pc onderhoud/schoonmaak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperJoo10
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 24-04 11:00
Goedemiddag allen,

Ik heb met behulp van allerlei tweakers hier een PC in elkaar gezet. Hij staat nu een maandje en ik ben super blij dat ik deze investering heb gemaakt! Nou merk ik aan mezelf dat ik echter wel erg voorzichtig ben qua games installeren en op hogere instellingen te zetten. Ik denk dat dat met de tijd wel verdwijnt, alleen heb ik wel een vraagje hierover: is het nodig om eens per maand, 2 maanden of iets in die richting, mijn PC open te halen en 'schoon te maken' (stof wegblazen, alghele checks qua temperaturen te doen, kijken of alles nog loopt zoals het lopen moet) ? Zo ja, wat zijn handige programma's daarvoor om dat te checken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:35

br00ky

Moderator Harde Waren
Er gaan vast reacties komen die zeggen dat dat moet en reacties dat het niet hoeft. Ik ben van het laatste kamp. Als het werkt, werkt het. If it ain't broke, don't fix it. Dat soort uitspraken.

Overigens, je pc gaat niet kapot van hoge instellingen, je fps gaan naar beneden. Dat is het enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-07 20:33

DarkSide

theres no place like ::1

ligt er een beetje aan.
Stof is nooit goed. Maar mijn ervaring is dat het meeste echt wel buiten de pc blijft.
Maar dit ligt ook een beetje aan je case. Of die bijvoorbeeld "heel" open is.
Maar veel cases nu hebben ook stoffilters die je makkelijk kunt schoonmaken.

Zelf zit ik ook in het kamp van " in de basis niet nodig"
Mjn PC draait al iets van 6 jaar. Nog nooit schoon gemaakt van binnen.
Ga wel op onderzoek uit als blijkt dat hij niet (goed) meer doet.

En laatst toevallig mijn PS5 open gehad na 3 jaar om een SSD toe te voegen.
Dacht kijk ook even naar de stof opvang. Viel hier allemaal wel mee.

tuurlijk stof ik de buitenkant wel af. En wordt er regelmatig in het huis schoongemaakt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:09

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Wanneer je een kast met stoffilters hebt zal het qua stofvorming aan de binnenkant van je case wel meevallen. Wel uiteraard regelmatig (ik doe dit 1 á 2 maal per jaar) je stoffilters schoonmaken, als je luchtinvoer een dik plakkaat stof (en haren igv huisdieren) erop heeft zitten dan heeft dat logischerwijze impact op de koeling van je systeem.

Bij een kast zonder stoffilters ligt het eraan of je over- of onderdruk in je kast hebt. Overdruk wordt het meeste stof er wel uitgeblazen. Onderdruk = stofzuiger ;)

[ Voor 19% gewijzigd door FooLsKi op 04-01-2024 17:45 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincery
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-07 13:34

Sincery

YEAP !

Ik heb een kleine compressor en spuit de binnenkant van de computer iedere zes maanden schoon, inclusief binnenkant voeding.
vergeet niet om de ventilatoren vast te houden / zetten tijdens het uitblazen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dat ligt eraan hoe veel stof zich opbouwt. Een beetje stof gaat geen heel grote impact hebben, maar er is een moment dat het de prestaties van je CPU of GPU koeler gaat beïnvloeden. Dat ligt onder andere aan de omgeving waar de PC in staat. Voor mij is één keer per jaar genoeg.

Overigens een kleine waarschuwing: steek nooit een stofzuiger in je PC, dit kan een elektrostatische schok overbrengen die je hardware de nek omdraait. Koop een speciale stofzuiger voor elektronica als je dat wil doen. Ik gebruik zelf een kwast en een compressor met filter.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:56
Ik heb veel plezier van deze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0WxSKhtQ9_6SsihmmsExCvZPxw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1GSwm19evgBmkAtmhIdY8zJr.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Dus, haar borstel, föhn, … nu nog een beetje lipstick en mascara >:)
@JasperJoo10 onderhoud is niet nodig tenzij je watercooling heeft, dan het is goed idee om regelmatig te controleren op lekkages.
1 keer per jaar openen en kijken or er teveel stof is binnen verzameld is meer dan genoeg. Of vaker als je in een stoffige ruimte zit.
Maar als je het leuk vindt om hem open te maken en naar binnen te kijken (zoals ik), kun je dit elke dag doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Toch wel jammer dat mensen regelmatig en vaak met elkaar verwarren. Het woord 'regelmatig' zegt iets over de gelijkmatigheid van het interval van een terugkerend fenomeen. Het woord 'vaak' zegt iets over de duur van een interval. En het is wel degelijk nodig om (enigszins) regelmatig onderhoud te plegen. In het geval van luchtkoeling wellicht niet zo vaak, maar toch wel minstens eens per jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 04-01-2024 20:19 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

