Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo P.
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-12-2024
Mijn vraag
Ik heb een M2 EVO 970 Plus 2 TB gekocht met de bedoeling om hiermee de ingebouwde 1 TB M2 Boot SSD te vervangen en een deel van deze grotere SSD te gebruiken voor opslag van data.
Met AOMEI Partition Manager heb ik het OS gekloond en op de 2 TB SSD gezet.
Ik zie nu dat, als dit gebeurd, de hele SSD als Primaire schijf wordt ingesteld. Omdat ik dit beetje overdreven vind, heb ik daarna de schijf gepartioneerd, alleen ik zie dat de dan ontstane nieuwe partitie NIET meer als 'Logisch' kan worden ingesteld.
Mijn vraag: is dit 'erg' als het gaat om opslag van data/ programma's? Of loop ik dan tegen problemen op?

Relevante software en hardware die ik gebruik
AOMEI Partion Manager (betaalde versie)- M2 EVO 970 Plus SSD 2 TB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Gebruik je nog de oude MBR partitie indeling op de moderne GPT variant? Bij mbr moet je eerst een extended primaire partitie aanmaken waarbinnen je dan logische partities aan kunt maken. Bij gpt boeit dat volgens mij verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo P.
In mijn schijven overzicht zie ik dat de "oude" 1 TB SSD ook een GPT indeling heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo P.
Niemand die mij hier meer over zeggen kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wat wil je horen? De MBR partitietabel had slechts ruimte voor 4 (primaire) partities. Toen dat te weinig werd, werd de 'extended' partitie uitgevonden, wat in feite slechts een extra partitietabel is, waarin je een vrijwel ongelimiteerd aantal logische partities kon aanmaken. De BIOS kon alleen booten van primaire partities, en de manier waarop DOS (en dus ook windows) schijfletters toekende was subtiel anders voor primaire partities dan voor logische partities. Verder waren ze uitwisselbaar.
Bij GPT is de limitatie van 4 partitites weg, en zijn er dus geen extended en logische partities meer. En ook geen primaire meer. Alleen nog 'gewoon' partitities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo P.
Dank je wel. De laatste alinea is de geruststelling dat het dus normaal is dat de hele schijf één indeling heeft en dat de indeling van nog aan te brengen kleinere partities, verder niet (meer) van belang is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Waarom eigenlijk partitioneren?

Je kunt toch gewoon een folder gebruiken waar je nu een schijfletter moet gebruiken.
Partitioneren is antiek en volkomen overbodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1