Capaciteit groep verkleinen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HeadlessHamster
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-11 19:58
Hallo mede-tweakes,

In ons vakantiehuisje hebben wij van het park een energiebudget van 16A gekregen. Dat is opzich genoeg, maar het komt nog wel eens voor dat iemand de wasmachine, vaatwasser en waterkoker (per ongeluk) tegelijk aan zet. Dan klapt de zekering eruit en moeten we de beheerder bellen om die weer aan te zetten (zit in een afgesloten hok). Om dit te voorkomen had ik bedacht om in onze meterkast, waar wij wél bij kunnen, een zekering te plaatsen met een lagere capaciteit. Op die manier klapt de kleinere zekering er eerst uit, zodat we niet meer hoeven te bellen om de stroom er weer op te laten zetten.

Nou probeer ik een logisch formaat te kiezen van de zekering. Het liefst zou ik een 15A zekering doen, om zoveel mogelijk capaciteit over te houden. Maar ik ben een beetje bang dat de marge te klein is en de hoofdzekering wat sneller eruit klapt dan de zekering in ons huisje. Heeft iemand een goed idee voor een stroomlimiet?

Ik heb een beetje op de apparaten zitten kijken en de grootste stroomvreters zijn de waterkoker en de vaatwasser, elk zo'n 2000W. We hebben verder geen grote apparaten, maar het zou fijn zijn om TV te kunnen kijken met wat licht aan, de wasmachine of vaatwasser en nog even koffie te kunnen zetten. Zelf dacht ik dat 13A zeker wel genoeg zou moeten zijn.

Ik hoor het graag! Ook andere oplossingen zijn welkom! :)

[ Voor 6% gewijzigd door HeadlessHamster op 04-01-2024 13:32 ]

Beste antwoord (via HeadlessHamster op 05-01-2024 16:18)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dat is de tech oplossing. De simpelste oplossing is om er een 10A B-kar tussen te zetten. Dan weet je zeker dat het goed gaat. En accepteer je dat je die automaat af en toe aan moet zetten als je gedrag nog niet helemaal is aangepast.

Overigens gaat zo’n 10A automaat niet bij 10A uit. Die slaat bij 20A pas na 10min af.

[ Voor 45% gewijzigd door Sethro op 04-01-2024 14:33 ]

Alle reacties

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56

timovd

Voorsprong door techniek

Welke karakteristiek heeft die 16A zekering (waarschijnlijk B of C)? Is het een automaat of een smeltzekering?

[ Voor 12% gewijzigd door timovd op 04-01-2024 13:36 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:44
Staan de wasmachine en vaatwasser bij elkaar in de buurt? Anders kan je er nog een combi regelaar tussen plaatsen. Bijvoorbeeld zoiets https://www.bol.com/nl/nl...-boiler/9200000018283811/

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:33
een 16A zekering klapt er niet bij 17A uit, maar afhankelijk van de tijd en stroom, bv 50A direct, maar 17A voor 1uur. 15A is dus geen zinvolle waarde.

Wat je kunt proberen is wasmachine stekerdoos (ik weet de juiste naam niet).
Als het apparaat op de 1e stekker aangaat (veel stroom gaat verbruiken) zal de tweede worden afgeschakelt worden. Als het aparaat op de 1e stopt met stroom te verbruiken krijgt de 2e weer spanning.

bv onderstaande, maar het is bij iedere bouwmarkt te krijgen (als je de naam weet :) )
https://www.elektramat.nl...3T1AFqEAQYASABEgIgF_D_BwE

• Sethro
Om er zeker van te zijn dat je eigen zekering eerst gaat moet je selectiviteit toepassen en kom je uit op 10A.

Andere oplossing zou zijn een snelle 16A toe te passen. In dit laatste geval kan het nog steeds voorkomen dat de zekering in afgesloten kastje ook gaat.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
In het kader van out of the box denken: je zou ook nog wat met ‘slimme stekkers’ kunnen doen. Dat de ene wordt uitgeschakeld als de andere(n) een x Ampere trekken.