ocf81 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:06:
Toch wel jammer dat mensen regelmatig en vaak met elkaar verwarren. Regelmatig zegt iets over de gelijkmatigheid van het interval van een terugkerend fenomeen. Vaak over de tussenpozen tussen een interval. En het is wel degelijk nodig om (enigszins) regelmatig onderhoud te plegen. In het geval van luchtkoeling wellicht niet zo vaak, maar toch wel minstens eens per jaar.
Zal ik maar happen? Taaladvies (een samenwerkingsverband van o.m. de Nederlandse Taalunie) zegt:
Geregeld en regelmatig zijn allebei correct in deze zin. Deze woorden kunnen allebei als bijwoord gebruikt worden in de betekenissen ‘op gezette tijden’, ‘herhaaldelijk’ of ’tamelijk vaak’.
Een hoogleraar aan het centrum voor taalstudies gaat in op de vraag hoe vaak iets moet gebeuren om regelmatig te zijn:
Als je meer in detail naar de betekenis van ‘regelmatig’ (of ‘geregeld’) kijkt, zie je dat er twee kenmerken van belang zijn: er moet sprake zijn van een zekere frequentie (iets moet vaker gebeuren om regelmatig te kunnen zijn), en de tussenpozen moeten vergelijkbaar (zo niet hetzelfde) zijn.

Hoe vaak moet iets gebeuren om regelmatig te zijn? Het is hier waar duidelijk wordt dat de betekenis van het woord per toepassing kan variëren. Voor een atheïst is een jaarlijks kerkbezoek, en ook nog eens naar dezelfde kerk, een behoorlijke regelmaat, maar in veel religies is eenmaal per week het minimum. Mijn moeder, die in het midden van de vorige eeuw op een kostschool zat, vertelde altijd dat de leerlingen daar tweemaal per dag ter kerke gingen. Voor hen zou eenmaal per week vast niet zo regelmatig zijn geweest.
Jaarlijks een pc schoonmaken vind ik nog regelmatig, minder vaak niet meer.

Ik zit in het kamp dat stof alleen weghaalt als de behuizing toevallig open moet. Dat kan na een jaar zijn maar ook na vier jaar of langer.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:35

br00ky

Moderator Harde Waren
ocf81 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:06:
In het geval van luchtkoeling wellicht niet zo vaak, maar toch wel minstens eens per jaar.
Waarom dan? Het enige nuttige deel uit je post onderbouw je niet :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:56
andru123 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Dus, haar borstel, föhn, … nu nog een beetje lipstick en mascara >:)
@JasperJoo10 onderhoud is niet nodig tenzij je watercooling heeft, dan het is goed idee om regelmatig te controleren op lekkages.
1 keer per jaar openen en kijken or er teveel stof is binnen verzameld is meer dan genoeg. Of vaker als je in een stoffige ruimte zit.
Maar als je het leuk vindt om hem open te maken en naar binnen te kijken (zoals ik), kun je dit elke dag doen :)
Zo kan ik altijd elke dag goed voor de dag komen :D

Ik gebruik hem overigens regelmatig, Mijn systeem ongeveer 2 keer per jaar. Ondanks de stoffilters.
Maar er zijn zoveel stoffige PC's en laptops 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Zatara op 04-01-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Zatara schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:55:
[...]

Zo kan ik altijd elke dag goed voor de dag komen :D

Ik gebruik hem overigens regelmatig, Mijn systeem ongeveer 2 keer per jaar. Ondanks de stoffilters.
Maar er zijn zoveel stoffige PC's en laptops 8)
Elke gebruikte PC of laptop is stoffig.
Mensen realiseren niet dat hoe meer stof, hoe meer energie is nodig om de boel te koelen. Ik heb geen exact nummers, maar door bijv. ontstoffing van de filter van een droger, kan je makkelijk tot 50% energie besparen.
Voor een laptop dat kan betekenen dat op de batterij hij 1,5x langer doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

br00ky schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:20:
[...]

