Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwerty1235
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-01-2024
In augustus hebben ik en mijn vriend een huis gekocht. De overdrachtsdatum is 15 februari. Ik heb inmiddels een nieuwe baan gevonden, omdat het op mijn huidige werk al langere tijd niet meer ging Ik wil er zo snel mogelijk weg want het wordt steeds erger.
Nu wij al bij de notaris zijn geweest, vroeg ik mij af per wanneer ik mijn werkcontract op kan zeggen. Ik heb een maand opzegtermijn. Zou ik bijvoorbeeld morgen mijn baan al kunnen opzeggen, om mijn contract per 8 februari te laten stoppen? Of is de notaris op dat moment nog mijn werkgeversverklaring aan het onderzoeken?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 00:31

Alaksandus

Vae puto deus fio

Je werkgever heeft toch alleen betrekking op je hypotheek? Dus als die rond is zou je van baan kunnen wisselen denk ik.

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:26
Ik had een jaar geleden dezelfde situatie.

Per 31 januari laatste dag bij toenmalige werk. Op basis van deze baan ook hypotheek rondgekregen.
31 januari toevallig ook passeren huis en dus krijgen woning.
Per 15 februari nieuwe baan. Ik was dus op het moment van overdracht "werkloos".

Geen haan die hier naar kraait. Zodra je hypotheek rond is kan je doen wat je wil. Zolang je je hypotheek maar ophoest :P

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Als die maand een volledige kalender maand betreft wordt het pas 1 maart dat je weg kunt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Als je hypotheek helemaal rond is dan kun je in principe doen wat je wil, de notaris heeft daar vrij weinig mee te maken die controleert alleen maar of jouw hypotheekverstrekker de verschuldigde aankoopsom heeft overgemaakt. Los daarvan snap ik ook even niet goed met wat je bedoelt wanneer je zegt 'wij zijn al bij de notaris geweest', als de overdracht plaatsvindt op 15 februari dan zit je op 15 februari bij de notaris.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@qwerty1235
Als je al de hypotheek rond hebt maakt alles wat daarna gebeurd niet meer uit. Dus gewoon lekker je baan opzeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:03

fxs81

Julianadorp

De notaris gaat alleen over de overdracht van de woning, als de hypotheek al rond is kun je opzeggen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Let wel: wanneer we het hier hebben over "als de hypotheek rond is" dan betekent dat dat je in het bezit bent van een bindende en getekende offerte.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwerty1235
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-01-2024
@Stufferdt

Ah top, en wanneer had je je baan opgezegd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
In principe kun je nooit passeren zonder een baan.

Maar als de hypotheekverstrekker akkoord heeft gegeven zal er verder niet meer naar gekeken worden.

Dus lekker nieuwe baan aannemen, opzeggen bij je oude werkgever, en hypotheekverstrekker niet informeren. Risico is minimaal, maar volgens de voorwaarden van je verstrekker ben je waarschijnlijk verplicht om te informeren bij wijzigingen.

Aldus mijn hypotheekadviseur toen ik met dit bijltje hakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Zoals al gezegd wordt er behalve je identiteitsbewijs en evt. betaling niets meer gecontroleerd als je hypotheek rond is. Sterker nog, je kan ook volop schulden maken die je ten tijde van je hypotheekaanvraag niet mocht hebben omdat het onverantwoord was. Ik heb tussen bindende offerte en passeren een private autolease contract gesloten wat daarvoor echt niet bespreekbaar was.

[ Voor 22% gewijzigd door coazter op 05-01-2024 09:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Wij hadden een vergelijkbare situate afgelopen jaar; advies van onze hypotheekadviseur was dat het het veiligst is om de huidige baan pas op te zeggen nadat er gepasseerd is (na het tekenen bij de notaris is pas echt alles officieel en maakt het allemaal niet meer uit zolang je maar betaald). Het kan namelijk voorkomen (onwaarschijnlijk tegenwoordig maar niet onmogelijk), dat de hypotheekverstrekker vlak voor passeren nog een controle doet op de juistheid van de gegevens. Indien dan blijkt dat je de baan niet meer hebt kan dat voor wat gedoe zorgen; komt waarschijnlijk dan wel weer goed omdat je offerte al bindend en getekend is, en omdat je ook al een nieuw contract hebt voor je nieuwe werk. Wel kan het voor extra stress en onzekerheid zorgen zo vlak voor passeren. In het ergeste geval zal het passeren uitgesteld kunnen worden omdat je hypotheekverstrekker dit toch extra wilt bekijken (en je bent volgens je hypotheekvoorwaarden wel verplicht dit soort wijzigingen te melden).

Zoals @itons ook aangeeft, indien je het (kleine) risico wilt nemen en al eerder je huidige werkt opzegt, niet aangeven bij de hypotheekverstrekker want dan veroorzaak je sowieso gedoe.

Voor ons destijd was de afweging dat het zekerstellen van het passeren het allerbelangrijkst was, dus het huidige werk opgezegd de dag na passeren.