• HeadlessHamster
timovd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:36:
Welke karakteristiek heeft die 16A zekering (waarschijnlijk B of C)? Is het een automaat of een smeltzekering?
Ik kan niet bij de hoofdzekering, maar ik ga er vanuit dat het een automaat is. Karakteristiek zou ik niet weten.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-12 17:25

Sebazzz

3dp

sOid schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:48:
In het kader van out of the box denken: je zou ook nog wat met ‘slimme stekkers’ kunnen doen. Dat de ene wordt uitgeschakeld als de andere(n) een x Ampere trekken.
HomeWizard stekkers klappen er direct uit zodra je de 16A raakt, dus dat is een optie idd

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• HeadlessHamster
canonball schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:43:
een 16A zekering klapt er niet bij 17A uit, maar afhankelijk van de tijd en stroom, bv 50A direct, maar 17A voor 1uur. 15A is dus geen zinvolle waarde.

Wat je kunt proberen is wasmachine stekerdoos (ik weet de juiste naam niet).
Als het apparaat op de 1e stekker aangaat (veel stroom gaat verbruiken) zal de tweede worden afgeschakelt worden. Als het aparaat op de 1e stopt met stroom te verbruiken krijgt de 2e weer spanning.

bv onderstaande, maar het is bij iedere bouwmarkt te krijgen (als je de naam weet :) )
https://www.elektramat.nl...3T1AFqEAQYASABEgIgF_D_BwE
Maar je zou wel kunnen verwachten dat bijvoorbeeld een 13A zekering eerder eruit schiet dan een 16A zekering toch? De apparaten staan helaas te ver uit elkaar om zo'n stekkerdoos te gebruiken.

• HeadlessHamster
sOid schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:48:
Oe, dit vind ik wel een mooie oplossing. Daar ga ik eens over nadenken

• Sethro
HeadlessHamster schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:05:
[...]

Maar je zou wel kunnen verwachten dat bijvoorbeeld een 13A zekering eerder eruit schiet dan een 16A zekering toch? De apparaten staan helaas te ver uit elkaar om zo'n stekkerdoos te gebruiken.
Naast dat 13A een ongebruikelijke waarde is hoeft dat niet te zijn. Als er een piek van 50A is kunnen beide tegelijk uitschakelen.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:14
HeadlessHamster schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:05:
[...]

Oe, dit vind ik wel een mooie oplossing. Daar ga ik eens over nadenken
Koop gewoon zoiets?

https://www.hornbach.nl/p...50-cm-wit-grijs/10712926/

• HeadlessHamster
De apparaten staan helaas te ver uit elkaar om zoiets te kunnen gebruiken.

• HeadlessHamster
Sethro schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Naast dat 13A een ongebruikelijke waarde is hoeft dat niet te zijn. Als er een piek van 50A is kunnen beide tegelijk uitschakelen.
Hmm, ja goed punt. Dan misschien toch een andere oplossing bedenken.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:41
Vaatwasser en waterkoker kunnen wel op een stekkerblok neem ik aan. Dat zijn 2 grote verbruikers.

Dan moet je wel onder de 3680 kunnen blijven toch?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-12 23:29

DukeBox

loves wheat smoothies

Je hebt ook waterkokers die minder (max) gebruiken: https://www.anwb.nl/webwi...k-1325-1-2-liter-850-watt , dat scheelt al iets. Het duurt dan uiteraard wel langer voordat het kookt.

De vaatwasser in 'eco' zetten (en vooral 's nachts gebruiken) kan ook een oplossing daarvoor zijn.