Waarom dan? Het enige nuttige deel uit je post onderbouw je niet :+.
Terechte vraag. Ik zeg dit uit ervaring. Zelfs met een redelijk fijnmazig stoffilter, ik gebruik vaak nylon kousen als DIY filter, en d at is toch redelijk fijnmazig, komen stofdeeltjes de kast binnen. Het zijn wellicht minder grote deeltjes, maar ze blijven wel degelijk kleven aan de onderdelen en over tijd zal er dus wel degelijk stof opbouwen op de onderdelen. Zoals ik eerder al zei, is het op zich afhankelijk van de omgeving waarin de computer staat, maar uit het werken met PCs in verschillende omgevingen heb ik voor mijzelf wel een mentaal model opgebouwd hoe dat zich ongeveer afspeelt. Een jaar is een tijdspanne waarin zelfs in relatief schone omgevingen een zichtbare hoeveelheid stof opbouwt. Ik heb ook wel eens langer niet schoongemaakt, en dan gaat het, zo blijkt achteraf, de koelprestaties lichtjes beïnvloeden. Een jaar is dus een redelijke interval die voor mij, in mijn omgeving de juiste balans is tussen moeite en (het begin van) de noodzaak tot actie.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

fopjurist schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:02:
[...]

Zal ik maar happen? Taaladvies (een samenwerkingsverband van o.m. de Nederlandse Taalunie) zegt:

[...]

Een hoogleraar aan het centrum voor taalstudies gaat in op de vraag hoe vaak iets moet gebeuren om regelmatig te zijn:

[...]
Het is maar hoe eng of breed je het interpreteert. Ik ben eerder van de enge interpretaties en houdt mij verre van de brede interpretatie die deze hoogleraar lijkt te prefereren. Vooral omdat je, als je alles op ééń hoop gaat gooien, er gewoon te weinig woorden in het woordenboek zijn om je nauwkeurig uit te drukken en er een hoop misverstanden (kunnen) ontstaan. Ik snap waar de hoogleraar op doelt, maar ik heb er toch een andere mening over.
fopjurist schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:02:
Jaarlijks een pc schoonmaken vind ik nog regelmatig, minder vaak niet meer.

Ik zit in het kamp dat stof alleen weghaalt als de behuizing toevallig open moet. Dat kan na een jaar zijn maar ook na vier jaar of langer.
Na 30 jaar met PCs spelen ben ik langzaamaan in het kamp regelmatig schoonmaken terecht gekomen. De ideale lengte van het interval van de schoonmaak is afhankelijk van de omgeving. In huishoudens is de aanwezigheid van tapijt en airco en/of luchtfiltering bepalend. Is er tapijt aanwezig en is er geen luchtfiltering? Dan is het raadzaam om eens in de ca. 6 à 8 maanden schoon te maken. In het tegenovergestelde geval is een interval van ca 18 maanden ook wel goed. Zit je in een fabriek waar koolstofvezel in de lucht hangt? Dan is een periode van meer dan 3 maanden dodelijk voor de voeding. (ja, ook die ervaring heb ik)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:31
https://www.alternate.nl/...3Z5g2oEAQYASABEgI9UvD_BwE

ik heb zo'n ding,echt ideaal,veel kracht en je hebt de pc in een mum van tijd schoon.
Niet goedkoop,maar werkt top.

Als het erg stofffig is in de kamer is waar de pc staan(slaapkamers bv) dan zeker wel regelmatig
Fans wel tegen houden tijdens het schoonmaken in het algemeen met lucht.

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 05-01-2024 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maduropa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-05 17:02
Belangrijke factor van het wel of niet geregeld schoon te moeten houden is vooral de omgeving.

Heb je een huisdier en in welke mate verhaart / vervelt of verliest die veren. Vloerbedekking of juist laminaat.
En iedere keer dat je stofzuiger voorbij komt dan laat deze ondanks een hepa-filter ook nog wat fijnstof in de lucht achter. staat je computer op zo'n moment aan dan landt dat weer in de machine of op de filters.

Oftewel, na een maand of twee maak je de kast open en als je dan kunt volstaan met het wegblazen van stof, dan is eenmaal per jaar voldoende. Haal er een hele trui of zelfs cavia uit, dan zou ik het vaker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maduropa schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:36:
Belangrijke factor van het wel of niet geregeld schoon te moeten houden is vooral de omgeving.

