Ervaringen verhuizing; op naculalatie of met aanneemsom

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:51
Ik ga binnen nu een aantal maanden verhuizen. Het gaat om een relatief kleine inboedel in een tussenwoning van 1 persoon (ik).

En na wat rondgooglen etc blijken er veel mogelijkheden. Ook bij dezelfde verhuizer is het soms mogelijk om te kiezen tussen vaste prijs vooraf aan of een nacalculatie achteraf.

Nu ging ik googlen wat vaak goedkoper is of wat de voordelen kunnen zijn van beide opties en eigenlijk werd ik niks wijzer.

Hebben jullie ervaring met de verschillen? Komt het vaak voor dat je nog extra kosten moet betalen bij aanneemsom (lijkt me kleine kans gezien de aard van de klus vooraf duidelijk is) of voor andere verrassingen komt te staan juist bij nacalculatie?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Busje huren, paar vrienden en wat bier. Goedkoper kan het bijna niet :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:00

Fanta

FordPerformance™️

Altijd een vaste prijs afspreken en kiezen voor een bedrijf met goede recensies. Een bedrijf met een goed reputatie zal goed verzekerd zijn in geval van transportschade. Nacalculatie vind ik erg gevaarlijk, mijn ervaring is dat bedrijven dan snel te goedkoop zijn bij de eerste prijsopgave, maar vervolgens met een veel hoger bedrag komen om er alsnog dik aan te kunnen verdienen. Vaak is zo'n schatting om te beginnen al niet realistisch.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:40
Lekker laten verhuizen, de meest relaxte dag uit mijn leven.

Ik had op voorcalculatie er een uitgezocht die voor een leuke prijs mijn zooi wilde verhuizen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekvl
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 14:54

Niekvl

QBased

Ik wil van te voren weten wat ik kwijt ben, niet achteraf inene hoger uitvallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 08:10

SeatRider

Hips don't lie

RaZ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:04:
Totdat iemand wat laat vallen of door zijn rug gaat. Na mijn studententijd heb ik alle verhuizingen uitbesteed, zou nooit meer anders willen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 08:38
LordSinclair schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:06:
Lekker laten verhuizen, de meest relaxte dag uit mijn leven.

Ik had op voorcalculatie er een uitgezocht die voor een leuke prijs mijn zooi wilde verhuizen.
SeatRider schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:30:
[...]

Totdat iemand wat laat vallen of door zijn rug gaat. Na mijn studententijd heb ik alle verhuizingen uitbesteed, zo nooit meer anders willen.
Met ^^^ :)
Destijds bij de grote (gecertificeerde) verhuispartijen in de buurt geïnformeerd en er 3 thuis op gesprek gehad voor een inventarischeck en prijsopgave. Prijzen zaten vrij dicht in de buurt bij elkaar. Uiteindelijk gekozen voor de partij waar ik het beste gevoel bij had. Beste investering ooit!
Die lui hadden het oude huis binnen 90 minuten leeg (incl. demontage meubels) en bij het nieuwe huis is er niets over de trap van de begane grond naar de 1e verdieping gegaan omdat ze slim de vrachtwagen met klep zo gepositioneerd hadden dat ze direct vanuit de vrachtwagen via de schuin opstaande laadklep zo door het grote raam aan de voorzijde van de woning naar binnen konden :*)

0 schade en terwijl zij nog aan het sjouwen waren konden mijn vriendin en ik de boel in de keuken al uitpakken.

Voorcalculatie / vaste prijs geeft zekerheid en is op basis van de pakketten die de grote gerenommeerde partijen aanbieden prima te onderbouwen. Zeker als ze op locatie zijn komen kijken voor een inventarischeck :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-09 10:11
Ik ben verhuisd op nacalculatie en heb zelf zoveel mogelijk geholpen. Uiteindelijk hadden we twee vrachtwagens volgeladen en heb ik het idee dat ik toch aardig wat manuren heb uitgespaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:38
Goedkoper in euro's vast niet maar wel in ontspanning en zorgen.
Nu 2x verhuisd en beiden keren op vaste prijs gewerkt. Die mannen doen dat iedere dag en hebben een gehele verdieping in de auto getetrist voordat jij überhaupt de schroevendraaier vast hebt om de Billy kast uit elkaar te draaien.
Laatste keer werd offerte na beneden bijgesteld want was minder werk dan ingeschat (netjes). Helaas wel 2 dingetjes beschadigd, dat was met 1 telefoontje geregeld en het herstel bedrag (wat toch significant is bij designmeubelen) is ook nog keurig van de extra correctie afgehouden.