Het mooiste zou zijn dat de hoofd automaat een C (of D) karakteristiek zou hebben, dan kan jij een B nemen en zal dat in de meeste gevallen al voldoende zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-12 10:20

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De mooiste manier om het oplossen is mijn inziens wel met het uitschakelen van verbruikers als er teveel stroom wordt getrokken. Dan voorkom je dat alles plat gaat. Je hebt er een energiemeter, home automation controller en wat tussenstekkers voor nodig. Je kunt dan in ieder geval de waterkoker uitschakelen bij te hoge load. Een wasmachine of vaatwasser uitschakelen is toch wel wat minder ideaal. Verder is het een kwestie van gedragsverandering: niet wassen als ook de vaatwasser draait. Voor beide geldt overigens wel dat het hoogste energieverbruik plaatsvindt vrij snel na inschakelen als er water opgewarmd moet worden, dus daarvan moet je voorkomen dat ze samenvallen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Sethro
Dat is de tech oplossing. De simpelste oplossing is om er een 10A B-kar tussen te zetten. Dan weet je zeker dat het goed gaat. En accepteer je dat je die automaat af en toe aan moet zetten als je gedrag nog niet helemaal is aangepast.

Overigens gaat zo’n 10A automaat niet bij 10A uit. Die slaat bij 20A pas na 10min af.

[ Voor 45% gewijzigd door Sethro op 04-01-2024 14:33 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Sethro schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:25:
Of je zet er een 10A B-kar tussen. Dan weet je zeker dat het goed gaat. En accepteer je dat je die automaat af en toe aan moet zetten.
Beter een 10a automaat omzetten die in het vakantiehuisje staat, dan de beheerder moeten lastig vallen omdat de 16a automaat er uit klapt die in een afgesloten hok staat :Y

Ey!! Macarena \o/

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-12 11:36

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Sethro schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:44:
Om er zeker van te zijn dat je eigen zekering eerst gaat moet je selectiviteit toepassen en kom je uit op 10A.

Andere oplossing zou zijn een snelle 16A toe te passen. In dit laatste geval kan het nog steeds voorkomen dat de zekering in afgesloten kastje ook gaat.
Ik begreep hier van een ander topic op tweakers dat je altijd 1 moet overslaan? Dus dan kom je op 6A uit toch?

Professioneel Heftruck Syndroom

• Sethro
NeFoRcE schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Ik begreep hier van een ander topic op tweakers dat je altijd 1 moet overslaan? Dus dan kom je op 6A uit toch?
Vuistregel is delen door 1.6

• Sethro
RaZ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:27:
[...]

Beter een 10a automaat omzetten die in het vakantiehuisje staat, dan de beheerder moeten lastig vallen omdat de 16a automaat er uit klapt die in een afgesloten hok staat :Y
Helemaal eens!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:18
Zit alles in je eigen meterkast op 1 of meerdere eindgroepen?

(zitten je "grootverbruikers" op 1 of meerdere groepen?)

[ Voor 32% gewijzigd door a.boogerd op 04-01-2024 15:00 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Sethro schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:25:
De simpelste oplossing is om er een 10A B-kar tussen te zetten. Dan weet je zeker dat het goed gaat.
Hoe weet je dat dan zo zeker? Bij Schneider kan er 20% afwijking zijn;
Een 10A B-Kar of een 16A B-Kar gaat er bij 6 min op 25A bijna gelijk uit Als de 1 een positieve afwijking heeft en de ander negatief dan gaat die van 16A er eerder uit.

Zolang TS niet precies weet wat voor 'hoofdzekering' er zit, wat de draaddikte + afstand is en zelfs de temperatuur/airflow in de verdeelkast, blijft hoe dan ook alles een aanname.

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 04-01-2024 15:29 ]

• Sethro
DukeBox schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:23:
[...]

Hoe weet je dat dan zo zeker? Bij Schneider kan er 20% afwijking zijn;
Een 10A B-Kar of een 16A B-Kar gaat er bij 6 min op 25A bijna gelijk uit Als de 1 een positieve afwijking heeft en de ander negatief dan gaat die van 16A er eerder uit.

Zolang TS niet precies weet wat voor 'hoofdzekering' er zit, wat de draaddikte + afstand is en zelfs de temperatuur/airflow in de verdeelkast, blijft hoe dan ook alles een aanname.
10A wordt als selectief gezien tov 16A.