Heb je een huisdier en in welke mate verhaart / vervelt of verliest die veren. Vloerbedekking of juist laminaat.
En iedere keer dat je stofzuiger voorbij komt dan laat deze ondanks een hepa-filter ook nog wat fijnstof in de lucht achter. staat je computer op zo'n moment aan dan landt dat weer in de machine of op de filters.
Dit. Kast op de grond vs kast op verhoging maakt ook enorm uit. Ook stof staat onder invloed van zwaartekracht,dus een PC op de grond zuigt veel meer stof aan,

Hoe goed je de boel buiten de kast schoon houdt maakt ook uit. Als de hele omgeving iedere week stofvrij gemaakt wordt (ook achter de kast) zal het veel minder snel in de kast vuil worden dan als niemand ooit daar achter en onder het bureau een kijkje neemt.
Oftewel, na een maand of twee maak je de kast open en als je dan kunt volstaan met het wegblazen van stof, dan is eenmaal per jaar voldoende. Haal er een hele trui of zelfs cavia uit, dan zou ik het vaker doen.
Yup.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:16

sapphire

Die-hard pruts0r

ocf81 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:06:
Na 30 jaar met PCs spelen ben ik langzaamaan in het kamp regelmatig schoonmaken terecht gekomen. De ideale lengte van het interval van de schoonmaak is afhankelijk van de omgeving. In huishoudens is de aanwezigheid van tapijt en airco en/of luchtfiltering bepalend. Is er tapijt aanwezig en is er geen luchtfiltering? Dan is het raadzaam om eens in de ca. 6 à 8 maanden schoon te maken. In het tegenovergestelde geval is een interval van ca 18 maanden ook wel goed. Zit je in een fabriek waar koolstofvezel in de lucht hangt? Dan is een periode van meer dan 3 maanden dodelijk voor de voeding. (ja, ook die ervaring heb ik)
Buiten die koolstofvezel om blijft het allemaal super subjectief. Ik ben juist na 25 jaar rommelen meer van het kamp ‘ik zie wel’ geworden. Mijn leven is druk genoeg om me niet druk te maken om een eventuele minimale impact op de koelprestaties.
Stock boost de moderne CPU tot vrij aardig richting het maximum, in mijn geval 90 graden. Dan haal ik na een jaar 5000Mhz boost ipv 5050Mhz, wat een ramp :+

Voetnoot daarbij is wel dat de PC op een bureau in de woonkamer staat en geen huisdieren (wel kinderen maar die verharen minder). Wel enorme onderdruk, vrijwel alle panelen met roosters en geen stoffilters :+

Noodzaak tot schoonmaak mwa maar het is sowieso wel eens leuk om de boel open te maken en bewonderen dus dan is even poetsen ook zo gedaan.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

sapphire schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:28:
[...]

Buiten die koolstofvezel om blijft het allemaal super subjectief. Ik ben juist na 25 jaar rommelen meer van het kamp ‘ik zie wel’ geworden. Mijn leven is druk genoeg om me niet druk te maken om een eventuele minimale impact op de koelprestaties.
Stock boost de moderne CPU tot vrij aardig richting het maximum, in mijn geval 90 graden. Dan haal ik na een jaar 5000Mhz boost ipv 5050Mhz, wat een ramp :+

Voetnoot daarbij is wel dat de PC op een bureau in de woonkamer staat en geen huisdieren (wel kinderen maar die verharen minder). Wel enorme onderdruk, vrijwel alle panelen met roosters en geen stoffilters :+

Noodzaak tot schoonmaak mwa maar het is sowieso wel eens leuk om de boel open te maken en bewonderen dus dan is even poetsen ook zo gedaan.
Wat is er zo subjectief aan de hoeveelheid stof die je uit een stoffilter kan halen en de verbetering van prestaties na een schoonmaakbeurt? Dat zijn toch tamelijk objectief vast te stellen zaken, als je het mij vraagt. Wat enigszins subjectief is, is de waarde die je daaraan hecht. Het verschil tussen een RX6800 en een RX6900 kan zo maar eens worden opgevreten door het prestatieverlies dat stof kan veroorzaken, maar je hebt wel dik betaald voor net dat beetje extra prestaties. Ik meen dat, als je hebt betaald voor een bepaald prestatieniveau, het gewoon stom is op dat weg te gooien door luiheid. Helemaal als schoonmaken maar ééns per jaar moet en het ook geen uren hoeft te duren om dit te doen. En hoe duurder het onderdeel, hoe waardevoller een schoonmaakbeurt is, waarbij dit voor onderdelen uit het hogere marktsegment wel relevanter kan zijn dan voor onderdelen uit het middensegment.

