Ziggo wil mijn lange coax vervangen door UTP. Wil ik dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor383
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-08 18:06
Waarschuwing: lange inleiding. TLDR en vraagstelling onderaan

Ik heb van Ziggo het nieuwe Sagemcom modem gekregen, als vervanger voor de Compal Connect Box.
(Prima snelheden, reboot wat sneller, voelt veel minder warm aan.
Nadeel: laptop verliest Wifi connectie na ontwaken uit slaap. Nooit last van gehad met Compal)

Ik heb al een kwart eeuw kabelinternet, en dat begon met @Home. De kabel komt sinds toen al door woonkamer(buiten)muur het huis in, vandaar gaat er nog 10m coax naar het modem bij mijn hardwaretafel.
UTP geeft in het algemeen minder en problemen verliezen dan Coax, dus Ziggo vind het zeer wenselijk dat ik het modem met een korte Coax bij het voorraam ophang met dan dus ca 10m UTP kabel naar mijn hardwaretafel in het midden van de woonkamer.

Ik moest de ‘technische’ klantenservice bellen om het nieuwe modem aan te melden (ik was te laat om het zelf te doen, dat moet binnen 14 dagen, daarna sluiten ze je oude modem af).
De medewerker hoorde van de lange coax en sprak de verwachting uit dat het wel niet zou gaan werken met het nieuwe modem (zou hier gevoeliger voor zijn) en indien toch wel dan vast wel heel langzaam. Ik zei dat ze dit al 15 jaar zeggen en dat de coax een drietal keren kwalitatief is geupgrade (door Ziggo, toen ze dat nog deden). Hij wilde het wel proberen. Het signaal bleek ‘perfekt’.
Mijn Ziggo produkt heet ‘Internet Complete en TV Complete Next Mini’ en dat geeft nominaal:
500 Mbit/s download
50 Mbit/s upload
Hiervan haalt de huidige setup:
482,77 Mbit/s download
48,29 50 Mbit/s upload
Ik zou zeggen: helemaal goed. (zojuist gemeten en dat zonder mijn VPN uit te zetten nota bene).

Ook de Next Mini zegt dat het TV signaal maximaal is.

Het grote voordeel van de huidige situatie is voor mij:
A het modem staat midden in (bijna 16 meter diepe) huis, dus prima wifi achterin en in de tuin.
B ik kan bij het modem mijn 2 desktops en naar wens mijn laptop en als ik zou willen nog een projectPC inprikken zonder een switch of router in te zetten.
Met mijn modem bij het voorraam moet ik dus minimaal een switch inzetten, of beter een router als ik weer fatsoenlijk wifi achterin huis/tuin wil.
Weer een apparaat om te kopen, wat ruimte inneemt, stroom verbruikt en wat ik moet managen en afschrijven.
Ik weet dat een router voordelen kan hebben mbt VPN’s/firewall/poortbeheer, maar van netwerken weet ik veel te weinig en heb niet echt tijd om me er in te verdiepen.

TLDR:
Het werkt prima zo, en de coax vervangen door UTP heeft voor mij duidelijke nadelen.

Vraag:
Mijn netwerkkennis is laag. Zijn er goede redenen die ik over het hoofd zie om deze aanpassing te doen? Ziggo was nogal stellig over de noodzaak. Ziggo wil dat een monteur dit doet en de afspraak staat op volgende week woensdag. Ik neig er naar om deze afspraak te annuleren, what say you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Komt Ziggo alleen voor die kabel of om het probleem met de laptop op te lossen? Of vinden zij dat het probleem van de laptop door de lange kabel veroorzaakt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:37

DukeBox

loves wheat smoothies

Condor383 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:47:
Met mijn modem bij het voorraam moet ik dus minimaal een switch inzetten, of beter een router als ik weer fatsoenlijk wifi achterin huis/tuin wil.
Die snap ik niet helemaal? Je wilt maar 1 router in je netwerk (uitgaande van een standaard gebruiker).
Het signaal bleek ‘perfekt’.
Als je nu overal prima verbinding hebt.. wat is dan concreet je probleem? WiFi problemen met je laptop gaat verder niets uitmaken met kortere COAX, ik zou eerder kijken in wat voor WiFi instellingen je oude modem had en je nieuwe heeft, denk aan wifi versie, meerdere kanalen, band steering etc... en het daar in zoeken.

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 04-01-2024 16:54 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Die snelheden zijn via de wifi? Dan lijkt het daar niet aan te liggen en zal een utp mijn inziens dit niet beter maken. Heb je misschien een update gehad op je laptop?

