HR rookgas afvoerpijp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:03
Hi

Na installatie van een WP en een WPB heb ik de gasketel afgekoppeld.
De vraag is nu, wat te doen met een Rookgasafvoerpijp die door het dak steekt. Deze wordt nu alleen gebruikt voor de afvoer van de MV.

Ik zou de smalle pijp kunnen afzagen en er een 125mm dop op kunnen drukken zodat de hele pijp aan de onderzijde afgesloten is, maar het probleem is dat er regenwater in de pijp komt. Normaal werd dit vocht waarschijnlijk verdampt door de rookgassen, maar dit blijft er nu in staan.

Een andere mogelijkheid zou zijn om de aanvoer van de WPB erop aan te sluiten, maar deze vereist een minimale diameter van 160mm dus dat is eigenlijk geen optie.
De laatste en minst favoriete mogelijkheid is om de pijp te vervangen door een andere, waar de WPB en de MV wel op aangesloten kan worden, maar daarvoor moet ik het dak op, en das best hoog }:O

Hierbij de situatie (rechts zie je nog net het gat waar de HR pijpen doorheen gestoken waren en waarachter nu de WPB staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CF_7kixjEYw2adtOudHJ6U8mhGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m93kHbwS0kKjGnZRwF51F9qa.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:44
Het vocht uit de rookgasafvoer buis werd niet verdampt maar door de cv ketel via de condens afvoer, afgevoerd naar het riool. Persoonlijk zou ik kijken naar een andere oplossing zonder CV ketel aansluiting.

[ Voor 24% gewijzigd door Riesss op 08-01-2024 03:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Dus de pijp eraf en een andere pijp erop bedoel je. Bedankt.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-05 23:02
Ik zit met hetzelfde probleem. Dus als je een oplossing hebt, hoor ik het graag.

Liefst zou ik er gewoon een paar dakpannen voor in de plaats leggen, maar de plek is vanwege zonnepanelen amper te bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-04 10:24
timpel_800 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:10:
Ik zou de smalle pijp kunnen afzagen en er een 125mm dop op kunnen drukken zodat de hele pijp aan de onderzijde afgesloten is, maar het probleem is dat er regenwater in de pijp komt. Normaal werd dit vocht waarschijnlijk verdampt door de rookgassen, maar dit blijft er nu in staan.
Het is al eerder aangegeven. Condenswater / regenwater wordt via de ketel afgevoerd. Dat kan nu niet meer. Ik zie de ontluchting van het riool aan de linkerzijde zitten. Deze kan je eventueel aansluiten op de pijp om het regenwater kwijt te kunnen. Dat kan een "Q en D" oplossing zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door RonnieKo op 08-01-2024 13:39 . Reden: typo zit >> zie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52
timpel_800 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 06:04:
Dus de pijp eraf en een andere pijp erop bedoel je. Bedankt.
Dat gaat vast werken, maar is water wat je nu ervaart van uit de pijp, niet gecondenseerde warme binnenlucht tegen de nu koude pijp buiten ;)
Ik denk zelf niet dat je pijp lek is maar dat het puur condens is. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden voor je volgende pijp. Dat moet dus een geïsoleerd model worden.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05 12:35
The-Source schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:16:
[...]
Ik denk zelf niet dat je pijp lek is maar dat het puur condens is.
Klein beetje regen kan altijd naar binnen komen. Wordt normaalgesproken afgevoerd via condensafvoer vd ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Lijkt niet echt condens te zijn hoor. Maar kan het nu niet testen want het is eindelijk droog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:11
zelfde issue hier. zit nu een kap op welke ik elke maand even los moet halen om het water eruit te krijgen. lijkt inderdaad dat het om regenwater gaat. zat zelf eraan te denken om te kijken voor een kapje met een uitsparing erin zodat ik via een slangetje naar de afvoer dit kan oplossen. is alleen niet echt een hele nette oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Plastic tas pakken en vullen met wat andere lege tasjes en daarmee een bodempje maken net onder de Y-splitsing. Vervolgens afdoppen aan onderzijde. De ventilatie zal het kleine beetje water wel wegvoeren.

Als het in het voorjaar weer mooi weer is de hele handel vervangen door een nette nieuwe doorvoerpijp.
Pagina: 1