Op zich terecht dat de opmerking van het op de grond plaatsen of niet wordt gemaakt. Ik heb zelf altijd de PC op de grond onder het bureau staan, omdat dit de geluidsoverlast lichtjes vermindert.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:16

sapphire

Die-hard pruts0r

ocf81 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:51:
[...]

Wat is er zo subjectief aan de hoeveelheid stof die je uit een stoffilter kan halen en de verbetering van prestaties na een schoonmaakbeurt? Dat zijn toch tamelijk objectief vast te stellen zaken, als je het mij vraagt. Wat enigszins subjectief is, is de waarde die je daaraan hecht. Het verschil tussen een RX6800 en een RX6900 kan zo maar eens worden opgevreten door het prestatieverlies dat stof kan veroorzaken, maar je hebt wel dik betaald voor net dat beetje extra prestaties. Ik meen dat, als je hebt betaald voor een bepaald prestatieniveau, het gewoon stom is op dat weg te gooien door luiheid. Helemaal als schoonmaken maar ééns per jaar moet en het ook geen uren hoeft te duren om dit te doen. En hoe duurder het onderdeel, hoe waardevoller een schoonmaakbeurt is, waarbij dit voor onderdelen uit het hogere marktsegment wel relevanter kan zijn dan voor onderdelen uit het middensegment.

Op zich terecht dat de opmerking van het op de grond plaatsen of niet wordt gemaakt. Ik heb zelf altijd de PC op de grond onder het bureau staan, omdat dit de geluidsoverlast lichtjes vermindert.
Als je zoveel stof in je PC hebt dat je 6900XT als een 6800XT na één jaar zou ik toch eens naar een andere locatie voor je PC kijken of je schoonmaak rituelen aanpassen :+
Je hebt het nu over serieuze hoeveelheden stof wat naar mijn ervaring alleen een probleem is na jaren geen PC schoonmaken óf als deze op een rot locatie staat (vb mijn schoonouders, kast op de grond met huisdieren :X).

En met subjectief bedoel ik wat ik zei, mijn PC was 2 jaar+ niet ontstoft en het verschil in temperatuur of boostclock was minimaal. Alsin niet meetbaar met Cinebench omdat het in de normale spreiding van score valt.
Ja meetbaar verlies ik 50 of misschien 100Mhz maar in de praktijk is het effect verwaarloosbaar.

Je kan dus mooi zeggen 1x per X tijd is voldoende want het is van teveel factoren afhankelijk.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:23:
[...]

Dit. Kast op de grond vs kast op verhoging maakt ook enorm uit. Ook stof staat onder invloed van zwaartekracht,dus een PC op de grond zuigt veel meer stof aan,

Hoe goed je de boel buiten de kast schoon houdt maakt ook uit. Als de hele omgeving iedere week stofvrij gemaakt wordt (ook achter de kast) zal het veel minder snel in de kast vuil worden dan als niemand ooit daar achter en onder het bureau een kijkje neemt.

[...]

Yup.
Hier zijn de stoffilters expres verwijderd zodat alles lekker genoeg lucht krijgt. Ik kijk altijd aan wanneer een schoonmaakbeurt nodig is. Stijgen de temperaturen, gaat het systeem lawaai maken, dan ben je al aardig laat. Ik heb een zijpaneel van glas en ik zie meteen wanneer het nodig is. Doorgaans zal dit 2 maal per jaar zijn. Ondanks zonder stoffilters valt de hoeveelheid stof me heel aardig mee. Mijn systeem staat op het bureaublad (de fysieke dan :+ ) en regelmatig werp ik een kritische blik naar binnen.

Zonder stoffilters dalen de temperaturen aanzienlijk en maakt het systeem nog minder geluid (en hij was al stil). Ik weet het niet, maar ik doe het schoonmaken op intuïtie. Ook met filter krijg je stof binnen die ook aan kan koeken. Voor mij is zo'n filter meer esthetiek. Het uitblazen is echt zo gedaan.
Pagina: 1