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor383
RonnieKo schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:52:
Komt Ziggo alleen voor die kabel of om het probleem met de laptop op te lossen? Of vinden zij dat het probleem van de laptop door de lange kabel veroorzaakt wordt?
De monteur komt (van 150km hier vandaan) voor alleen de kabel.
Het laptop issue heb ik helemaal nog niet aangesneden. Als je een idee hebt van een mogelijke oorzaak mag je het hier roepen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor383
DukeBox schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:52:
[...]

Die snap ik niet helemaal? Je wilt maar 1 router in je netwerk (uitgaande van een standaard gebruiker).
Het modem staat nu bij mijn hardware waar ik naar believen pc's in prik, zonder gebruik van een switch of router. Daar heb ik er 0 van. Na de mutatie heb ik één utp kabel waar ik meer machines aan wil hangen en dan heb ik toch minimaal een switch nodig, waarmee het Wifi signaal nog niet verbeterd is. Zo duidelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Nu online
Als de boel nu goed werkt. Je hebt een goede verbinding dan zou ik hem niet laten komen. Dan blijft alleen het probleem met de laptop over. Zie dat het ding AX-protocol ondersteund. Als je laptop dat niet heeft: Zet dat eens in het modem uit. Kijk dan eens wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:18

silverball

De wagen voor moderne mensen

Condor383 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:04:
[...]

Het modem staat nu bij mijn hardware waar ik naar believen pc's in prik, zonder gebruik van een switch of router. Daar heb ik er 0 van. Na de mutatie heb ik één utp kabel waar ik meer machines aan wil hangen en dan heb ik toch minimaal een switch nodig, waarmee het Wifi signaal nog niet verbeterd is. Zo duidelijk?
Wifi verbeter je liever met een access-point, niet met een extra router in je netwerk. Je modem is in principe ook een router. Het kan wel, maar je wilt liever geen twee routers in je netwerk.

[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 04-01-2024 17:06 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor383
DukeBox schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:52:

Als je nu overal prima verbinding hebt.. wat is dan concreet je probleem? WiFi problemen met je laptop gaat verder niets uitmaken met kortere COAX, ik zou eerder kijken in wat voor WiFi instellingen je oude modem had en je nieuwe heeft, denk aan wifi versie, meerdere kanalen, band steering etc... en het daar in zoeken.
Mbt bedraad internet:
Er is juist geen probleem met de huidige situatie, Ziggo vind dit wel een probleem kennelijk.
Na de aanpassing heb ik een 'probleem' wat ik moet oplossen met een switch of router.

Mbt Wifi
Er is geen probleem met het signaal, maar na de aanpassing heb ik achterin mijn huis/tuin mogelijk wel signaalgebrek

Daarnaast is er een probleem met het nieuwe modem en mijn laptop wat ik hier misschien niet had moeten noemen (wifi verlies na ontwaken uit sleep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor383
fxs81 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:56:
Die snelheden zijn via de wifi? Dan lijkt het daar niet aan te liggen en zal een utp mijn inziens dit niet beter maken. Heb je misschien een update gehad op je laptop?
Snelheden via wifi ja, zat op mijn laptop, op 40cm van mijn modem.

[ Voor 3% gewijzigd door Condor383 op 04-01-2024 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 20:57
Lekker zo laten als het werkt. Maar als je coax heel oud is en de goedkoopste toen dan voldoet ie niet aan de eisen met LTE shielding en lage demping enz.
Daarom wil ziggo daar vanaf.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:22

B4tman_DH

To the Bat.....

Condor383 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:58:
[...]

De monteur komt (van 150km hier vandaan) voor alleen de kabel.
Waaruit blijkt dat hij/zij 150 KM moet rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor383
RonnieKo schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:05:
Als de boel nu goed werkt. Je hebt een goede verbinding dan zou ik hem niet laten komen. Dan blijft alleen het probleem met de laptop over. Zie dat het ding AX-protocol ondersteund. Als je laptop dat niet heeft: Zet dat eens in het modem uit. Kijk dan eens wat er gebeurd.
In de specs van mijn laptop uit 2019:
802.11a, 802.11b, 802.11g, Wi-Fi 4 (802.11n), Wi-Fi 5 (802.11ac)

Is dat AX protocol niet Wifi 6? Dan moet ik het idd uitzetten misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor383
B4tman_DH schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:14:
[...]

Waaruit blijkt dat hij/zij 150 KM moet rijden?
Dat is de afstand van waar de monteur volgens de klantenservice vandaan komt naar mijn huis. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Nu online
Condor383 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:19:
[...]
Is dat AX protocol niet Wifi 6? Dan moet ik het idd uitzetten misschien.
Jep. Dat kan je dan uitzetten. Je laptop ondersteund dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

is dit je enige probleem: Nadeel: laptop verliest Wifi connectie na ontwaken uit slaap. Nooit last van gehad met Compal)? of ik snap het verhaal niet helemaal Zo ja, probeer eens te kijken met bijv. https://www.drivereasy.com/ of er een nieuwere driver versie is van je netwerkkaart.