Uitzondering (die hier op tweakers altijd naar voren worden gebracht) daargelaten.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:25
Voor caravans kan je een zoiets kopen, voor precies dit doel. Deze kan je zelf instellen, en hij is erop gemaakt om sneller uit te schakelen dan een normale zekering (die je anders selectief zou moeten nemen, zoals eerder genoemd 10A).

Heb even een willekeurige opgezocht, heb er zelf geen ervaringen mee, maar die zijn ook wel te vinden op caravan fora.

iRacing Profiel

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Sethro schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:30:
10A wordt als selectief gezien tov 16A.
Selectiviteit is geen zekerheid.

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:18
DukeBox schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:37:
[...]

De vuistregel is 1.6x en zou in veel gevallen een 10A selectief moeten zijn voor een 16A. (nee geen garantie! maar in veel gevallen zit je zekerder).

Het gaat hier immers om de kans verkleinen dat TS zich moet melden bij de beheerder omdat zijn 16A eruit is gegaan. Wil hij meer zekerheid dan zou hij voor een lagere waarde moeten gaan 6A. Met het grotere risico dat hij zijn eigen automaat staat in te schakelen.

Nadeel van 6A is dat bij alles wat je aansluit moet nadenken/nakijken dat het vermogen laag genoeg is. Dit zou in mijn ogen onwerkbaar zijn en zou ik persoonlijk een groter risico aanvaarden (en voor 10A gaan).

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Even out-of-the box denkend, je zou ook nog kunnen kijken naar een kleine thuis-accu als buffer, iets als een Sessy of een Ecoflow/Bluetti (al dan niet met PV). Zo heb ik het bij mijn moeder met een 10A garage aansluiting i.c.m. PV opgelost.

Ik ben blij dat ze bij onze vakantie woning ervoor gekozen hebben om alles 25A af te zekeren met een FUP van 16A, 10A zou niet te doen zijn.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56
Wellicht afspraken maken met de beheerder dat jij een hoofdzekering 16A plaatst en dat de beheerder het op 20A gaat afzekeren? Dan zou jij nog steeds hetzelfde kunnen verbruiken met eigen reset mogelijkheid.
Als dan niet met een zegeltje op de kast dat je niet zomaar automaat kan wisselen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:33

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Sethro schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:07:
[...]

13A is een amerikaanse waarde en komt daarmee wel degelijk voor en is ook hier te krijgen. :) Maar met de 1,6 factor die wij toepassen is het inderdaad geen gebruikelijke waarde in Europa.
Desalniettemin, selectief is het niet want dan moet je sowieso richting 10A. Met name bij echte kortsluiting zal dat niet selectief zijn, maar bij een normale overbelasting zal de 10A vrijwel altijd eerder uitvallen dan die van 16A.
Wild Chocolate schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:34:
Voor caravans kan je een zoiets kopen, voor precies dit doel. Deze kan je zelf instellen, en hij is erop gemaakt om sneller uit te schakelen dan een normale zekering (die je anders selectief zou moeten nemen, zoals eerder genoemd 10A).

Heb even een willekeurige opgezocht, heb er zelf geen ervaringen mee, maar die zijn ook wel te vinden op caravan fora.
Dit lijkt mij eigenlijk de beste oplossing. Waarschijnlijk kun je hiermee ook dichter richting de 16A kruipen en nog steeds selectief blijven, omdat dit nauwkeurig en sneller kán werken dan het bimetaaltje in een automaat.

[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 04-01-2024 17:01 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:59
Zolang je niet weet wat voor automaat er in de kast van de beheerder zit heeft het geen zin om hier oplossingen te bedenken.

En klapt de automaat er gelijk uit als je teveel aanzet, of duurt dat 5min of een uur?

Je zou een 13A C kunnen pakken (zijn normaal in Europa maar niet in Nederland, liggen bijvoorbeeld hier in Zweden in elke bouwmarkt dus kun je zo van Amazon afhalen), of 10A C of B maar zonder beter te weten wat er fout gaat ga ik hier geen oordeel vellen.