Dus lekkere pot koffie voor die mannen maken, koekjes erbij en voor je het weet is het gefixt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• A Lurker
Ah daar had ik nog niet aan gedacht! Maar natuurlijk. Wanneer kun je?

Nee ff serieus, ik heb een mentale beperking, het is niet om de hoek en dus zou me dit nooit in 1 dag lukken, ook niet met vrienden helaas. En ik moet sowieso een verhuislift huren ivm hele zware massief houten kast die naar boven moet via het Frans balkon. Too complicated of a job.

Dus nee, het wordt 100% zeker uitbesteedt deze klus.

Het lijkt erop dat de meesten voor vaste prijs gaan. Ik denk dat ik dat doe, is wel zo veilig. Ik denk niet dat ik veel kan meehelpen en zo nog een voordelige nacalculatie in de hand zou werken, en bovendien is er bij nacalculatie inderdaad altijd wel de mogelijkheid dat er hogere kosten uit komen rollen dan vantevoren begroot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42

Yucon

*broem*

Aan welke orde van prijzen moet je bij dit soort klussen denken?

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 04-01-2024 20:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:23
Ik heb ook goede ervaring met een offerte met een vast bedrag.
De verhuizers hebben veel ervaringen en kunnen het werk aardig goed inschatten. Zoals aangegeven laat 3 partijen komen. Bij ons zat er wel 25% verschil tussen, en ook de recensies laten meewegen. Verhuizing was relaxed en de tijd aan andere nuttige zaken kunnen besteden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:23
Yucon schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:16:
Voor een woning van ca. 500 m3 met 5 personen ca. € 2.250, binnen dezelfde stad (3 jaar geleden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:57
Ik ga nooit meer zonder de hulp van verhuizers verhuizen: bij vrienden veel gedaan, bij mezelf een bedrijf ingehuurd om vanuit mijn appartement naar mijn grote mensen huis te verhuizen: wat hierboven ook al staat: veul sneller en netter. Ik had een lift in mijn appartement maar ze namen toch een verhuislift mee: dat ding was zo mega snel dat ik niet eens de trap op kon lopen: we stonden met zijn drieën dat ding boven te beladen en 1 iemand tetriste de vrachtwagen vol ( uiteindelijk had ik een dealtje gemaakt dat ze met 2 verhuizers kwamen en ik en mijn schoonvader zouden helpen: we hebben meer staan kijken hoe zij alles deden)

De key daarbij was wel: alles moest van te voren in dozen zitten tot aan een losse vaas toe (appartement van 70m2 kwamen 200 dozen uit 😊) daardoor was alles hanteerbaar en stapelbaar en hadden we om 12 uur ‘s middags de kleding al op ons nieuwe adres in de kast hangen. Ik ga nooit meer verhuizen zonder de pro er bij te halen.

Kosten voor een ochtend 2 man met vrachtwagen en verhuislift 700 euro: dat was ik alleen al aan dozen kwijt geweest 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:19

Snow_King

Konijn is stoer!

Yucon schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:16:
Ik heb een huis van 400m3 laten verhuizen van Zeeland naar Limburg in 2019, kosten waren EUR 2700. Groot deel was de 440km die de vrachtwagen moest rijden.

3 man had in minder dan 2u het huis leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Wij hebben onze grotere en grote meubels laten verhuizen, ondanks dat we binnen dezelfde plaats moesten verhuizen. Vrienden en ouders wilden met alle liefde helpen, maar dat grotere zware spul was ik zat om te doen.

Verschillende verhuizers offerte laten maken, vaste prijs was uiteindelijk onze keuze vanwege de zekerheid die dat geeft.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:50
In 2020 mijn huisraad (twee-onder-een naar vrijstaand) samen met vrouwlief zelf met een busje (met laadklep) verhuist. Even twee dagen pezen, maar het gaat echt wel…

Niet vergeten het water uit de wasmachine te laten lopen. En een trolley + hondjes gebruiken.

