kom enorm veel uitdagingen tegen. Vooral de elektrische installatie was bijzonder en ouderwets. Dit is nu grotendeels gesaneerd.

Nu ben ik bezig met een tv wand. Op deze muur heeft ooit de thermostaat gezeten. Deze is door de vorige bewoners houtje touwtje naar een andere positie, naast de deur verplaatst. In de trapkast zit de originele draad daardoor met een kroonsteentje verlengd tegen de muur gespijkerd.

Dit wilde ik graag oplossen door een nieuwe draad te trekken vanaf de CV (op zolder) naar de woonkamer, maar mijn trekveer komt van weerszijden na een meter of 7-8 vast te zitten, en krijg ik vervolgens niet meer verder.

Ik heb hiervoor zowel de cv ketel als de Nest Heatlink van het stroom gehaald, en de Thermostat van de baseplate verwijderd just in case.

Nu komt het meest bijzondere voor mij... Vanaf beneden de trekveer erdoor duwend kreeg ik op een gegeven moment af en toe een kleine schok. Initieel dacht ik dat het in mijn vingers zat, omdat ik de trekveer met erg veel moeite centimeter voor centimeter verder duwde. Toen op bepaald moment de multimeter er toch op gezet, omdat ik toch het gevoel kreeg dat er iets niet klopte.

Nu bleek er 4.4-4.6 volt, 50Hz wisselspanning op mijn trekveer te staan... Ik heb geen flauw idee waar dit vandaan komt. Eenmaal de diverse groepen uitgeschakeld was de wisselspanning en bijbehorende schokken eindelijk voorbij.

Mijn gevoel zegt dat ergens halverwege een punt zit, wellicht een verdeeldoos, waar de trekveer ergens contact maakte, en het punt waar ik niet verder kwam.

Maar eerste vraag, slaat iemand erop aan, 4.4 tot 4.6 volt wisselspanning in huis? Of zou dit door een vorm van inductie kunnen worden veroorzaakt? Zoveel verstand heb ik niet van elektrotechniek, is het te lang voor geleden...

Verder, weet iemand een goede manier om erachter te komen waar dit middelste punt zit waar de trekveer vastloopt?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Mijn reviews al gezien?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Oudste trucje om gewoon een kabel erdoorheen te trekken als het met de trekveer niet lukt is:
- oud cassettebandje / lint / touwtje aan de ene kant
- stofzuiger op volle zuigkracht aan de andere kant
- als dat gelukt is kun je steeds verder gaan door ipv lint een sterker (trek)touwtje er doorheen te trekken
- daarna kun je gewoon je nieuwe kabel doortrekken

Voor wat betreft je electro vraag, daar heb ik ook geen kaas van gegeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:43

dragonhaertt

@_'.'

4 volt is helemaal niks en ook niet voelbaar. Dat is gewoon spanning die opgevangen wordt door de stalen kabel, overal in je huis is 50hz electromagnetische straling.

Als je die kabel langs een willekeurige muur legt zal je ook zo'n spanning meten waarschijnlijk.

Pas als je meer dan 50V gaat meten moet je je zorgen maken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:15
Just to be sure en wat ik niet lees (of er overheen 😉) zit de kabel er nu nog in of niet ?

Als de kabel er uit is, zie je op die afstand een beschadiging ?

Laatst coax vervangen voor cat6 maar die zat eerst vast, met de trekveer kunnen bepalen waar. Ongelogen, hij zat vast door de plug van het haakje van de klok 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
dragonhaertt schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:24:
…overal in je huis is 50hz electromagnetische straling.
In dit geval gaat het gewoon om de frequentie van de wisselspanning. Dus helemaal niks wat door de lucht gaat o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

sypie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 00:21:
[...]

In dit geval gaat het gewoon om de frequentie van de wisselspanning. Dus helemaal niks wat door de lucht gaat o.i.d.
Het feit dat je overal in je huis kabels met wisselspanning hebt, zorgt er voor dat er elektromagnetische velden ontstaan.
Deze gaan wel degelijk door de lucht.

Elk stuk metaal, vooral lange kabels, vangt dit veld op, waardoor je spanning kan meten op kabels ook als ze nergens direct mee verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Topicstarter
Allen dank voor de reacties dusver!
Enforcer schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:02:
Oudste trucje om gewoon een kabel erdoorheen te trekken als het met de trekveer niet lukt is:
- oud cassettebandje / lint / touwtje aan de ene kant
- stofzuiger op volle zuigkracht aan de andere kant
- als dat gelukt is kun je steeds verder gaan door ipv lint een sterker (trek)touwtje er doorheen te trekken
- daarna kun je gewoon je nieuwe kabel doortrekken
Ik ben bekend met deze methodiek ;) Echter vermoed ik dat er een obstructie zit, niet zozeer een bocht die ik niet doorkom. Voor de zekerheid zal ik nog eens testen met de stofzuiger aan de ene kant, of ik wat hoor aan de andere kant.
dragonhaertt schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:24:
4 volt is helemaal niks en ook niet voelbaar.
Ik kan je verzekeren, mijn handen voelden af en toe een schok. Een lichte vorm van schrikdraad voelde het als. Ik ben wel goed, maar niet gek 8)7
_NvS_ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 00:11:
Just to be sure en wat ik niet lees (of er overheen 😉) zit de kabel er nu nog in of niet ?

Als de kabel er uit is, zie je op die afstand een beschadiging ?
Goed punt, vergeten te melden. De originele signaalkabel zit er nog in. Maar het deel beneden zit vrij strak omgevouwen naar de trapkast aan de andere kant van de muur. Omdat deze kabel nog werkt, wil ik deze niet verwijderen/als trekdraad gebruiken, voornamelijk om te voorkomen dat ik met een nog groter probleem kom te zitten als ik dan nog steeds geen nieuwe draad erdoor krijg.

Verder gaat mijn zicht vrij slecht om meerdere hoeken heen en op 7 meter afstand, na een bocht of 6, 7, zie ik niet zo snel iets ;) 8)7 sorry, flauw

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:15
Strak om de muur laten zitten dan, de vraag is even of je daarna ruimte kan maken om hem te bewegen. Dan kan je zien of er iets klem zit met dus mogelijk een obstakel voor je trekveer.

Thermostaat draden maken soms gekke routes, keertje een gevonden met een muur frees. Zat aan de buitenmuur tegen over de binnen muur waar zowel de thermostaat en de ketel aan hingen (ketel wel 2 verdiepingen hoger 😊)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

PeacekeeperNL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Ik kan je verzekeren, mijn handen voelden af en toe een schok. Een lichte vorm van schrikdraad voelde het als. Ik ben wel goed, maar niet gek 8)7
Oh ik beweer ook niet dat je dat niet voelt of dat je gek bent, maar dat is niet de 4V die je meet.
4V voel je niet.

gevoel van schrikdraad klinkt meer als statische lading die je voelt, statische elektriciteit gaat al snel naar een paar duizend volt.
Of dan toch misschien ergens een slechte isolatie op een 230 draad waar de trekveer af en toe tegenaan schampt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 21:38
Iemand gaf al aan met een cassette bandje, maar ik heb in het verleden heel veel succes behaald met vislijntje en propje wol. Stofzuiger (met een smalle bek) op het buis en dan heb je met een beetje mazzel zo een 'trekveer' in je buisje.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Pagina: 1