[ Voor 28% gewijzigd door Oid op 04-01-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor383
RonnieKo schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:21:
[...]

Jep. Dat kan je dan uitzetten. Je laptop ondersteund dat niet.
Geen uitschakelmogelijkheid gezien in de inlogomgeving van het modem. Zal hier Ziggo nog over vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor383
Oid schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:24:
is dit je enige probleem: Nadeel: laptop verliest Wifi connectie na ontwaken uit slaap. Nooit last van gehad met Compal)? of ik snap het verhaal niet helemaal Zo ja, probeer eens te kijken met bijv. https://www.drivereasy.com/ of er een nieuwere driver versie is van je netwerkkaart.
Het wifi probleem noemde ik zijdelings en daarom tussen haakjes. Dat was verwarrend, my bad.

Ik gebruik SDIO voor drivers en er is idd een nieuwere driver voor wifi, zal ik zo gauw ik tijd heb eens even updaten thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:37

DukeBox

loves wheat smoothies

Kortom, buiten je wifi/slaapstand wat je niet had willen noemen is helemaal geen probleem :? En het antwoord op je vraag is dus Nee.

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 04-01-2024 17:49 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:27
@Condor383
Modem lekker op de huidige plek laten staan met de lange coax kabel, werkt prima zo te lezen. Dus afspraak annuleren zou ik zeggen.
Het probleem zit eerder in je laptop of aan de WIFI. Je zou kunnen overwegen om een losse wifi-accesspoint te kopen. Heb je direct overal in je huis goede WIFI. Eventueel zou je via Ziggo ook een extra wifi-punt kunnen krijgen maar daar betaal je extra voor, elke maand.

[ Voor 21% gewijzigd door chrisborst op 04-01-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:54
Ik heb zelf pas geleden een ziggo abonnement afgenomen met een black friday deal, heb een 20 meter lange coax kabel gelegd vanaf het aop naar het modem (op zolder in mijn rack) en werkt als een tierelier..

Gewoon zo blijven gebruiken als het voor jou prima werkt, ziggo kan wel meer willen daar hoef je niet mee akkoord te gaan als je dat niet wilt

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Condor383 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:45:
[...]

Het wifi probleem noemde ik zijdelings en daarom tussen haakjes. Dat was verwarrend, my bad.

Ik gebruik SDIO voor drivers en er is idd een nieuwere driver voor wifi, zal ik zo gauw ik tijd heb eens even updaten thx!
OK, dan zou ik Ziggo inderdaad afbellen en aangeven dat alles goed werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 13:37

Zorian

What the fox?

Ziggo wil graag dat jij je modem op het AOP (Abonnee Overname Punt) aansluit welke een zo kort mogelijke kabellengte heeft tot de straatkast, dit heeft meerdere redenen:

A: Garantie. Als jij het modem direct op het AOP aansluit volgens de voorschriften, zonder verlengingen e.d., dan kan/mag Ziggo garantie geven op een functionerende verbinding. Als jij zelf gaat lopen spelen met kabels e.d. dan vervalt die garantie en is Ziggo ook niet langer verplicht je ondersteuning te geven noch een werkende verbinding te leveren totdat jij de boel netjes op het AOP aansluit zoals ze dat willen zien.

Dit omdat de verbinding en kabels tot het AOP niet van jou zijn maar van Ziggo. Alles ná het AOP is klanteigendom, dus niet hun probleem maar jouw probleem. Eventuele afwijkende situaties zijn ter beoordeling van een monteur, die dit soort afwijkingen van de norm doorgaans eerst bespreekt met een supervisor en dit zal ook doorgaans genoteerd worden.

B: Uniformiteit. Op die manier kan Ziggo ook je modem fatsoenlijk uitlezen en kloppen de waardes meer met wat er verwacht wordt. Als jij er nog even 10 meter kabel tussen propt (en evt splitters) gaat de demping op de kabel hard omhoog wat je signaal niet ten goede komt en verwarring kan scheppen zodra jij de klantenservice belt met een klacht/probleem.

Dat je Next "perfect" zegt, zegt helaas net zoveel als dat water nat is. Ja, dat kan kloppen. Maar je wordt er verder niet veel wijzer van. Het zegt 0 over de signaalkwaliteit/sterkte, enkel dat het in elk geval voldoende is om basisdingen als TV door te geven. Eventuele ruis of frequentieproblemen vang je hier niet mee op, wat je kan introduceren met extra kabels en splitters. Denk aan bijvoorbeeld interferentie rond de 800Mhz (een veelgebruikte band in 4G/5G) waarop ook TV kanalen zitten. Dan doet bijvoorbeeld RTL4 het prima maar is SBS6 aan het flipperen.

