Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwmanier
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-05 10:32
In ons nieuwe huis zit bij de voordeur een generator-aansluiting (male dus) met een 400 V 32 A-stekker. De meterkast is echter 1-fasig (1x 35 A). Er is een wisselschakelaar aanwezig (netvoeding/uit/generator).
Allemaal zoals het hoort, volgens onze elektricien.

Ik heb alleen geen generator. Ik vind het ook een beetje een onnozele investering in NL.
Mijn schoonvader heeft wel een Honda-aggregaat staan (zo’n dure, inverter met zuivere sinus). Daar zit alleen een gewone 230 V-aansluiting aan (max 2000 W continu geloof ik)

Ik dacht: om te testen kan ik toch een gewone stekker aansluiten aan een CEE-stekker van 32 A, waarbij ik de L1 alleen maar aansluit (en de N en de aarde) en op die manier de meterkast voed (ik schakel dan een of twee nauwelijks belaste groepen in om te testen). Wat denken jullie, werkt dat?

[ Voor 2% gewijzigd door Bouwmanier op 04-01-2024 10:05 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:46
Deze vraag is al eens eerder gesteld...
Niet experimenteren, vroeg of laat gaat het mis; ontploft er iets wat brand kan veroorzaken of metaal dampen in je gezicht doet spatten of je hangt aan de 230 volt waar je door spierverkramping niet meer los kan komen.

Gewoon een verlengsnoer aan die prima Honda aansluiten.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:11
Bouwmanier schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:50:
Ik dacht: om te testen kan ik toch een gewone stekker aansluiten aan een CEE-stekker van 32 A, waarbij ik de L1 alleen maar aansluit (en de N en de aarde) en op die manier de meterkast voed (ik schakel dan een of twee nauwelijks belaste groepen in om te testen). Wat denken jullie, werkt dat?
Ja dat kan prima, je moet alleen wel weten op welke van de 3 fasen je huis gevoed wordt. In het ergste geval moet je de CEE stekker dus 3 keer vastmaken aan je verleng- / verloopsnoer.
natural colour schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:02:Gewoon een verlengsnoer aan die prima Honda aansluiten.
Dat is toch precies war TS wil doen. Alleen moet hij het verlengsnoer zelf maken aangezien het huis een CEE 32A stekker heeft en het aggregaat een schuko.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwmanier
T-MOB schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Ja dat kan prima, je moet alleen wel weten op welke van de 3 fasen je huis gevoed wordt. In het ergste geval moet je de CEE stekker dus 3 keer vastmaken aan je verleng- / verloopsnoer.

[...]

Dat is toch precies war TS wil doen. Alleen moet hij het verlengsnoer zelf maken aangezien het huis een CEE 32A stekker heeft en het aggregaat een schuko.
Inderdaad, dat dacht ik dus ook al, kans dat ik inderdaad een paar keer de stekker moet openmaken omdat twee van de drie fase-aders nergens op uitkomen.

En inderdaad, qua spanning enzo maakt het niet uit, de meterkast is toch maar 1-fase 230, het enige lastige is de fysieke stekker. Ik heb ook zoiets gedaan met een 1-fase kookplaat in een klein keukentje: er zat alleen een Perilex-stopcontact op kookgroep (2 groepen dus) daar; heb een perilex-stekker aangesloten op gewoon snoer (na doormeten perilex wcd) en dat werkt natuurlijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwmanier
Het werkte! Blijkbaar is de groepenkast, hoewel die dus maar 1-fasig is aangesloten, wel netjes over drie fasen verdeeld vanuit de generatoringang. Ik heb dus maar een fase aan kunnen sluiten vanwege mijn beruchte stekker, maar dat werkt dus prima, een derde van het huis had stroom!

Ik dacht trouwens dat de polariteit van belang was, maar met een spanningzoeker detecteer ik spanning op beide polen van de generator, dat wist ik helemaal niet. Weet iemand hoe dat zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:11
Met de spanningzoeker maak je een verbinding tussen de aarde en de draad. In het elektriciteitsnet is de nul volgens mij met de aarde verbonden, dus daar gaat nooit een stroom lopen. Bij de generator is de aardverbinding er niet, waardoor je op beide polen een stroom naar aarde kunt krijgen.

Regeren is vooruitschuiven

Pagina: 1