Stel je gebruikt nu max 18A dan zou een 13A er binnen een uur uit moeten klappen, een 16A echter mag er niet binnen een uur uitklappen, in theorie ben je dan klaar en houdt je toch nog 13A constant gebruik over.

• Sethro
DukeBox schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Zeuren op tweakers is dat wel

• HeadlessHamster
Hoop berichten en nieuwe ideeën, dank daarvoor!

Ik heb twee opties gekozen:
Allereerst de techoplossing, met slimme schakelaars en stroommeters op de grotere apparaten. Dit vind ik zelf de mooiste oplossing, omdat ik dan kan garanderen dat twee groot verbruikers nooit tegelijk aanstaan. Daarbij geeft domotica mij nog wat meer opties om andere dingen ook te automatiseren, wat natuurlijk altijd leuk is. Nadeel hierbij is wel dat er weer wat extra apparaten zijn die altijd stroom staan te verbruiken, ook als er niemand is. Het stroomverbruik van een Pi en wat slimme stekkers is niet gigantisch, maar alsnog niet gratis.

Mocht de domotica-oplossing niet lukken/niet praktisch zijn, ga ik voor de 10A zekering. Dit is geen 100% betrouwbare oplossing, maar ik denk dat het in deze toepassing wel zal helpen. Het is niet zo dat wij hier gigantische hoeveelheden stroom in één keer kunnen gaan trekken, dus de kans dat de grote én de kleine zekering tegelijk klappen lijkt mij klein. Het scenario van een piekstroom die alleen de kleine doet klappen lijkt mij waarschijnlijker. Daarbij is zo'n zekering niet zo duur en dus best het proberen waard.

Het gebeurt amper dat de zekeringen doorslaan hier, dus het is ook geen gigantisch probleem. Mochten beide oplossingen niet werken, gaan we gewoon over op goed opletten dat we niet te veel tegelijk aanzetten.

Nogmaals dank voor de berichten allemaal! Mochten er nog wat denkfouten in deze conclusie zitten, hoor ik dat uiteraard graag ;).

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor 10A gaan zou best betrouwbaar moeten zijn voor waterkoker en wasmachine samen aan zetten. Maar niet tegen kortsluiting nee, maar dat is ook niet zo belangrijk.

Nadeel is gewoon dat je het energiebudget nog eens met een factor 1,6 verkleint. Mooier zou dus inderdaad zijn dat jij bij die hoofdzekering kan. Dus in het afgesloten hok dus een 25A en dan een 16A waar je bij kunt. Deze kan dan, net als gebruikelijk is met netbeheerders en nieuwbouw, in een doosje met zegel kunnen.

Qua waterkoker zou je overigens ook een "camping" model van 700W kunnen overwegen.

• HeadlessHamster
Septillion schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:25:
Voor 10A gaan zou best betrouwbaar moeten zijn voor waterkoker en wasmachine samen aan zetten. Maar niet tegen kortsluiting nee, maar dat is ook niet zo belangrijk.

Nadeel is gewoon dat je het energiebudget nog eens met een factor 1,6 verkleint. Mooier zou dus inderdaad zijn dat jij bij die hoofdzekering kan. Dus in het afgesloten hok dus een 25A en dan een 16A waar je bij kunt. Deze kan dan, net als gebruikelijk is met netbeheerders en nieuwbouw, in een doosje met zegel kunnen.

Qua waterkoker zou je overigens ook een "camping" model van 700W kunnen overwegen.
Hoofdzekering vervangen zit er helaas niet in, ze zijn nogal koppig hierzo. Een kleiner energiebudget zou ik even moeten gaan rekenen of ik daar problemen mee ga krijgen. Het lijkt me niet, zolang ik geen bitcoins ga minen ofzo, maar dat was ik niet van plan.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
Vervang hem ook als hij meerdere keren er uit geklapt is. Automaten worden minder betrouwbaar als ze vaak getripped zijn.
Pagina: 1