HDD of SSD NAS, aansluiting?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billy T
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-05 09:08
Ik wil zsm mijn oude MyBookLive van WD vervangen door een modern opslagmedium. De WD is nu direct via Lankabel aangesloten op mijn KPN modem. Hij is direct te bereiken van de diverse computers in huis. Een van de redenen om te vervangen is dat hij erg traag is. De andere reden is het achterhaalde beveiligingsprotocol. Op het modem zit een USB2 aansluiting die nog niet gebruikt wordt.

Kortom, 2 vragen.
1) Zal ik gaan voor een SSD (heeft wel mijn voorkeur) of toch liever gewoon weer HDD?
2) Welke aansluiting zal ik gebruiken?

Alvast hartelijk dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Billy T schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:42:
Op het modem zit een USB2 aansluiting die nog niet gebruikt wordt.
Heeft KPN deze dan tegenwoordig beschikbaar gemaakt als NAS functie?
Qua snelheid is USB2 trager dan Ethernet en dan nog is de vraag welke formattering er ondersteund wordt, over het algemeen alleen EXT4, FAT32, exFAT.
Die laatste 2 zijn niet fijn bij stroomuitval/modem reset e.d. EXT4 is weer minder fijn als je deze ook onder Windows wilt kunnen gebruiken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Moet ik hieruit begrijpen dat je een schijf op je router wilt aansluiten? Ga er niet vanuit dat dit sneller zal zijn dan de NAS. Een consumenten router heeft niet veel meer processorkracht dan nodig is om te routeren, en een eventuele NAS functie komt daar nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05 21:36

DarkSide

theres no place like ::1

Wat is een modern opslag medium? Wat wil je uiteindelijk bereiken?

Een hdd kan soms wel aangesloten worden op een router. Maar heeft ook beperkingen.
Soms is een dedicated device als een NAS dan beter.
En mogelijk ook toekomst gericht als je van provider en modem wilt veranderen.

Hoe groot moet de opslag worden. Wat is het voordeel van een SSD tov een HDD voor je use case?

en vaak als het we het over externe opslag hebben. Denk ook even na over je backup strategien.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billy T
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-05 09:08
Ik gebruik het voornamelijk voor muziek, video's en foto's. Ik wil graag dat alles onafhankelijk van pc's e.d. benaderbaar is. Dat ging met de MyBookLive op zich wel, maar traag. Ik wil graag 4 tb. Ik hoop dat het schrijven/lezen met een ssd een stuk sneller gaat waardoor je bijvoorbeeld geen stotterende video's krijgt, wat nu wel het geval is. En backups iets sneller gaan dan 3 dagen. Backups worden van de pc en de netwerkschijf wekelijks gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wat zijn de doelen die je wil bereiken? Vragen die daarin een rol kunnen spelen:
  • Wil je in de toekomst eventueel ook applicaties hosten op je NAS? (bijv. homeassistant of Emby/Plex)
  • Welke lijnsnelheid ambieer je voor je bestandstoegang? 1GbE, 2.5GbE, 5GbE of 10GbE?
  • Wil je een kant-en-klare oplossing of is zelf iets in elkaar zetten ook een optie?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05 21:36

DarkSide

theres no place like ::1

wat voor video's en waar kijk je die op.
De USB is veelal traag en niet bedoeld voor grote data toevoer.

zou dus eerder kijken om gewoon op LAN/WAN aan te sluiten.
Zelf altijd PLEX gedraaid op de NAS (synology) en dan een app op de tv of chromecast.

dit gaat gewoon goed en werkt ook prima op de laptop.
(een PGS subtitles dan gaat de nas transcoderen en werkt het niet. Daar kan je zo weer andere SRT subs onder zetten).

Weet niet hoe je backup werkt. En waarom hij er drie dagen over doet.
Zijn dat incrementals of Full backups?

Mijn persoonlijke mening is dat je beter af bent met een NAS
Omdat je daar ook flexibeler bent in de apps die je nu en in de toekomst wilt draaien.

De doorvoor voor een video bestand heb je geen SSD voor nodig.
Heb gewoon WD red's in mijn NAS draaien. De toegevoegde waarde van een SSD is hier echt miniem.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:58
Met een SSD wordt je opslag niet (veel) sneller, omdat de snelheid wordt bepaald door het traagste stukje transport in de keten. Zoek eerst eens uit wat de huidige "snelheid" is (dus meet dat met een tool) en kijk dan wat de snelheidsremmende factor in de keten naar je NAS is. Als dat bv. de netwerkaansluiting is, geef je voor niets geld uit aan een SSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
De USB aansluiting op een Kpn Experiabox kan alleen gebruikt worden om een USB 3G/4G dongle aan te sluiten.
Een USB disk gaat niet werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1