Boris96

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:35
Waarom niet, vandaag opzeggen, er vanuit gaande dat je een opzegtermijn hebt is je laatste werkdag 29 februari. Dus je hebt op het moment van passeren gewoon een werkgever. Op 1 maart in dienst bij nieuwe werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 20:43
qwerty1235 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:29:
In augustus hebben ik en mijn vriend een huis gekocht. De overdrachtsdatum is 15 februari. Ik heb inmiddels een nieuwe baan gevonden, omdat het op mijn huidige werk al langere tijd niet meer ging Ik wil er zo snel mogelijk weg want het wordt steeds erger.
Nu wij al bij de notaris zijn geweest, vroeg ik mij af per wanneer ik mijn werkcontract op kan zeggen. Ik heb een maand opzegtermijn. Zou ik bijvoorbeeld morgen mijn baan al kunnen opzeggen, om mijn contract per 8 februari te laten stoppen? Of is de notaris op dat moment nog mijn werkgeversverklaring aan het onderzoeken?
Kan, maar je offerte moet absoluut juist zijn en geen enkele fout bevatten. Stel je staat er als gehuwd op, terwijl je samenwonend bent dan gaat de notaris bij de bank vragen om dat aan te passen. En wat doen die vervolgens? De offerte openbreken, allerlei dingen opnieuw toetsen..

Dus als je dan een werkgeversverklaring hebt die verlopen is, dan zullen ze wellicht een nieuwe opvragen.

Mentaal lekker ontslag nemen maar officieel nog even uitzitten. Misschien ook de verhuizing doen zolang je nog bij de oud werkgever zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Zoals gezegd het veiligste is al je hypotheek rond is, dus getekend en wel. De notaris controleert je werkgevers verklaring niet, hoogstens je hypotheek verstrekker. Als de hypotheek getekend is (en dat vermoed ik van wel) ben je vrij om te gaan en te staan wat je wilt. Persoonlijk zou ik liever een andere baan met spoed zoeken, voordat je ontslag neemt, maar dat moet je zelf weten.

Check nog even of je aan het einde van de kalendermaand (=29 februari, voor/uiterlijk 29 januari) moet opzeggen (in je arbeidscontract of cao of andere documenten) of dat je elk moment kan opzeggen (ik zou dan opzeggen per de 15de februari, dus voor/uiterlijk 15 januari, die extra week doet het hem niet, maar eerder kan ook). Check ook je verlof dagen die je nog kan opnemen dit jaar, dus uren vorig jaar en en dit jaar. Vraag een verlof overzicht aan voordat je je ontslag indient als je nog geen nieuwe hebt gehad, je kan misschien dan beter een aantal weken vrij nemen ipv ze laten uitbetalen. Als je bijvoorbeeld nog 2 weken hebt kan je ook per 29 februari ontslag nemen en dan vanaf 15 februari niet meer werken, als ze dat niet toekennen, kan je altijd nog per 15de ontslag nemen en kiezen voor uitbetalen.
Stel van te voren privé mails of documenten veilig als je die op je werk hebt, idem prive spullen. (je wil niet weten wat voor gezeik er kan beginnen nadat je ontslag hebt genomen)

[ Voor 9% gewijzigd door jeanj op 05-01-2024 16:47 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:30
Als je een contract voor je nieuwe baan hebt getekend (vast? jaarcontract? proeftijd?) is er toch niks aan de hand? Hypotheekverstrekker wil niet dat je werkloos bent of een aflopend contract hebt, waardoor je mogelijk niet aan je verplichtingen kunt voldoen. Maar als daar geen sprake van is, zou ik me niet direct zorgen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:48
Om gedoe te voorkomen, zou ik nooit voor 16 Jan opzeggen, met een maand opzegtermijn komt dat precies goed uit.

Beter is om 16 Feb op te zeggen, je hebt dan helemaal geen gedoe of gezeur nu of in de toekomst.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat, maar als de notaris vraagt of alle gegevens in de hypotheek nog correct zijn, vertel je officieel niet de waarheid.
Belangrijk is soms ook om grote veranderingen door te geven aan de hypotheek verstrekker.

Niemand die er natuurlijk om kraait, tenzij je in eens in problemen komt te zitten, en je moet gaan overleggen met de hypotheek verstrekker en blijkt dat je niet helemaal eerlijk bent geweest.

Uit elkaar gaan, arbeidsongeschikt raken, klinkt altijd ver weg. Maar mocht dat ooit gebeuren, wil je geen gedoe hebben met de hypotheek verstrekker die in eens lastig gaat doen. Zeker niet op dat soort momenten, als je zelf al met van alles bezig bent.

Persoonlijk zou ik nog 5 weken wachten met opzeggen, totdat je getekend hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@qwerty1235 En misschien heb je nog verlofdagen om op te maken zodat je de evt extra tijd kunt overbruggen. Lekker klussen in je nieuwe huisje.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wonen >> PFSL

Tweakers Discord

Pagina: 1