Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• benito
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-05 22:27
Hi tweakers,

Ik heb moeite met de onderwerpen over zonnepanelen... Wat vinden jullie ervan? Ik begreep dat enphase over het geheel genomen niet de beste optie is, omdat het duurder is, moeilijker te onderhouden is, de capaciteit van de panelen beperkt, enz. Aan de andere kant lijkt 1,3 euro per wattpiek wel voldoende te zijn. redelijk.
Hartelijk dank voor uw inzicht.
Photos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swuT5irxhwPEIRM4Qa7Uqq7QPTQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PaGuwy5S7OlaDVaAneVvyRir.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdsvVMLCXv490lLm2BjdOrUOc0E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vq4yPA3SGkgWGpmTEBvocpyh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gx4Kf5ydWlXCs5xLbpUJmCiLkBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gBSpEFOZiBSUkohzisZGGMNV.png?f=fotoalbum_large
Available (roof) space
Zie fotos voor schuin dak. Huis is 5,37m groot
Garage is 2,66x5,74.
Dit zijn de afmetingen van de gebouwen, de daken zijn iets kleiner.
Het schuine dak is op het zuiden gericht
Shadow
Ik verwacht geen schaduw, tenzij de zon laag staat.
Annual consumption
3500 kW per jaar, maar dit was vóór de hybride warmtepomp van 5,5 kW.
Current electricity connection
3-fase
Budget and target
1) Plaats zoveel mogelijk panelen, exclusief op de dakkapels. Ik ben van mening dat het huidige aanbod (zie foto) aan deze eis voldoet.
2) Zorg voor een goede ROI
Who will implement the project
Een bedrijf.
Data maintenance
Ik wil graag het grote geheel zien, productie op paneelniveau interesseert mij niet, tenzij er een probleem is.
Quotes already obtained
1)
12 QCells, 405,00 watt, 1134 x 1722 mm
2 SMA SB 2.5 (producent SMA)
Sunbeam Qcells 405 zuid
4860 Watt piekvermogen
3864 kWh per jaar
9 310,24 euros. €1.91/Wp. Dit aanbod is van vorig jaar, maar ze hadden vertraging bij het verkrijgen van de panelen. Dit is niet het aanbod op de foto, aangezien ze slechts 5 panelen op het huis hebben geplaatst.

2)
Dit is de aanbieding op de foto.
13 Jinko Tiger Neo N-type 435WP Full Black WP
Enphase IQ8MC Micro-omvormer
Sunbeam & Blubase Next mounting system
Enphase Envoy-S Metered Multiphase
5.655 Wattpiek
6.114 kWh per jaar. Het verschil is verrassend bij aanbieding 1.
7.353,00 euros. €1.30/Wp.

3) I find it hard to get proper quotes that include the garage. Ik werk eraan.
Region
Amsterdam!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:07
De installatie is verdeeld over 2 daken. Dat is al snel iets meer werk dan wanneer de 13 panelen allemaal op 1 dak passen. Ik denk dat de prijs redelijk is voor een offerte met Enphase.

De productiebeperking van Enphase is op jaarbasis best weinig, maak je daar maar niet druk over. Wat is er moeilijk te onderhouden aan Enphase?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:18
En met de Iq8HC gaat de productiebeperking van best weinig naar nihil.

Zeker voor de garage heb je een lang AC traject, zorg indien mogelijk voor zo zwaar mogelijke kabel (6mm2 bij enkelfase) om netcongestie problematiek zoveel mogelijk te voorkomen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• benito
busscherski schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:43:
De installatie is verdeeld over 2 daken. Dat is al snel iets meer werk dan wanneer de 13 panelen allemaal op 1 dak passen. Ik denk dat de prijs redelijk is voor een offerte met Enphase.

De productiebeperking van Enphase is op jaarbasis best weinig, maak je daar maar niet druk over. Wat is er moeilijk te onderhouden aan Enphase?
Bedankt voor je snelle antwoorden.
Ik heb dat (ook op tweakers) aangegeven als 1 IQ8 in de toekomst faalt, dan is deze niet meer beschikbaar, misschien is IQ9 en hoger wel en is deze niet noodzakelijkerwijs compatibel... Sommige mensen lijken er een zeer sterke mening over te hebben. Ook op hogere prijs en beperking. Maar ik ben de neofiet hier.

Het bedrijf Enphase stelde voor om ook panelen op de twee dakkapels te plaatsen. Ik zei nee, omdat ik begreep dat dit over het algemeen geen goed idee is vanwege het gewicht op de constructie. Heb ik gelijk als ik dat geloof?
Ronald schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:00:
En met de Iq8HC gaat de productiebeperking van best weinig naar nihil.

Zeker voor de garage heb je een lang AC traject, zorg indien mogelijk voor zo zwaar mogelijke kabel (6mm2 bij enkelfase) om netcongestie problematiek zoveel mogelijk te voorkomen.
Ik heb een elektricien laten komen om een kabel van de meterkast naar buiten te leggen voordat ik schuimbeton in de spouwruimte goot. Ik heb het net gecontroleerd en het is 4x6 mm2. En ik heb het al in de garage begraven.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:18
Enphase geeft 25 jaar garantie... En ik heb de indruk dat ze een vervanger zullen regelen die met de iq8 versie van de Envoy kan werken. Het probleem is meer: Wie komt het ding op je dak vervangen. 25 jaar installatiegarantie is en zeldzaam, en daarvoor moet de installateur nog 25 jaar bestaan.

4x6mm² (+6mm2 aarde neem ik aan) is lekker riant. helemaal top.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• benito
4x6mm2 inclusief aarde. Bedankt voor je hulp
Pagina: 1