Dat je nieuwe modem een instabiele WiFi heeft kan mogelijk komen omdat het signaal toch niet 100% lekker is. Dit kan je echter niet (goed) uitlezen zonder een speciale meter. Dan lijkt het alsof de WiFi uit valt, maar in de praktijk is er gewoon (een deel van) het modem gecrashed/rebooted/signaal kwijt. In het verleden waren er echter ook firmwareproblemen die voor compatibiliteitsproblemen zorgden icm diverse merken/apparaten, dus dat zou ook nog een mogelijkheid kunnen wezen. Wat exact voor het probleem zorgt durf ik zo niet te zeggen.

De Sagemcom is inderdaad gevoeliger dan de Compal, dit omdat de Sagemcom een extra (modernere) frequentie gebruikt welke de Compal niet ondersteund. Deze frequentie is hoger, dus gevoeliger voor interferentie. Ouderwetse/slechte/dunne kabels/splitters/versterkers laten die frequentie vaak ook niet (geheel) door met alle gevolgen van dien.

Signaalsterktes en kwaliteit zijn afhankelijk van diverse factoren, waaronder hoe goed/sterk het signaal je huis binnenkomt (afhankelijk van o.a. afstand tot kastje op de straat en de kabel naar je huis toe) en het AOP. Vaak zitten er nog verouderde AOP's op die geen/onvoldoende afscherming tegen interferentie bieden. Dan loont het al snel die te laten vervangen (dit mag je zelf absoluut niet doen!).

TL;DR: Als het werkt, dan werkt het. Het is echter niet zoals het zou moeten. Ook al snap ik waarom je het zo zou doen. Je hebt in elk geval geen garantie op een werkende verbinding en alles eromheen als je het alternatief aansluit.

P.S.: Een switch heb je al voor amper 2-3 tientjes en geeft je die extra poorten + verbruikt nauwelijks stroom. Dus dat valt op zich nog best mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

^^ dit

Om even specifieker te maken:
De Sagemcom is inderdaad gevoeliger dan de Compal, dit omdat de Sagemcom een extra (modernere) frequentie gebruikt welke de Compal niet ondersteund. Deze frequentie is hoger, dus gevoeliger voor interferentie. Ouderwetse/slechte/dunne kabels/splitters/versterkers laten die frequentie vaak ook niet (geheel) door met alle gevolgen van dien.
Hogere frequenties dempen sterker op kabels, dus maximale kabellengte is korter. Bovendien is er risico op 'scheef' signaal bij te lange kabels: ook al is het niveau van de hoogste frequenties op zich acceptabel, het verschil tussen hoogste en laagste kan teveel worden voor de tuner.

Het gaat daarbij minder om de downstream (tot 868MHz bij de Compal CH7465LG bij Ziggo vs tot 1200MHz bij de Sagemcom F3896) dan om de upstream. Die gaat bij EuroDOCIS 3.0 (CH7465LG) tot 65MHz terwijl DOCSIS 3.1 tot 204MHz gaat - ruim drie keer hoger maar dus ook ruim drie keer meer demping.

Ter vergelijking: die installatie is waarschijnlijk ooit gedaan met Com21 modems die max tot 40MHz konden zenden en max 1.8MHz kanaalbreedte gebruikten daarbij, Met dezelfde zendvermogen kom je dan vele malen verder. Redem om met lange coax te werken ipv lange UTP was simpel: de monteurs anno 2000 waren coaxmonteurs en konden iedere willekeurige lengte coax goed installeren, maar hadden geen tooling of kennis van netwerkkabels, dus omdat de toen gebruikte modems prima dergelijke afstanden aan konden werd ervoor gekozen voor een oplossing waarbij altijd kant-en-klare netwerkkabels gebruikt konden worden, ongeacht afstand. Sterker nog, als je modem alsnog vlak bij WCD/AOP kwam te staan kreeg je tig meter coax op de rol om signaalwaardes alsnog conform spec te hebben 8)7 mij overkomen bij installatie van Interkabel@KUN anno 2000 ofzo

Dus ja, technisch is risico op problemen door te lange kabel aanzienlijk groter met de nieuwe modem dan met de oude, en de situatie was daarvoor ook al lang out-of-spec.

Nu, wil dat zeggen dat de nieuwe modem bij jou specifiek niet, of (erger) niet betrouwbaar zal werken? Nee. Dat kan niemand zeggen, Maar je provider kan ook niet garanderen dat het wel werkt en dat willen ze wel, zowel voor jouw ervaring als voor hun gemoedsrust en kostenplaatje (helpdesktelefoontjes en monteursbezoeken kosten de provider geld).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1