Afgewaaide regenpijp herstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-01 14:44
Vanwege de storm is er bij ons een stuk regenpijp afgewaaid.
Ik ben zelf nog nooit een dak op geweest, maar aangezien dakdekkers het superdruk hebben vraag ik me af of ik dit niet gewoon zelf kan herstellen. Wellicht een naïeve vraag; maar zou ik met een nieuwe regenpijp beugel de afgewaaide stukken gewoon in elkaar kunnen schuiven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Y67KIHwws23ThA0Ou52rMsNIRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O26f9WKBRHG54cmxX926vxYJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Efj2h1nsDQrgzPLFsrMTAAPivcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0x1tXj2IjMi94iKb4SHWun1O.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OR16wZYJ_sHqa4X-8mTr6PMnfhA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vpgdhBTBMrWSh3ox1BWg5En2.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58
Is de regenpijp zelf stuk? of is alles nog compleet?
Als alleen de beugel defect is, zou je het goed zelf moeten kunnen.

Let wel op de wind als je zo hoog staat ;)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vraag me wel een beetje af wat er dan defect / zwak is als het met de storm afgebroken is op die plek; het was niet eens de sterkste windkracht van de afgelopen 12 maanden. Vanzelfsprekend als lapmiddel een beugeltje, in elkaar schuiven en klaar maar allicht dat een dakdekker hier (later) een betere / steviger oplossing voor kan bedenken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-08-2025
Als alles nog intact is (behalve de beugel) zou je het inderdaad zelf zo in elkaar moeten kunnen schuiven en een nieuwe beugel (even meten welke diameter je hemelwaterafvoerbuis en buisbeugelpen hebben) kunnen monteren in het bestaande gat in de gevel. Natuurlijk wel goed opletten met de combinatie ladder + wind (+ balkon?)

[ Voor 12% gewijzigd door Inperiosus op 04-01-2024 10:09 ]

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-01 20:10
Als het de beugel is en het bestaande gat en/of bout zit er nog in dan is het een kwestie van een nieuwe beugel. Zo te zien kan heb je de rest nog en is nog heel. Dat kan je zo in elkaar schuiven. Even de juiste maat nemen. Dit zou je zelf kunnen doen als je geen hoogtevrees hebt. Even doen als het weer wat rustiger is (van het weekend bijvoorbeeld). Het kan wel wat priegelwerk zijn. Je zit al snel boven je macht te werken.

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-01 14:44
Dank voor de antwoorden. De gevallen stukken zien er nog intact uit.
Zoals op de foto's te zien hangt het missende gedeelte 'vrij' van de muur, dus wellicht sowieso een zwakke plek. Aan de andere kant heeft het al sinds '95 volgehouden, en is de beugel misschien broos geworden.

Ik heb een nieuwe buisbeugel gevonden in de bouwmarkt, en zal het van het weekend eens zelf proberen te fixen.
Pagina: 1