Makkelijk verdiende 2500 EUR. 😉

[ Voor 40% gewijzigd door Flozem op 06-01-2024 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:58
Bij mij was net nacalculatie, gaste werkte er niet minder hard om. Dik tevreden

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:56
@A Lurker ik had geluk destijds met een aanbieding in de buurt. Ik weet niet waar je woont maar dat was destijds deze partij.

https://www.socialdeal.nl...aag-amersfoort/?ref=FHDKP

Recensies zijn wel online te vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
A Lurker schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:03:
Komt het vaak voor dat je nog extra kosten moet betalen bij aanneemsom (lijkt me kleine kans gezien de aard van de klus vooraf duidelijk is) of voor andere verrassingen komt te staan juist bij nacalculatie?
Ervan uitgaande dat je een consument bent, moet het verhuisbedrijf je ook een indicatie geven van de totaalkosten als je geen vaste prijs overeen komt. Dat volgt uit recente jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Unie en hangt samen met EU richtlijn 93/13. M.a.w.: dat is in Nederland al sinds 1994 het geval voor alle consumentenovereenkomsten waarbij op basis van 'nacalculatie' wordt gewerkt.

Als een bedrijf of professional niet transparant is voor wat betreft de totaalkosten, dan kunnen de gevolgen groot zijn. In het uiterste geval kan het namelijk zo zijn dat een consument helemaal géén kosten verschuldigd is, ook als de dienst al is verricht.

Zie bijvoorbeeld dit vonnis waarbij het ging om een advocaat:

Rb. Amsterdam (ktr.) , ECLI:NL:RBAMS:2023:7264

Bedrijven en professionals doen er dus verstandig aan om tenminste een schatting te geven van de totaalkosten. De reden is dat een consument een weloverwogen keuze moet kunnen maken.

Overigens is het wellicht ook nuttig om te weten dat een binnenlandse verhuisovereenkomst in de regel een benoemde overeenkomst is op grond van afdeling 4 in 8.13 BW. Het gaat wat ver om dat ook nog toe te lichten, maar van belang is dat een verhuizer in de regel altijd zelf aansprakelijk is voor eventuele schade en dat een exoneratiebeding op grond van de verhuisafdeling in Boek 8 of het bewijsvermoeden dat een exoneratiebeding onredelijk bezwarend is in art. 6:237 aanhef en onder f BW in de regel nietig of vernietigbaar zal zijn.

M.a.w.: de verhuizer moet zelf een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten en kan die premie niet doorschuiven naar een consument. Zo'n verzekering scheelt je achteraf bij schade wel veel discussie, maar als je een rechtsbijstandverzekering hebt lopen kun je ook eerst daarmee afstemmen of zo'n losse schadeverzekering die de verhuizer aanbiedt wel noodzakelijk is.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

laurens0619 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:18:
Bij mij was net nacalculatie, gaste werkte er niet minder hard om. Dik tevreden
Hier dezelfde ervaring. Door omstandigheden twee keer verhuisd, de tweede keer was het erg warm en deden ze er een uurtje langer over. Beide keren dik tevreden.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-09 15:16
Vergeet niet te vragen naar het eigen risico bij schade. Ik had bij drie verhuisbedrijven offerte opgevraagd, 2 van de 3 hanteerden een eigen risico van € 500, de de derde geen eigen risico. Ik vroeg "hoeveel verhuizingen doen jullie per week?". "Ongeveer 10" was het antwoord. Ik: "dus jij mag van je baas per week voor €5000 stuk maken?"... Spreekt vanzelf dat ik de derde heb genomen - geen eigen risico, perfect en snel, en nog eens het goedkoopste ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Ik ben intussen een heel eind verder en heb drie mensen over de vloer gehad:
- Eerste was op aanneemsom/offerte (~2100 euro), goede indruk, goede tips, verhuisdozen inbegrepen, maar erg duur met 2100 euro.
- Tweede was op aanneemsom/offerte (~1350 euro) een jongen die duidelijk geen verhuizer was geweest en moest bij vragen zeggen "dat bepalen de verhuizers". Maar hij kon geen uitspraken doen over een massief houten kast (kan ik zelf niet tillen) die al ter plaatste van het bestemmingsadres in de garage staat en of ze die dan omhoog konden sjouwen. En al dan niet een verhuislift erbij was mijn keuze als klant en kostte extra, voor "als je schade aan muren wil beperken". Slechtste indruk en hoogste eigen risico, en zelf verhuisdozen regelen.
- Derde was op gedeeltelijke naculculatie op basis van uren gewerkt; offerte van 1900 euro, en max 15% eronder en max 15% erboven uiteindelijk. Enige met geheel geen eigen risico; hij zei dat dat volledig voor hun voor rekening is, ook kleinigheidjes. Hij gaf tips over hoe ik kon zorgen beneden die gewerkte uren kon blijven, en mogelijk dus flink goedkoper uit te kunnen zijn dan die 1900, door bv alles duidelijk zichtbaar voor de verhuizers te labelen. Een open deur, maar volgens hem in de praktijk niet altijd netjes gedaan. Bovendien kon ik voor goedkoop verhuisdozen bij ze bestellen die gegarandeerd goed waren.

Uiteindelijk voor de derde gegaan puur omdat +15% nog maar net boven de eerste zit. De middelste was dan wel de goedkoopste maar ik heb geen zin om daar uiteindelijk te staan en dat ze die kast niet willen sjouwen (als ik dat zelf zou moeten doen moet ik hulptroepen regelen die niet naast de deur wonen, een lift huren wat ook niet om de hoek is en zou me dat ook gewoon een halve dag of meer en nogal wat inspanning kosten), en ze kwamen op de offerte ook uit op de kleinste verhuiswagen; het zou net aan moeten passen. Echt geen zin in dat ze dan twee keer moeten rijden en jij tussendoor 4 uur mag wachten of mee terug moet rijden (afstand 45 minuten enkele reis).

[ Voor 23% gewijzigd door A Lurker op 08-03-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:01

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

SeatRider schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:30:
Totdat iemand wat laat vallen of door zijn rug gaat. Na mijn studententijd heb ik alle verhuizingen uitbesteed, zou nooit meer anders willen.
In je studententijd zijn er 100 man door de rug gegaan en is heel je inventaris tegen de grond kapotgegooid?

Verhuis-services zijn ook niet heilig, als je niet vantevoren foto's hebt van alle hoeken/deurposten/traptreden, hoe wil je dan aannemelijk maken dat zij deze beschadigd hebben?

Persoonlijk heb ik ook geen dure spullen / mijn laptop verhuis ik zelf en de TV draag ik samen met de vriendin wel.
Maar als je ~1.500eu kunt besparen door een dagje gezellig 'met de familie' te verhuizen, is dat mooi verdient.
En dan natuurlijk ook helpen wanneer zij verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Ik heb me 2x laten verhuizen en zou nooit meer anders willen. Die lui zijn zoveel sneller en handiger. Plus je bent zelf niet gebroken als je net in je nieuwe huis komt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:26
ik zou altijd voor een voorafgesproken prijs gaan, dan heb je ok nooit gezeur. laat ze zelf maar bepalen of ze een lift willen gebruiken: dan werken ze wellicht sneller en die tijd is ook geld waard.

1x zelf verhuisd (2 studentenkamers naar 1e huis)
1x laten verhuizen (~20 km) - verhuizer aangesloten bij branchvereniging "erkende verhuizers"
1x laten verhuizen (3 km) - beun de haas verhuizers BV

beun de haas huur ik nooit meer in (diefstal van een gouden ketting (~750 E) die we vergeten waren uit een nachtkastje te halen)

de erkende verhuizer had een inschattingsfout gemaakt en had een extra wagentje moeten laten aanrukken. gelukkig was het een vaste prijs. gingen ook een stuk voorzichtiger te werk dan de beunhazen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A Lurker
Grappig dat er zoveel zijn die melden zelf te willen verhuizen, terwijl dit topic een vraag is over specifiek de offertestijl bij het uitbesteden aan een bedrijf.

En met grappig bedoel ik eigenlijk; jammer. Jammer dat men het niet laten kan om uit te leggen dat het beter is om het gezellig met bekenden te doen.

Met alle respect, mijn besluit staat vast en dit is geen algemeen verhuis-advies-topic.
Pagina: 1